Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Centraliserade lagringslösningar

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29

    Centraliserade lagringslösningar

    I denna tråd tänkte jag skriva lite om mina erfarenheter och tips för alla er som vill ha en centraliserad lagringslösning.

    Först ut blir en HP MediaSmart (Hemserver/NAS)

    __________________________________________________

    HP MediaSmart = Perfekt för nyare TV-spel och Hembio entusiaster!






    Denna HP Home Server ?NAS? köpte jag mest för att jag var sugen på att utöka lagringen hemma, samt kunna göra backup på viktig data i hemnätverket. Jag hade förvisso lite höga krav på detta då jag även som många andra har lite roliga TV-spel hemma, som jag gärna vill skall kunna utnyttja en produkt som denna med.
    Sagt o gjort en NAS blev det och det som tilltalade mig var möjligheten att kunna utöka enheten med 4* S-ATA diskar i takt med att utrymmet behöver växa. Och räcker inte det kan man enkelt koppla in externa USB enheter eller externa eS-ATA enheter till den, eller varför inte bara köpa en till.


    ► Vad har jag testat den mot?

    Mina krav på en sådan produkt som denna är att den skall kunna användas som en centraliserad och delad enhet för digital underhållning och digitala dokument. ( Bild, Musik, Film och andra typer av filer och dokument.)
    Denna NAS fungerar galant med dessa typer av enheter jag testat mot:

    ● X-Box
    - Modifierad hos http://www.psxcare.com för att kunna köras som MediaCenter enhet.

    ● Xbox 360
    *Samtliga modeller*
    - Även denna inköpt hos http://www.psxcare.com

    ● Playstation 3
    *Samtliga modeller*

    ● Popcorn Hour A-110
    "En Mediaenhet som strömmar film musik o bild från nätverket."

    ● Tvix HD M-6500
    "En Mediaenhet som strömmar film musik o bild från nätverket."

    ● Datorer i nätverk eller på distans
    - Du kan sätta upp den som vilken server som helst o strömma media över internet,

    ► Värt att tänka på!

    ■ Automagisk Backupfunktion efter installation!
    Installationen är rätt smidig men det som irriterade mig mest var att den dator jag använde för att aktivera NAS enheten med blev automagiskt inlagd i "Jag gör en backup av hela datorn klockan sent på natten funktionen utan att be om lov? som jag inte fick en förvarning om! Ruggigt irriterande att vakna morgonen därpå och se enheten stå och blinka rött då den varnar om för lite diskutrymme då den stått o tuggat en backup av en dator med +1Tb utrymme på en 500Gb disk som medföljde då jag köpte enheten. *Mutter*
    Detta lärde jag mig snabbt att stänga av och radera "Backuppen" var en liten process men fungerade fint med den inbyggda hjälpguiden."

    ■ Massor med uppdateringar!
    Som med alla Servrar måste man givetvis uppdatera dessa för att de skall fungera smidigt och säkert, ta en tid till att kasta in alla uppdateringar i början så slipper du som jag bli irriterad i början då den står och varnar ?Kritisk? då det finns nya säkerhetsuppdateringar till enheten. Detta indikeras med olika färger på en statuslampa på enheten automatiskt om man ställt in det rätt eller via anslutningsverktyget på den PC som initierade NAS enheten.

    ■ Kompabilitet!
    I mitt fall använder jag denna enhet mest som en centraliserad lagringspunkt i hemmet där mina Tv-spels konsoler och min Hembio utrustning plockar Musik, Film, Bilder o annat.
    Värt att tänka på där är att olika enheter klarar av olika filer.
    t.ex. att den gamla Xboxen inte klarar av nyare HD upplöst media som Tvixen eller de andra enheterna gör. Och att 360 enheten plockar upp korrekt kodade .AVIs i rätt Div-x format och att Ps3an bara plockar .MP4 film och MP3 musik samt bilder på ett snyggt sätt.
    Gör det då enkelt för er och följ mitt råd att skapa underkataloger för samtliga format t.ex.

    ● Div-x
    - TV-Serier
    - Misc

    ● MP4
    - TV-Serier
    - Misc

    Detta hjälper rätt mycket om man har många olika enheter och vill ha lite bättre struktur på filtyper.

    Mer teknisk info:
    HP EX470 and EX475 MediaSmart Server specifications
    Processor
    ? AMD 1.8 GHZ 64-bit Sempron processor
    Memory
    ? 512MB DDR2 DRAM
    Network support
    ? Connects easily to the home network through a built-in Ethernet port.
    ? 10/100/1000 (Gigabit) RJ45 Ethernet -Supports both wired and wireless PCs (via a wireless router)
    Interfaces
    ? 4 USB 2.0 ports (1 front, 3 back)
    ? 1 eSATA port (back)
    Internal hard drive
    ? 1x SATA 7200 RPM, 500GB for EX470
    ? 2x SATA 7200 RPM, 1 TB (2 x 500GB) for EX475
    ? Four hard drive bays for easy expandability
    ? Additional off the shelf SATA I or II hard drives can be added to expansion. No tools required.
    Maximum storage capacity
    ? Only limited by number of hard drive bays (4) and USB ports (4). Example: Using 500GB hard drives, maximum 4 terabytes (total supported capacity of all internal and external drives connected to HP MediaSmart Server).
    Power
    ? Internal universal power supply
    Chassis
    ? Black micro-tower designed for office or living room. Perforated steel on front and back for quiet and cool operation.
    Dimensions
    ? 5.5?(W) x 9.8?(H) x 9.2?(D) (approx.) (14 cm (W) x 25 cm (H) x 23 cm (D)
    Source: Microsoft and HP
    Lycka till med ert val av er HP MediaSmart server.
    /Pendragon
    Last edited by Pendragon; 2010-10-21 at 10:47.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Reserverat utrymme för framtida saker.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Reserverat utrymme för framtida saker..
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2008
    Från
    Bunkergate 7
    Inlägg
    129
    Respekt
    16
    Tycker du kan vara reserverat utrymme för gamla saker!

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    ja ja
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    ja ja
    Bump
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Varför "Bumpa" tråden när den redan ligger på första sidan? den ända sidan?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Varför "Bumpa" tråden när den redan ligger på första sidan? den ända sidan?
    Min tanke med ... Det är väl "någon" som vill ha igång tråden till varje pris ... Och varför inte??? Ligger i tankar att sätta upp nåt dylikt med så det skulle vara fint och få lite "Tips & Tricks" ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2006
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Det verkar också som om Lacie's NAS fungerar till Xbox 360 och PS3. Finns i 500GB och 1TB http://www.lacie.com/products/product.htm?pid=11089
    Här visar de hur man kan använda den:
    http://www.lacie.com/more/?id=10081
    Lite billigare än HP's mediasmart, även om det nu inte går att jämföra dem med tanke på att de ligger i helt olika klasser. men ett billigt alternativ iaf.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Min tanke med ... Det är väl "någon" som vill ha igång tråden till varje pris ... Och varför inte??? Ligger i tankar att sätta upp nåt dylikt med så det skulle vara fint och få lite "Tips & Tricks" ...

    Trådar visas inte efter 1 månad om ingen är aktiv
    O ja vi har folk som frågar lite då o då efter smidiga lösningar.

    Tanken var att jag skulle köpt mig lite olika men jag fastnade efter jag fick tag på HPn.. kostar lite mer än Netgear o Lacies lösningar men fasiken vad smidig den är Jag har uppgraderat den från 500Gb till en 1,5TB disk nu o jag har en till 1,5TB disk som jag köpte som ligger o väntar på att få meckas in. Sen har jag två platser kvar o alla USB o E-SATA kontakten kvar att trycka i externa diskar med som ligger i kabinett.

    Så den får väl 10 poäng för att man kan utöka den men mindre poäng med tanke på vad den kostar... Men man får den ju med Server OS o OEM klistermärke så det är nästan det man betalar för ( Windows Home Server 2003 )
    Last edited by Pendragon; 2009-05-20 at 08:45.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Bump
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2008
    Från
    Bunkergate 7
    Inlägg
    129
    Respekt
    16
    Chassi:
    Compucase 4u 19" full atx
    6st 5,25" platser med konverterings plåtar för 3,5"
    5st 3,5" platser med möjlighet för expansion upp till 9st extra 3,5"
    2x 80mm fläktar i arslet 1x 120mm i fronten (men kan tillägga 1x120mm)

    övrig flytande fakta:
    Intel Core 2 quad 1.83Ghz
    4GB ram (DDR2 )
    För mycket disk (SATA II)
    Gigabit interface
    linux 2.6.xx kernel

    filöverföring/streaming:
    ssh /SCP /Sftp / samt samba för xbox1

    övriga tjänster:
    webserver, shell, brandvägg, etc.


    * kompabilitet -> M$ / Linux / unix / *BSD/ OS X / div konsoller etc
    * Vad som streamas och fungerar hänger på klienten man streamar till ..
    * 720p springer i c:a 600KB/s över internet och Lan..
    Nuvarande limit på lagringsmängd: 6x 2TB på intern sata släng i extra PCI-X Sata kort så är saken biff sedan 8USB interface all lagringsmängds data är baserad på storleken på diskar i dagsläget *2010-08-28*
    total uppskattad vikt: ~40KG
    Last edited by psytroll; 2010-08-28 at 00:51.

  13. #13
    hehe... Tråden är igång...

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Visby, Sweden
    Inlägg
    68
    Respekt
    17
    Ja... och då skulle jag vilja veta hur du/ni använder den (HP NASen, eller vilken NAS som helst) i samband med PS3 an och vilken glädje man kan ha av den där?? Förutom lagring av spel och som mediaserver. Tillägg ang PS3 och mp4. Showtime tar ju iofs .mkv men bara från lokal och ext hdd(usb) har jag upptäckt. Streama .mkv vill den inte! Iaf inte från Windows Media...
    Last edited by Jack_Nepacha; 2011-10-29 at 10:28.

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •