Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Laser död 6mån efter garantin

Registrerade
    Jan 2009
    Respekt
    0

Laser död 6mån efter garantin

Tjena, har en 60gb ps3:a av den tidiga modellen. Garantin löpte ut augusti 08. Dvs den 1 åriga garantin som de gav i butiken.
    Nu verkar det som om lasern har rasat. Jag har problem med att läsa bluray skivor (spel och film), men inte dvd och cd. Det kan ju vara skit på linsen, men vågar inte skruva upp och kolla eftersom jag kanske ska reklamera den.

Det jag tänkte fråga var om någon vet om dom reparerar ens ps3:a när man reklamerar den, rasad laser på 60/gb var tydligen vanligt, eller om man får en ny? Jag vill nämligen inte ha någon ny utan ps2 stöd och bara 2 usb.

Om de byter den mot en ny så tänkte jag köpa en KEM-400AAA ersättnings laser. Men då är ju frågan om den passar till min modell? För enligt beskrivningen passar den bara till de två första modellerna CECHAxx och CECHBxx. Men jag har ju en CECHCxx så det vore ju dumt att köpa fel
    Last edited by daffelito; 2009-01-16 at 10:13. Anledning: fel år

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Lämnar du in den till oss så fixar vi den för 1.700:-
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2009
    Respekt
    0
    Ok, men frågan kvarstår, är det värt att reklamera detta fel?
    Enligt konsumentköpslagen så får du reklamera en vara i upp till 3år efter inköp. Men sen kan de ju säga att det är handhavande fel och då har man väntat i 2-3 månader förgäves.

Så frågan är, reklamera eller reparera? 1700:- är ju inte farligt men hur lång tid tar det, och finns det garanti på jobbet?

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Reklamera kan man ju som sagt göra i upp till 3 år efter inköpsdatum. Men då måste man kunna påvisa att felet fanns där från början... Inte alltid det lättaste...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Laser är ju förbrukningsvara... efter 10.000 drifttimmar (olika för olika lasrar, läs databladen...) så är dom slut/har halverat ljusstyrkan.

Antagligen därför sony gått från 2 års garanti till 1 års garanti, dom har lärt sig att deras prylar inte håller längre än 1 år :-)

Vi lämnar 6 månaders garanti på den nya läsaren, jobbet fixar vi på max 1 vecka.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jan 2009
    Respekt
    0
    Ok, men nu är den reklamerad och pratade med Ljud och bild i dag som bekräftat att de fått den och säger att det inte är ett handhavande fel och nu ska de säga det till Nordisk FIlm som kommer att skicka mig en ny.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Gamla 60Gb modellen har 1½års garanti för laser/blålaserstrul
    Rätt smidigt men jag tycker att Ps3 borde få en 2.års garanti som alla andra sonys Hembio produkter har/hade.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

1. PS2 problem: Laser o mekanism på ""stora" och slim
    By Mammas_kille in forum Playstation 2 - Övrigt
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 13:02
  2. RROD efter dashboardupdate?
    By jwradhe in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 12:51
  3. DVD:n död efter 10h spelande?
    By plastdunk in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 14:42
  4. Garantin kvar efter byte till fliptop?
    By VanillBlood in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 00:48

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner