Chippade ett Wii åt en kille för ett par dagar sedan. Serienummer LEH1755. Fungerar finfint första gången, provspelar lite Super Mario Galaxy. Stänger av och startar upp igen, kopplar in Injectus och ska uppdatera firmware i Argon (som jag gjort på de 10-15 andra Wii jag chippat med Argon).
Detta var dock första Argon med Actel A3P250 jag gjort. Först verifierar den ju lite saker, sen erase och när den kommer till programmering blir det "Failed to program UROW". Kommer inge längre hur jag än gör. Jahapp tänker jag, skitsamma, jag får lösa det sedan om det blir något problem. Super Mario Galaxy funkar ju så firmwaren i chippet måste vara rätt ny.
Startar upp och provar igen. Får en svartskärm med "Error reading disc" eller vad det nu står. Originalspel funkar inte heller. Chippet har väl ingen firmware längre iofs tänkte jag, så byter chippet till ytterligare ett helt nytt. Vågar inte uppdatera detta för vill inte ha två obrukbara chipp. Provstartar SMG igen och det funkar nu. Skruvar ihop konsollen och ägaren hämtar den. Får ett SMS efter en kvart och han säger att den inte läser skivor och han får upp "Error reading disc". Den funkade alltså aldrig när han kom hem. Men funkade fint hos mig.
Han kommer tillbaka direkt och jag provar starta ett spel. Error reading disc. Happ.. skruvar isär och kollar alla lödningar en gång till. En kabel var lite tveksam, såg ut att gå att vicka på litegrann, men satt ändå fast rätt bra. Lödde om den i vilket fall. Funkar ändå inte. Byter chippet, då funkar det. Provar läsa ett gäng skivor och alla startar direkt. Provar inte uppdatera det här chippet heller. Han åker hem. Sen får jag ett SMS till.. samma jävla sak.
Jag köpte ett eget Wii dagen innan, serienummer LEH1563 eller liknande, som jag chippar med chippet som inte funkar i hans (inte det chippet som jag provat uppdatera, som jag säkert rensat på firmware, utan chippet jag stoppade i efter det). Samma sak där. Failed to read disc. Provade uppdatera. Failed to program UROW. Men på mitt Wii läser den inga skivor alls på första försöket, men å andra sidan är det ju ett redan använt chipp om vi ska anta att chippet fungerar första gången, men rebootar man så är det kört.
Om nån orkat läsa allt det där så tar jag gärna emot förslag på lösningar. Får fler chipp förhoppningsvis ikväll så jag kan testa. Kan ju ha fått ett gäng kassa chipp. Alla jag gjort med A3P125 har funkat klockrent. Läste nåt om en SPI-krets också som kunde saknas på de tidiga Argon V2 och såvitt jag kan se har alla mina chip den kretsen. 8-pinnars liten krets vid JTAG-anslutningen?
Bookmarks