Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Komponent > VGA sladd för tv anslutning

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0

    Komponent > VGA sladd för tv anslutning

    Jag köpte idag en tv out (komponent) sladd från psxcare för att koppla in den till min hd tv.
    När jag kom hem upptäckte jag att jag bara hade en komposit ingång på tv:n och ingen komponent, men jag kunde ju då använda min dvd spelare trodde jag. Men när jag kopplat in alla kablar (på rätt plats) rullade bilden bara runt, dessutom i en väldigt otäck grön färg.

    Jag läste då lite mer info om min tv och såg att den skulle ha component in via avg kontakten, (den klarar även rgb) med en adapter för en billig peng (179 kr). Tv:n verkar som om den hittar någonting, men det står ända bara "Utom Räckhåll" och bilden är helt svart.

    Jaja, är de bara att lämna tillbaka alla kablar och byta till en komposit istället? Såg att man faktiskt kan köra på tv med en plugin, även om man har den lite enklare modellen?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Låter som fel upplösning tycker jag, prova och se om du kan ändra upplösningen på tv out
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    34
    Respekt
    17
    Jo FuSa finns ju. Det kör jag och det är skitbra tycker jag

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Vilket modellnummer har din tv?
    Googla eller spring in på tillverkarens hemsida o kika.
    Uppösningen från en PSP är inte så farligt hög, kan vara så att din tv är lite för gammal eller saknar stöd för den valda upplösningen.
    Många Tv apparater klarar att skifta detta automagiskt, vi har en tV i butik som inte mår så bra över 720p
    Dock fungerar PSP slim med TV ut via Component galant.

    Röd, Grön och Blå sladd kopplas till motsvarande honor på baksidan, röd + vit = Ljud.
    Saknar du sådana ingångar o ingen adapter går att köras i samband så skulle jag nog lägga ned tanken så vida inte tv-n verkligen har stöd för Komponent.

    Obs: Komposit = Gul kabel och kallas i Cinemanistmun för ( Compo-Skit )
    För mig låter det som du försökt koppla in en sladd från component i fel ingång "kanske composit" o får fenomenet grön bild för den synkar på den gröna färgen men utanför range.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    När jag försöker koppla via dvd spelaren bilir bilden rullande och grön..

    När jag försöker koppla in den till tv:n så hittar den inte nånting.
    Här är Sharps manual om LC-42RD1E, det enda som som finns om den på hela sidan..
    Prisjakt har iaf lite info om tv:n, men inte mer än att det står
    Komponent In > 1 ST > Via VGA Ingången
    Länken kommer inte funka pga att det står priiisjakt.nu.. så ta bort två ii så kommer den funka sen

    Och nej, jag vet att jag inte försöker koppla in den gröna sladden i komposten...
    Last edited by Bajen13; 2008-10-05 at 11:14.

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Jag har hört av mej med netonnets kundtjänst som inte visste vad det berodde på att bilden blev grön, eller kanske blå om man bara hade den blå sladden i, men de sa att de skulle återkomma på torsdag eller kanske fredag. Vilket de förstås inte gjorde

    När jag försöker koppla in den via vga ingången har hag inget nytt att komma med. När jag köpte den trodde han att jag menade en omkopplare för 800 spänn, och jag frågade då om det inte fanns ngt billigare. Jaa, det skulle väl vara om den hade stöd för RGB i vga anslutningen. Och ja det var ju precis det j*vla tv har.. Men så klart så funkar det trots det inte, utan jag får bara upp en svart skärm..

    Ngn som har en (eller fler )goda idér?

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    vad man kan se så kan du bara använda RÖD, GRÖN, BLÅ, kabeln i ditt EXT 4 utag, se bilden i din manual men motsvarande sladd som följer med enligt manualen. prova det iaf & kolla på minhembio.com där finns killar som kan
    Last edited by pege63; 2008-10-05 at 11:54.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Hmm, detta låter shady.

    Är du säker på att din HD-tv inte har komponent in?

    Har aldrig sett en hdtv utan...

    PS. Totalt onödigt med komponent då pspn knappast har kvalitet så det behövs komponent hehe
    Last edited by Xager; 2008-10-05 at 23:38.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Kom förbi med din PSP samt din Komponentsladd till oss så testar vi den på vår TV i butiken
    Antingen 47"arn eller lilla vita 20" widen

    Ta med lite fika på samma gång
    Är det fel på kabeln byter vi ut den åt dig om den är köpt hos oss o du har med dit kvitto
    Annars vet vi att sakerna fungerar eller hur
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    PS. Totalt onödigt med komponent då pspn knappast har kvalitet så det behövs komponent hehe
    Desvärre kan man bara spela Spel med Komponentkabeln om man inte kör Fulplugins

    Komponent, VGA eller så ger möjlighet att spela spel på en WideTV men inte sämre kablage "RGB/S-Video och Komposkit" utan pluginner jag aldrig testat.
    Man får tänka på de stackars satar som inte kör med CFW på sina PSPor
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Jag vet att den funkar, har testat med en annan tv..

    Men jag kanske får byta den mot en kompos(k)it kabel??
    Last edited by Bajen13; 2008-10-06 at 15:20.

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Bajen13 Visa Inlägg
    Jag vet att den funkar, har testat med en annan tv..

    Men jag kanske får byta den mot en kompos(k)it kabel??
    Nja vi har inte öppet köp eller bytesrätt på det sättet o en Komposkit vill du absolut inte ha, du kommer inte kunna spela spel med den.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Öppet köp en vecka väl? Har kvar kvittot oxo.. Komposit kunde man väl spela med om man har en Fusa plugin

    För övrigt var jag osäker på om det skulle funka med min tv (gissa varför!!) och jag frågade därför om jag fick byta den om det inte skulle funka, och hansi sa ja det kan du...

    Förresten, vilken sladd e bäst efter komponent?

    Min tv har vga (med rgb stöd) *host host*, komposit, scart, scart rgb, s-video och hdmi
    Last edited by Bajen13; 2008-10-06 at 18:24.

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har jag sagt att du får byta så får du byta. Vill du slå på stort så har vi ju component->hdmi och component->vga omvandlare.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Hmm, tror inte det, vill ha nåt som garanterat funkar nu.. Men, vad kostar component -> hdmi omvandlare? Hittar den inte i er webshop. Tänker att psp är ju inte direkt så kraftfull, trots att komposit är väldigt klent, räcker inte det för psp:ns behov?
    Last edited by Bajen13; 2008-10-07 at 18:54.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    psp har lägre upplösning än dvd och man kan köra dvd över komponent
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har HDMI blaster för c.a 995:- (Nu kommit upp i webshoppen ) den gör om i stort sett vad som helst till hdmi :-)

    edit by: psytroll ;P
    Last edited by psytroll; 2008-10-09 at 12:24.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2004
    Inlägg
    170
    Respekt
    20
    Stopp stopp i tyngdlagens namn!
    Jag hade precis samma problem med min TV och xbox1 på komponent.
    Min TV har oxå stöd för Komponent via VGA så jag köpe en trevlig kabel och försökte. Samma fel som du fick. Så lösningen var att köpa en annan kabel. Har tyvärr inte mer svar än att jag köpte en komponent->VGA kabel och sen såna hona till hona kontakter och det fungerar fint. Kablen var till en Benq projector tror jag. Hoppas det hjälper...
    Playstation 3 60gb (PAL)
    XBOX +Duo-X2 +120GB
    GameCube (Indigo) +ViperGC +Big DVD Cover (Indigo)
    Game Boy Advanced (Black) +Flash2Advanced 256mb
    DS Lite (White) + CycloDS Evolution (2048mb)

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 16:40
  2. Leveranstid för montering ?
    By MrLonley in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 10:52
  3. Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 02:01
  4. Ombytta Roller :-)
    By Hansi in forum Fritt Forum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-04-01, 10:23
  5. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •