Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 38

Diskussion: JASPER (Ny version av XBOX 360)

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25

    JASPER (Ny version av XBOX 360)

    två dagar sent ute så det kanske redan varit uppe i någon tråd, ta då bort denna.

    http://venturebeat.com/2008/11/28/mi...-360-consoles/

    The long-awaited Jasper-based versions of the Xbox 360 have finally emerged on the market. These new consoles have a redesigned motherboard with the new 65-nanometer version of the ATI (now AMD) graphics chip that doesn?t run as hot as previous versions. There are other changes that improve the reliability and usability of the system as well.
    http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...yZZXEKjatA.php














  2. #2
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    150W låter bra.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    146
    Respekt
    18
    Uppfyller den EU:s krav på energisnålare elektroniksaker?

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Jag pillade på en Jasper igår faktiskt
    Trist att jasper inte är så revolutionerande, den kommer med färdigepoxylimmade prollar, mörka ferritkärnor o grönlackade spolar samt prollar som är mindre o drar mindre ström men men...

    Flytta DVD enheten från GPU o mer kylelement skulle jag kalla mer omdesign.
    Men jag kanske är kinkig.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    GPUn blir väl inte lika varm?

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    GPUn blir väl inte lika varm?
    nej den drar mindre ström o alstrar mindre värme o kyler därför ättre men jag är skeptisk.

    Med tanke på att det fortfarande skyfflas 10% luft till GPU som i ALLA 360 lådor så är det ju som det är.

    Men Falcom har visat sig motstå värme bättre ja.
    Och Jasper är uppbyggd precis som Falcon men med strömsnålare prollar + superlimmade sådana, annars samma samma.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    10%? Var har du sett detta... du menar att tunneln (och fläkt) bara drar en tiondel så mycket luft över GPU gentemot CPUn ?
    Last edited by POi2; 2008-12-02 at 13:06.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    10%? Var har du sett detta... du menar att tunneln (och fläkt) bara drar en tiondel så mycket luft över GPU gentemot CPUn ?
    Varje 360 jag öppnar ser man ju klart o tydligt hur lite luft GPU får jämförelsevis med CPU då den ligger under DVD läsaren.

    Vita täckkåpan som för vidare luft till CPU/GPU..

    Bright as day

    HAde jag varit MS hade jag satt extra flänsen på baksidan direkt bakom fläktens vänstra sida om man har 360 enheten mot sig kontra framför flänsen som ger begagnad varmluft från CPU
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    173
    Respekt
    0
    vart kan man köpa JASPER då ?:P

  10. #10
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    330
    Respekt
    21
    Hur länge ska de hålla på göra nya modeller igentligen? Har inte de haft 360 ute i snart 4 år? Hur många modeller har det igentligen gjorts. Dags o spendera den tiden på 720 istället kanske? Eller fan vet jag!
    Playstation 1, 3, PSP
    Xbox, 360
    Nintendo Wii

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2005
    Från
    Stockholm/Nacka
    Inlägg
    538
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Varje 360 jag öppnar ser man ju klart o tydligt hur lite luft GPU får jämförelsevis med CPU då den ligger under DVD läsaren.

    Vita täckkåpan som för vidare luft till CPU/GPU..

    Bright as day

    HAde jag varit MS hade jag satt extra flänsen på baksidan direkt bakom fläktens vänstra sida om man har 360 enheten mot sig kontra framför flänsen som ger begagnad varmluft från CPU
    Hihi ok. Men GPU-flänsen har ju heatpipes som går till ytterligare en fläns framför CPU-flänsen?

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av razor1394 Visa Inlägg
    Hihi ok. Men GPU-flänsen har ju heatpipes som går till ytterligare en fläns framför CPU-flänsen?
    Inte på de äldre boxarna iaf. Jag har en liten fjantig i min.
    Samma sak i brorsans men de är ifrån 2006. ;-)

    Den till GPUn alltså.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Dom nya, falcon och jasper (kan va en till jag har glömt) har den extra kylflänsen + en CPU-fläns i aluminium.

    Även lagade xboxar samt många nya 60 GB som har beggade delar i sig har den extra flänsen.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  14. #14
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Hur mkt kostar en jasper då och när dyker dem upp i massproduktion i svertige?

    Jag antar att folk håller på att göra så att man kan få de nyare lite on dvd/philiphs att spela backupspel, när tror ni dem blir klara med detta?

    HAr fått en erbjudande att köpa en xbox premium 20 gb, men vet inte riktigt om jag ska köpa den nu då risken för RROD är stor, den e 1.5 år gammal.

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av cyclo_hexene Visa Inlägg
    Hur mkt kostar en jasper då och när dyker dem upp i massproduktion i svertige?

    Jag antar att folk håller på att göra så att man kan få de nyare lite on dvd/philiphs att spela backupspel, när tror ni dem blir klara med detta?

    HAr fått en erbjudande att köpa en xbox premium 20 gb, men vet inte riktigt om jag ska köpa den nu då risken för RROD är stor, den e 1.5 år gammal.
    Lär kosta samma som boxen gör idag. De har ju bara ändrat lite.

    Man har enligt utvecklaren lyckats starta backuper på en liteon nu så det är inte långt kvar.

    Om du ska köpa boxen beror förstås på priset.

    Topic i kanalen #fw på EFnet:
    "LITE-ON AND v1.5 = DONE! Waiting for software DONT ask again till XMAS!"
    Last edited by N!klas; 2008-12-04 at 16:38.

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Jasper är inte värt all väntan, kör på Falcon o rasar boxen återställ o skicka in.
    Jasper må vara några decibell tystare o strömsnålare men vafaan..
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    146
    Respekt
    18
    är det någon Falcon konsol som råkat ut för RROD?

  18. #18
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av superpalten Visa Inlägg
    är det någon Falcon konsol som råkat ut för RROD?
    JAg har haft in Två Pre-Falcon för RROD, alltså gamla moderkortet innan Falcon med HDMI och extra kylfläns från Ms, och två riktiga falcon men inte för rödring utan för nätdelsfel o en med GPU error.

    Sånt må hända med så många tillverkade men Falcon är fasiken stabila
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2007
    Inlägg
    146
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    JAg har haft in Två Pre-Falcon för RROD, alltså gamla moderkortet innan Falcon med HDMI och extra kylfläns från Ms, och två riktiga falcon men inte för rödring utan för nätdelsfel o en med GPU error.

    Sånt må hända med så många tillverkade men Falcon är fasiken stabila
    Låter fint

    Har jag Falcon på mitt 360? Gjort 26 Oktober 2007.

    Bild på boxen öppnad: http://superpalten.kbvs.se/Xbox360Arcade.jpg

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av superpalten Visa Inlägg
    Låter fint

    Har jag Falcon på mitt 360? Gjort 26 Oktober 2007.

    Bild på boxen öppnad: http://superpalten.kbvs.se/Xbox360Arcade.jpg
    Ja, du har den extra kylflänsen + fläns i aluminium
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    386
    Respekt
    17
    hur många watt skulle den dra ifall de var falcon?

  22. #22
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Heenok Visa Inlägg
    hur många watt skulle den dra ifall de var falcon?
    175Watt skall det stå på nätagget har jag för mig, men det är det även på Pre. Falcon som är begåvade med HDMI men samma kissiga arkitetktur som de gamla boxarna med extraflänsarna, aluminiumflänsen som ser ut som en Harley V-top mortor som ett V = Falconflänsar men de med kopparrören igenom = Gamla skitflänsarna och inte Falcon.

    De första Elite + Halo maskinerna var just sådana jobbiga as, de trillar av pinn lite titt som tätt desvätrre men Falcon är sällsynt att få in för återställning mot RROD hos oss.

    Så vänta inte ihjäl er på Jasper, vi har nog sett Pre. Jaspers i butik o har några som vi nyligen moddat, inga 512Mb inbyggt minne vad jag sett men jag har inte haft tid o kolla
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Citat Original inlägg av PhR34k Visa Inlägg
    Hur länge ska de hålla på göra nya modeller igentligen? Har inte de haft 360 ute i snart 4 år? Hur många modeller har det igentligen gjorts. Dags o spendera den tiden på 720 istället kanske? Eller fan vet jag!


    Xenon 203W power supply (v1)
    Zephyr 16,5A (v2)
    Falcon 14,2A 175W power supply (v3)
    Opus (v3.1)
    Jasper 12,1A 150W power supply(v?)

    Nästa steg för Microsoft lär vara det som nu går under arbetsnamnet Valhalla där processorn och grafikprocessorn ska integreras i enda krets.
    Det lär dock dröja till 2009 innan det blir klart
    Last edited by pege63; 2008-12-15 at 13:48.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kan man se på NGT sätt att just den här 360 är V JASPER?

    På "power socket" nät uttaget om den har 2 st små rektanglar infrästa på ovansidan av nätuttaget så är det en JASPER.

    Om man kan läsa ampere-rating och kan se att det slutar på 12.1A;5v=1A & ha ett nätagget på 150 watt så är det en Jasper.

    Tillverkningskod minst och över 0848

    Flaschippet har ökat från 16mb till 256mb

    Finns det fler tecken?
    Last edited by pege63; 2008-12-15 at 13:23.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  25. #25
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    hur får man tag på en då ?

    jag va förbi mitt lokala game nyss och dom hade fått en sändning boxar i fredags och den vi tittade på va en falcon =(

    någon som sett spår av en jasper i stockholm ? =)

  26. #26
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Går att läsa genom luckan på kartongerna.

    http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=34455
    Last edited by N!klas; 2008-12-16 at 00:42.

  27. #27
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Går att läsa genom luckan på kartongerna.

    http://www.maxconsole.net/content_img/jaspfalc.jpg
    Hotlinking forbidden
    Spara o ladda upp på tinypic eller så
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Hotlinking forbidden
    Spara o ladda upp på tinypic eller så
    Vafasiken. Funkar bra här.

    Den här bör fungera:
    http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=34455

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Vafasiken. Funkar bra här.

    Den här bör fungera:
    http://www.maxconsole.net/?mode=news&newsid=34455
    Nog bara för att just du har en sessionskaka eller bilden sparad i din cashe

    Jag trollar lite

    Ben Heck on how to spot an Xbox 360 Jasper - Source: maxconsole.net

    Ben Heck has dissected an Xbox 360 Jasper here. Ben says that checking the amperage rating near the barcode (which you can see through the hole that is in the packaging) is the most sure-fire way to find a Jasper that he has seen. If it says 14.2 amps its a Falcon unit (65nm CPU, 90nm GPU), if it says 12.1 amps it is a Jasper unit (65nm CPU, 65nm GPU).

    Attached Images Attached Images
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Det är lätt att komma runt "No hotlinking", den kollar bara vilken sida du kom ifrån och om många som kollar på bilden kommer ifrån samma sida så blockas den sidan.

    Det man gör är att man antingen kopierar länken eller markerar URLen och trycker på enter då HTTPReferer clearas
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. xbox VS 360
    By whityoustone in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 12:01
  2. XBOX 360 - alla vanliga frågor och svar
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 11:21

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •