Visar resultat 1 till 24 av 24

Diskussion: Guide: Nergradera från 3.4 till 3.2

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Guide: Nergradera från 3.4 till 3.2

    Eftersom det finns ett stort behov av en guide för att nergradera från 3.4 till 3.2 eller andra versioner. I denna guide finns alla steg samlade och inte minst alla program som behövs.

    Alla program och filer kan du ladda ner här:
    http://www.sendspace.com/file/zyz5ar

    Jag tar inget ansvar att ni gör något fel, instruktionerna nedan fungerade för mig och filen är hämtad från Pirate Bay

    http://thepiratebay.org/torrent/4614...___inAcrysis__

    All kudo till inAcrysis som har gjort det stora jobbet att samla ihop allt och har skrivet instruktionerna. Mitt jobb har endast varit att översätta och gjort lite mindre förändringar. Gå gärna in på pirate bay och tacka inAcrysis.

    Detta behövs i för att nergradera:
    - SD minneskort minst 256 MB
    - Internet uppkoppling
    - En Zelda save (eller använd den som skickas med)
    - Läs instruktionerna noggrant!!!

    Min utrustning:
    - Wii chippad med WiiKey2
    - Firmware 3.4E
    - Internet uppkoppling/on

    Så här gör du steg för steg:
    Försteg 1 Unrara filen som heter "Wii 3.4 downgrader joabor" till en mapp på skrivbordet eller på något annat ställe. Om ni inte har installerat Homebrew gå till steg 2 annars gå till steg 3.

    Notering: Det finns en massa rar filer men jag använde endast "Wii 3.4 downgrader joabor".

    Försteg 2 Install hombrew: Ni som har wii 3.4 ska unzipa filen som heter "twilight-hack-v0.1-beta2.zip" och läs instruktionerna som är på engelska (har ej orkat översätta ännu) mycket noggrant. Läs igenom HELA instruktionen INNAN du gör som det står.

    Ett stycke som är extremt viktigt är detta:
    "If you are using System Menu 3.4, you can only use the Twilight Hack the first time right after copying. Rebooting the Wii or exiting again to the System Menu will cause the save to be deleted".

    OBS, OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS,OBS
    Om ni nu lyckades på något sätt strula till det och er Zelda save är borta så finns det en fil som heter "Zelda save" som ni kan lägga in på minneskortet och kopiera till Wii konsolen (observera att ni måste deleta allt på kortet först). Unrar "Zelda save" och lägg hela mappen i roten på minneskortet. Efter kopiering av Zelda save är det bara att göra om Försteg 2.

    Försteg 3 Dags att nergradera
    Med denna lösning kan du nergradera från 3.3v3 eller 3.4 till 2.0 E/U/J eller högre.

    Efter HBC (HomeBrew Channel) är installerat, deleta ALLT från kortet.

    Steg 1 - Extrahera filen som heter "Wii downgrade.rar". Lägg mapparna "apps" och "wad" i roten på SD-kortet. Jag bryde mig aldrig om att lägga in "boot.dol" och det fungerade ändå!

    Steg 2 - Gå in på Homebrew Channel och väj "Wad manager 1.3"

    Steg 3 - Tryck på A på Wii Mote, Wii ska hitta ditt SD kort. Tryck på A en gång till för att se en lista med WADs på SD kortet. Använd D-Pad för att välja "IOS16-64-v257-prod.wad". Tryck på + för att installera WAD, tryck på Home knappen för att starta om Wii. Om ni har valt rätt WAD så ska den ha installerats utan några fel meddelanden.

    Steg 4 - Gå in på Homebrew channel och öppna "Custom VM". Använd samma metod som steg 3 men installera filen "cios_fix.wad". När WAD är installerrad tryck på Home knappen för att starta om Wii.

    Notering: Om det inte fungerar så ska man även kunna använda "Wad manager 1.3". Har ej provat det själv.

    Steg 5 - Gå in på Homebrew channel och öppna "IOS Downgrader". följ instruktionerna och avvakta tills all nödvändiga IOS är installerade.

    Notering: Med denna lösning krävs det en uppkoppling till internet, annars kommer det inte att fungera. Work around lösningar ska tydligen finnas men det är inget jag har lagt ner någon energi på. Om du inte har en fungerande internet upkoppling så kommer du att få felmeddelanden. Om du skulle få ett felmeddelande fastän du har en internet uppkoppling, stäng av och prova igen.


    Steg 6 - Gå in på Hombrew channel och öppna "Shop IOS51". Välj "Ja" för att installera "IOS51" och Ja för att installera patchen. Väl Nej för att installera Wii Shop Channel (det borde inte spela någon roll om du installerar denna eller inte).

    Steg 7 - Gå in på Homebrew channel och öppna "WAD Manager 3"

    Steg 8 - Nu borde du kunna installera WADs. Försök att installera WAD "Manager V3.wad"

    Steg 9 - Gå in på Homebrew channel och välj "cIOS Downgrader 1.2", Nu kan du nergradera eller uppgradera till vilken version du vill från 2.0 till 3.4 (U = USA, E = Europe, J = Japan). Se till att installera rätt region annars riskerar du att semi-bricka din Wii.

    Man ska även kunna använda "Any regionchanger" för att nergradera till 3.2 och det fungerar utmärkt, jag har testat.

    Grattis du har nu nergraderat till 3.2!


    Sista notering: Du kan använda "cIOS Downgrader 1.2" för att byta till vilken version (2.0-3.4) du vill, när du vill! Det är bara att göra steg 9 igen.

    Det är möjligt att jag har missat något, då jag översatte denna guide EFTER jag hade installerat. Är det någon som upptäcker att något är fel så kontakta mig så får jag uppdatera.

    Återigen ett stort tack till inAcrysis!

    Again all credits to inAcrysis, I only made a Swedish version of your excellent guide!!!

    090104
    Joabor

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Ingen feedback över huvudtaget?!

    Vore bra och veta om det är något som ska ändras!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Sorry hade helt missat din guide!

    Sticky å lite + på respekten :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Varför skulle man vilja nergradera sig för?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Mark_III Visa Inlägg
    Varför skulle man vilja nergradera sig för?
    Det blir svårt/omöjligt att köra import/ntsc spel från och med system version 3.30.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    aah nice, så om man följer guiden och nergraderar sig till något under 3.30 så kan man spela JAP och US releaser? Hur säkert är det, med tanke på att vissa spel man ploppar in vill uppdatera systemet via spelet, hört att många får sina wii brickade pga detta. Måste man då uppdatera varje gång innan man ska spela de spelen? Eller går man säker om man har ett wiikey2?

    Tack på förhand!

  7. #7
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Snyggt jobbat! Funkade perfekt för mig, Tusen tack!

    Fråga, jag har hört att det finns custom firmware. Är det något man bör installera, eller är det onödigt? Jag vill bara kunna installera wads, spela vissa importerade spel, säg No more heroes.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    fast no more heroes finns ju till PAL, jag har wiikey2 med 3.4 och lirar no more heroes på pal versionen =) jag är fortfarande lite nervös att nergradera till 3.2 eftersom jag hört att folk får sina wii brickade när de spelar spel som typ paper mario eller de lite nyare spelen som uppdaterar wii till 3.4 och gör att wii blir brickat. De här spelen, uppdaterar de automatiskt eller får man ett val att säga nej? Isåfall är det ju chill då kan man bara trycka nej och strunta att lira just de spelen ett tag.

    Jag läste på forumet om ett vertyg som kan patcha spel från NTSC till PAL, hur säkert är det och fungerar det med nyaste versionen, alltså 3.4?

    Tacksam för svar!
    Last edited by Mark_III; 2009-02-23 at 14:08.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Thumbs up

    tack!
    jag tyckte nog att du gjorde mer än bara översätta guiden... /P

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Om man bara gör till steg åtta, så behöver man ja inte byta firmware? Om de då går att installera wads igen? Nu när man har 4.0 o kan spara spel på SD kort, vill man juh inte ha en äldre firmware igen, eller är ja ute o cyklar??

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0

    Thumbs up

    jag har inte provat (och jag kommer inte heller vilja)
    borde fungera, men jag vet inte om vad det är som har kommit runt själva 3.4 patcherna

    Tack joabor för denna fina och fungerande guide
    Last edited by Rufy93; 2009-03-27 at 09:59.
    Wii 3.3J
    Wiikey 1.9s
    Homebrew Channel 0.8beta
    TP hack 0.1 Alfa

  12. #12
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Rufy93 Visa Inlägg
    jag har inte provat (och jag kommer inte heller vilja)
    borde fungera, men jag vet inte om vad det är som har kommit runt själva 3.4 patcherna

    Tack joabor för denna fina och fungerande guide
    Varför skulle du inte vilja de? vad kan hända om du installerar wads efter 3.3?


    Ja har lite bekymmer..
    Har inte hängt med i wii svängarna, så ja råkade uppgradera till 4.0 genom nintendo... Alla gamla VC spel ja lagt in fungerar att lägga över o spela från SD kortet, men inte wiiware spelen, det blir bara svart skärm o går tillbaka.


    Nu testa ja denna guide för att nedgradera mig igen, men ja kommer inte förbi steg 3, kan inte installera IOS16-64-v257-prod.wad.
    Får Error ret = 1035. Har testa med flera olika wad manager upp te 1.3, men ingen vill. vad är felet. Har läst lite att det kan finnas ngt annat installerat på wiin som man skall ta bort o sedan skall det fungera, men fattar inte riktigt o har inte hittat några svenska guider.... ngn som har svar??

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    jag tror att nintendo har patchat den IOS wadmanager använder
    jag är inte helt säker

    om det finns de som vill dra nytta av de senaste nyheterna i sin nuvarande firmware så finns det en upgrader utgiven av waninkoko
    Wii 3.3J
    Wiikey 1.9s
    Homebrew Channel 0.8beta
    TP hack 0.1 Alfa

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Rufy93 Visa Inlägg
    jag tror att nintendo har patchat den IOS wadmanager använder
    jag är inte helt säker

    om det finns de som vill dra nytta av de senaste nyheterna i sin nuvarande firmware så finns det en upgrader utgiven av waninkoko
    Okej, Finns det ngn lösning för mitt problem, så ja kommer ner till 3.2 igen, sen installera den "hackade" ver. av 4.0 ?

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    vad menas med den hackade versionen av 4.0?

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Mark III: Googla på waninkoko och firmware 4.0 så hittar du snart fram...men man ska känna sig rätt trygg med att läsa otillräckliga instruktioner...

    freddyc: min gissning är att du får avvakta tills någon hittat ett nytt hack eller kanske kan du investera i ett modchip?

  17. #17
    Registrerade
    Jun 2006
    Inlägg
    156
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av ålund Visa Inlägg
    Mark III: Googla på waninkoko och firmware 4.0 så hittar du snart fram...men man ska känna sig rätt trygg med att läsa otillräckliga instruktioner...

    freddyc: min gissning är att du får avvakta tills någon hittat ett nytt hack eller kanske kan du investera i ett modchip?
    Jag har ett modchip i, Cyclowiz... Finns det kanske en lösning för mig nu? hoppas.. ler.

  18. #18
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    jag tror att du måste nog vänta på en ny patch av waninkoko eller bushing
    förmodligen så är det waninkoko som ger ut patchen för att nedgradera
    Wii 3.3J
    Wiikey 1.9s
    Homebrew Channel 0.8beta
    TP hack 0.1 Alfa

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    En dum fråga men jag är INTE så inne på detta med Wii.
    Kan man uppdatera FW manuelt tex fr ett SD kort?
    Och om JA vad behöver man då för att glöra detta & vilket FW är det bästa just nu, EJ chippad konsolen?
    Är det FW 3.3, 3.4 el 4.0 som gäller nu el?
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    page63:
    Att uppgradera eller nedgradera ett wii är inte lika enkelt som tex ett psp, du måste se till att alla ios stämmer överens med den nuvarande fw. om du ska köra "backups" eller homebrew så rekomenderar jag 3.2, annars 4.0 med de nya funktionerna.
    Wii 3.3J
    Wiikey 1.9s
    Homebrew Channel 0.8beta
    TP hack 0.1 Alfa

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Som jag skrev så är det ett orginal wii och skall så förbli, vill bara veta hur man uppgraderar till 4.0
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2007
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    gå till typ internet inställingar och testa din anslutning, om den fungerar så frågar wiiet om du vill uppdatera till den senaste FW
    Wii 3.3J
    Wiikey 1.9s
    Homebrew Channel 0.8beta
    TP hack 0.1 Alfa

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2008
    Från
    Stockholm, Sweden, Sweden
    Inlägg
    320
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Som jag skrev så är det ett orginal wii och skall så förbli, vill bara veta hur man uppgraderar till 4.0
    va?
    som vanligt, via online, eller från ett nytt spel som innehåller den uppdaten...
    --------------------------
    Nintendo:
    "Vi vill nu tacka er trogna kunder som betalar våra löner genom att köpa våra konsoller och spel genom att ge er en käftsmäll, fler kommer framöver..."
    -----------------
    雙瞳 B-man i 1 och 0
    http://thepiratebay.org/torrent/6187...gamix_part_2.1

  24. #24
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    nu när jag läser detta, jag har wiikey2, gjorde jag en miss att uppdatera min FW till 4.2 idag? hann inte testa nåt innan jag drog till jobbet. bara så jag vet om jag måste hacka min wii när jag kommer hem

Liknande diskussioner

  1. Hårddisk från xbox till xbox
    By bynson in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 21:10
  2. Från datorn till 360
    By hejpådig in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 16:49
  3. Vill gå över till Xbox360 från Wii!
    By tigersaid86 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 21:51
  4. Få ut allt ljud från PC till boxen.
    By entranced in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 19:28
  5. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •