Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: 60GB, möjlighet att blåsa ur damm?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21

60GB, möjlighet att blåsa ur damm?

Tjena!

Min ps3 har börjat väsnas mer och mer på sistone, och jag skulle helt klart gissa på att det handlar om damm på flänsar och fläktblad. Hur man blir av med det på 40/80 GB:are är jag fullt medveten om. Jag har även kikat på några som kör ngt upponer-trick för 60GB:arna på tuben. Jag är dock inte så intresserad av det knepet då det verkar lite halvsafe enligt många kommentarer.

Jag har tillgång till tryckluft, vågar man blåsa igenom med det? Vill helst varken att det ska spruta kondingar ur den eller att jag ska snurra upp fläkten och rosta IC:s på moderkortet.

Något knep? Någon?

mvh Skerken

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    Nog funkar det bra att blåsa ur den med tryckluft ... Ingen risk oroa sig att nåt pajjar ..
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Definiera tryckluft :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Jag tog små tops och tryckte emellan i de små hålen ca en halv centimeter in. Kunde dra ut långa damm-strängar. En del nästan decimeterlånga.
    There is no problem that can't be solved by staring at a lake.

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    0
    Jag har en amerikansk 60GB releasemodell och är naturligtvis orolig för att nånting ska hända den. Jag har inte sett några teckan på det ännu, men man vet ju aldrig. Jag har dammsugit ventilerna några gånger men aldrig plockat isär maskinen. Är det att rekommendera? Det känns inte som att det är så himla effektivt att dammsuga vid ventilerna. Finns det någon bra guide ni rekommnderar?

Registrerade
    Sep 2007
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av RockoW Visa Inlägg
    Jag har en amerikansk 60GB releasemodell och är naturligtvis orolig för att nånting ska hända den. Jag har inte sett några teckan på det ännu, men man vet ju aldrig. Jag har dammsugit ventilerna några gånger men aldrig plockat isär maskinen. Är det att rekommendera? Det känns inte som att det är så himla effektivt att dammsuga vid ventilerna. Finns det någon bra guide ni rekommnderar?
    Man ska inte behöva plocka isär den för att göra rent den. Problemet vad jag har förstått är att kylpastan i PS3an har ett bäst före-datum. Efter ett tag kyler den inte lika bra längre. Om man använder PS3an mycket så är chansen stor att den kommer gå sönder (iallafall den första 60gb). Jag tror det har blivit bättre i senare modeller.
    Last edited by kekke2000; 2010-04-19 at 18:39.
    There is no problem that can't be solved by staring at a lake.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Amerikansk o 60Gb låter som "Ingen garanti" låter som skriva isär o kör dammsugare/Topz/Tryckluft

Att kylpastan har ett "bäst före datum" måste vara ett "Bäst före innan applicering omöjliggörs då den torkat/härdat"

Desvärre tar en Ps3 skada av att man använder en CD/DVD rengöringsskiva i den tydligen efter påtryckningar från Sonys oficiella forum ang detta så jag ifrågasatte lite o frågade om inte andra bättre skivor duger
    http://community.eu.playstation.com/...s/td-p/8547807
    Dom undviker frågan dock
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    0
    Ingen garanti stämmer bra. Även om man hade det så är det inte genomförbart att skicka den fram och tillbaka.

Jag har aldrig skruvat isär en PS3 tidigare så jag vill ju vara lite försiktig. Har ni några tips eller en bra guide?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    skruvmejslarna du kommer behöva är: en lång och smal Torx 10, en lång PH2 och en PH0 mejsel...

börja med att koppla ur konsollen från TV'n och allt annat, den ska absolut ALDRIG vara inkopplad när du öppnar den!!!

ta loss hårddisk luckan, följt av hårddisken (den blå skruven: PH0) dra sedan hårddisken åt sidan (det går bara att dra den åt ett håll ) därefter drar du den uppåt ur konsollen...

Ta nu loss sigillet som sitter på samma sida som hårddisk luckan, under sigillet sitter det en gummi grejs, ta bort den också... i hålet som blev sitter det en skruv, det är en Torx 10 skruv... den ÄNDA torx skruven i hela PS3:an

nu kan du ta loss locket... dra det neråt (mot hålet/hårddisk luckan)

under locket finner du ett gäng skruvar, du ska ta loss ALLA (det sitter pilar till alla utom 2, du ska ta loss även dessa 2... (om det sitter en minneskortläsare på den ser du dom här extra 2 skruvarna) är det en 40gb maskin finns det också en spärr på högra sidan, i bak...

du kan nu lyfta lite försiktigt i bakkanten av skalet, lyft lite försiktigt så att du kommer åt på insidan, men var försiktig här eftersom det sitter en liten flatkabel som går mellan PS3:an och minneskortläsaren, den sitter i top delen av skalet med 2st spärrar av plast, det du ska göra för att få loss dom är att du vänder upp locket lite så att du kommer åt med en hand, du trycker sedan på spärrarna åt sidan (dom sitter på båda sidorna om kortläsaren)

du har nu kommit "in" i själva PS3:an... nu ska du ta bort Blu-Ray enheten, den sitter inte med några skruvar [den sitter normalt med 4st långa skruvar från själva locket som vi redan tagit bort] dra försiktigt loss kabeln som sitter längst fram på konsollen (ström kabeln) den sitter även under en liten flik i skalet, därför bör du ta loss den innan du lyfter ur själva enheten... när du väl tagit loss den får du försiktigt lyfta på enheten och vinkla den, för det sitter en flatkabel på undersidan av den också...

när du väl plockat bort den kan du ta bort bluetooth antennen, den sitter med en skruv i en liten modul bakom Blu-Ray enheten samt en kabel som går till en större del på framsidan, du kan där ta loss kortläsaren från den modulen (flatkabel) därefter ta loss dom 4 skruvarna som sitter mot kretskortet, lyft nu lite försiktigt på kretsen så ser du flatkabeln som den sitter i, ta loss den från moderkortet på undersidan...

nu har du kommit väldigt långt, inte långt kvar anyhow...
    nu ska du ta loss PSU'n, den sitter med 5 skruvar, 3 på framsidan, och 2 på baksidan... du måste lyfta den eftersom det sitter 2st piggar från moderkortet som går in i den... du måste även ta loss kabeln som går till moderkortet från framsidan och även kabeln som sitter på baksidan (den är lättast att ta loss när man lyft lite på PSU'n) nu kommer du se ett antal skruvar runt om i konsollen, du kan ta loss alla dom stora skruvarna (det finns 2st små skruvar som håller ihop moderkortet, du behöver inte röra dom, eller rättare sagt... det är dumt att göra det om du inte ska in till moderkortet... det sitter även 4st mitt på moderkortet, dessa behöver du inte heller ta loss [dom sitter mot 2st metall bleck som skapar lite tryck på flänsen mot moderkortet...] ta även loss skruven som håller i jordkabeln!

när du väl har tagit loss alla skruvarna runt om modekortet kan du lyfta på det, lyft lite försiktigt i bakkant av PS3:an... det ska inte sitta speciellt hårt, om det tar emot när du väl fått grepp om det hela, då har du missat en skruv...

du har nu skruvat isär din PS3:a så att du kan blåsa rent den från damm blås rent och följ sedan guiden baklänges för att få ihop den igen
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2007
    Respekt
    0
    Tack för ett långt och fint svar Swizzy. Får handsvett bara av att läsa det där. Men det ska nog gå bra. Om jag förstår det rätt går det inte att använda skruvmejsel med bit? Den är väl för tjock antar jag. Blir till att ta en sväng förbi classe då.

Inventerade verktygslådan. Hade inte T10 i bit ändå, gick endast ner till T15. Räcker kanske med att köpa en lös T10 då?
    Last edited by RockoW; 2010-04-20 at 13:15.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av RockoW Visa Inlägg
    Tack för ett långt och fint svar Swizzy. Får handsvett bara av att läsa det där. Men det ska nog gå bra. Om jag förstår det rätt går det inte att använda skruvmejsel med bit? Den är väl för tjock antar jag. Blir till att ta en sväng förbi classe då.

Inventerade verktygslådan. Hade inte T10 i bit ändå, gick endast ner till T15. Räcker kanske med att köpa en lös T10 då?
    Det går alldeles utmärkt bra att använda bits också, men då måste det var dom lite längre bitsen

vi på PSXCare använder oss av skruvdragare när vi öppnar/skruvar ihop konsoller, vissa konsoller kör vi för hand (för att skruvarna är känsliga eller för att det inte finns några bra bits till dom)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

1. Faq - Alla Vanliga FrÅgor Och Svar - *** LÄs !!! ***
    By banan1 in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 19:57
  2. Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 19:47
  3. Pioneer DVR-115D, lyser bara utan att något händer!? Hjälp!
    By tigersaid in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 12:18
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:40
  5. Printable.
    By Bianc0neri in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 20:51

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner