Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: Nec/Optiarc AD7173

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Nec/Optiarc AD7173

    Tjena!

    *editerade på begär av Pendragon*

    Jag får askassa resultat på mina bränningar (se grafer nedan) och enligt sidan jag beställde mina skivor från så hade deras NEC AD-7170A fått ca 88% i quality score och väldigt låga PIE/PIF fel men när jag bränner får jag skyhöga tyvärr, någon som vet om det är så att min brännare suger fetget eller om det är något annat jag ska kontrollera?

    NEC/Optiarc AD-7173A
    CloneCD 5.3.1.0
    Aone DVD+R DL 8.5GB Full-face Printable 8x
    Liggy's AD-7173A Bitsetting Firmware 1.04
    Testat 2.4x, 4x och 8x brännhastighet (blev lika dåligt med båda)

    NEC Orginal 1.04 @ 2.4X


    Liggy's AD-7173A Bitsetting Firmware 1.04 RPC1 @ 2.4X


    Liggy's AD-7173A Bitsetting Firmware 1.04 @ 4X


    Liggy's AD-7173A Bitsetting Firmware 1.04 @ 8X
    Last edited by optimuz; 2008-11-11 at 17:13.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jisses vilken rörig fråga.
    Börja med att skriva frågan sen klistra in info om din DVD


    Skaffa en vettig brännare, kör in orginal FW eller en vettig från RPC1.com och du vill köra RC1 och bränn på Verbatim inte skräpskivor.

    Lite spontant sådära
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Nu har jag editerat posten så du förstår vad jag menar Jag vill helst inte köpa Verbatim eftersom dom är dubbelt så dyra och enligt sidan jag beställde skivorna på så hade deras AD-7170 får bra kvalité med Aone skivorna så därför är jag så fundersam över varför jag får så kassa resultat hur jag än gör när det är i princip samma brännare

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av optimuz Visa Inlägg
    Nu har jag editerat posten så du förstår vad jag menar Jag vill helst inte köpa Verbatim eftersom dom är dubbelt så dyra och enligt sidan jag beställde skivorna på så hade deras AD-7170 får bra kvalité med Aone skivorna så därför är jag så fundersam över varför jag får så kassa resultat hur jag än gör när det är i princip samma brännare
    Sorry for da caps ... KÖP KVALITE ELLER SKYLL DIG SJÄLV ! ! ! !
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  5. #5
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av optimuz Visa Inlägg
    Nu har jag editerat posten så du förstår vad jag menar Jag vill helst inte köpa Verbatim eftersom dom är dubbelt så dyra och enligt sidan jag beställde skivorna på så hade deras AD-7170 får bra kvalité med Aone skivorna så därför är jag så fundersam över varför jag får så kassa resultat hur jag än gör när det är i princip samma brännare
    Du gör en Quality scan med din läsare och den är inte tillförlitlig.
    Den är extrem känslig för fel och gör många fel rapporter.
    vad ajg vet så är det gamla Benq läsarna som verkar ge dem mest trovärda graferna.

    Och vad jag minns så var det bara Nhl som det var problem att läsa med och inta dem andra spelen?
    Om dem andra spelen fungerar så är det trolgit att skivorna fungerar som dem ska.

    Ang det tekniska så är Nec 71xx inte ngn bra brännare i dagens läge.
    Har varit en hel del problem med dem.

    Vad du även bör tänka på är att alla läsare på en 360 inte är samma, alla märken klarar olika media olika bra.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Så du menar att jag absolut inte ska lita på dom graferna nero ger mig? Att skivorna i själva verket har bra/jättebra kvalitét?

    Enligt sidan jag beställde skivorna på är det samsung 223q man ska satsa på om man ska köra med Aone skivorna... Vad har ni för åsikter om det?

    NHL fungerade dagen efter av någon märklig anledning så jag vette fan vad det var för skumt fel

  7. #7
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av optimuz Visa Inlägg
    Så du menar att jag absolut inte ska lita på dom graferna nero ger mig? Att skivorna i själva verket har bra/jättebra kvalitét?

    Enligt sidan jag beställde skivorna på är det samsung 223q man ska satsa på om man ska köra med Aone skivorna... Vad har ni för åsikter om det?

    NHL fungerade dagen efter av någon märklig anledning så jag vette fan vad det var för skumt fel
    Jag har samma username här som på sidan du beställde av.
    Jag kör själv med samsung 223 och alla skivor fungerar felfritt.

    Ang dina grafer så säger jag bara att dem inte är tillförlitliga, med det behöver heller inte betyda att kvaliten är super.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av optimuz Visa Inlägg
    Nu har jag editerat posten så du förstår vad jag menar Jag vill helst inte köpa Verbatim eftersom dom är dubbelt så dyra och enligt sidan jag beställde skivorna på så hade deras AD-7170 får bra kvalité med Aone skivorna så därför är jag så fundersam över varför jag får så kassa resultat hur jag än gör när det är i princip samma brännare
    A-One är inte kvalitet
    Inte NEC heller

    Plextor rokkar o det gör Verbatim med men Pioneer kommer inte längt ifrån

    Köp dig en skiva av Verbatim och prova igen, det kan vara så att din 360 inte gillar dina billiga A-One skivor utan vill ha lite bättre kvalitet.

    *Refererar till två killar kikar på tjejer på krogen, klart man sållar bort de fula brudarna o vilar ögonen på de snygga
    LAsrar brukar jag ge samma barnförklaring fungerar på samma sätt, de reflekterar info olika bra på olika media som vi killar tittar på tjejer.
    Även bröder med samma mamm "läs samma modell på Läsare kan ha olika smak
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    A-One är inte kvalitet
    Inte NEC heller

    Plextor rokkar o det gör Verbatim med men Pioneer kommer inte längt ifrån

    Köp dig en skiva av Verbatim och prova igen, det kan vara så att din 360 inte gillar dina billiga A-One skivor utan vill ha lite bättre kvalitet.

    *Refererar till två killar kikar på tjejer på krogen, klart man sållar bort de fula brudarna o vilar ögonen på de snygga
    LAsrar brukar jag ge samma barnförklaring fungerar på samma sätt, de reflekterar info olika bra på olika media som vi killar tittar på tjejer.
    Även bröder med samma mamm "läs samma modell på Läsare kan ha olika smak
    En bra brännare kan iaf ge bra resultat på ett "budget märke"

    " konstverket finns redan i stenen, konstnären tar bara fram den"

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Andreas_Ace Visa Inlägg
    En bra brännare kan iaf ge bra resultat på ett "budget märke"

    " konstverket finns redan i stenen, konstnären tar bara fram den"
    Ja som bättre kablage i ett hembiosystem färgar inte ljudet och även den starkaste får ta i då han skiter

    Lägg en femma extra på en verbatimskiva eller kom förbi butiken med en jolt på burk så bjuder jag dig på en skiva att prova med
    Ta med din 360 så provar vi våra skivor på den en snabbis, säg bara ditt nick o att du vill prata med mig Kent

    Fungerar inte det så byt brännare.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Ive got almost every console that ever was release ... Stog så i din signatur Pendragon ... Det är sånt prylbögar som jag och alla andra önskar
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av optimuz Visa Inlägg
    Jag vill helst inte köpa Verbatim eftersom dom är dubbelt så dyra och enligt sidan jag beställde skivorna på så hade deras AD-7170 får bra kvalité med Aone skivorna så därför är jag så fundersam över varför jag får så kassa resultat hur jag än gör när det är i princip samma brännare
    såhär tänker alla och efter ett tag har de bränt om så många backuper eller fått så mycket "unreadable disc" att de kunde köpt ett 50pack verbatim och sparat på krafterna. aone är svåra att få ett bra resultat med, speciellt vid lagerbytet.

  13. #13
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    såhär tänker alla och efter ett tag har de bränt om så många backuper eller fått så mycket "unreadable disc" att de kunde köpt ett 50pack verbatim och sparat på krafterna. aone är svåra att få ett bra resultat med, speciellt vid lagerbytet.
    Har aldrig fått en enda unradable disc. xb360 med Benq läsare och Samsung har använts genom åren
    Provat med Nec 3500, Samsung S182, Samsung 223, LG H44N.
    XB/Aone/Arita/Verbatim/Mediarange

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Andreas_Ace Visa Inlägg
    Har aldrig fått en enda unradable disc. xb360 med Benq läsare och Samsung har använts genom åren
    Provat med Nec 3500, Samsung S182, Samsung 223, LG H44N.
    XB/Aone/Arita/Verbatim/Mediarange
    du är en av få lyckliga då.

  15. #15
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    du är en av få lyckliga då.
    Jag + en till har Benq + 2 andra har samsung.
    Så vi är 4 lyckliga

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Andreas_Ace Visa Inlägg
    Jag + en till har Benq + 2 andra har samsung.
    Så vi är 4 lyckliga
    okej, men då blir det en helt annan femma. jag trodde du kört alla dessa skivor med alla fyra brännarna. ant. så bränner ni på de skivor ni tycker fungerar bäst. tex du på aone men din polare kör något annat. jag tror knappast att en brännare klarar av att göra bra bränningar på alla dessa fyra märken utan att byta firmware och hålla på. aone dl fungerade tex bra att bränna med min sh-s182d brännare med 06 firmware MEN vid lagerbytet får den svårt att läsa, tex har du en xvid vid lagerbytet så kommer du inte kunna läsa den. brände jag med 04 firmwaren fungerade det bättre men det är inte pålitliga skivor tycker ja. att bränna dem går bra, men kvaliten av bränningen är en annan femma. det var min synpunkt. hehe

    en bra kombination av brännare, firmware, media och läsare är hårfin ibland.

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    okej, men då blir det en helt annan femma. jag trodde du kört alla dessa skivor med alla fyra brännarna. ant. så bränner ni på de skivor ni tycker fungerar bäst. tex du på aone men din polare kör något annat. jag tror knappast att en brännare klarar av att göra bra bränningar på alla dessa fyra märken utan att byta firmware och hålla på. aone dl fungerade tex bra att bränna med min sh-s182d brännare med 06 firmware MEN vid lagerbytet får den svårt att läsa, tex har du en xvid vid lagerbytet så kommer du inte kunna läsa den. brände jag med 04 firmwaren fungerade det bättre men det är inte pålitliga skivor tycker ja. att bränna dem går bra, men kvaliten av bränningen är en annan femma. det var min synpunkt. hehe

    en bra kombination av brännare, firmware, media och läsare är hårfin ibland.
    Min situation är lite svårt att kort förklara, har gjort skivor i några år.
    Nec 3500 ( ej orginal firmware)
    XB ( Aone), Verbatim, Media Range.
    3 Samsung xbox. 2av 3 fungerade felfritt. 3e maskin hade problem även med verbatim ( dirty disc)

    Samsung s182. 3 Samsung, 1 Benq ( min)
    Aone, verbatim, Arita.
    3av 4 fungerar felfritt.
    4e testas med Arita och fungerar, ej andra media har provats ( denna är samma som hade problem med media från nec 3500).

    Lg 44:
    Samma tester och resultat som med s182
    Klarar bränna Arita med 4x, andra brännare 2x

    Samsung 223
    Lika tester och resultat som s182

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Ive got almost every console that ever was release ... Stog så i din signatur Pendragon ... Det är sånt prylbögar som jag och alla andra önskar
    Jo det är en tung last att axla men flest prylar innan han dör Vinner heter det ju

    Citat Original inlägg av Andreas_Ace Visa Inlägg
    Har aldrig fått en enda unradable disc. xb360 med Benq läsare och Samsung har använts genom åren
    Provat med Nec 3500, Samsung S182, Samsung 223, LG H44N.
    XB/Aone/Arita/Verbatim/Mediarange
    Olika lasrar olika läsning, rätt simpelt faktiskt, inte ens vid tillverkningen av glödlampor får två lampor samma egenskaper eller två snöflingor samma form

    Citat Original inlägg av Andreas_Ace Visa Inlägg
    Min situation är lite svårt att kort förklara, har gjort skivor i några år.
    Nec 3500 ( ej orginal firmware)
    XB ( Aone), Verbatim, Media Range.
    3 Samsung xbox. 2av 3 fungerade felfritt. 3e maskin hade problem även med verbatim ( dirty disc)

    Samsung s182. 3 Samsung, 1 Benq ( min)
    Aone, verbatim, Arita.
    3av 4 fungerar felfritt.
    4e testas med Arita och fungerar, ej andra media har provats ( denna är samma som hade problem med media från nec 3500).

    Lg 44:
    Samma tester och resultat som med s182
    Klarar bränna Arita med 4x, andra brännare 2x

    Samsung 223
    Lika tester och resultat som s182
    Som sagt, olika killar gillar olika tjejer förklaringen gäller bra här med som jag nämt nånga ggr och tidigare i detta inlägg.
    Din fjärde 360 kanske inte gillar att dela samma "Tjej" som sina bröder

    Om jag säger såhär då så har din fjärde 360 synfel som inte korrigeras bättre av det media som du kastar i den som fungerar bra på de andra som inte är lika känsliga då deras lasrar är piggare på att tolka spåren som reflekteras av laserns våglängd som uppstår då den bryts mot mediat. *Läs materialet i plasten och färgsammansättningen.*

    Varför tror ni media med Svart (Lila/Blå) undersida fungerade bäst på PS tiden när alla satt o brännde på CD-R o svor åt vissa sändningar av Kodaks skivor som annars låg i samma liga som Verbatim o sen gick över på Verbatim eller gladerligen köpte CD-R media med mörk undersida då efterfrågan var stor o vi lyckades importera sånt dock lite dyrt men funkis

    Olika lasrar olika resultat och olika brännare och våglängd vid bränning olika resultat där med. och olika dammiga/trötta maskiner olika resultat
    Ps. Min ena bror är Plattfot, det är inte jag Samma Pappa olika Mammor
    Och jag garanterar att jag har bättre smak på tjejer än de tillsammans
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Tack för alla bra svar Jag vill som sagt fortfarande inte köra Verbatim om det inte går på något annat sätt men tydligen så är ju mina bränningar helt ok och endast graferna som luras. NHL har fungerat sen sist så jag vet inte varför bara inte ville fungera en kväll, det lustiga var att vanliga matcher gick bra, det var bara be a pro som inte fungera... Skulle jag stöta på några problem framöver får jag köpa mig en ny brännare helt enkelt

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Ny brännare och Verbatim brukar kirra biffen
    Du betalar ju knappast 650 kr per skiva som ett orginal kostar så då har du råd att lägga 30 pix på en verbatimtomskiva
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Ny brännare och Verbatim brukar kirra biffen
    Du betalar ju knappast 650 kr per skiva som ett orginal kostar så då har du råd att lägga 30 pix på en verbatimtomskiva
    spelen brukar ligga närmare 400:- i dagens läge, de reas ju nästan ut.. hehe.. låt folket spela på deras billiga media och inse att de skulle lagt pengarna på riktiga saker direkt.

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Man kan ju försöka upplysa folk med saker som underlättar, som att dammsuga sin 360 för att undvika RROD, inte köra HAnddukar *Morr* och ju bättre media man bränner till ju mindre magsår får man
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    38
    Respekt
    16
    Jag har lösningen på ditt problem OT.
    Jag har också en AD-7173A och den fungerade super fint med alla skivor, aone, traxtor, hp, verbatim.
    MEN då jag uppgraderade firmware från 1.01 till 1.04 så gick det skit! kunde inte bränna en enda DL, oavsätt märke. vanliga dvd gick bra men DL gick inte alls.

    mitt råd är att flasha tillbaks till Original Optiarc AD7173A firmware 1-01 då fungerar det klockrent.
    http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/Optiarc-AD-7170A/

    Senaste firmware är inte alltid bäst.

  24. #24
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Shrimpkebab Visa Inlägg
    Jag har lösningen på ditt problem OT.
    Jag har också en AD-7173A och den fungerade super fint med alla skivor, aone, traxtor, hp, verbatim.
    MEN då jag uppgraderade firmware från 1.01 till 1.04 så gick det skit! kunde inte bränna en enda DL, oavsätt märke. vanliga dvd gick bra men DL gick inte alls.

    mitt råd är att flasha tillbaks till Original Optiarc AD7173A firmware 1-01 då fungerar det klockrent.
    http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/Optiarc-AD-7170A/

    Senaste firmware är inte alltid bäst.
    Så sant, detta gled ur minnet.
    Det stämmer att i vissa undantagsfall vid Fw.uppgraderingar smyer det sig in buggar i mjukvaran
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •