Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Omöjligt att återställa lite-on?

Registrerade
    Nov 2008
    Respekt
    16

Omöjligt att återställa lite-on?

Hallå,

Jag har googlat och sökt här på forumet efter hur man gör om man vill flasha tillbaka original på en lite-on, utan framgång.

Det jag kunde utläsa var att det inte gick när iXtreme 1.5 släpptes. Nåt nytt sen julas?

Om boxen pajjar och man inte kan flasha tillbaka orginal, är man fakked då eller törs man skicka in den flashad?

//Arausul

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det finns i nuläget ingen lösning på återställning av lite-on drives. att skicka in den till MS kan vara en stor risk om du inte kan återställa den. men om du flashat den hos någon butik se till att ta bort sigillet från den butiken INNAN du skickar in den till MS, detta kan öka dina chanser att MS inte bryr sig om att den är moddad eller så kan du vänta tills det kommer en lösning för att återställa lite-ons
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Nov 2008
    Respekt
    16
    Men eftersom att det i jungelflasher görs en fil av dom tre man får ut som går flasha in så kan det ju inte vara omöjligt att göra en org-fil. Men hur?? Ligger problemet i att man inte har nån "blank" fil att skriva in nyckeln i? Och vad har dummy.bin för funktion?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Tyvär kan vi inte tala om exakt vad dummy.bin har för funktion, och vi på PSXcare har försökt med att flasha in dummy.bin men den vägrar, kanske är orginal F/W men det är inget vi är 100% säkra på, du får vänta och se om någon kommer ut med en metod för att skapa en orig.bin och sedan flasha in den på en lite-on, borde komma när som helst
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Respekt
    19
    dummy.bin är i princip en tom fil med en nyckel samt en kod som berättar för jungleflasher att det är en "orginalfil" från en liteon. Varför gruppen bakom IX inte släppt orginalfilerna kan jag inte svara på.

EDIT: skulle gissa på att dummy.bin är ett hopkok av inquiry.bin, identify.bin samt key.bin
    Men det är bara en gissning

Saken är den att vi inte har någon orginalfil att återställa driven med så i dagsläget så går det INTE att återställa en flashad liton, tyvärr
    Last edited by Xager; 2009-01-20 at 00:14.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    dummy.bin är i princip en tom fil med en nyckel samt en kod som berättar för jungleflasher att det är en "orginalfil" från en liteon. Varför gruppen bakom IX inte släppt orginalfilerna kan jag inte svara på.

EDIT: skulle gissa på att dummy.bin är ett hopkok av inquiry.bin, identify.bin samt key.bin
    Men det är bara en gissning

Saken är den att vi inte har någon orginalfil att återställa driven med så i dagsläget så går det INTE att återställa en flashad liton, tyvärr
    att de inte släppt den kan ju bero på att det var ett helvete att få ur den. de kanske avslöjar för mycket om ixtreme lite-on om de släpper den helt publikt. sen vet man ju inte om de har fått ur den helt intakt/fungerande eller om de fick ut det nödvändiga för att sedan pussla ihop det med existerande firmwares. de har ju ett triumfkort genom att inte släppa den, skulle nya drivar dyka upp i denna box eller nästa generation med liknande säkerhet så har de inte avslöjat för mycket vad de har lyckats med.

har faktiskt inte kollat in närmare i det ämnet, får göra det.

hittade detta:

<Sany92> hi c4e. can you give me orig liteon's fw. i need to send my xbox at the service, but i need restore drive's fw. please
    <c4eva> sorry, cant, they cant read the fw anyway, send it in
    <Sany92> But why? I think they can check the drive stste with a copy of a game.
    <c4eva> erase then
    <Sany92> But they're not so stupid. I think they understand that the drive isnt work because I erase the fw... tell me truth please. why you dont want to release orig. fw?

and c4e didnt answered anymore...
    <redline99> The original firmware for the liteon will not be released. The liteon flashing is one way ie, once you do it there will be no reversing the procedure at this time.

