Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 36

Diskussion: Skicka in och laga flashad xbox

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Skicka in och laga flashad xbox

    Mitt xbox har gått sönder dock inte RROD som de flesta verkar ha fått. Det hänger sig istället väldigt ofta och med spelet Halo 3 så får jag upp Unreadable disc. Har en magkänsla av att det är DVD-läsaren som spökar Till saken hör att jag har en Hitachi 0079fk läsare som det är ett inlött ett chip för att komma in i modeB. Är det lönt att skicka in xboxet till reperation? Eller kommer MS bara att skicka tillbaka den och isf blir man betalningskyldig då?

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Smaug Visa Inlägg
    Mitt xbox har gått sönder dock inte RROD som de flesta verkar ha fått. Det hänger sig istället väldigt ofta och med spelet Halo 3 så får jag upp Unreadable disc. Har en magkänsla av att det är DVD-läsaren som spökar Till saken hör att jag har en Hitachi 0079fk läsare som det är ett inlött ett chip för att komma in i modeB. Är det lönt att skicka in xboxet till reperation? Eller kommer MS bara att skicka tillbaka den och isf blir man betalningskyldig då?
    Om chippet är kvar så kommer dom med 100% sannolikhet inte att laga din xbox och alternativt kräva dig på pengar.

    Lämna in den till oss och hoppas på att M$ lagar den
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    en liten grej vill jag tilläga, till det Xager precis skrev, lämna in den till oss för ÅTERSTÄLLNING och skicka sedan in den till MS och hoppas på det bästa
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Det blir nog inte prisvärt att skicka den från umeå till stockholm och sen återställa den för några hundringar(har ej köpt boxen på psxcare).
    Xager: Finns det några kända fall där folk har blivit betalningskyldiga efter ha skickat in en flashad xbox.?

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    om jag vore du skulle jag inte ta chansen utan återställa den antingen hos oss eller hos någon lokal firma som sysslar med sådant här innan jag skickade in den till MS..
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Smaug Visa Inlägg
    Mitt xbox har gått sönder dock inte RROD som de flesta verkar ha fått. Det hänger sig istället väldigt ofta och med spelet Halo 3 så får jag upp Unreadable disc. Har en magkänsla av att det är DVD-läsaren som spökar Till saken hör att jag har en Hitachi 0079fk läsare som det är ett inlött ett chip för att komma in i modeB. Är det lönt att skicka in xboxet till reperation? Eller kommer MS bara att skicka tillbaka den och isf blir man betalningskyldig då?
    Jag var i exakt samma sits som du. Jag har också en chippad Hitachi 0079 läsare. Jag lämnade in den hos en lokal butik för omflashning till orig. fw. och sedan klistrade fast Microsoft sigillet (som hade borttagits tidigare med hårtork). Nu har reparationscentrumet i Tyskland fått xboxen och jag håller tummarna

    Jag kan passa på att fråga hur farligt är det att skicka in en flashad Lite-On läsare? De går ju inte att återställa till orig. fw. Reperatörerna har väl inte en hög med brända spel som de testar maskinerna med?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Det kan vi inte svara på, det är väl ungefär lika farligt som med alla dom andra boxarna? men chansen att den pajar igen innan vi har en lösning för återställning av lite-on's är inte så stor
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Jag hade en 360 med BenQ-läsare, flashad. Fick RLOD, skickade in till ms.
    Sigillet satt kvar då den satt så löst från början att det bara var att klistra fast den igen efter mecket.. skickade alltså in den flashad. Fick tillbaka en ny 360 med LiteOn-läsare, och på papprena som följde med stog det att de hittat fel på "moderkort och DVD-ROM".

    Men BenQ-läsarna kräver o andra sidan ingen hårdvarumod för att flashas..

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Jag har tänkt omkring det här ett tag och kommit till några kvalicifierade gissningar.

    *MS vinster i spelbranschen skadas inte så värst mycket av att folk modifierar sina konsoler (till skillnad från PC-spel försäljningen). De letar därför inte efter modiferade konsoller i samma grad som vi paranoida tror.

    *Lite-On läsarnas fw är "oläsbara" (officiellt) så de kan egentligen inte leta efter spår av flashning om de inte lägger en bränd test-skiva och startar upp den, vilket borde vara extremt lätt att göra.

    Men om de inte gör det med varje xbox, varför skulle de då göra det med vissa? Dessa reperationställen följer strikta procedurer.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Men om de inte gör det med varje xbox, varför skulle de då göra det med vissa? Dessa reperationställen följer strikta procedurer.
    Nja, det finns ställen i polen och ställen i tyskland.
    Dom i polen är inte så värst strikta...

    Och ja, det finns folk som blivit betalningsskyldiga. Antagligen om flashningen upptäckts efter öppning.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Smaug Visa Inlägg
    Det blir nog inte prisvärt att skicka den från umeå till stockholm och sen återställa den för några hundringar(har ej köpt boxen på psxcare).
    För att återställa boxar vi moddat tar vi 500:- vilket man får som Tillgodo vid nästa flashning.
    För att återställa boxar vi inte trollat med tar vi 700 kr då det innebär merarbete samt jagande av nycklar o fulknep.
    Vi brukar tipsa våra kunder som inte bor i 08 att skriva upp serienummer , skicka in boxen för återställning samt när vi är klara med boxen skicka upp fraktlappar man får av Ms till oss antingen via e-brev "länken till UPS" eller per snigelpost "utskrivet" så smäller vi på den på kartongen o ringer UPS.
    På det sättet sparar kunder en fraktkostnad efter service.

    Citat Original inlägg av Smaug Visa Inlägg
    Xager: Finns det några kända fall där folk har blivit betalningskyldiga efter ha skickat in en flashad xbox.?
    Definitionen på Betalningsskyldig är egentligen att Ms kontaktar Boxägaren och säger att om de vill ha tillbaka sin box får de betala 80 Euro
    Det hände mig en gång och jag nekade bara och de fullföljde inte reparationen. *Skrotade boxen eller använde reservdelar.*

    Sen är frågan om boxen kommer tillbaka lagad o Bannad
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Definitionen på Betalningsskyldig är egentligen att Ms kontaktar Boxägaren och säger att om de vill ha tillbaka sin box får de betala 80 Euro
    Det hände mig en gång och jag nekade bara och de fullföljde inte reparationen. *Skrotade boxen eller använde reservdelar.*
    det påminner om när man fastnat i tullen, betala eller beslagta ...

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har ingen sagt något om betalningsskyldighet i samband med reklamationen INNAN du skickar in boxen så kan ingen kräva någon form av betalning eller kidnappa boxen.

    Däremot brukar dom väl - om dom ser att boxen är bannad när du ringer och reklamerar - att "din box är modifierad enligt våra system, skickar du in den och vi ser att den är modifierad så kommer vi debitera xx euro för att skicka tillbaka den igen"
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Tack för alla givande svar! Ratchet skriv gärna här någonstans om när du har fått besked om din xbox. Själv måste jag först och främst bråka med microsoft när de säger att min standardgaranti gick ut 12 januari 2009 trots att jag köpte den i april 08. Hörde av mig i början på veckan till deras telefonsupport de bad mig då maila en kopia på inköpskvittot vilket jag gjorde i måndags fortfarande har inget hänt.

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    det där är lite roligt, dom går inte till 100% efter när man köpt boxen, snarare när den är tillverkad...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Smaug Visa Inlägg
    Tack för alla givande svar! Ratchet skriv gärna här någonstans om när du har fått besked om din xbox. Själv måste jag först och främst bråka med microsoft när de säger att min standardgaranti gick ut 12 januari 2009 trots att jag köpte den i april 08. Hörde av mig i början på veckan till deras telefonsupport de bad mig då maila en kopia på inköpskvittot vilket jag gjorde i måndags fortfarande har inget hänt.
    Samma sak hände mig ang. garantin. Trots att jag köpte konsolen mars 2008 (den är tillverkad september 2007 och standardgarantin är 2 år) så stod det att garantin hade gått ut på Microsofts supportsida. Jag fick prata med telefonsupport för att reda ut det. De tvingade mig att skicka en skan av maskinens serie nummer en kopia på kvittot. Jag fick ringa de flera gånger under veckan innan de tog tag i saken och skickade mig en UPS fraktsedel via e-post

    Nu står det på deras sida:

    "Enhet levererad till kund - Din konsol har reparerats eller ersatts. Vi skickar tillbaka den till dig."

    Jag kommer att hålla er uppdaterad när jag får tillbaka den på måndag
    Last edited by Ratchet; 2009-01-29 at 23:03.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Samma sak hände mig ang. garantin. Trots att jag köpte konsolen mars 2008 (den är tillverkad september 2007 och standardgarantin är 2 år) så stod det att garantin hade gått ut på Microsofts supportsida. Jag fick prata med telefonsupport för att reda ut det. De tvingade mig att skicka en skan av maskinens serie nummer en kopia på kvittot. Jag fick ringa de flera gånger under veckan innan de tog tag i saken och skickade mig en UPS fraktsedel via e-post

    Nu står det på deras sida:

    "Enhet levererad till kund - Din konsol har reparerats eller ersatts. Vi skickar tillbaka den till dig."

    Jag kommer att hålla er uppdaterad när jag får tillbaka den på måndag
    Standard garantin är 1 år inte 2, vart har du fått 2 år från?! det är 3 år med utökade garantin, och det e lite cp... byter dom ut din konsoll får du inte garanti på den konsollen egentligen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Standard garantin är 1 år inte 2, vart har du fått 2 år från?! det är 3 år med utökade garantin, och det e lite cp... byter dom ut din konsoll får du inte garanti på den konsollen egentligen...
    Standardgarantin är definitivt 2 år för en xbox 360 köpt i Sverige. Det sa telefonsupport killen. Jag köpte en ny xbox 360 arcade åt min bror och när jag kollar garanti statusen på support sidan står det så här:

    Aktuell garantistatus
    # Enhet: Xbox360 Spelkonsol
    # Serienummer: -------------
    # Garantistatus: Garantin gäller
    # Garantityp: Standard
    # Garantistart:
    # Garantins förfallotid: 9/28/2010 7:59:59 PM

    Standard grantin = 2 år
    Utökade (3 RROD) garantin = 3 år

    Garantin skiljer sig från land till land förstås och jag antar att det är mycket sämre villkor i t.ex USA.

    När ens xbox 360 är reparerad så förlängs garantin med start f.o.m reperationsdatumet. Det är vad jag tror i alla fall. Vi får se på måndag när jag får tillbaka maskinen

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    När ens xbox 360 är reparerad så förlängs garantin med start f.o.m reperationsdatumet. Det är vad jag tror i alla fall. Vi får se på måndag när jag får tillbaka maskinen
    det har jag svårt att tro, då skulle den vara i all evighet eller så länge de beslutar sig för att laga den. lagade rrod har en tendens att rrod'a igen om de inte bytt moderkort eller liknande i den, som jag fattat det är det 3år från inköpsdatumet men på din info så gäller det tydligen from tillverkning, det är ju surt eftersom gamla boxar kunde ligga ett år innan de blev köpta... och då kunde det redan vara 2008 och issåfall är ju 2 år redan borta av garantin och då har de enbart legat nya i butik.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    det har jag svårt att tro, då skulle den vara i all evighet eller så länge de beslutar sig för att laga den. lagade rrod har en tendens att rrod'a igen om de inte bytt moderkort eller liknande i den, som jag fattat det är det 3år från inköpsdatumet men på din info så gäller det tydligen from tillverkning, det är ju surt eftersom gamla boxar kunde ligga ett år innan de blev köpta... och då kunde det redan vara 2008 och issåfall är ju 2 år redan borta av garantin och då har de enbart legat nya i butik.
    enligt vad min far säger så är det 2 år från och med inköps datumet enligt svensk lag, dom kan hitta på egna regler bäst fan dom vill men dom måste följa svensk lag och därmed börjar garantin gälla från och med inköpsdatumet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    enligt vad min far säger så är det 2 år från och med inköps datumet enligt svensk lag, dom kan hitta på egna regler bäst fan dom vill men dom måste följa svensk lag och därmed börjar garantin gälla från och med inköpsdatumet...
    ja, men jag snackar om deras 3 års RROD garanti, när den gäller ifrån.. är det inköp eller produktion? är det produktion så verkar det ju helt snett. en 2006 box kan ha sålts i mitten av 2008 ska då kunden förlora 1.5 år på RROD garantin? du fattar nog.. hehe..

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    jo, det där kan jag inte heller svara på riktigt, man kan juh bara hoppas det är från inköp
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #23
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    jo, det där kan jag inte heller svara på riktigt, man kan juh bara hoppas det är från inköp
    Ratchet skrev:

    Aktuell garantistatus
    # Enhet: Xbox360 Spelkonsol
    # Serienummer: -------------
    # Garantistatus: Garantin gäller
    # Garantityp: Standard
    # Garantistart:
    # Garantins förfallotid: 9/28/2010 7:59:59 PM

    Standard grantin = 2 år
    Utökade (3 RROD) garantin = 3 år
    han har köpt den mars 2008, alltså går de på tillverkningsdatum som var 2007.. 2007-2010 är 3 år... detta är rätt kasst! speciellt på 2006 boxar som rrod'ar lätt och såldes ända fram till 2008, kund förlorar 2år rrod garanti eller hur?

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    jao, det stämmer o.O fan, det där systemet suger!!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    # Garantins förfallotid: 9/28/2010 7:59:59 PM
    Skrämmande att dom har exakt på sekunden också, om du går en sekund över så har du förlorat garantin o.O
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Skrämmande att dom har exakt på sekunden också, om du går en sekund över så har du förlorat garantin o.O
    Det där känns som något auto genererat så att som att t.ex. alla boxar gjorde under dagen reggas just kl 8.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  27. #27
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Skrämmande att dom har exakt på sekunden också, om du går en sekund över så har du förlorat garantin o.O
    nja, sådana paragraf nazister är de nog inte. det är nog bara programmet som tar uppgifterna från tillverkningen. man ska vara noga och korrekt med tillverknings uppgifter. du kan inte ställa in robotar att logga minuter när de spottar ut 50 enheter i minuten.

    du kan nog förhandla med dem ang. sekunderna / dagar, men deras system suger, undrar vad de har för svar på frågan... kanske skulle ringa dem.

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    UPS lämnade tillbaka min xbox 360 idag. Microsoft har bytt ut DVD läsaren mot vad jag förmodar är en Lite-On läsare. Dessutom har jag fått en garanti sigill av den nyare sorten som är svårare att avlägsna utan att förstöra. Garantin har förlängts till 1/28/2010 6:59:59 PM. (sen har man ju 3 år RROD garanti till 2011)

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Dessutom har jag fått en garanti sigill av den nyare sorten som är svårare att avlägsna utan att förstöra.
    Haha, svårare att få av?
    Då failar du, dom är ju superlätta juh.

    Dra på lite värme bara (en fön räcker)
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    fick tebax min idag från tyskland NOT REPAIRED för att jag flashat driven

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Guide: Flashning av BenQ VAD6038
    By pemani in forum XBOX 360 - Klistrade trådar, FAQ Vanliga frågor och svar, guider osv
    Inlägg: 338
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 20:01
  2. brända xbox 1 spel till flashad xbox 360?
    By martin90 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 18:57
  3. XBOX 360 - alla vanliga frågor och svar
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-31, 11:21
  4. Köpa 2.5" hdd och byta xbox 360 hårddisken själv?
    By jEjK in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 13:16
  5. En hårddisk till 2 xbox, varav en flashad
    By sim161 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 14:31

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •