Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Problem med att läsa skivor.

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Problem med att läsa skivor.

    Jag köpte ett 360 på ******* förra veckan. Fick hem, satt en samsung MS25 i så jag flashade direkt. Startar och provar en backup (Fallout 3). Startade direkt även om läsaren lät en hel del. Ibland när jag sätter i den så ger den antingen "unplayable disc" eller "dirty disc" error. När jag provade bränna ut Saints Row 2 så startade spelet med gav "dirty disc" på laddningsskärmen innan menyn. Jag fick igång Saints Row 2 efter att ha bränt på en annan dvd-brännare. Men det dog flera ggr vid laddningsskärmar och verkar inte köra stabilt.
    Originalspel (Halo 3) startar alltid utan problem och dvd-läsaren låter mycket mindre än när jag spelar tex Fallout 3.

    Jag har en samsung-brännare och brände med clonecd på verbatim-skivor.

    Vad kan vara felet? Är läsaren trasig, dvs jag är körd? Eller kan det vara att jag åkte på dålig verbatim-media? (Jag köpte 5-pack från Kjell o co).

  2. #2
    Registrerade
    Apr 2008
    Inlägg
    43
    Respekt
    16
    Testa en ny brännare, nya skivor, eller testa att flasha dvd-läsaren till en lägre hastighet. Antar att den är beggad och kanske är lite slö i lasern. Annars kanske den är smutsig. Vet inte hur bra reningsskivor funkar, aldrig använt. Men en sån kanske funkar.

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Prova Imageburn istället och om inte det fungerar tillfredställande så prova lite andra typer av Media.
    Verbatim Fullface Printable eller Silvertop kan skilja i medla

    Men som föregående talare skrev, prova uppgradera mjukvara i din DVD-Brännare med
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag uppgraderade firmware i brännaren. Har inte provat bränna än (slut på skivor).
    Men det känns som om läsaren är kaputt. Alla mina brända spel ger "Open tray" nu. En repad dvd startade men gav bara svart bild, en orepad dvd funkade okej.
    Igår funkade original-spel även om Halo 3 ibland startat med onormalt långa laddningstider.
    Ska få låna ett bränt spel som funkar iaf funkar klockrent på min kompis 360 imorrn.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag fick låna ett bränt Burnout Paradise av en kompis. Det startade och jag hann spela ett tag. Sen blev det dirty disc och det ville inte vara med längre. Så jag gissar att det är ett värmeproblem kombinerat med att kanske lasern i läsaren inte mår så bra?
    Jag tänkte prova ändra POT i läsaren i helgen och se om det hjälper. Annars är det väl bara köpa ny läsare?

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Tänk på ESD risker när du skruvar på Potentionmetern "POTTEN/POT", många okunniga ESD mördar sina lasrar då de försöker kalibrera själva.
    Mät upp grundvärdet innan du börjar pilla med en Multimeter eller koppla på ett Ocilioskop gör på rätt sätt
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag lånar en multimeter av grannen.
    Jag tänkte rengöra linsen samtidigt. Vad för alkohol ska man använda för rengöring?

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av lexs Visa Inlägg
    Jag lånar en multimeter av grannen.
    Jag tänkte rengöra linsen samtidigt. Vad för alkohol ska man använda för rengöring?
    Isopropanyl med Batterivatten 50/50% blandning *Batterivatten är avkalkat och uppkokat
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Original var 4.05, tog ner till 3.53, ingenting. Tog ner till 3.13. Burnout bootade fint och Saints row 2 startade iaf men dog på laddningsgrejen. Fallout ville inte alls. Tog ner till 2.86. Nu vill ingenting boota, kul. Får väl snurra upp den igen men det får bli imorrn.
    Jag gissar att lasern är i princip beyond repair. Eftersom läsarn låter som den ska gå sönder när som helst är väl ny läsare aktuellt. Ni verkar ha billigaste. Men har ni MS25 eller MS28? (Jag kan inte flasha MS28 själv tror jag).

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Okej, den bootade Fallout nu. (Fortfarande på 2.86). Så den får vara nu. Men frågan om ny drive står kvar. Läsarn låter inte bra. Den spinner upp skivan och sen låter det som den tappar grepp(?) och skivan spinner upp igen. Nån som vet om det går att fixa?

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Taskig magnet, spendraken kan nog förklara närmare :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Taskig magnet, spendraken kan nog förklara närmare :-)
    Spendrake *Lol*

    Magneten glappar förklaring:
    Magneten sitter på mitten av mortorn som snurrar skivan runt runt
    Om magneten är lite slö och inte kan låsa fast skivan med plastbiten med metall som sitter i lockets tak så vobblar skivan eller så får den inte grepp om skivorna ordentligt så när varvtalet blir lite väl högt och centrifigualrafterna för höga så släpper greppet om skivan o den vobblar eller slirar och tappar fart.


    Vad var det du ändrade version på, din brännares firmware eller 360dvd läsarens firmware/hastighet??

    Kan likväl vara din brännare som börjar bli trött eller så har du en dammig laser eller trött i 360an.

    Vi har Ms28or som vi kastar i alla Lite-On maskiner just nu.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Jag ändrade på POTen. Funkar bättre men inte bra. Ska kolla magneten ö rengöra linsen när jag köpt isopropanol. Var köper man?

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av lexs Visa Inlägg
    Jag ändrade på POTen. Funkar bättre men inte bra. Ska kolla magneten ö rengöra linsen när jag köpt isopropanol. Var köper man?
    Elektronikbutiker eller liknande har
    www.elfa.se eller Claesohlsson
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Oj, jag missförstod din fråga. Jag uppgraderade firmware på brännaren.
    Finns det nåt man kan göra åt magneten?

    EDIT: Kollade på en skiva nu. Den har en cirkulärt spår på den genomskinliga delen i mitten. Så magneten verkar vara kass.
    Last edited by lexs; 2008-10-22 at 16:40.

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av lexs Visa Inlägg
    Oj, jag missförstod din fråga. Jag uppgraderade firmware på brännaren.
    Finns det nåt man kan göra åt magneten?
    Ja brännare o 360 DVD är två olika saker
    Brännare är en färskvara, jag byter dem jag har hemma en gång om året.
    Köp en ny brännare om det fungerar sporadiskt efter du uppgraderat firmwaren i den.

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=768&xSec=38
    eller
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=881&xSec=38

    Magneter kan man limma om de sitter löst eller så byter man läsarens lock och med de5t nya locket får man förhoppningsvis en ny centrumpuck och man kan byta magneten med men inget vi säljer löst utan vi säljer nya fräscha läsare.

    Citat Original inlägg av lexs Visa Inlägg
    EDIT: Kollade på en skiva nu. Den har en cirkulärt spår på den genomskinliga delen i mitten. Så magneten verkar vara kass.
    Kan bli så efter ett tag eller om magneterna är av kissig kvalitet.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Problem med att bränna 360-spel med min HP dvd640...
    By mdmar in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 11:29
  2. Problem med verbatim print. skivor!
    By enzo83 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 09:30
  3. Kan ej läsa skivor
    By danmik in forum Playstation - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:52
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 19:10
  5. hur ska jag packar upp spelen?
    By devhook in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 48
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 19:57

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •