Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Nätverks uttag

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    170
    Respekt
    18

    Nätverks uttag

    Hej
    Jag skulle villa veta om det är möjligt att koppla så man får två nätverks uttag från en nätverkssladd med 4 par utan att använda router eller switch?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av maddiy Visa Inlägg
    Hej
    Jag skulle villa veta om det är möjligt att koppla så man får två nätverks uttag från en nätverkssladd med 4 par utan att använda router eller switch?
    du menar att köra två enheter via samma kabel, tex som man kan koppla in flera högtalare på samma kabel? det går inte med en nätverkskabel, enheterna måste separeras så inte båda får samma info. det är dock möjligt, men bara om du har enhet på åt gången.

    vad menar du med flera uttag på en sladd? menar något sådant här fast med nätverkskabel? issåfall kommer det inte att fungera.


  3. #3
    Registrerade
    Sep 2006
    Inlägg
    1 999
    Respekt
    21
    Du kan skaffa en 4-portars hub. Men det funkar ju i så fall bara på en enhet åt gången precis som int21 skrev ovan.

    Vill du nyttja flera uttag samtidigt så får du nog skaffa dig en billig router ändå....
    Läs FAQ'n innan du ställer samma fråga som 50 pers redan har gjort innan dig.
    » Xbox360 FAQ

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    170
    Respekt
    18
    ok tack för svaren.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Du kan dela en nätverkskabel o använda den på två datorer eller nätverksutrustning då du använder två av fyra par åt vardera dator.
    Dock måste du okkupera två uttag i en switch o ha en likadan förgreningskabel i andra änden.

    Du sparar kablage på det sättet men kommer inte upp i hastigheter över 100Mbit pg.av att du splittar paren. "Mer än fyra ledare kärvs för Gigabittrafik."

    Dock lite överkurs för er som inte kan klämma TP kabel själv med RJ45 kontakter
    Fins att köpa färdiga kit i välsorterade dator/nätverksbutiker.

    2x sådana här och koppla in två tp kablar i ena från switchen och ena tampen som blir över i en kabelkanal eller tp-förlängningskabel med dosor mellan och på andra sidan två tp kablar till vardera konsoll eller utrustning.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2007
    Inlägg
    170
    Respekt
    18
    ok men om man ska klämma dom själv vilka par ska men dela på? och hur ska dom sitta?

    MVH Mattias

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av maddiy Visa Inlägg
    ok men om man ska klämma dom själv vilka par ska men dela på? och hur ska dom sitta?

    MVH Mattias
    Börja med grön, grönvit, orange och orangevit och tryck dem så här:

    Håll kontakten med hålet mot dig. Flärpen neråt.

    Från vänster till höger.

    1. Orange/Vit
    2. Orange
    3. Grön/Vit
    4. Lämna tom
    5. Lämna tom
    6. Grön
    7. Lämna tom
    8. Lämna tom

    Koppla likadant i båda ändar. Använd resterande färger på exakt samma sätt. Likadant i båda ändar.

    Typ:

    1. Brun/Vit
    2. Brun
    3. Blå/Vit
    4. Lämna tom
    5. Lämna tom
    6. Blå
    7. Lämna tom
    8. Lämna tom

    Det viktiga är inte färgerna. Det som är viktigt är att du använder pin 1 2 3 och 6 likadant i båda ändar.

    Tänk på att 100 megabit är max när man kopplar på det här sättet.
    Last edited by N!klas; 2008-11-17 at 22:10.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jag tycker personligen man kan köra denna variant om man ändå har en Lan kabel i åda ändarna

    **Internet** <----> Router med 5-portar eller från router till Switch till kabel <------> kabeln till vardagsrummet <----> Dum switch och koppla in så mycket enheter som behöver nät där eller förgrena den yttligare om en 5-portars switch är för lite jag kör en 8portas Gigabitswitch i vardagsrummet med en kabel från min stora switch i datarummet som går in i en trevlig brandvägg och sen den in i min router.

    Gigabit all the way och QOS för Multicast VPN och annat roligt.
    Sen vill jag kunna köra 200Mbit/s eller högre på LAN in och detta framtiddsäkrar lite
    Svensktbredband.se for the win
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Nätverks fel
    By mizuki1510 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 20:52
  2. Ang streama med 2 nätverks kort+korsad kabel?
    By FjunX in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 14:17
  3. Olika versioner av nätverks adaptern?
    By StenUlf in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 07:59
  4. Trådlös nätverks adapter
    By clavgard in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 15:49
  5. Ikoner på nätverks mappar
    By Djin in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 04:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •