Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Vän bedragen på *******, Hur sätter man dit honom? Har hans personuppgifeter...

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0

    Vän bedragen på traadera, Hur sätter man dit honom? Har hans personuppgifeter...

    Nu har min polare blivit blåst av en bedragare på traadera.. Han hittade en iPhone för 2400 kr... Jag har hjälpt honom i några timmar och lyckats spåra lite allt möjligt och till slut fått tag på lite allt möjligt om honom. Han hade använt en XXX Johanssons namn och adress på traadera, samt ett kontantkorts nr. Eftersom att min kompis inte riktigt litade på honom ringde han upp honom och fick svaret att han kunde betala in halva summan på hans flickväns konto om det skulle kännas tryggare.. Han nappade på iden och betalade in 1250 kr på ett konto i swedbank. Dagen efter (igår) fick han ett trevligt mejl från traadera där det stog att säljaren bojohansson_56 blivit avstängd från traadera...

    Här är länk till auktionen (du måste ta bort ett a för att få den länken att funka. Säljaren har nu fått ett negativt omdöme, av en annan som vann en likadan auktion på en iPhone några timmar innan.


    Jag har sedan letat reda på så mycket info som möjligt om den här bedragaren. Så här gjorde jag:
    1. Jag tittade vilket ip-nummer hans mejl adress hade skickat mejlet till honom och fick fram en stad med ett antal tusen invånare..
    2. Jag sökte på eniro efter hans flickväns namn som han fått eftersom att det var henne som kontot var registrerat på. Hennes namn fanns förstås inte där..
    3. Jag tittade på ratsit.se efter hennes namn i den staden i ungefär samma ålder (killen var ca 20 år) men det fanns förstås inte, däremot hittade jag en med rätt efternamn och ett andranamn som var samma som förnamnet skulle vara. Jag tittade väldigt mycket på den familjen och kom på att mamman hette det som flickvännen skulle heta. Hennes namn finns inte med på eniro. Hon har en son som är 22 år. Jag ringde upp bedragaren på det kontantkorts nr som stog på traadera där han namnger sig som bo johansson.. Jag ringde sedan upp den 22 åring som jag hittat på ratsita, och jag hör mycket tydligt att det är samma person som svarar, (med sitt riktiga namn).
    (Kanske) värt ärt att nämna är att den här familjens namn går i arv.


    Alltså, den här informationen har jag om bedragaren:
    Hans namn
    Hans adress
    Hans person nr (inte de sista 4)
    Hans telefon nr (1 kontantkorts nr och ett riktigt)
    Hans morsas namn
    Hans morsas bankkonto nummer
    Hans morsas adress (samma som bedragarens).
    Adress och namn till de andra personerna i familjen (de är fem st)
    Lite uppgifter om den riktiga Bo Johansson

    Nu undrar jag vad man ska göra med det här?
    Polisanmälningar har jag hört inte leder nån vart, men jag har ju all viktig info om honom..
    Last edited by Bajen13; 2008-11-03 at 14:57.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Det finns ARN
    Dock så är det bästa att göra en polisanmälan, men har också hört att det inte hjälper.

    Du kan alltid prova att ringa honom och hota med polisanmälan, är han en erfaren så bryr han sig nog inte dock.

    Svårt det där, finns egentligen inget man kan göra förutom en polisanmälan.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Skulle inte tro att han inte blivit anmäld förut, han hade ju trots allt gömt spåren hyfsat bra efter sig. Om det inte varit för hans syster hade haft samma andranamn som flickvännen hade jag aldrig hittat honom.. Hans mamma som ju egentligen står på kontonumret finns ju inte ens på eniro eller hitta.se så han har nog aldrig haft en tanke på att det finns något som ratsit.se..

    Man kan förövrigt hitta adresser till ministrar och andra (tex John Fredrik Reinfeldt som bor i Täby på Solvägen 14 A)..

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Enklast och oftast bäst är att göra en polisanmälan och sedan bara inse att man lärt sig en dyrköpt läxa. Pengarna lär du inte se röken av eftersom polisen inte tar tag i sådana små bedrägerier. Kommer det in massor av anmälningar mot samma person till samma polisdistrikt så kan det gå vidare, men i det fallet får du ändå inga pengar tillbaka.

    Att lösa det "privat" kan ge dig själv problem som helt klart inte är värda några futtiga tusenlappar.

    Finns ju INGEN anledning att gå på den typen av bluffar, man förskottsbetalar ALDRIG när man köper telefoner/datorer/konsolelr osv från folk på annonssiter för det är ALLTID en massa bedragare som håller på där.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Han har nog lärt sig det nu

    Ska säga att han väl inte bör försöka få tillbaka pengarna genom att hota med polisen eller nåt sånt...

    Förresten Hansi, kan du inte klistra xagers faq? Känns som att den e värd de...
    Last edited by Bajen13; 2008-11-03 at 14:57.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Bajen13 Visa Inlägg
    Förresten Hansi, kan du inte klistra xagers faq? Känns som att den e värd de...
    Haha, den är skräp
    Men intresset verkar inte jättestort hehe
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Haha, den är skräp
    Men intresset verkar inte jättestort hehe
    Nåja, den kan väl bli bättre i så fall

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Käns lite overkill att klistra trådar i en avdelning som bara har 5-6 trådar...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Fast de e ju ändå så att den hamnar högst upp så alla ser den först
    Fast.. de ligger nån mening med vad du säger...

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    Jo och jag klistrade den igår...

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    39
    Respekt
    20
    Forumet buggar, jag är inte Dark2 utan Hansi...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Dark2 Visa Inlägg
    Forumet buggar, jag är inte Dark2 utan Hansi...
    Udda :P
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Om du fört över pengar till Swedbank vet Swedbank vem kontot tillhör
    Gör en polisanmälan för bedrägeri, inkludera Swedbank kontonummret, ring Swedbank så löser det sig säkert, du kommer inte få personnummer på idioten av dem men du kan förbereda dem på att han är polisanmäld o att de kanske kan lägga en notering på honom om polisen sen ringer dem.

    Jag har själv jobbat med banksäkerhet och vet att de gärna hjälper till om det ligger en polisanmälan i grunden och de blir kontaktade av polisens utredare.

    Personligen satte jag dit några pukkon som tvättade färgade pengar i en insättningsautomat, trista för dem så hanmade de med på film + deras kontonummer härledde till dem
    De fastnade lite med händerna i kakburken så att säga, speciellt när insättningsmaskinen krånglade o stängde ned sig under insättningsprocessen o jag fick åka ut o laga den

    Så det är inte alla tragiska historier som har ett olyckligt slut.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Faq - Alla Vanliga FrÅgor Och Svar - *** LÄs !!! ***
    By banan1 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 384
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 18:57
  2. Hur långt har alla kommit på GTA IV?
    By xepez in forum Grand Theft Auto IV (360)
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 13:20
  3. Error 16 OBS har googlat, hjälpte inte mycket.
    By frizzby in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 19:46
  4. Hur långt bort kan man sitta?
    By Grossen in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-12, 13:37
  5. Hur vet man när man har "knäckt" skate?
    By hejsan in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 11:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •