Visar resultat 1 till 2 av 2

Diskussion: start problem duox2

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    start problem duox2

    ok nu har vi inhandlat ett chip duo-x2 (blå)
    MEN om jagstartar med ejekt så funkar det men cd´n åker ut, men när jag startar med power och bank 0 startar den om 3 ggr och blinkar rött. startar jag med bank 1 startar den men ingen bild på teven, chippet blinkar RÖTT hela tiden.

    käns som allt är helt galet, hittar inget som hjälper mig i trådarna på forumet.
    är det något jag missat i installationen ????

    X-box 1,6
    Last edited by prytz67; 2008-12-31 at 15:20.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Denna guide är till för er som köpt Duo-x2 men inte vet riktigt hur man flashar det. På chippet finns två biosbanker; Flashbios och Linux Cromwell. Flashbios är enklast att flasha men på vissa boxar startar bara Linux. Läs igenom allt först så att du vet vad du ska göra. När du ska bränna skivor rekommenderar jag helst dvd-r, men det går även med (nya) cd-rw eller dvd-rw. Innan vi börjar vill jag också bara säga att jag tar inget ansvar om du råkar pajja din xbox.

    1. Hitta bios
    Det första du måste göra är att hitta rätt bios. Vilket bios du ska använda beror på vilken version du har på din xbox. HÄR kan du se vilken version du har. För version 1.0 ? 1.5 är det samma bios men för ver. 1.6 (b) behövs ett annat.

    1.0 - 1.5 = m8plus eller något x2 bios, tex. X2_4983
    1.6 (b) = m8plus_16

    Olika bios hittar du på antingen #xbins eller på x-b-o-x.net (måste registrera dig först, sök sen).

    2. Rätt storlek på bios
    När du hittat rätt bios och har laddat ner det till datorn så måste du göra om det till rätt storlek eftersom Duo-x2 chippet använder 512kb-bios. När du laddar ner bios så brukar de vara 256kb stora, du måste då göra om dem till 512kb-bios. För detta lilla uppdrag används programmet Evtool. Bara ladda upp ditt bios i programmet och sätt en prick där det står 512k i file size, spara det sen igen och vipps, ditt bios är 512 kb stort.

    3. Flashbios
    Okej, nu har du förhoppningsvis rätt bios med rätt storlek, då ska det bara in i xboxen. Om du har tur nog och får igång flashbios så är det enda du behöver en korsad nätverkskabel mellan xboxen och datorn, alt. två raka och tex. en switch.

    1. När du startar xboxen får du upp en blå skärm där det står FlashBIOS 3.0.3 överst. Lite längre ner finns fem olika alternativ, välj det första ?Enable Network Flashing?.
    2. Nu börjar den ladda, det tar ung. 1 min sen står det en ip-adress på skärmen. Gå in till din dator och öppna internet explorer, vet ej om det går med eldräven. I vilket fall, skriv in ip-adressen du fick från xboxen i adressfönstret. Nu bör du komma in på en sida där det står Xecuter FlashBIOS v3.0.3 överst.
    3. Nu ska du skicka in bioset i xboxen, tryck på ?browse??, välj ditt bios. Tryck sen på ?Upload and Flash?. Se till att inga småsyskon kommer och stänger av xboxen eller datorn utan låt det hela bara vara i nån minut.
    4. Nu ska det hela vara klart, xboxen stänger av sig själv när den är klar, sen kan du köra in slayers eller superdisc eller vad du känner för.

    4. Linux Cromwell
    1. Linux är lite jobbigare att flasha men det går helt klart. Det första du måste göra är att skaffa Eurasia Pro Generic Flash Disc och packa upp den med WinRAR (högerklicka och välj extract). Nu får du två mappar, ?bios_disc? och ?flash_disc?, skit i readme-filen. Gå in i den som heter ?bios_disc? och kopiera dit ditt bios.
    2. Nu ska mapparna brännas, börja med filen i mappen ?flash_disc?. I Nero, använd alternativet ?Bränn image till skiva?, bränn på låg hastighet. När den är klar så behöver du bränna ännu en skiva, använd alternativet ?Skapa dataskiva? och bränn så att filerna i mappen ?bios_disc? ligger i roten, detta är viktigt.
    3. När du startar din box så kommer det upp en blå skärm där det står Xbox Linux Cromwell BIOS 2.40 längst upp, lite längre ner kan man välja lite olika alternativ. Du har ju nu två skivor, tryck på CDROM, sätt i första skivan som du brände (flash_disc) och tryck på a. Nu följer du det som står på skärmen och så ska väl allt gå bra, efter ett tag kommer den fråga efter den andra skivan, så ha den i beredskap.
    4. Xboxen stänger av dig själv när den är klar, sen kan du köra in slayers, superdisc eller nåt annat skojj.

    EDIT: Enligt housepainter så kan man behöva skriva http:// innan ip-adressen när man flashar flashbios.

    Det var allt, följer du anvisningarna rätt så kommer allt gå bra, lycka till!
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

Liknande diskussioner

  1. PS2 problem: Laser o mekanism på ""stora" och slim
    By Mammas_kille in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 12:02
  2. E65 Problem!
    By dbergstrand in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 08:00
  3. "Litet" xbox problem
    By oBoi in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 10:15

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •