paaa 11:55 12th February 2009
Igårkväll när jag skulle starta mitt xbox blinkade en lampa rött. Det stog att jag skulle kontakta supporten och att mitt 360 drabbats av E73. Jag gjorde en felsökning och fick fram koden 1021.
Jag har försökt på alla sätt att få den att funka, kollat kablar, bytt kablar, startat utan HDD m.m.. Men det vill inte gå igång.
Boxen är flashad men klisterkärket är kvar. JAg har spelat mycket live och har inte blivit bannad. Tyvärr så har jag haft den precis över ett år.
Vad ska jag göra?
Ska jag ringa supporten och säga att jag får RROD efter 45 min spelande?
(Gör det något att jag inte hittar mitt orginalkvitto?)
MVH
Reply
Ratchet 13:35 12th February 2009
Det första du borde göra är att besöka xbox supportsidan (
link) och registrera din konsol serienummer. Då kommer du kunna se om din xbox ligger under standardgarantiperioden som brukar vara 2 år för alla tekniska fel. 3 år gäller specifikt för 3 RROD. Kvitto behövs endast om det uppstår frågor kring garantins giltighet t.ex om du köpte din xbox begagnad.
Du ska sedan ringa upp xbox support och berätta om ditt problem. Antagligen kommer de att felsöka lite och sedan skicka UPS för att plocka upp din konsoll. Se till att konsollen är
återflashad till original fw.
Klistermärket måste vara intakt!
Reply
Swizzy 14:14 12th February 2009
du kan inte fixa den själv, det är ethernet porten... gör som ratchet sa
Reply
paaa 14:33 12th February 2009
Originally Posted by
Ratchet:
Det första du borde göra är att besöka xbox supportsidan (link) och registrera din konsol serienummer. Då kommer du kunna se om din xbox ligger under standardgarantiperioden som brukar vara 2 år för alla tekniska fel. 3 år gäller specifikt för 3 RROD. Kvitto behövs endast om det uppstår frågor kring garantins giltighet t.ex om du köpte din xbox begagnad.
Du ska sedan ringa upp xbox support och berätta om ditt problem. Antagligen kommer de att felsöka lite och sedan skicka UPS för att plocka upp din konsoll. Se till att konsollen är återflashad till original fw. Klistermärket måste vara intakt!
Okej, tack för svar.. Då far jag och lämnar in 360 till någon som kan göra det. Men det är inga problem att återställa fw, även om det inte funkar nu?
Reply
Ratchet 14:56 12th February 2009
Originally Posted by paaa:
Okej, tack för svar.. Då far jag och lämnar in 360 till någon som kan göra det. Men det är inga problem att återställa fw, även om det inte funkar nu?
Nää då. Det är bara DVD läsarens firmware som måste återställas och det går att driva läsaren utan att använda xboxens egen elförsörjning.
Reply
paaa 15:19 12th February 2009
Originally Posted by Ratchet:
Nää då. Det är bara DVD läsarens firmware som måste återställas och det går att driva läsaren utan att använda xboxens egen elförsörjning.
Okej, men hur viktigt är det att jag flashar tillbaka den till orginal FW?
Den startar ju inte ens, och det silvriga microsoft klistermärket är kvar.. Kommer dem ens märka att den är flashad? Eller är det bara dummt att chansa.. En omflashning här hemma i luleå kostar ju trots allt 500:-
Reply
Swizzy 15:59 12th February 2009
Den startar ju inte ens, och det silvriga microsoft klistermärket är kvar.. Kommer dem ens märka att den är flashad? Eller är det bara dummt att chansa.. En omflashning här hemma i luleå kostar ju trots allt 500:-
du kan chansa, men då kostar det 800kr ungefär om dom i huvudtaget fixar den åt dig, blir billigare att helt enkelt återställa och hoppas att dom gör ett bra jobb där i luleå åt dig
Reply
Xager 20:07 12th February 2009
Vi kan läsa ur läsarna, detta tyder på att M$ antagligen kan det också.
Liteon kan dom inte läsa ur iaf, så vitt jag vet då den kräver hårdvarumoddning.
Tveksamt om dom orkar bry sig om att läsa ur FWen på en box om den inte fastnar i en extrakontroll eller om det ser väldigt öppnad ut.
Men jag skulle inte chansa, betalningsskyldig är inge kul :/
Reply
paaa 20:34 12th February 2009
Originally Posted by Xager:
Vi kan läsa ur läsarna, detta tyder på att M$ antagligen kan det också.
Liteon kan dom inte läsa ur iaf, så vitt jag vet då den kräver hårdvarumoddning.
Tveksamt om dom orkar bry sig om att läsa ur FWen på en box om den inte fastnar i en extrakontroll eller om det ser väldigt öppnad ut.
Men jag skulle inte chansa, betalningsskyldig är inge kul :/
Okej, men då är det kanske värt att betala en 500:- för att få tillbaka det gamla FW, eller läsa guide och göra det själv.. Förresten vad exakt händer om jag skickar in mitt 360 och dem kommer på att den är flashad? Skickar dem bara tillbaka den som den är, eller lagar dem den och skickar en faktura till mig?
Men en annan grej som hänt nu är att när mina kompisar på live klickar på min profil så ser dem den här bilden. En bild där mitt gamertag står i pratbubblan, och en gubbe ser ut att vara tagen av en polis.. vad beror detta på?

[/IMG]
Reply
Swizzy 20:49 12th February 2009
jag skulle definitivt säga att det är värt det, vad gäller den där bilden vetefan... är nog en bakgrund för just din avatar men kan inte svara på den frågan då det inte hänt mig tidigare och aldrig hört talas om det tidigare heller...
Reply
Ratchet 23:00 12th February 2009
Originally Posted by
paaa:
Okej, men då är det kanske värt att betala en 500:- för att få tillbaka det gamla FW, eller läsa guide och göra det själv.. Förresten vad exakt händer om jag skickar in mitt 360 och dem kommer på att den är flashad? Skickar dem bara tillbaka den som den är, eller lagar dem den och skickar en faktura till mig?
Men en annan grej som hänt nu är att när mina kompisar på live klickar på min profil så ser dem den här bilden. En bild där mitt gamertag står i pratbubblan, och en gubbe ser ut att vara tagen av en polis.. vad beror detta på?
[/IMG]
HAHA! Busted!
Men seriöst: om du anser att 500kr är lite saftigt kan du testa att skicka in den flashad och chansa. Så länge klistermärket är intakt och din konsol inte är bannad från live tror jag att du är safe. Testa!
Reply
paaa 23:34 12th February 2009
Originally Posted by Ratchet:
HAHA! Busted!
Men seriöst: om du anser att 500kr är lite saftigt kan du testa att skicka in den flashad och chansa. Så länge klistermärket är intakt och din konsol inte är bannad från live tror jag att du är safe. Testa!
Okeej, men jag vill veta lite mer exakt vad som händer om dem får reda på att den är flashad? Skiter dem i den, och skickar tillbaka den, eller fixar dem det och skickar en faktura till mig?..
MVH
Reply
Xager 23:37 12th February 2009
Skulle gissa på följande:
Upptäcker dom det INNAN lagningen så skickar dom bara tillbaka den.
Upptäcker dom det ETFER lagningen så kan det bli tal om en betalning för att få tillbaka xboxen.
Appropå bilden så är det för att du har Night-temat, inte att dom "upptäckt dig" hehe.
Men jag håller med Ratchet, är du inte bannad och allt ser bra ut så är det nog ingen fara. Men kom inte och klaga om du får en räkning i brevlådan hehe
Reply
paaa 23:40 12th February 2009
Originally Posted by
Xager:
Skulle gissa på följande:
Upptäcker dom det INNAN lagningen så skickar dom bara tillbaka den.
Upptäcker dom det ETFER lagningen så kan det bli tal om en betalning för att få tillbaka xboxen.
Appropå bilden så är det för att du har Night-temat, inte att dom "upptäckt dig" hehe.
Men jag håller med Ratchet, är du inte bannad och allt ser bra ut så är det nog ingen fara. Men kom inte och klaga om du får en räkning i brevlådan hehe 
Hehe jag blev nog bara lite paranoid för att dem upptäckt mig haha... Okej, men jag kanske chansar med att skicka in den utan att flasha om till orginal fw då.. Tack för hjälpen allihop =)
Reply
Swizzy 08:33 13th February 2009
Hehe jag blev nog bara lite paranoid för att dem upptäckt mig haha... Okej, men jag kanske chansar med att skicka in den utan att flasha om till orginal fw då.. Tack för hjälpen allihop =)
se bara till att det inte finns något annat sigill på än ms sigillet, gör det det måste det bort innan du skickar in, annars kommer dom med stor sanolikhet kolla den...
Reply
Pluttiplutt 08:48 13th February 2009
MS kan hitta på...
Och just det att andra som kikar på din gametag.
Folk kan bli paranoida på mindre kan jag trösta dig med!
Reply
Pendragon 10:57 13th February 2009
Det byts bakgrunder hela tiden slumpmässigt

Oroa er inte för det
Reply
PiGGELiN 14:20 13th February 2009
är man bannad vill dom inte ens ta emot skiten. jag ville skicka in min och hävdade att den aldrig varit modifierad :P nej det ville dom inte. skulle den vara modifierad skulle jag få tillbaka den direkt, annars skulle dom laga den mot en kostnad. och xbox live bannen skulle aldrig gå bort heller ^^
Reply
paaa 20:29 13th February 2009
Originally Posted by PiGGELiN:
är man bannad vill dom inte ens ta emot skiten. jag ville skicka in min och hävdade att den aldrig varit modifierad :P nej det ville dom inte. skulle den vara modifierad skulle jag få tillbaka den direkt, annars skulle dom laga den mot en kostnad. och xbox live bannen skulle aldrig gå bort heller ^^
Jo jo, men nu är det ju så att den inte är bannad :P så det blir nog att skicka in den som den är och hoppas på det bästa! ;D
Reply
Pluttiplutt 21:00 13th February 2009
Detta är överkurs för mig trotts det är det intresant läsning tycker jag:
Överkursen tråden fortsätter fram i februari 2009
Reply
paaa 12:11 3rd March 2009
Sådär, nu har jag fått tillbaka mitt 360. Dem bytte ut DVD-drivern och Moderkortet. Jag blev inte betalningsskyldig, så nu är det väl bara att fara och flasha 360 igen då! =)
Reply
Swizzy 12:29 3rd March 2009
Sådär, nu har jag fått tillbaka mitt 360. Dem bytte ut DVD-drivern och Moderkortet. Jag blev inte betalningsskyldig, så nu är det väl bara att fara och flasha 360 igen då! =)
Japp bara att komma in med den efter att du har startat upp den och test kört den förstås, händer ibland att man får tebax den så pajar den igen nästan direkt...
Reply
Nobi 14:02 30th January 2010
Har fått samma fel på krysslådan, men garantin på 2 år har gått ut. finns det någon chans att få den fixad av ms då?
Reply
.db. 14:32 30th January 2010
Originally Posted by
Nobi:
Har fått samma fel på krysslådan, men garantin på 2 år har gått ut. finns det någon chans att få den fixad av ms då? 
Ja, i mitt fall hade jag en röd lampa. Men jag sa till support 3 lampor.
Va fan, det kan ju ändras, Eller hur?
3 Röda lampor är det ju 3 års garanti på.
Funkade fint för mig!
Reply
Nobi 14:47 30th January 2010
Originally Posted by .db.:
Ja, i mitt fall hade jag en röd lampa. Men jag sa till support 3 lampor.
Va fan, det kan ju ändras, Eller hur?
3 Röda lampor är det ju 3 års garanti på.
Funkade fint för mig!
Okej! Då blir det att prova det, måste bara fixa ett nytt ms-klistermärke, då mitt är fläckigt efter ett misslyckat borttagningsförsök :/
Reply