Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: 360 som multimediaburk (som gamla xboxen)

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    360 som multimediaburk (som gamla xboxen)

    Hej

    Jag har hängt på låset i flera år nu för att bemötas av den goda nyheten att 360´n ska gå att nyttja på samma sätt som den gamla xboxen. Jag kör idag den gamla som mediacenter och gillar den skarpt. Problemet är bara att jag upplever den lite klen.... Den knäar gärna när man kommer upp i 720p. Missförstå mig inte.. All heder då den har några år på nacken....

    Nu är jag inne på att bygga en htpc men så sa en snubbe häromdan att 360´n numera är "knäckt". Alltså att man ska kunna köra den som mediacenter som man gör med den gamla xboxen och inte "bara" spela spel på. Eftersom det är film och serier jag kör hårdast vill jag höra med er lärda om detta är korrekt? Stämmer det kan jag ju lägga ner htpc-bygget och istället satsa på en 360....

    Tack på förhand

  2. #2
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    21
    Vad jag vet kan man köra tveristy men jag tycker det suger totalt, dålig kvalle och funkar ibland. Jag har gett upp xbox 360 som media enhet och skaffat mig en popcorn hour efter att ha haft olika htpc. Så de e mitt tips, en popcorn hour eller en tvix klarar 1080p utan probs osv.
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Du kan installera Gentoo eller Ubuntu och köra diverse media center lösningar därifrån. Men detta kräver att du har en box med viss version på dashboard firmware alternativt att du löder dit ett Infectus på NAND och nedgraderar boxen. En hackad King kong skiva behövs också.

    Sedan finns det inga fungerande ljuddruvrutiner till Linux på 360.

    Nej 360 boxen kan inte nyttjas som gamla Xbox.

    Jag gillar inte heller TVersity då detta kräver en dator på och gäller det 720/1080P x264 får den jobba ganska ordentligt om den har några år på nacken.

    Jag laddar mest ner WMV VC1 5.1 720P/1080P releaser och bränner ut på DVD9 om jag ska se på HD. Det är utmärkt kvalité på de och kommer från scenen och inte någon konvertering från x264.

    Finns inte en film eller ett avsnitt i VC1 finns det ofta någon på abgx360 på Usenet som har konverterat en x264 release.

    Så kör jag iallafall alltså xvid för icke hd och wmv vc1 5.1 för hd material. Detta utan streaming eller att behöva knäcka något.

    edit:

    Så här kan det gå om man försöker sig på nedgradering:

    http://gentoox.shallax.com/modules.p...rticle&sid=579
    Last edited by razor1394; 2008-11-04 at 20:54.

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tough luck...Undrar om man kan köra det som garantifel ?

    Jag kan inte förstå (troligtvis för att jag är för dåligt påläst...) varför det ska va så svårt att knäcka 360´n? Kan man inte bara bygga ett xbmc och skicka in istället som talar om vad respektive komponent ska hålla på med istället så man kan börja nyttja boxen till 100%... Vad jag menar är att kompetensen som finns i forum som detta skulle vid en möjlig mätning sträcka upp slipsnissarna på microsoft i sömnen.... Tror ni folket är nöjda med boxen som den är? Dvs "bara" kunna spela brända spel?

    Nähe åter till HTPC som kan spela crysis och 1080p... några tips?

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    360n är rätt komplex till skillnad från Xbox.

    Skulle vara trevligt om man kunde byta ut dashboard och kernel på Nand (16MB) mot Coreboot (liten linux firmware med bootloader) med Infectus och sedan installera ex Ubuntu på hårddisken. Men en del hårdvarufunktioner sätter stopp för detta antagligen.

    Coreboot skulle då bestå av Linux tillsammans med bash, kanske några rescue/recoveryfunktioner och en Xserver.

    edit:

    Väl inne i Ubuntu efter att Coreboot har gett kontrollen till Ubuntu:s kärna kan du starta XBMC, MythTV, mPlayer, Xine, Freevo, Firefox, VLC, Elisa eller vad du nu vill.
    Last edited by razor1394; 2008-11-04 at 21:49.

Liknande diskussioner

  1. XBOX1 spel på xbox 360 Random Padding.
    By dr_fredrik in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 10:01
  2. Guide: Konvertera videos till din psp
    By Fruktsoda in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 52
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 14:00
  3. Använda 360 som HTPC?
    By CorelBlue in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 14:12
  4. Xbox 360 och gamla xbox "link"
    By LuXOD in forum XBOX 360 Spelsnack
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 22:16
  5. bränna gamla xbox backups till 360
    By emo in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 01:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •