Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: Kan inte se hårdisk spel i menyn

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Kan inte se hårdisk spel i menyn

    Hej!

    För ett tag sedan försvann spelen som ligger på hårddisken från menyn. Man ser heller inte videor, musik, applikationer etc.
    Men man kan starta xboxen antingen Evox - läge eller vanligt läge.
    I Evox läget så kan man spela brända spel och även spara var man är.
    Går man in i vanligt läge så kan man gå in på hd'n och hitta sparade spel från de spel som fanns på hd'n.
    Xboxen är chippat med duoX 2 och har en 250 gigs hd.

    När jag startar den i evox läge så ser man följande i menyn:
    MS DashBoard
    Reboot
    Power Off
    Settings
    Backup

    När man går in på settings så ser man bland annat:
    Free Space on C: 279.003.136
    E: 4.906.270.720
    F: 15.574.089.728
    G: 0
    X: 776.224.768
    Y: 330.694.656
    Z: 742.899.712

    På Evox vyn ser man bara c, e och f inte g, x, y och z och deras storlek.

    När jag kopplar upp mig på xboxen mha av ftp så ser jag att alla spelen ligger under F: och när jag deletar spel på F: så ökar free space.
    G: 0 verkar inte bra och om jag går in under den så ser jag inget men försöker jag ftp en fil in där så misslyckas jag.
    Jag har för mig att om en partition blir för full så skriver man sönder den.
    Går den att återställa? Är det genom att formatera den? Hur gör jag det? Från PCn eller på något annat sätt?
    Kommer spelen som ligger på F etc att fungera som vanligt igen i så fall?

    mvh TuleboX

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Eftersom du bara har en 250GB så skall du ha en val "Partition 6 takes rest of the drive" på ditt bios.

    Om hårddisken är 300GB eller mer rekommenderar jag "Partition 6 takes up to 137GB, partition 7 takes rest of the drive" eftersom man förlorar all data på partitionen så fort man lagt in mer än 256GB.

    Så du har nog inte en G part alls utan den är nog bara inlaggt i ditt evox.ini med text som: (# gör att den inte syns i menyn).
    Jag tror felet ligger där i med din G part för du har INGEN så kolla din evox.ini fil.

    Du har en chipp med 2 st banker kolla så du startar i rätt bank där ditt bios är



    Section "Root"
    {
    Item "Xbox Media Center","F:\Apps\Xbmc\default.xbe"
    Item "DVD Spelaren",ID_Launch_DVD
    Item "MS Dashboard",ID_MS_Dash
    Item "Power Off",ID_Power_Off
    Item "Reboot",ID_Quick_Reboot
    # Item "Trainers",ID_trainer
    # Item "Lock Harddisk",@210
    # Item "Unlock Harddisk",@211
    # Item "Warning! Format C-E-F",@216
    # Item "Warning! Format C partition",@217
    # Item "Warning! Format E partition",@218
    # Item "Warning! Format F partition",@219
    # Item "Warning! Format G partition",@220

    [Action_20]

    Info "Format G partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE G PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format g:
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Ok,

    Det som har hänt att jag inte ser spelen som ligger under F: i menyn.

    Hur kontrollerar jag vilken bank den startar från?
    Hur styr jag vilken bank som den ska läsa från och kan det ändras från consolen?

    I vilken fil hd kan jag läsa sen text du anger? Är den som kan var krachad?

    /mvh TuleboX

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Vad är det som har hänt?

    Hej igen!

    Jag undrar vad som kan ha hänt och hur jag åtgärdar det hela?

    Som jag har beskrivit innan så hade jag en fungerande x-box med evolution-x chippad med duox2. När man startade boxen i chippad mode så hittade man i menyn de olika spelen, videor, musik etc.
    Helt plötsligt en dag så ser man inte spel etc i menyn men man kan spela kopierade spel i chip mode.
    När jag går in med ftp så ser jag att spel, videor, musik etc ligger kvar på f:
    Som jag tidigare har sagt så är G: 0 men det kan vara som tidigare sagt att G skall vara 0 i storlek.
    Vad jag har läst tidigare att om man lagrar mer än 256Gb så förlorar man all data på partitionen, det var därför jag trodde att detta hade hänt med G och därför står den på 0.
    Uppenbarligen så är de andra inte nollställda eftersom jag kan läsa med dem ftp från pc.

    Är det någon som kan förklara vad som har hänt? E.g. det är dumt att börja rycka i grejerna om man inte har en idee om vad det är som har hänt.

    Om man måste återställa HD på något sätt kan man göra det på en delmängd e.g så att man inte behöver återställa hela hårddisken?

    Om man man måste återställa hela hårddisken, behöver jag då föra över allt från de olika partitionerna tex spelen till PC och sedan tillbaka igen om jag önskar kunna spela dem igen? Är fet bara att FTP dem fram och tillbaka för att det skall fungera eller måste det till någon mer handpåläggning?

    Om jag kan åsterstlla den delvis eller allt från början kan ni peka på en manual som jag kan begagna mig av?


    /mvh TuleboX

  5. #5
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jag har en enkel lösning, ftp:a in i din xbox och radera evoxdash.xbe, osså lägger du in Avalaunch, som finns på Xbins. För säkerhetsskull, döp om Avalaunch.xbe(eller om den heter Avadash.xbe) till evoxdash.xbe

    Allt kommer bli frid och fröjd!
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Nu kan jag inte logga in

    Hej!

    Det gick inte som jag hade tänkt mig men jag följde inte vad du sa till fullt ut.

    Jag såg att jag hade Avalunch directory på C: Tittade i den och hittade default.xbe och tänkte vad bra då behöver jag inte gå in på Xbins.

    Jag ftp ut den gamla evoxdash.xbe bytte namn till .old tog ut default.xbe och bytte namn till evoxdash.xbe och ftpade den till C:
    Bootade sedan om boxen. Den startar drar igång avalunch men fastnar i det läget där man ser avalunch bilden.

    Tyvärr kan inte ftp till maskinen längre varken i Avalunch läget eller i Microsoft läget. Kaj ser att jag kan starta brända spel men tyvär kan jag inte ftp till den i det läget heller så jag har inte så stor nytta av att jag sparade den tidigare evoxdash.xbe

    Vad gör jag nu när jag inte ens kommer åt HDn????

    /mvh TuleboX

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    xml

    Hej,

    tittade på några andra länkar skulle man även ha kopierat xml filen under avalunch till root? Skulle jag ha get den ett nytt namn också?

    Hur som helst, hur kommer jag ur den situation jag är i?
    Bör jag bränna en superfire skiva som jag kan boota från? Jag har själv inte chippat denna maskin utan har fått den i "färdigt läge" klar att köra för några år sedan.

    /mvh TuleboX

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Allt detta troligen pga en korrupt evox.ini, rätt svar var att söka reda på evox.ini som jag lagt in i forumet för länge länge sedan och ftp:a in den på c:\

    Nu måste du bränna bootdiskar å ha dig.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Hej,

    Jag gjorde fel, gentemot vad man bör fråga och som jag ställde i frågan innan. E.g man bör kunna förklara vad som har gått fel innan man försöker åtgärda det men jag nappade på att man hade en lösning.... utan förklaring.

    mvh TuleboX

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Nu fungerar det!

    Hej!

    Som det heter "Själv är bäste dräng" men eftersom jag inte har arbetat med Xbox och chippning etc och fick en klar box i handen så hade jag inte allt klart för mig. Vad jag borde ha gjort när jag fick Xboxen var dels att begära en Superdisc samt så skulle jag ha säkerhetskopierat C: och E: till en PC.

    Nu var det inte lätt att hitta en Superdisc på Piratebay.org som har laddats upp på den senaste tiden. Försökte ladda ner Superdisc 3.7rc8.iso och andra varianter men de skulle ta år att ladda ned. Till sist hittade jag *******.com Xbox Installer 2008-01-13 som var nedladdningsbar och verkade vara någolunda up to date.
    Fördelen med den att på torrenten fanss det en läsbar installationsbeskrivning.

    En annan viktig bit var ett val i menyerna:

    "REBUILD HDD 10-400GB" Detta val fixar allt som behövs för hårddiskar på 10-400GB,
    allt på disken kommer raderas så ta backup på eventuella sparfiler (E:\Udata,
    E:\Tdata & E:\Xbmc\UserData) mm som du vill ha kvar.


    "REBUILD HDD 8GB" Detta val fixar allt som behövs om du har en hårddisk på 8GB, allt
    på disken kommer raderas så ta backup på eventuella sparfiler (E:\Udata, E:\Tdata
    & E:\Xbmc\UserData) mm som du vill ha kvar.


    "UPDATE XBMC, MS DASH, APPS & EMULATORS" Gör precis det som står. Du förlorar inga
    eventuella spel mm på F: men allt på E: & C: kommer raderas så spara eventuella
    sparfiler (E:\Udata, E:\Tdata & E:\Xbmc\UserData) som du vill ha kvar.


    "FLASH MODCHIP or ONBOARD TSOP" Här hittar du de bästa bioserversionerna för att
    flasha nytt bios på chippet, välj ett bios som passar din xbox version och chip.


    "EEPROM / HD MANAGEMENT" Här kan du låsa och låsa upp hårddisken vid eventuellt
    hårddiskbyte, du måste låsa den nya disken om du ska kunna boota på originalbioset.

    E.g meny valet: "UPDATE XBMC, MS DASH, APPS & EMULATORS"
    gör det jag hoppades på att jag kunde uppdatera C: och E: utan att formatera om F: där spelen låg. Det enda som jag behövde göra var att länka om till spel, musik, bilder och videos.

    Den verkar även innehålla de senaste bios, omformatering av nya diskar men även låsa upp och låsa hd vid byta av hårddisk.

    /mvh TuleboX

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    alla dessa svar hade du hittat om du hade letat lite mer under SÖK funktionen
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Jag kanske inte var tydlig nog, men det räcker inte bara med .xbe filen från avalaunch... Det ska vara nån system fil och mapp också...

    Hade du laddat ner Avalaunch från xbins så hade du sett det påengång.

    Hade jag varit du, så hade jag tankat ner vilken bootskiva som helst, sålänge den har en dash med ftp åtkomst. Sen hade jag ftp'at in i boxen och slängt in resterande Avalaunch filer.

    Du behöver knappast formatera om C:/...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Hej,

    Jag gjorde en del sökningar men sedan så har jag aldrig gjort något med XBox och med 5 barn så har man inte all tid i världen. Det var därför jag köpte färdig och klar och barnen har kört på den ett par år.
    Jag tror att det är lätt att säga att det bara är att söka när man redan vet svaret/eller en vanligaste sätt att angripa den syptom man ser. Det är svårare för den som inte har rutinen eller arbetat i denna miljö.

    Jag tog ned den Superdisc som var någorlunda ny och den gav mig de menyer som den hade och den som lade in ny dashboard formaterade även om C:
    Det problem jag fick när jag lade över default filen var att jag tappade kontakten med Xboxen över nätet. Jag testade inte att jag kunde connecta om jag bootade med Superdiscen, vilket är troligt, för då hade jag kunnat ftp mig in och bytt tillbaka till den korrupta dash boarden och sedan reparerat evox.ini.

    Men det hade varit ett bra råd och det skulle även varit bra med en liten blänkare om vilka menyval som finns under Superdisc av viss variant.

    Men hur som helst nu funkar det.

    /mvh TuleboX

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Och det hittar du åxå under SÖK funktionen har skrivit om det själv ett par ggr
    Det är ju olika menyer på dom OLIKA SDarna, du har ju själv skrivit in några val man kan göra på JUST den du ladda ner.

    Sen kan man som jag har skrivit om innan om du läser kan man lägga till# i meyerna så att dom inte syns & då kan man ju INTE heller använda sig av dom.

    Jag kan skriva ner en meny här nedan som du kan lägga in i din Evix.ini fil under [menu], i den kan man göra ett X antal val, man kan även lägga in den i en SD så att man kan göra dom valen när man installerar en SD (dock om man vet hur man nu gör det).
    Nu kan man ju själv redigera denna meny för att få det som man själv ill ha det, dettta är ett expempel på HUR den kan se ut.

    UNDER Section "System Utilities" HAR JAG SATT IN # så att inte barnen kan komma åt dom valen

    [Menu]

    Section "Root"
    {
    Item "Xbox Media Center","F:\Apps\Xbmc\default.xbe"
    Item "DVD Spelaren",ID_Launch_DVD
    Item "MS Dashboard",ID_MS_Dash
    Item "Power Off",ID_Power_Off
    Item "Reboot",ID_Quick_Reboot
    # Item "Trainers",ID_trainer
    # Item "Lock Harddisk",@210
    # Item "Unlock Harddisk",@211
    # Item "Warning! Format C-E-F",@216
    # Item "Warning! Format C partition",@217
    # Item "Warning! Format E partition",@218
    # Item "Warning! Format F partition",@219
    # Item "Warning! Format G partition",@220

    Section "System Utilities"
    {
    # Item "Settings",,ID_Settings
    # Item "Flash BIOS",,ID_Flash_Bios
    # Item "Backup",,ID_Backup
    # Item "Skins",,ID_Skins
    }
    Section "Program Menyn"
    {
    Section "Xbox program"
    {
    AutoAddItem "e:\Apps\"
    AutoAddItem "f:\Apps\"
    SortAll
    }
    Section "Dashboards"
    {
    AutoAddItem "e:\Apps\Dashboards\"
    AutoAddItem "f:\Apps\Dashboards\"
    SortAll
    }
    Section "Emulatorer"
    {
    AutoAddItem "e:\Emulators\"
    AutoAddItem "f:\Emulators\"
    SortAll
    }
    Section "Spel"
    {
    Section "Action"
    {
    AutoAddItem "e:\Games\Action\"
    AutoAddItem "f:\Games\Action\"
    SortAll
    }
    Section "Horror"
    {
    AutoAddItem "e:\Games\Horror\"
    AutoAddItem "f:\Games\Horror"
    SortAll
    }
    Section "Sport"
    {
    AutoAddItem "e:\Games\Sport\"
    AutoAddItem "f:\Games\Sport\"
    SortAll
    }
    }
    }
    }

    [Action_10]

    LogFile = "f:\lock.log"
    Info "This function will lock your XBOX Harddisk"
    Warning "You will now lock your XBOX harddisk and will be able"
    Warning "to boot from an original XBOX bios"
    #
    hddlockenable

    [Action_11]

    LogFile = "f:\unlock.log"
    Info "This function will unlock your XBOX Harddisk"
    Warning "You will now unlock your XBOX harddisk and will not be able"
    Warning "to boot from an original XBOX bios"
    #
    hddlockdisable

    [Action_16]

    Info "Format C-E-F WARNING!"
    warning "This will FORMAT ALL DRIVES!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    ConfigSector "\inst\disk.bin"
    Format C:
    Format E:
    Format F:
    Format X:
    Format Y:
    Format Z:

    [Action_17]

    Info "Format C partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE F PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format c:

    [Action_18]

    Info "Format E partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE E PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format e:

    [Action_19]

    Info "Format F partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE F PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format f:

    [Action_20]

    Info "Format G partition WARNING!"
    warning "This will FORMAT THE G PARTITION!"
    Progress "Partitioning/Formatting..."
    Format g:
    Last edited by pege63; 2009-01-02 at 13:27.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Tack för det.

    Om jag förstår dig rätt så kan man lika enkelt sätta menyn för en SD som i en evox.ini på c:

    Skall titta på den SD dvd'n hur den är uppbyggd. Gissar att booten i promet är uppbyggt så att den först försöker boota från dvd och sedan från disk.

    Innebär det att man i princip kan skapa sin egen SD genom att kopiera ut C: och E: till en läsbar DVD?

    Varför går evox.ini sönder? Läser boxen in den och skriver tillbaka den på disk?
    E.g de val som fanns var att öppna och köra spel, vilket inte borde skriva sönder evox.ini filen. Ibland säger spel att den sparar och att man får inte stänga av boxen just då. Jag gissar att den bara sparar spelrelaterade saker eller skriver den även mot tex evox.ini i sådana fall?

    Om man lägger in för mycket på F: så gissar jag att det bara är F: partionen som blir sönder skriven? Är det så?

    mvh TuleboX

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Man packar upp SD ISOn
    Går in i Evox.ini filen redigerar den under [menu] (bara om man vet vad man gör)
    Packar ihop den till en ISO fil igen
    Bränner av ISOn
    Last edited by pege63; 2009-01-03 at 14:27.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. Livesäkerhet: Konsten att inte bli bannad!
    By int21 in forum XBOX 360 - BANNED FROM LIVE
    Inlägg: 1635
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 02:03
  2. Spel "dyker inte upp i menyn"
    By karoshi99 in forum Nintendo WII - Argon / Wiiktus / Injectus
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 23:49
  3. Allt om flashkort
    By tzarenc in forum Nintendo DS
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 16:45
  4. kan inte se mina filer i den "vanliga" menyn
    By skult in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 19:20
  5. Kan inte röra navigera i XboxMC
    By cippran in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 15:49

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •