Visar resultat 1 till 21 av 21

Diskussion: USB eller COM (liteon)

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16

    USB eller COM (liteon)

    Vad använder ni när ni läsar ur nycklarna ur liteon's, USB(Windows) eller COM(DOS)

    Läser ni ut nyckeln och skapar hackad firmware med JF i windows först och sen erase, flash i dos?

    Lite nyfiken bara då jag hört att det kan finnas lite osäkerhet med att läsa osv med COM i dos? eller har jag fått detta om bakfoten..

    Själv väntar jag bara på min probe så ska jag ge mig på min första liteon.

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    COM(Windows) & COM(DOS)

    JF Om allt går bra... DOS om något går snett.

    Bakfoten..ja, USB är mycket mer problematiskt (iaf i DOS).

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    COM är det vi kör på PSXCare i windows med JF det fungerar för oss iaf
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av POi2 Visa Inlägg
    COM(Windows) & COM(DOS)

    JF Om allt går bra... DOS om något går snett.

    Bakfoten..ja, USB är mycket mer problematiskt (iaf i DOS).
    Ok, ja USB i DOS går väl inte alls va?

    Swizzy: Om man lyckas med JF så är det lika säkert som "dos" då? eller finns det fler risker med att flasha i windows än dos? att dos är ett stabilare val vet jag dock. Hade för mig att jag läst i någon tråd att psxcare enbart körde dos rakt av..

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av bqobd Visa Inlägg
    Ok, ja USB i DOS går väl inte alls va?

    Swizzy: Om man lyckas med JF så är det lika säkert som "dos" då? eller finns det fler risker med att flasha i windows än dos? att dos är ett stabilare val vet jag dock. Hade för mig att jag läst i någon tråd att psxcare enbart körde dos rakt av..
    Vi kör dos för samsung och benq, hitachi körs i vista.

    Vi kör inte liteon i dos för att vi inte orkat fixa alla batchfiler.
    OS'et är viktigt men också setupen i datorn, vi har en som funkar med viasatakortet.

    Och så det har sagts förut, får du ut en korrekt nyckel, identify samt inquiry så är det minst lika säkert i dos som i windows
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    jag kör COM i både jungle och dos

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0

    skickar in en liten fråga på detta

    Har läst någon tråd här att datorn kan hänga sig ifall man flashar liteon i windows genom USB. Blir det samma problem ifall man kör i windows via COM porten?

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Oftast hänger bara JF.

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    OK, är det endast JF som har det problemet. Funkar det bättre med ex Maximus programvara?

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av goure Visa Inlägg
    OK, är det endast JF som har det problemet. Funkar det bättre med ex Maximus programvara?
    Skulle nog tippa på att det är allt från vilken dator man har och vilka inställningar man har i windows osv som avgör om man kan flasha fullt ut i JF eller inte?... vad jag fattat iaf

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    Jo stämmer nog, hängningarna beror nog ofta på att de (S)ATA-kommandon som skickas i rå form och som skall tolkas/tas hand om av hårdvaran gör att hårdvaran får spelet.
    För mig låste sig allt tills jag slog av den andra IDE-kanalen (inbyggt på moderkortet) ... då funkade allt perfekt tillsammans med sata-kortet.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av goure Visa Inlägg
    OK, är det endast JF som har det problemet. Funkar det bättre med ex Maximus programvara?
    båda fungerar lika bra, allt beror som någon annan skrev tidigare på hur datorn är byggd, vad den innehåller, vilka inställningar och sådant som windows har, varje liten detalj kan förändra allt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Jag använder mig av en äldre dator för att flasha med vilket har fungerat klockrent med alla "äldre" läsare. Frågan är om det kan komma till för eller nackdel när det kommer till JF t.ex? Eller ska det inte ha sån stor betydelse. Hitta några avancerade inställningar som i t.ex bios är inte att fundera på. kan nog räkna upp alla inställningar på en hand.

    Det man ska hitta rätt till är då SATA/RAID, IDE inställningar/druvrutiner samt allmänt uppdaterat windows för att lyckas fullt ut i JF? är jag på god väg att fatta det hela rätt då? =)

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag kan inte alla inställningarna själv, men vet att varje liten detalj har stor betydelse när det gäller sådant här... om jag vore du skulle jag åtminstone prova med JF en gång, det kan fungera men kan också hänga sig, hänger hela datorn sig eller att JF hänger sig flera gånger under urläsning/spoofning så är det bara att ge upp (hänger datorn sig så är det bara att ge upp) det fenomenet att datorn hänger sig är ganska vanligt när man försöker i vista, i XP är det mindre vanligt vad jag har hört och läst... men det finns säkert någon som har haft problem där med...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    se bara till att ingenting är raidat och kontrollerkortet inte är installerat i windows. så det kommer upp som ett frågetecken i enhetshanteraren. jag kör själv med en äldre dator. den är säkert 2-3 år gammal. (vet inte om jag ska kalla det gammalt) :P

    min config är: asus a8n-sli + amd 3200+ + 1gbram + via 6421 pci(från psxcare)
    kör xp, och datorn hänger sig aldrig när jag flashar lite-on.

    kör med dos annars. finns ju enkla program du kan använda som x-flasher.

    men då msåte du använda com porten )

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Ja precis. Får göra de "inställningar" jag vet bör hjälpa och göra ett försök helt enkelt.

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    se bara till att ingenting är raidat och kontrollerkortet inte är installerat i windows. så det kommer upp som ett frågetecken i enhetshanteraren. jag kör själv med en äldre dator. den är säkert 2-3 år gammal. (vet inte om jag ska kalla det gammalt) :P

    min config är: asus a8n-sli + amd 3200+ + 1gbram + via 6421 pci(från psxcare)
    kör xp, och datorn hänger sig aldrig när jag flashar lite-on.

    kör med dos annars. finns ju enkla program du kan använda som x-flasher.

    men då msåte du använda com porten )
    Hehe ja då är väl min 5-6år gammal är en P3 800, 256 ram, via 6421 pci, xp. mhz, ram anser jag väl inte att man behöver i överflöd med dessa program men men den rullar på fint och har uppfyllt det jag kräver hittils!

    Får mina prylar idag hoppas jag så jag återkommer med resultat!

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    En snabb insticks fråga. Spelar det någon roll om man kör med USB eller CD att boota upp i dos med?

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    423
    Respekt
    17
    USB-sticka är alltid bäst, enklast att göra förändringar på en sån. Vissa äldre BIOS har lite problem med att boota från USB men då brukar oftast CD funka.

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    36
    Respekt
    17
    jag flashar LiteOn med hemmameckat COM-interface i JF. Funkade fint ett tag, sen uppdaterade jag drivrutinerna och då började JF hänga sig när jag erasade. Återställde de gamla drivisarna och nu funkar det som vanligt. Jag måste dock vänta ett par sekunder efter jag tryckt på erase innan jag powercyclar driven för att skicka vendor intro igen, annars hänger det sig. Jag trycker alltså på erase, räknar 2-3 sekunder, sen slår jag av/på driven snabbt (inom en sekund) och då funkar det varje gång.

    Ang. DOS så kör jag med NTFS4DOS på skiva, men alla filer jag använder ligger på C i vilket fall. Så jag bootar skivan, kommer in i DOS, sen går jag på C:\iprep och kör allt från hårddisken. Behöver inte förändra någonting på skivan.

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    32
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av DeJi Visa Inlägg
    jag flashar LiteOn med hemmameckat COM-interface i JF. Funkade fint ett tag, sen uppdaterade jag drivrutinerna och då började JF hänga sig när jag erasade. Återställde de gamla drivisarna och nu funkar det som vanligt. Jag måste dock vänta ett par sekunder efter jag tryckt på erase innan jag powercyclar driven för att skicka vendor intro igen, annars hänger det sig. Jag trycker alltså på erase, räknar 2-3 sekunder, sen slår jag av/på driven snabbt (inom en sekund) och då funkar det varje gång.

    Ang. DOS så kör jag med NTFS4DOS på skiva, men alla filer jag använder ligger på C i vilket fall. Så jag bootar skivan, kommer in i DOS, sen går jag på C:\iprep och kör allt från hårddisken. Behöver inte förändra någonting på skivan.
    Kör ntfs4dos på skiva jag med men är så less på att se den där texten i början o behöva godkänna osv... tar ju sån tid innan man kommer in till själva dos
    fins det någon annan bra dos image man kan boota från cd?.. eller går det att göra en liten "dos partition" man kan boota up till? det hade ju varit bra, med tanke på att min "flash dator" är så gammal och stödjer inte USB boot.

Liknande diskussioner

  1. Felkod E74 eller 1022
    By Douhane76 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 52
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 22:27
  2. Fortsätta med HD advance eller chippa ?
    By corre in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 12:46
  3. Flashning av LiteOn
    By Xager in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 23:50
  4. Hd loader, hur, var?
    By peso92 in forum HD Loader, FTP-server m.m.
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 15:06

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •