Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: 2 frågor angående upplösning och dåligt flyt på 360n!

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    122
    Respekt
    18

    Arrow 2 frågor angående upplösning och dåligt flyt på 360n!

    Hey!

    Jag har ett par frågor till er eliter angående upplösning och "lagg" på 360. Jag har nyligen införskaffat mig en Samsung 50" Full HD Plasma och har självklart ställt in boxen på 1080p. Det jag undrar är:

    1. Om ett spel inte stöder 1080p så startas det i 720p och inte 1080i va?

    2. Jag spelade demon till NBA Street Homecourt och det flöt väldigt dåligt när jag hade boxen inställd på 1080p. När typ endast en gubbe var i bild och "kameran" var hyffsat still (och det är ju inte ofta, hehe) så flöt det fint, men annars så såg det inte bra ut när spelarna sprang hastigt över planen. Bilden var dock fin och jag märkte skillnad på upplösningen när jag satt på 1,5 meter. Först så trodde jag att spelet inte stödde 1080p utan istället startade i 1080i och att det var anledningen till att snabba rörelser inte flöt. Men nu så kollade jag alla covers av NBA Street Homecourt på cdcovers.cc och på dem stod det att spelet stöder 1080p. När jag kör i 720p så flyter spelet fint. Varför flyter det inte fint när jag kör NBA Street Homecourt demon i 1080p? Är det så att just demon inte stöder 1080p utan startar istället startar i 1080i? Jag ställde in boxen på 1080p och körde demon till Iron Man (som enligt covers på cdcovers.cc stöder 1080p) och det flyter helt perfekt. Jag blir inte klok på detta, hehe!

    Detta är tv:n som jag har:
    http://www.netonnet.se/index.asp?iid=se114998

    Jag är riktigt tacksam för svar!
    Last edited by Gatubarn; 2008-08-11 at 15:33.

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    Alltså du kan ha din Xbox inställd på 1080p hela tiden, och det kommer fungera med alla spel. Men ett spel som är skapat i en lägre upplösning kommer då att uppskalas till 1080p från t.ex. 720p - detta tar processorkraft vilket kan resultera i att bilden laggar (för att 360'n helt enkelt inte orkar).

    Vill du köra 1080p hela tiden kan det vara en bra investering att köpa en extern scaler. Dock kostar de en slant... Jag har en "Pixel Magic Plasma Enhancer". Den går lös på typ 14.000 kr.... så du kanske ska ha ett större behov än att bara skala upp tv-spel.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    1. Om det står 1080p på baksidan av fodralet, betyder det då att spelet kan spelas i direkt/riktig 1080p utan att skalas från 720p?

    2. Helst så vill man väl inte scala? Man vill väl helst spela i den upplösningen som spelet är gjort för?

    3. Vad är en "extern scaler"?

    4. Om jag alltid vill spela med den upplösningen som spelet är gjort i så måste jag alltså hålla på och switcha fram och tillbaka mellan 1080p och 720p i settings?

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    1. Man tycker att det borde betyda det, men icke.
    Det finns typ bara 3-4 spel till 360'n som har native 1080p upplösning (t.ex. Virtual Tennis 3 och Street Home Court)
    Känns som att den märkningen är lika mycket att lita på som "HD-ready"

    2. Det beror helt på vilken display du har och om uppskalningen görs bra. En bra uppskalning kan definitivt ge en bättre bild på en stor skärm. På en mindre blir skillnaden knappt märkbar.

    3. En separat box som enbart har hand om skalningen. Du kopplar in den mellan tv-spel/dvd/o.s.v. och din projektor/plasma/lcd. Här är min:
    http://www.pixelmagicsystems.com/pro...a_enhancer.htm

    4. Nästan alla spel till 360'n är gjorda i 720p. Så du kan hålla dig till det.
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Haha fan jag uppskattar att du finns här Enlund! Typ varje gång som jag har skrivit något eller sökt så är det dina svar som ger en svar, hehe!

    1. Att det står 1080p på baksidan av fodralet innebär då nästan alltid endast att spelet kan scalas upp till detta?

    2. Hur vet man vilka spel som då är i riktig 1080p och vilka som endast kan scalas upp till det?

    3. Du säger att Street Homecourt kan spelas i riktig 1080p. Då kan ju inte en uppscalning, som du sa kräver mycket av boxen, vara orsaken till det dåliga flytet. Vad tror du då var orsaken att det inte flöt bra i det för mig? Jag menar, en basketplan med 6 spelare och ingen publik kan väl omöjligt vara för krävande för att min nya tv inte ska palla visa det skarpt?

    4. Jag kör på en 50" plasma och sätter mig ibland på en dryg meters avstånd då jag tydligt ser skillnad på 1080p och 720p. Jag gör väl så rätt i att ha inställt på 1080p, och om jag tycker att ett spel flyter dåligt så ändrar jag helt enkelt till 720p?

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    1. Det säger egentligen ingenting. Alla spel kan skalas upp till 1080p. Sen kanske märkningen innebär att de spelen är testade så de ser bra ut uppskalat i 1080p... jag vet inte.

    2. Vet inte hur fräsch den här länken är... annars får du googla lite. Man tycker ju att det borde finnas nån "officiell lista" nånstans. http://www.makeyougohmm.com/xbox360-1080p-games/

    3. Bara för att du har en ny tv så måste det inte innebära att den är bra, sorry.
    Vad har din tv för uppdateringsfrekvens?

    4. Ja det där är ju helt individuellt. Orkar du sitta och switcha upplösning så är det klart att det alltid är trevligast att spela i bästa möjliga upplösning...
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    3. Bara för att du har en ny tv så måste det inte innebära att den är bra, sorry.
    Vad har din tv för uppdateringsfrekvens?


    Nej det vet jag ju. Den har iförsig endast 60 hz. =(





    Vad betyder native 1080p?

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Gatubarn Visa Inlägg
    Nej det vet jag ju. Den har iförsig endast 60 hz. =(

    Vad betyder native 1080p?
    60 Hz = Snabbare bilduppdatering, jämför det med att köra bil i 60 Kilometer i timmen med information som ett utlänskt bilbud kontra 50 Kmh för ett Svenskt

    Dock skillnaden mellan PAL och NTSC är att PAL visar mer information och snyggare *Jämför det med Vackra Svenska Flicka som är Blond med stora..... och en utlänsk tjej med risigt barr o platta bullar

    Native = Inbyggt, Stöd för... Se native som urinvånare
    Saker som går att köra direkt utan extern hjälp... Inbyggt i... istället för extern modul inkopplad, tillägskort etc.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    122
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    60 Hz = Snabbare bilduppdatering, jämför det med att köra bil i 60 Kilometer i timmen med information som ett utlänskt bilbud kontra 50 Kmh för ett Svenskt

    Dock skillnaden mellan PAL och NTSC är att PAL visar mer information och snyggare *Jämför det med Vackra Svenska Flicka som är Blond med stora..... och en utlänsk tjej med risigt barr o platta bullar

    Native = Inbyggt, Stöd för... Se native som urinvånare
    Saker som går att köra direkt utan extern hjälp... Inbyggt i... istället för extern modul inkopplad, tillägskort etc.
    Haha sha Pendrageon! Det är jag, Danish @ Playahead! Vi snackade lite där förut om min trasiga 360, hehe. Kommer du ihåg?

    Men är inte 60hz ändå ganska lite idag? 50-60 övergången började väl om jag minns rätt så smått på dreamcast-tiden? Många apparater kör ju idag på 100hz.

    Haha aa det där med Pal och Ntsc har jag läst förr, dock inte innehållande samma liknelse som din förklaring, haha! =D

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Dock skillnaden mellan PAL och NTSC är att PAL visar mer information och snyggare *Jämför det med Vackra Svenska Flicka som är Blond med stora..... och en utlänsk tjej med risigt barr o platta bullar
    haha WTF.... först en massa snack om vilka brudar du raggar på på krogen... och nu detta.... :-)
    Du sitter förmodligen och porrsurfar för mycket på arbetstid. Vet Hansi om detta? haha
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    haha WTF.... först en massa snack om vilka brudar du raggar på på krogen... och nu detta.... :-)
    Du sitter förmodligen och porrsurfar för mycket på arbetstid. Vet Hansi om detta? haha
    haha... håller med om att svaren blir mer och mer sexualiserade från pendragons sida. han kan inte ha det lätt i sin bunker.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Gatubarn Visa Inlägg
    Haha sha Pendrageon! Det är jag, Danish @ Playahead! Vi snackade lite där förut om min trasiga 360, hehe. Kommer du ihåg?

    Men är inte 60hz ändå ganska lite idag? 50-60 övergången började väl om jag minns rätt så smått på dreamcast-tiden? Många apparater kör ju idag på 100hz.

    Haha aa det där med Pal och Ntsc har jag läst förr, dock inte innehållande samma liknelse som din förklaring, haha! =D
    100Hz Tv apparater och 50/60Hz har inte med varandra att göra
    60Hz kom inte alls på Dreamcast tiden, det är en standard för bilduppdatering i länder som har denna svängfrekvens i elnätet Först o främst NTSC baserade länder om man uttrycker sig så.

    Apparater som klarar 100Hz skalar ned till 50/60 vid behov.

    Citat Original inlägg av Enlund Visa Inlägg
    haha WTF.... först en massa snack om vilka brudar du raggar på på krogen... och nu detta.... :-)
    Du sitter förmodligen och porrsurfar för mycket på arbetstid. Vet Hansi om detta? haha
    Porrsurf.... Surfa info om TV-spel skulle jag knappast kalla porrsurf
    Finns en stackare här på jobbet som Porrsurfar betydligt mer än mig o en till som tycker att TV-spel = Porrsurf "Nintendofreaken"

    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    haha... håller med om att svaren blir mer och mer sexualiserade från pendragons sida. han kan inte ha det lätt i sin bunker.
    Hur folk tolkar saker är helt upp till dem
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flashning av BenQ VAD6038
    By pemani in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 338
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 20:01
  2. Jag har köpt en andra 360 och har ett par frågor...
    By Gatubarn in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 15:49
  3. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 16:40
  4. Kört fast med lost och tomb raider vore tacksam för hjälp
    By Hartridge in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 16:30
  5. Hur streamar jag mellan 360 och pc:n
    By Baloo123 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 24
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 16:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •