Vill bara få lite sagt om dessa konsoler, är även nyfiken på vad ni andra har att säga i frågan.
Microsoft fick en idé för några år sedan som gick ut på att utveckla en konsol. Många tyckte att det lät mycket spännande och jag hörde många gånger: "Den kommer krossa ps2 totalt, ingen konsol kommer ha en chans mot xbox". Jag har varit skeptisk mot det hela ända sedan de utanonserade det hela. Jag tycker att det här redan från första början är ett fall av "Tv-spels marknaden är stooooor och vi har pengar så nu utecklar vi en konsol och tjänar en massa". För mig ser det iaf ut som om det hela handlar till 80% om pengar. Självklart krossar den ps2 hårdvarumässigt när den är utvecklad så mycket senare.
Men varför köper vi konsoler? Är inte det för att spela? Ps2 har idag väldigt mycket mer bra spel och utvecklare, troligen redan mer än xbox någonsin kommer få. (Kom ihåg att Capcom hånar xbox och att konami i princip lägger ner utvecklingen för Microsofts konsol.) Detta är fakta, statistik. Jag har hört folk som köper xboxen för att den har hårddisk och för att man ska kunna använda den som en dator, isf varför köper man inte en dator? Det är inget hållande argument att köpa en konsol för att den har en hdd och för att den är "king" . Jag tycker inte Microsoft har gjort någonting annat än att skämma ut konsolvärlden med budgetutveckling av någonting de inte vet något om.
Nintendo, där är det ren spelglädje som gäller. De är i grunden spelutvecklare så de vet vad de pratar om. Likaså gäller Sega, de är i dagens läge utbytta. Inga jätte multiplayer möjligheter världen över utan på Nintendos konsoler kopplar man in fyra handkontroller sätter sig i soffan och upplever ren spelglädje. Ett bra tv-spel ska enligt mig fungera som ett substitut till en bra bok eller en bra film, om man är ute efter internetspel, köp en dator!
För de som inte är så insatta i tv-spel, börja med att köpa en NES eller Super NES och upplev vad spelglädje är och hur det fungerade förr, då man inte utvecklade främst för pengarna.
Kom ihåg att de här är mina personliga åsikter, dela gärna med er av era!
Bookmarks