Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Fråga om NTSC PS1-spel

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2005
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Fråga om NTSC PS1-spel

    I specifikationerna för chippet på nätet står det:

    All PSX import games are played at FULL SCREEN and FULL COLOR

    Hur genomförs detta rent praktiskt? Det är väl inte så att NTSC-spel omvandlas till 50hz PAL?

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Nej det gör dom inte ... Det är därför du behöver en RGB kabel så du får färg ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du behöver ingen RGB-kabel för att få färg, det går att ställa in chippet så att färgen hamnar på "PAL bärvåg/frekvens" även i compositekabeln, då blir det s.k. "PAL-60".

    Hmm, hur PSX spelen hanteras går nog också att ställa in, men räkna inte med att det alltid blir perfekt, eftersom det är olika upplösning på PAL och NTSC så blir det aldrig perfekt...antingen svarta ränder på tv:n eller så blir spelet utdraget i grafiken i höjdled.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2008
    Från
    Brandbergen/Årskogen, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Du behöver ingen RGB-kabel för att få färg, det går att ställa in chippet så att färgen hamnar på "PAL bärvåg/frekvens" även i compositekabeln, då blir det s.k. "PAL-60".

    Hmm, hur PSX spelen hanteras går nog också att ställa in, men räkna inte med att det alltid blir perfekt, eftersom det är olika upplösning på PAL och NTSC så blir det aldrig perfekt...antingen svarta ränder på tv:n eller så blir spelet utdraget i grafiken i höjdled.
    det mesta går att fixa i bios i chippet. Dock om man har tv som stödjer ntsc å pal signaler så behöver man inte ändra nånting. men det är ju inte alla tv apparater i sverige som klarar båda signal systemen.... men jag har tv här hemma som klarar helt klart pal å ntsc spel för båda blir färg å går utan problem utan att jag har rgb kabel eller tvingar chippet att göra det i pal signaler eller färg signaler. fråga mig inte varför det finns en som heter color i bios på matrix infinity men det gör det å det funkar bra om tv:n inte klarar ntsc signaler.



    ------------EDIT------------

    kanse var det du menade... ska säga också att jag använder komponent kabel.. men jag använder även den som är med till ps2:an dock på andra tv:n en den här hemma men det blir färg med "orginal" kabeln också på vissa tv apparater utan att jag tvingar chippet så det står color där man bestämmer signal systemet för bilden
    Last edited by Dynamit; 2008-12-31 at 02:17.

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 22:19
  2. Kan man "bricka" genom spel?
    By Flaky in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 16:16
  3. Bör man spela med "offline profil" med brända spel?
    By TigerSoul in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 09:33
  4. PS2:an läser ej PS1 NTSC skivor
    By Alpha190 in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 10:09
  5. original pal - ntsc spel funkar inte på min ps2. svara ( inga spel funkar !!!! )
    By Mephisto-Live in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 12:08

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •