Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Brickade min Hitachi med FW toolbox

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21

    Brickade min Hitachi med FW toolbox

    Efter att ha uppdaterat min Benq box ville jag uppdatera en gammal med Hitachi 0078. Slax och modeb fungerade fint. Driven syntes i Windows och jag kunda dumpa firmware med nyckeln så den e säker iallafall. Eftersom jag hade Ixtreme 1.2 på den och inte tillgång till original fick jag låta fw toolbox göra om filen. Det gick bra men när det kom till flashning låste den sig på ca 30% och en massa fel dök upp.. Nu hänger sig Windows med driven och eject funkar inte så den verkar vara död.

    Vad fan gör jag nu?
    Last edited by razor1394; 2008-11-02 at 20:22.

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Taget från Xbox scene.



    Felet jag gjorde var att jag tryckte på ok sen start flashing.

    Fanken, måste jag köpa en ny drive? Går det inte att flasha om ROM chippet i en programmerare?

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Worst case om du har nyckeln från din gamla Hitatchi kan du köpa loss ett löst styrkort av oss.
    JAg har lite reservdelar som är splitt nya från Drivar jag plockat lasrarna ur för några kunder, de ligger i Pink Poly Ziplockpåsar o väntar på att få användas
    HAr både till Samsung och Hitatchi liggandes, dock är priset ej fastsatt på dessa men det reder vi om det känns aktuellt.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Fick ett prisförslag på 900kr för montering och flashning om jag hade nyckel vilket jag har. Och det är lite väl saftigt för min del.

    Ni tog 250k för styrkortet och det kostar lika mycket som en ny MS28 från Ebay så jag vettefan.

    Är lite väl snål tyvärr.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det du gjorde fel var att inte köra en "restore.bat" som ingår i något av flasha-hitachi-från-dos paketen. Man skall aldrig låta fw toolbox patcha om en redan patchad firmware.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Jag körde restore.bat men den fungerade inte trots rätt enhet och senare även safe mode. Provade både via vt6421 och nforce4. Mitt SIL kunde jag inte prova eftersom det var inkompatibelt med denna drive. Så jag gick vidare till fw toolbox och dumpade firmware där, modifierade firmware och flashade trots varning vilket låste datorn.

    Så nu lutar det åt en MS28 eller en likadan 0078k.

    Hitachin är dyrare men den behöver jag inte spoofa antar jag. Samsung MS28 är billigare och lättare att flasha men måste väl spoofas?

    Spoofning är väl kanske en paranoidgrej och inte fullt viktigt?

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Bad Flash Recovery

    If for some reason your flash failed or you lost power or something unforseen happens you can try this solution.

    You'll need your Bootable Floppy with MTKFLASH.EXE and your original firmware 'original.bin'.
    Attach the bad DVD drive to SATA 1 on your motherboard.

    Boot from Floppy and get to a Dos prompt then type this command
    'MTKFLASH W /SATA /M original.bin'
    You should get a response from the system with a list of possible sata ports to flash to.

    Turn off the power to the DVD drive wait a second and turn it back on again.
    Now hit 1 on the keyboard (SATA 1) to start the flash.

    It should start flashing or it will display waiting at 'Port: d800, Master/Slave: a0'

    If it waits for more than a few seconds hit escape twice to stop the attempt and power
    off the drive again, keep trying the last part again. It should work after a few attempts.

    Verify the DVD-drive works and you can attempt to flash it once more with the modified firmware.
    http://www.biline.ca/360_adapter#hit

    Kan detta funka?

    När jag skriver kommandot står det att den inte hittar några enheter, ingen info om portar dyker upp.

    En grej till, sata lampan lyser efter ett tag på x360usb mojängen. Det borde väl betyda nåt?
    Last edited by razor1394; 2008-11-03 at 17:12.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    I värsta fall kom över till butiken o prata med mig Kent så får du köpa ett styrkort lite billigare då du ändå är stammis på forumet o många av dina inlägg inte inehåller massa nonsens
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Okej. Allt är monterat men jag har problem med att komma in i modeb. X360USB klarar det men fw toolbox hänger sig vid dumpning av firmware trots att spelet är i. Med VT6421 är det nästan störtomöjligt. Vid närmare efterforskning stödjer inte X360USB 0078. Driven verkar funka bra annars (eject, läsning) men jag måste som sagt få in 1.4. Device manager klagar också på VIA eller X360USB kontrollern beroende på vilken driven är inkopplad i.

    Tips?

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Efter mycket om och men lyckades jag flasha enheten med 1.4 och rätt nyckel mycket tack vare en tråd på xboxhacker:

    http://www.xboxhacker.net/index.php?topic=6368.20

    Känns väldigt skönt att slippa detta problem.

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Grattis
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Problem med SSBB
    By Ajido in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 22:09
  2. Nytt problem med min wiikey chippad chrome wii.
    By BarrySWE in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:57
  3. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 22:17
  4. Ny firmware med disc-jitter Hitachi ute!
    By PiGGELiN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 00:26
  5. Min ps2 verkar helt plötsligt ha fått problem med RGB kabeln eller tvns scart? Hansi?
    By Kampfar in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-16, 18:32

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •