Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Snart har PSP-3000 CFW! LÄS!!!

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18

    Snart har PSP-3000 CFW! LÄS!!!

    A member by the name of MaTiAz over at lan.st has found a new exploit in the three year old game, GripShift. Due to my lack of software knowledge I have no clue what the technical details mean, but here they are, quoted directly from MaTiAz himself:

    GripShift has a buffer overflow vulnerability when loading savegames. The savegame contains the profile name which can be easily used to overwrite $ra.
    The savegame file is pretty big (25kB) so you have lots of space to put your code there. I wrote a simple blob of code to paint the framebuffer completely white (to just indicate that arbitrary code is running ).
    The return address is located at offset 0xA9 in the file. In this poc it points to 0×08E4CD50 (which is only a few bytes after the return address), and the code starts at 0xCC in the file.It was tested on 4.01M33-2 with US version of GripShift (ULUS10040), and psplink.prx, usbhostfs.prx and deemerh.prx loaded (also without psplink and usbhostfs). The decrypted savegame (sorry, couldn?t [be bothered to] get Shine?s savegame tool working so it?s in plaintext form) is in the SDDATA.BIN form which Hellcat?s Savegame-Deemer produces (thanks to him, if the program didn?t exist I wouldn?t have bothered with this. ). Just copy the ULUS10040SAVE00 directory to /PSP/SAVEPLAIN/ and run the game. EDIT: yeah, don?t forget to have Savegame-Deemer working, duh.


    A link to the files to try this yourself is here:

    http://koti.kapsi.fi/~matiaz/psp/gripshift_poc.zip

    And here is the encrypted save file:

    http://koti.kapsi.fi/~matiaz/psp/gri...c_built_v2.zip

    (careful? it?s flashy and could cause seizures.)

    As for proof? Here:

    PSP-3000 proof of concept

    Does this mean we?re going to have custom firmware soon on the PSP-3000? Let us hope so. This exploit definitely brings us one step closer to CFW, and who knows? Maybe within a month we?ll have reached our goal!

    Thanks, Slim Hacker, for the tip.





    ..UPPDATERING MED TVÅ VIDEOS..

    http://www.youtube.com/watch?v=HAoZWymTySw

    http://www.youtube.com/watch?v=0KdIr...eature=related
    Last edited by allewii; 2009-01-24 at 10:52.

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Det är väl bara vänta och se
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    fattar inte ens? nån som kan förklara vad det är han/dom pratar om?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av pimmen Visa Inlägg
    fattar inte ens? nån som kan förklara vad det är han/dom pratar om?
    Det innebär att det finns en exploit till ett gammalt spel som kanske kan möjliggöra installation av CFW på V3-moderkorten.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Göteborg, Sweden, Sweden
    Inlägg
    202
    Respekt
    20
    aha ok, inget som egentligen intresserar mig då eftersom jag redan har fixat psp

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av pimmen Visa Inlägg
    aha ok, inget som egentligen intresserar mig då eftersom jag redan har fixat psp
    Nope
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    656
    Respekt
    24
    nja håll i hatten nu

    Den här exploiten ger bara tillgång till usermode vad jag läst. Men har vi tur så kanske någon av psp nissarna lyckas komma in i kernel läget. Om inte annat så är nog chansen stor att vi iaf får se en ebootloader för hombrew.
    "I'll keep it short and sweet -- Family. Religion. Friendship. These are the three demons you must slay if you wish to succeed in business."

  8. #8
    Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Inlägg
    2 568
    Respekt
    25
    Bara å vänta på en helloworld. Men, trist att det inte var någon flash-tillgång, måste ta och bli lite framsteg nu på psp scenen...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

    SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

    Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

    Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2007
    Från
    Zinken
    Inlägg
    226
    Respekt
    0
    Hello World finns redan... Men som sagt var har man (än så länge) endast tillgång till usermode, och inte kernelmode.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Blir kul när de på riktigt knäcket v3, tills dess är detta lite goda nyheter iaf.
    Personligen skulle jag hållt tyst om det o sett till att inte sprida för mycket info som Sony kan läsa o täppa till hål med
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Karlstad
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    http://www.psp-hacks.com/2009/01/13/...de-video-only/

    Ser ut som att det görs fler framsteg
    Jag är ny inom PSP men har precis fått en PSP-3000, har fattat att man måste ha spelet GripShift för att det ska fungera.
    Så det är kanske läge att köpa det spelet nu om man hittar det?
    Man ska inte äta för att leva, utan leva för att äta!

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av wallez Visa Inlägg
    http://www.psp-hacks.com/2009/01/13/...de-video-only/

    Ser ut som att det görs fler framsteg
    Jag är ny inom PSP men har precis fått en PSP-3000, har fattat att man måste ha spelet GripShift för att det ska fungera.
    Så det är kanske läge att köpa det spelet nu om man hittar det?
    Vänta ett tag så det är säkert att den exploiten fungerar för att få kernel access i slutändan ... Annars så sitter du med ett sugit spel du köpt
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    84
    Respekt
    16
    Nu har Datel tydligen gjort Datel Blue tool battery som ska installera CFW på psp-3000.

    Men efter tester visade sig det att Datles batteri bara försätte PSP-3000 i "flashing mode" (kommer inte ihåg vad det heter) men efter flashningen brickas psp:et.

    Efter att Sony planerat att ta Datle till domstolen och att folk kommit på att Datle blue tool battery var en scam så drog de tillbaka produkten och ändrade specifikationerna till att vara ett extra batteri till PSP-3000...

    Länkar: http://portablevideogamer.com/category/lite-blue-tool/
    http://portablevideogamer.com/2009/0...s-on-psp-2000/

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Beeny Visa Inlägg
    Nu har Datel tydligen gjort Datel Blue tool battery som ska installera CFW på psp-3000.

    Men efter tester visade sig det att Datles batteri bara försätte PSP-3000 i "flashing mode" (kommer inte ihåg vad det heter) men efter flashningen brickas psp:et.

    Efter att Sony planerat att ta Datle till domstolen och att folk kommit på att Datle blue tool battery var en scam så drog de tillbaka produkten och ändrade specifikationerna till att vara ett extra batteri till PSP-3000...

    Länkar: http://portablevideogamer.com/category/lite-blue-tool/
    http://portablevideogamer.com/2009/0...s-on-psp-2000/
    Baah, den är gammal, vi har beställt dessa o inte fått dem!
    Jag misstänkte tidigt att det var en fake
    Alla Pandora/Jigkickbatterier slår igång lampor men är det rätt Servicebootkod? 000000FF eller har de bytt på PSP 3000 till säg 00FF00FF

    Snygg feature dock med en Batteristapel med LED lampor dock
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Jag har fått diverse information från mina leverantörer om att blue tool först skulle lanseras som ett "vanligt" tool/pandorabatteri med enda skillnaden att det var lite lysdioder samt en knapp för att välja om det skulle vara vanligt batteri eller pandorabatteri.

    Att det skulle fungera på psp3000 hade STRUKITS som funktion!

    Veckan efter jag fick den informationen ströks produkten från min leverantörs sortiment.

    Hur säger man nu...håll inte andan...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    NU HAR PSPGEN SLÄPPT CFW SOM FUNGERAR PÅ SAMTLIGA MODELERNA!
    Du måste ha CickHEN R2 aktiverad. Sen kan du installera CFW 5.03 GEN-A (Full) och spela ISOs

    GUIDE OCH ALL INFO:
    http://pspcustomfirmware.com/psp-cus...-a-for-hen.htm
    Last edited by allewii; 2009-06-07 at 18:43.
    Why drink and drive or smoke and fly? When you can do both and die!
    ALLEWMODZ-CASE MODDING

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Tänk på att du MÅSTE ha 5.03 för att det ska funka
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    817
    Respekt
    19
    Jag läste om detta när han announcade att den var påväg. Avfärdade det dock som en bluff men då hade man tydligen fel
    Detta är grovt bra nyheter och förtjänar nästan en egen tråd
    Läser du detta betyder det att du automatiskt medger att du är dum

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Turbis Visa Inlägg
    Jag läste om detta när han announcade att den var påväg. Avfärdade det dock som en bluff men då hade man tydligen fel
    Detta är grovt bra nyheter och förtjänar nästan en egen tråd
    Kan göra en ny tråd om folk vill
    Why drink and drive or smoke and fly? When you can do both and die!
    ALLEWMODZ-CASE MODDING

  21. #21
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Funkar väl fint att bara fortsätta här eller vad tycker ni mina ärade forum pals .... ????
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Funkar väl fint att bara fortsätta här eller vad tycker ni mina ärade forum pals .... ????
    Men jag gör en GUIDE hur man installerar allt senare idag
    Why drink and drive or smoke and fly? When you can do both and die!
    ALLEWMODZ-CASE MODDING

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18

    Question

    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Tänk på att du MÅSTE ha 5.03 för att det ska funka
    Vilken firmware är det på psp3000 man handlar i butik idag, senare eller äldre?
    Och om senare, går det att downgrada?
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  24. #24
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Det borde troligtvis vara 5.03 eller steget under ....
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    243
    Respekt
    17
    Så om man ska köpa en PSP för flashning så är sista hoppet nu?
    There is no problem that can't be solved by staring at a lake.

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av allewii Visa Inlägg
    Men jag gör en GUIDE hur man installerar allt senare idag
    Inte för o hetsa på eller något men jag tänkte be dig inkludera även pandora batteri guide (om det krävs till psp3000?) och om stegen skiljer sig markant från äldre modeller, för oss n00bs på psp.

    Om någon har en utförlig guide på engelska så länka gärna

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2007
    Inlägg
    321
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Det borde troligtvis vara 5.03 eller steget under ....
    Man hoppas ju det eftersom vad jag läst precis går det inte att backa
    You have to be on firmware 5.03 , if you are above Its IMPOSSIBLE to downgrade to 5.03.
    Och senaste på PSP sidan verkar vara 5.50
    http://www.us.playstation.com/Support/SystemUpdates/PSP

    Ingen som köpt en 3000 nyligen och kan bekräfta firmware i den?
    Innan du ställer en fråga: dokumentera exakt VAD som är problemet och vilken utrustning du har, dvd-läsare, firmware, brännare, skivmärke, release namn etc. så slipper du mellansteget med följdfrågor! OCH läs FAQ!

  28. #28
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av s-p-d Visa Inlägg
    Inte för o hetsa på eller något men jag tänkte be dig inkludera även pandora batteri guide (om det krävs till psp3000?) och om stegen skiljer sig markant från äldre modeller, för oss n00bs på psp.

    Om någon har en utförlig guide på engelska så länka gärna
    Kommer nog inte komma något pandora batteri till det . Men tror du det räcker om jag tar en engelsk guide eller vill ni ha på svenska`?
    Why drink and drive or smoke and fly? When you can do both and die!
    ALLEWMODZ-CASE MODDING

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jag har fått igång ISOs på en PSP 3004 med mjukvara 3.05 via ChickHen Tiff exploit + extra program.
    Ingen 100% bra lösning då man måste Tiffexploita maskinen varje uppstart o sen köra igång Homebrewenabler o sen ladda isofilen...

    Inte en Custom Firmware som är permanent men ett steg frammåt.

    Lägger upp en video om det lite senare när jag hinner.
    Vi köpte in 3.st 3004 modeller o labbade lite med.
    Förmodligen säljer vi dessa med minneskort preppade med rätt filer.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  30. #30
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Min guide är klar på svenska nu men problem att göra ny trådar verkar vara fel på servern , Men jag lägger upp den så snart det funkar
    Why drink and drive or smoke and fly? When you can do both and die!
    ALLEWMODZ-CASE MODDING

Liknande diskussioner

  1. Hur man flashar nästan allting på 3.03 OE & 3.10 OE
    By Nicla7 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 16:45
  2. Error 16 OBS har googlat, hjälpte inte mycket.
    By frizzby in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 19:46
  3. Lite hjälp med firmwire och CFW.
    By Cless in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 10:57
  4. Nybörjare till PSP, vad kan man göra?
    By zarenpojken in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 14:24
  5. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •