Sida 1 av 5 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 124

Diskussion: Problem med hårddisk hjälp!

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0

    Post Problem med hårddisk hjälp!

    Hej! Mitt xbox säger att min hårddisk inte är insatt VILKET SOM DEN ÄR jag har testat och dragit ur den och suttit i den flera gånger ORDENTLIGT Det funkade helt felfritt i går. Men när jag startade den i dag så BANG! Skulle vara tacksam om nån skulle kunna hjälpa till.
    Last edited by wilkkm0; 2008-11-22 at 12:03.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    2 möjligheter:
    1. Fel på hårddisken
    2. Fel på kopplingen mellan HDDn och xboxen

    Prova med någon polares HDD eller sväng förbi psxcare så kollar vi på den
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    2 möjligheter:
    1. Fel på hårddisken
    2. Fel på kopplingen mellan HDDn och xboxen

    Prova med någon polares HDD eller sväng förbi psxcare så kollar vi på den
    Ska prova det och föresten. I fall man recover sin gamertag. Får man tillbaks alla sina saves och Download able content o de? Tack åter igen Mvh/ William

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    Ska prova det och föresten. I fall man recover sin gamertag. Får man tillbaks alla sina saves och Download able content o de? Tack åter igen Mvh/ William
    Nej, inga saves eller DLC
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Nej, inga saves eller DLC
    Fan Då måste jag börja om från början med Allting ( . Jag hade ju fan skit bra ahievements och 100 Vänner. Fan vad damp jag få Det måste finnas en lösning utan att byta hårddisk

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2006
    Inlägg
    26
    Respekt
    0
    Dina poäng och dina vänner ligger hos kontoinställningarna hos M$, så dom får du behålla, "bara" gamesave-sen och det du tankat ner som du blir utan.

  7. #7
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    109
    Respekt
    18
    Men kan man inte kopiera över innehållet på hårddsiken det till en annan hårddisk eller liknande?

  8. #8
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Din Gamerscore och dina vänner är kvar. Dina DLC:s kommer du att kunna ladda ner igen via account manegment. Dina saves kommer att vara borta för alltid om du inte flyttar över dom till ett minneskort. Men du kommer inte att kunna göra något utav det här eftersom din hdd inte funkade.
    Kanske om du köper en 120 gigare, då får du med en kabel som du kan föra över allt med.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    Din Gamerscore och dina vänner är kvar. Dina DLC:s kommer du att kunna ladda ner igen via account manegment. Dina saves kommer att vara borta för alltid om du inte flyttar över dom till ett minneskort. Men du kommer inte att kunna göra något utav det här eftersom din hdd inte funkade.
    Kanske om du köper en 120 gigare, då får du med en kabel som du kan föra över allt med.
    Finns inte det att köpa enbart ? Och föresten. Jag testade min kompis hdd på mitt xbox, Och det funkade helt felfritt

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    Din Gamerscore och dina vänner är kvar. Dina DLC:s kommer du att kunna ladda ner igen via account manegment. Dina saves kommer att vara borta för alltid om du inte flyttar över dom till ett minneskort. Men du kommer inte att kunna göra något utav det här eftersom din hdd inte funkade.
    Kanske om du köper en 120 gigare, då får du med en kabel som du kan föra över allt med.
    Kan man inte föra över från en 20 GB till en Annan 20GB med en sådan kabel sak ? + att min 20 gb verkar vara defekt ?!?!

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    Finns inte det att köpa enbart ? Och föresten. Jag testade min kompis hdd på mitt xbox, Och det funkade helt felfritt
    Testade du din hårddisk på din kompis box?
    Det låter som att din hårddisk har dött och då är dina saves borta tyvärr.

    Du kan montera ur hårddisken ur lådan och koppla den till din dator internt och försöka läsa ut dina savefiler den vägen om jag inte har helt fel.

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    Kan man inte föra över från en 20 GB till en Annan 20GB med en sådan kabel sak ? + att min 20 gb verkar vara defekt ?!?!
    Jo, men jag tror bara att man kan få kabeln genom att köpa en 120 gigare. Rätta mig någon om jag har fel

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26
    hittade något åt dig..

    Xbox 360 Hard Drive Upgrade

    From ivc wiki

    Contents

    * 1 Drive Structure
    * 2 Downloads
    * 3 Xplorer 360 image and backup method (recommended)
    * 4 Xplorer 360 full image backup method (alternate)
    * 5 Manual method
    o 5.1 Create Partition 0
    o 5.2 Create Partition 2
    o 5.3 Create Partition 3

    Drive Structure

    Drive structure on the Xbox 360 hard drives:

    Drive contents:

    Address Length (bytes) Contains
    0x0000 8192 Null (0x00)
    0x2000 68 Plain text hard disk info
    0x2044 24 Static Binary Info (doesn't change console to console)
    0x205C 256 Dynamic Binary Data (changes from console to console - possibly encrypted serial number of console)
    0x2202 2 Size of following PNG file
    0x2204 2754 MS logo in PNG format (aka hddss.bin), made with Macromedia Fireworks MX 2004 on the 19th of July 2005

    Partitions:

    Address Description
    0x80000 Cache Partition (aka partition 0)
    0x80080000 Unknown
    0x120EB0000 Xbox Backwards compatibility drive (aka Xbox1 emulator / partition 2)
    0x130EB0000 Main Xbox 360 Partition (aka partition 3)

    Notes:

    * You cannot use a hddss.bin backup from a 20 GB hard drive and use it on a new 120 GB, it will only show 20 GB total size whatever you try
    * Original Samsung hard drives cannot be used to flash new WD 120 GB disk, it's currently unsupported
    * Previous hacked Xplorer360 versions (hacked Xplorer360, Xplorer360 temp1) will have problems with 20 GB drives, use Xplorer360 xtreme
    * WD1200BEVS revision LAT, RST, and UST will work with HDDHackr 0.91

    Downloads

    * HDDHackr 0.91
    * HDDHackr 0.91 nForce4
    * Xplorer360 xtreme 2
    * Xbox 360 20 GB HDDSS from FUJITSU MHV2020BH (if you didn't create your own)
    * Xbox 360 60 GB HDDSS from FUJITSU MHY2060BH (if you didn't create your own)
    * Xbox 360 120 GB HDDSS from FUJITSU MHW2120BH (if you didn't create your own)

    Xplorer 360 image and backup method (recommended)

    Original Xbox 360 drive:

    1. Open the Xbox hard drive case and remove the hard drive
    2. Connect to sata and power, boot to clean ms-dos, create hddss.bin backup of original hard drive using hddhackr -d
    3. Create an image backup of partition 2 (Xbox 1 emulator, 256MB) using the File -> Backup Partition 2 in Xplorer360 xtreme 2 (you can also extract the files and insert them in partition 2 on the new drive later if you can see partition 2 in Xplorer360)
    4. Create file backup of partition 3 (Xbox 360 main filesystem) by selecting the partition 3 in Xplorer360 xtreme 2 and Edit -> Extract

    New replacement drive:

    1. Flash new drive with 20 GB (for new 20 GB drive) or 120 GB (for new 120 GB drive) hddss.bin (created from step 2 above) using hddhackr -f and at the same time make sure when asked to create an undo firmware file. Ignore any timeout expired error. Shutdown to load the new firmware (reboot won't reload it)
    2. Connect the new drive to Xbox 360 and format using System -> Memory -> Hard Drive -> Format (or press Y button), enter the serial number of the machine to allow it to format (you find it on the back of the machine or in System -> System information)
    3. Move the drive to the computer again, connect to sata, restore the partition 2 image with File -> Restore Partition 2 in Xplorer360 xtreme 2, select the XboxBackup.bin image created earlier. Update: It seems that partition 2 has to show up on xplorer360 before the restore function will work (it will not continue at Restoring Device). Either try to do a full restore or manually add the partition using the manual method below, only do step 1 under the Create Partition 0 section and step 4 under the Create Partition 2 section.
    4. Drag all the files from the partition 3 file backup into partition 3 in Xplorer360 xtreme 2
    5. Test drive in xbox 360, should show 107 GB total size and all the content should be restored successfully

    Xplorer 360 full image backup method (alternate)

    This method is essentially the same, the only difference is that a complete image backup of the drive is made and then restored. Partition 3 files are extracted from the image and then put back on the new hard drive.

    1. Complete step 1 and 2 above under Original Xbox 360 drive to create hddss.bin of the original drive
    2. Create a full image backup using File -> Backup Image in Xplorer360 xtreme 2
    3. Complete step 1 above under New replacement drive to flash the new 120 GB drive
    4. Do full image restore using File -> Restore Image in Xplorer360 xtreme 2
    5. Boot to ms-dos and execute hddhackr -f once again to write the hddss.bin to sector 16 again (its overwritten when restoring a full backup using Xplorer360)
    6. Connect to Xbox 360, you will see that total space is ~13gb and none of the file files from the 20 GB backup shows up
    7. Fix this by formatting in Xbox 360, System -> Memory -> Hard Drive -> Format (or press Y button), enter the serial number to allow format
    8. Open the full image in Xplorer360 xtreme 2 and select partition 3 and Edit -> Extract to create a backup of all the files
    9. Connect disk to computer again, and drag all the files from the partition 3 file backup into partition 3 in Xplorer360 xtreme 2
    10. Test drive in Xbox 360, should show 107 GB total size and all the content should be restored successfully

    Manual method

    Summarised TheSpe******t way, tested and verified

    Downloads:

    * Xplorer360 0.9b6 for 20GB
    * Xplorer360 0.9b6 with 120GB patch/hack

    Complete step 1 and 2 under original drive and step 1 under new replacement drive in the XPLORER360 IMAGE AND FILE BACKUP METHOD section to backup the old drive and flash the new drive. Only when these steps are done, you can continue to create the partitions below.
    Create Partition 0

    If you want to use xplorer360 with the 120 WDBEVS drive, you can now do that:

    1) First add the missing partition manually starting at byte 0x80000 of your WD BEVS. You need to make it look like:

    58 54 41 46 00 00 00 00 00 00 00 10 00 00 00 01

    So, the easy way to do this: open your drive with winhex( http://www.x-ways.net/winhex.zip, registration required to allow write changes disk ) by pressing F9, select your WD BEVS drive, press <ALT>+G, use position 80000 (hexadec) and then edit these 16 bytes starting at 0x80000 to look like above. Save it, restart the xplorer360 Beta 6 and the FATX error should be gone and you should see 2 partitions now. However, there'll be no data shown yet. if you are using a 120 gb version.

    2) To get the data shown for an 120 gb wd BEVS you have to patch/hack xplorer360. Exit xplorer360 and fire up your hexeditor again, but this time open the xplorer360.exe itself with it. Make sure you're using the beta v6 version. At offset 0xF0C2 you'll find:

    68 77 03

    You need to change these 3 bytes into:

    00 C2 1A

    Save it (make a backup !), restart it and you can now see the contents of the WD BEVS 120 gb, at least I can. BTW, this 'hack' won't work with the 20 gb version, so it's best to make a backup of the xplorer360.exe and use the 'unhacked' original version if you want to access a 20 gb hdd !
    Create Partition 2

    I did some analysis myself and got it working too Here's how I did it:

    1. Open your drive with Winhex (like described before)

    2. Goto the Edit -> Define block. Choose beginning 120EB1000 and end 130EAFFFF and press 'ok'

    3. Goto the Edit -> Fill block. Choose 'Fill with hex values', enter 00 and press 'ok'. This will clear the partition.

    4. Now we have to add the partition headers. Goto (alt+g) offset 120EB0000 and edit to make it look like:

    120EB0000 58 54 41 46 FF FF FF FF 00 00 00 20 00 00 00 01
    120EB0010 00 00 FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF FF

    5. Save it. Now we're almost done, only have to fix up the 'cluster map'. To do this, goto offset 120EB1000 and edit it to make it look like:

    120EB1000 FF FF FF F8 FF FF FF FF 00 00 00 00 00 00 00 00
    120EB1010 FF FF FF FF 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

    Save it and then your drive will show partition 2 in xplorer360! Dump all files from partition 2 from some HDD that has the emulator on it (either a 20 gb or 120 gb, doesn't matter), save those files from partition 2 to your PC. Attach your WD BEVS drive, and drag the 'index' file alone first to partition 2! After you've added this particular first file, you can add the rest to the partition.

    After you've copied all files (you should be able to use all xplorer versions by the way, doesn't matter which one, hexedited/modded or not), your emulator should work.
    Create Partition 3

    Format the drive in Xbox 360, System -> Memory -> Hard Drive -> Press Y button, and enter serial number to allow format.

    Restore partition 2 and partition 3 as described above.
    lite annat om ämnet fast inte det trådskaparen letar efter...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Om din HDD FUNKAR i en annan xbox så är det din xbox det är fel på och inte HDDn...
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    hittade något åt dig..



    lite annat om ämnet fast inte det trådskaparen letar efter...
    woho Tack för det! så vad ska jag ungefär göra ? sry men ja är trög. fixar det min hårddisk eller för den över grejerna till en annan hårddisk ?= .....
    Last edited by wilkkm0; 2008-11-24 at 09:40.

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    2

    2. Fel på kopplingen mellan HDDn och xboxen
    fel på kopplingen = o.0 kan man fixa det på något sätt eller

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Du kan föra över information till en annan hårddisk med ovanstående.... om du vågar och har verktyg så kan du öppna hårddisk-lådan och plocka ur hårddisken och koppla in den i din PC... sen kan se om du kan göra en backup av hårddisken.. så räddar du datat om den skulle haverera.

    Om hårddisken inte spinner upp/funkar alls så kan man försöka lägga den i en TÄT påse i frysen över natten... ibland kan man få liv i mekaniken tillräckligt länge för att göra en backup på detta sätt.

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    fel på kopplingen = o.0 kan man fixa det på något sätt eller
    Hur vet du att det är fel på "kopplingen"?

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    Hur vet du att det är fel på "kopplingen"?
    i fall det skulle kunna var det alltså. Och när man gör en backup av hårddisken, gör man det som int21 skrev ? måste man ''ha 2 hårddiskar''?....

    Är det sant med TÄT påse över natten eller var det ett skämt ?

  20. #20
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    i fall det skulle kunna var det alltså. Och när man gör en backup av hårddisken, gör man det som int21 skrev ? måste man ''ha 2 hårddiskar''?....

    Är det sant med TÄT påse över natten eller var det ett skämt ?
    Du för ju över data från en skadad disk till en hel disk

    Tät påse = Gammalt trick där man kyler en disk för att återskapa information o kör den på lågvarvsläsning
    Dock skall disken vara kyld under hela processen.
    Last edited by Pendragon; 2008-11-24 at 12:08.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  21. #21
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Du gör en backup av hela hårddisken till din interna hd i PC:n först med hjälp av Xplorer360. Denna image av den gamla disken kan du senare använda för att återskapa datat på en ny hårddisk.

    Pendragon svarade på 2:an

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    Du gör en backup av hela hårddisken till din interna hd i PC:n först med hjälp av Xplorer360. Denna image av den gamla disken kan du senare använda för att återskapa datat på en ny hårddisk.

    Pendragon svarade på 2:an
    Tack. Jag ska testa det. men hur kopplar man in sin hårddisk från xboxet till datorn ? Tack för all hjälp ! mina kompisar xD

  23. #23
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    När du har skruvat & plockat isär lådan till hårddisken så ser du att där ligger en helt vanligt 2,5" (laptop)hårddisk. Denna har helt vanlig SATA kontakt och sata ström.
    Du måste alltså ha ett moderkort med SATA-kontakter!

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    När du har skruvat & plockat isär lådan till hårddisken så ser du att där ligger en helt vanligt 2,5" (laptop)hårddisk. Denna har helt vanlig SATA kontakt och sata ström.
    Du måste alltså ha ett moderkort med SATA-kontakter!
    Allt de här värkar så krånligt. Kan man inte överföra med den där kabeln i stället ?

  25. #25
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Du måste undersöka om hårddisken är sönder eller ej först.

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    Du måste undersöka om hårddisken är sönder eller ej först.
    Hur?.. Och jag vill helst inte lämna in den i shlm när jag bor i västerås. När jag redan har lämnat in den i en vecka i göteborg på flashning...

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    Hur?.. Och jag vill helst inte lämna in den i shlm när jag bor i västerås. När jag redan har lämnat in den i en vecka i göteborg på flashning...
    Testa den i polarens xbox.

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Testa den i polarens xbox.
    ok (Y) ska testa.. kommer med info när jag gjort de

  29. #29
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Testa den i polarens xbox.
    Men det borde väl ändå vara fel på MiN hårddisk, eftersom min polares funkar utmärk i Mitt xbox, Då är det väl inte så mkt fel i konsolen ?

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av wilkkm0 Visa Inlägg
    Men det borde väl ändå vara fel på MiN hårddisk, eftersom min polares funkar utmärk i Mitt xbox, Då är det väl inte så mkt fel i konsolen ?
    Nja, det är bara för att konstatera att hårddisken verkligen är trasig men det verkar så.

Sida 1 av 5 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Dantax V4 problem med bild :S
    By Rostad360 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 19:39
  2. ett problem har uppstått med min ps2 - laserenhet.
    By Nozara in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 17:03
  3. Knepigt problem med Argon!
    By 99stoffe99 in forum Nintendo WII - Argon / Wiiktus / Injectus
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 22:59
  4. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 22:17
  5. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •