PS2 problem: Laser o mekanism på ""stora" och slim

--------------------------------------------------------------------------------

Hej, är en PS2 fantast o har lite "project" lr va man ska kalla det och problem.

1. på dom "tjocka" ps2 är det möjligt att kastbyta laser från olika verisioner av modellen? lasern såg vissuelt likadana ut så jag provade. o det verkar funka. behövs det någon inställning eller e det bara o smacka dit? det jag håller på med e att få ett fungerande ps2 utav 2. ps2 e ju känd för kaserade lasrar o mekansim.. en sak ja undrar är: måste den lilla plast biten som e fäst vid lasermekanismmensita sitta på ett specielt spår på den spårade staven som flyttar lasern upp o ned lr letar den automatiskt tillbaka när den startas?
2. själva linsen/lasern verkar vara frisk. stark koncentrerad punkt. men en grej jag länge varit brydd över är att kan lasern på något sätt luta lr hela mekansimen luta som gör att lasern inte återvänder som den ska? jag har fått konsollen att läsa skivor som det ska.. men när jag ska starta/boota skivan så börja den ladda som det ska men alldeles innan ps2 loggan ska upp så kommer jag tillbaka till browser menyn. skivloggan är då fortfarande kvar så det e bara o trycka igen men samma sak händer. kan det vara ett systemfel i samband med att dom Blåa bollarna som ska snurra runt på start menyn e fryst?

och en annan historia är med mitt ps2 slim. den har varit väldigt konstig på sistone. Jag köppte det sprillans nytt för 1 - 2 år sen. o som tidigare har de flesta av våra konsoler varit chippade. men tänkte strunta i det o använda swap magic istället på den slimmade. första gången jag körde en bränd dvd-r funkade det. sen efter få spel timmar så började spelet ha svårt att läsa allra längst ut på skivan där den vänder. men bara på brända skivor. men tog köpta som vanligt. sen senare ibland tog den inte köppta heller. det ja upptäckte var att om ja la finngret lätt på skivan där laserpunkten var så funkade det på en gång. men så fort den skulle till kanten på skiva så stanna den till o desperat försöker läsa. o då la ja fingret på igen o då funka det. det e presic som om lasern studsar snett tillbaka så när jag läger fingret mot skiva så böjer jag den lite så det går som det ska. man måste hitta hur mkt man ska trycka ( asså inga hårda krafter) oftast bara lite grann beroende vilken skkiva som sitter i. specielt på dom brända spelen behövs detta finger. kan det vara något "lut" problem? några förslag?

Tacksam för svar Tack på förhand // Toni