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    Det var lite snålt att dom inte ville släppa nåt så andra kan vara med och hjälpa till ..
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Respekt
    23
    äääh, jag tänker fan inte klaga på att dom släppt den. tycker dom gjort ett sjukt bra jobb. tänker verkligen inte klaga. man gör det på egen risk som sagt, vill man återställa den i framtiden ska man helt enkelt inte flasha

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Det var lite snålt att dom inte ville släppa nåt så andra kan vara med och hjälpa till ..
    snålt? det har väl varit fritt fram att hjälpa till och joina dem ... och de som har haft kunskapen har nog gjort just det. finns original firmware till alla andra läsare och har folk hjälpt till där? var finns alla andra firmwares?

Registrerade
    Sep 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    En trolig anledning till att de inte släppt original firmwaren är att det olagligt enligt lagstiftning att ge ut original firmware för ett chip de själva inte tillverkat. Detta då utgivning av original firmware bryter mot bland annat copyrightlagarna (Vet ej vad som gäller enligt svensk lagstiftning, men det är inte denna hackarna följer).

Att original firmware för de andra dvd-läsarna släppts beror på att privat personer läst ut firmwaren och släppt den då de inte direkt brytt sig om lagarna, och då detta hittills är omöjligt med Lite-on firmware så har det inte skett.

Det är inte olagligt att modifiera en firmware och släppa en modifierad firmware, vilket hackarna har gjort, och de kan därför inte dömas för det dem håller på med.

Om det är så att t.ex. Microsoft vet vilka hackarna är så väntar dem troligen bara på att de gör något misstag, för att kunna ställa dem inför rätta, och att då släppa Original firmware, skulle vara en väldigt onödig risk för hackarna, och det kommer därför troligen inte ske.

Då det inte är olagligt att modifiera firmwaren vore den troligaste lösningen för att kunna återställa Lite-on driven att hackarna släpper en modifierad firmware som endast spelar upp original spel men ej backups. Detta då Microsoft förmodligen inte kan läsa ut firmwaren och därför inte kan se skillnad på en original firmware och en "modifierad original firmware".
    Förhoppningsvis kommer en liknande firmware. Om eller när? Det återstår att se.

Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Respekt
    19
    Fast det är ju fortfarande olagligt det dom gör, dom använder sig utav copyrightskyddad kod.
    Dom skriver nämligen bara om vissa sektorer och inte hela mjukvaran. Att använda sig utan kod utan lov ÄR olagligt
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Fast det är ju fortfarande olagligt det dom gör, dom använder sig utav copyrightskyddad kod.
    Dom skriver nämligen bara om vissa sektorer och inte hela mjukvaran. Att använda sig utan kod utan lov ÄR olagligt
    hela tjafset om olagligt är bara onödigt i sådana här sammanhang, men det är usa! folk vågar inte ens skriva releasenamn i forum utan att bli rädda för att bli stämda, sådant ruttet land där man knappt kan göra något utan att ställas inför rätta. det är inte konstigt de sitter på firmwaren, men av anledningen att det skulle vara olagligt är ju bara för mycket, man skrattar ju åt det i sammanhanget. sådan dubbelmoral ibland, alla håller på med det, men ingen vågar skriva det i klartext. undrar vad som hänt om tex dvd jon bott i usa ...

Registrerade
    Nov 2008
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Paddy Visa Inlägg
    Då det inte är olagligt att modifiera firmwaren vore den troligaste lösningen för att kunna återställa Lite-on driven att hackarna släpper en modifierad firmware som endast spelar upp original spel men ej backups. Detta då Microsoft förmodligen inte kan läsa ut firmwaren och därför inte kan se skillnad på en original firmware och en "modifierad original firmware".
    Förhoppningsvis kommer en liknande firmware. Om eller när? Det återstår att se.
    Håller delvis med. Visst borde man kunna baka i hop ett flashbar fil av dom tre man läser ur en Lajton. Om man hade en o-hackad version av filen liteon_cfw och använder den som targetfile så borde det inte vara nå konstigheter.

Sen att M$ förmodligen inte kan läsa ur FW?!?! Om en vanlig svensk finnig student kan läsa sig till hur man gör så bör nog hackarna på M$ oxå kunna det.

//Arasul

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Arasul Visa Inlägg
    Sen att M$ förmodligen inte kan läsa ur FW?!?! Om en vanlig svensk finnig student kan läsa sig till hur man gör så bör nog hackarna på M$ oxå kunna det.

//Arasul
    kan de det? jag vet då ingen som lyckats att läsa ur en lite-on fw förutom team jungle och c4eva, men du kanske vet mer. skillnad på att erasa och flasha in firmware mot att läsa ur den från en lite-on. jag tror inte ms lyckas med det något bättre än oss andra som inte vet hur man gör. de har ju trots allt tagit patent på tekniken som gör att man inte ska kunna läsa ur den lätt. vad jag vet så cirkulerar inga dokument ute hur man bär sig åt för att läsa ur den, så var ska man läsa sig till det?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    All Cred åt att man kan flasha en Liteon direkt och nu följer motivering o moralkakor

<ironi>
    Skiter sig en 360 köper man en ny
    De är ju snorbilliga oflashade ju

En box i dagsläge kostar lika mycket som 3-4 orginalspel så har du mer än 5 backupper har du tjänat in en maskin och mer än 10 backupper två maskiner etc.

*ler*
    </ironi>
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Nov 2008
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    kan de det? jag vet då ingen som lyckats att läsa ur en lite-on fw förutom team jungle och c4eva, men du kanske vet mer. skillnad på att erasa och flasha in firmware mot att läsa ur den från en lite-on. jag tror inte ms lyckas med det något bättre än oss andra som inte vet hur man gör. de har ju trots allt tagit patent på tekniken som gör att man inte ska kunna läsa ur den lätt. vad jag vet så cirkulerar inga dokument ute hur man bär sig åt för att läsa ur den, så var ska man läsa sig till det?
    Och nu tror jag vi pratar om två olika saker...
    Jag menar att det är ju inte så svårt att läsa ur en flashad box och se att det inte är org FW, för ms alltså.

Sen att läsa ut org fw är nog, som du säger, c4eva och jungle team ensamma om. All cred till dom!

//Arasul

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Arasul Visa Inlägg
    Och nu tror jag vi pratar om två olika saker...
    Jag menar att det är ju inte så svårt att läsa ur en flashad box och se att det inte är org FW, för ms alltså.

Sen att läsa ut org fw är nog, som du säger, c4eva och jungle team ensamma om. All cred till dom!

//Arasul
    jaha, du menar så, då förstår jag. lättast är ju att bara prova en backup, och även om det släpps en special firmware som bara bootar original, tror du de verkligen tar sig tid för att kolla det? kolla backup går ju fort men jag tror verkligen inte de får gå kurser och lära sig läsa ur firmware ur läsarna innan, tar för mycket tid och för mycket kunskap. att bara byta läsare eller enkel felsökning kan de bara ta någon från gatan att göra.

Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Respekt
    16
    Något jag skulle vilja ha svar på är;
    Jag har ett CK3 Lite (utan probe).
    För att läsa ut nyckeln från LiteOn måste jag då löda (eller på annat sätt connecta) ett par punkter.. Behövs det enbart vid läsning/flashning av driven?
    Eller är det enbart för utläsning av keyn?

Låt oss säga att jag kopplar ihop punkterna, sen läser ut keyn, flashar med hackade firmwaren, måste jag då låta punkterna vara conenctade, eller kan jag ta bort kablarna?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Punkterna måste probas eller byglas vid all läsning/skrivning till driven. Troligen även vid radering av driven före flashning.

(rätta mig någon om jag har fel)

Löder du ihop punkterna så kan du låta det vara sedan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Punkterna måste probas eller byglas vid all läsning/skrivning till driven. Troligen även vid radering av driven före flashning.

(rätta mig någon om jag har fel)

Löder du ihop punkterna så kan du låta det vara sedan.
    När vi har använt probe med lite-on har det räckt vid utläsning av key'n hansi annars stämmer det
    Google is your friend!

Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Respekt
    16
    Tackar för de snabba svaren
    Funderade mest på om det utgör någon fara (live-ban eller andra problem med driven), men då låter jag lödningarna sitta kvar sen.

Creds till er på psxcare för övrigt, beställde CK3 Lite tisdags kväll, fick hem det idag. Trodde inte det skulle gå så snabbt.

Registrerade
    Apr 2005
    Från
    Östersund (Frösön)
    Respekt
    25
    Det utgör ingen fara alls, då xboxens kontakt till driven inte har några kablar till Rx/Tx.

Har man lödningarna kvar så behöver man ju inte löda igen vid nästa uppdatering...
    "pappa är rätt jävla less på pengar nu så det måste vara billigt!!!" - Unicross 25/10-07

SmartXX 2.0 *Lödd Av Mig *
    Maxtor D-Max 200gig
    v. 1.6 crystal

Ps2 V7, med DUO2 chip, lödd av mig...

Bor du i Östersund och kliar dig i skallen över en lödpunkt, tveka inte att maila!

Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Blixten100 Visa Inlägg
    Det utgör ingen fara alls, då xboxens kontakt till driven inte har några kablar till Rx/Tx.

Har man lödningarna kvar så behöver man ju inte löda igen vid nästa uppdatering...
    Well, såg aldrig innan hur små lödpunkterna var, och min lödkolv är lite väl massiv för det uppdraget.. Så har försökt tejpa på en kabel (eller 2 rättare sagt) över lödpunkterna. Dock utan framgång. Har sata-chipset ICH7, och om jag fått fram rätt information så borde det funka, men lyckas då inte ens få fram keyn. :/ snart slänger jag datorn i väggen och skickar in driven istället.. Eller kanske beställer ett via kontrollerkort. Få se vad jag bestämmer mig för. Varken jungleflash eller iprep hittar driven (iprep säger iaf. att den är supported..). Innan jag börjar shoppa hårdvara igen, any ideas?

EDIT: Gav upp för stunden och beställde ett via kontrollerkort. Hoppas på det bästa nu bara.. Hansi snabba er och skicka tack, jag vill ha kortet igår! (Känner på mig att det kommer ta en månad extra nu eftersom jag skrev det där... )
    Last edited by efex; 2009-01-23 at 01:11.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    det du kan göra istället för att löda eller försöka leka mekaniker är att använda någonting som leder, t.ex ett metal gem, en liten bits eller vafan som helst som går ner i hålet som sitter strax ovanför där du ska löda. detta kallas för att "probea" men, egentligen ska man använda sig av en liten grej man kopplar in på conectivity kitet

denna metoden fungerar också
    Google is your friend!

Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det du kan göra istället för att löda eller försöka leka mekaniker är att använda någonting som leder, t.ex ett metal gem, en liten bits eller vafan som helst som går ner i hålet som sitter strax ovanför där du ska löda. detta kallas för att "probea" men, egentligen ska man använda sig av en liten grej man kopplar in på conectivity kitet

denna metoden fungerar också
    Tack för tipset, skall testa detta så fort jag fått hem VIA-kontrollern

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    inga problem
    Google is your friend!

Liknande diskussioner

1. Star Wars: The Force Unleashed
    By int21 in forum XBOX 360 Spelsnack
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 20:00
  2. Guide: Konvertera videos till din psp
    By Fruktsoda in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2008-12-13, 15:00
  3. Lite hjälp med firmwire och CFW.
    By Cless in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 11:57
  4. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC