Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Argon chip funkar en gång, sen inte mer

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    36
    Respekt
    17

    Argon chip funkar en gång, sen inte mer

    Chippade ett Wii åt en kille för ett par dagar sedan. Serienummer LEH1755. Fungerar finfint första gången, provspelar lite Super Mario Galaxy. Stänger av och startar upp igen, kopplar in Injectus och ska uppdatera firmware i Argon (som jag gjort på de 10-15 andra Wii jag chippat med Argon).

    Detta var dock första Argon med Actel A3P250 jag gjort. Först verifierar den ju lite saker, sen erase och när den kommer till programmering blir det "Failed to program UROW". Kommer inge längre hur jag än gör. Jahapp tänker jag, skitsamma, jag får lösa det sedan om det blir något problem. Super Mario Galaxy funkar ju så firmwaren i chippet måste vara rätt ny.

    Startar upp och provar igen. Får en svartskärm med "Error reading disc" eller vad det nu står. Originalspel funkar inte heller. Chippet har väl ingen firmware längre iofs tänkte jag, så byter chippet till ytterligare ett helt nytt. Vågar inte uppdatera detta för vill inte ha två obrukbara chipp. Provstartar SMG igen och det funkar nu. Skruvar ihop konsollen och ägaren hämtar den. Får ett SMS efter en kvart och han säger att den inte läser skivor och han får upp "Error reading disc". Den funkade alltså aldrig när han kom hem. Men funkade fint hos mig.

    Han kommer tillbaka direkt och jag provar starta ett spel. Error reading disc. Happ.. skruvar isär och kollar alla lödningar en gång till. En kabel var lite tveksam, såg ut att gå att vicka på litegrann, men satt ändå fast rätt bra. Lödde om den i vilket fall. Funkar ändå inte. Byter chippet, då funkar det. Provar läsa ett gäng skivor och alla startar direkt. Provar inte uppdatera det här chippet heller. Han åker hem. Sen får jag ett SMS till.. samma jävla sak.

    Jag köpte ett eget Wii dagen innan, serienummer LEH1563 eller liknande, som jag chippar med chippet som inte funkar i hans (inte det chippet som jag provat uppdatera, som jag säkert rensat på firmware, utan chippet jag stoppade i efter det). Samma sak där. Failed to read disc. Provade uppdatera. Failed to program UROW. Men på mitt Wii läser den inga skivor alls på första försöket, men å andra sidan är det ju ett redan använt chipp om vi ska anta att chippet fungerar första gången, men rebootar man så är det kört.

    Om nån orkat läsa allt det där så tar jag gärna emot förslag på lösningar. Får fler chipp förhoppningsvis ikväll så jag kan testa. Kan ju ha fått ett gäng kassa chipp. Alla jag gjort med A3P125 har funkat klockrent. Läste nåt om en SPI-krets också som kunde saknas på de tidiga Argon V2 och såvitt jag kan se har alla mina chip den kretsen. 8-pinnars liten krets vid JTAG-anslutningen?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    SPI kretsen används om du gör en 9-trådars installation. Då måste du även programmera SPI kretsen.

    Vi har gått över till d2pro2 på wii med så höga serienummer tills Argon2 med oscillator kommer.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    36
    Respekt
    17
    ok.. jag gör alltid 13+4-trådars av nån anledning. Har ju gjort D2C-wii med högre serienummer än mitt eget och det har funkat klockrent. Men det var ju som sagt med A3P125. Förstår inte varför det fungerar första gången jag startar Wiiet, men sedan inte mer. Chippet verkar ju få spunk av det eftersom det sedan inte fungerar alls i mitt eget Wii.

  4. #4
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    36
    Respekt
    17
    Fick ett gäng nya chip går, likadana som förut. Stoppade i ett i mitt eget Wii, pluggade in Injectus och uppdaterade chippet utan problem. Startade om och den läste alla skivor. Stängde av, drog ur strömkabeln och startade upp igen ett antal gånger för att försäkra mig om att det inte bara fungerar första gången. Inga som helst problem. Fan vad bra, då hade jag ju "bara" fått 3 trasiga chip. Men det funkar ju iaf!

    Så jag ringde hit den andra killen. Började med att bara programmera hans chip. Gick inte alls, fick fel IdCode från chippet så den ville inte ens börja programmera. Skruvade isär, bytte chip, programmerade det nya chippet på skrivbordet ist för i Wiiet, bara för att se om det fungerade. Jajjemän, funkade fint. Skruvade ihop och startade. Den läste SMG på direkten, men jag startade om ändå för att se om det skulle hålla i sig eller om problemet med att det funkar första gången finns kvar. Funkade inte. Error reading disc

    Testade programmera en gång till, men med Wiiet igång. Programmeringen gick bra, provade starta ett antal spel, gick bra. Startade om, stängde av, plockade ur strömkabeln en stund, startade upp och Wiiet läste alla skivor varje gång helt perfekt. Gjorde väl 5-6 omstarter och läste ett antal olika skivor, inga problem. Skruvade ihop Wiiet och sen åkte han hem. Sen får jag ett SMS.. error reading disc. Vad ända in i helvete? Varför funkar det litegrann för, och varför bara på hans konsoll? Det är den nyaste jag gjort hittils iofs, med serienummer LEH1755. Högst jag gjort tidigare är LEH1656 eller därikring. Men det ska ju inte spela nån roll?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sätt i ett d2pro v3 chip i den :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    36
    Respekt
    17
    hm.. får göra det. Ingen idé om vad det beror på? Verkar ju inte vara ett enstaka chipp som felar utan mest att hela Argon-designen inte riktigt funkar klockrent på hans Wii. Har ni fler dåliga erfarenheter av att Argon inte riktigt hänger med? De flesta D2C jag gjort har varit mellan LEH1400 och LEH1600, det här är som sagt första Wiiet över LEH1700. D2C2 är från LEH1853 eller nåt väl?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag vet inte exakt vilka serienummer som gäller, men de som är lite högra fungerar piss med argon och bra med d2pro, så vi tar helt enkelt och monterar ett chip som fungerar istället för att ägna en halv dag åt att prova olika betaversioner av uppdateringar till argon :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Guide: Konvertera videos till din psp
    By Fruktsoda in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 52
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 14:00
  2. Nya chip Argon?
    By Joukko in forum Nintendo WII - Argon / Wiiktus / Injectus
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 14:00
  3. Xboxens bild funkar inte
    By giftigkola in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 08:27
  4. Psp, varför funkar det inte???
    By Omega Weapon in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 11:20
  5. Nya spel funkar inte på vanlig tv?
    By kofikalonji in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 27
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 17:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •