Nu har min polare blivit blåst av en bedragare på traadera.. Han hittade en iPhone för 2400 kr... Jag har hjälpt honom i några timmar och lyckats spåra lite allt möjligt och till slut fått tag på lite allt möjligt om honom. Han hade använt en XXX Johanssons namn och adress på traadera, samt ett kontantkorts nr. Eftersom att min kompis inte riktigt litade på honom ringde han upp honom och fick svaret att han kunde betala in halva summan på hans flickväns konto om det skulle kännas tryggare.. Han nappade på iden och betalade in 1250 kr på ett konto i swedbank. Dagen efter (igår) fick han ett trevligt mejl från traadera där det stog att säljaren bojohansson_56 blivit avstängd från traadera...
Här är länk till auktionen (du måste ta bort ett a för att få den länken att funka. Säljaren har nu fått ett negativt omdöme, av en annan som vann en likadan auktion på en iPhone några timmar innan.
Jag har sedan letat reda på så mycket info som möjligt om den här bedragaren. Så här gjorde jag:
1. Jag tittade vilket ip-nummer hans mejl adress hade skickat mejlet till honom och fick fram en stad med ett antal tusen invånare..
2. Jag sökte på eniro efter hans flickväns namn som han fått eftersom att det var henne som kontot var registrerat på. Hennes namn fanns förstås inte där..
3. Jag tittade på ratsit.se efter hennes namn i den staden i ungefär samma ålder (killen var ca 20 år) men det fanns förstås inte, däremot hittade jag en med rätt efternamn och ett andranamn som var samma som förnamnet skulle vara. Jag tittade väldigt mycket på den familjen och kom på att mamman hette det som flickvännen skulle heta. Hennes namn finns inte med på eniro. Hon har en son som är 22 år. Jag ringde upp bedragaren på det kontantkorts nr som stog på traadera där han namnger sig som bo johansson.. Jag ringde sedan upp den 22 åring som jag hittat på ratsita, och jag hör mycket tydligt att det är samma person som svarar, (med sitt riktiga namn).
(Kanske) värt ärt att nämna är att den här familjens namn går i arv.
Alltså, den här informationen har jag om bedragaren:
Hans namn
Hans adress
Hans person nr (inte de sista 4)
Hans telefon nr (1 kontantkorts nr och ett riktigt)
Hans morsas namn
Hans morsas bankkonto nummer
Hans morsas adress (samma som bedragarens).
Adress och namn till de andra personerna i familjen (de är fem st)
Lite uppgifter om den riktiga Bo Johansson
Nu undrar jag vad man ska göra med det här?
Polisanmälningar har jag hört inte leder nån vart, men jag har ju all viktig info om honom..
Bookmarks