Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Koppla Xboxen via modem med routern aktiverad?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20

    Koppla Xboxen via modem med routern aktiverad?

    Hejsan,

    Jag har problem med att koppla Xboxen direkt till modemet och skippar routern, live funkar dock med routern men jag misstänker att den segar ner min uppkoppling till live, tex. Street Fighter IV som går segt, har pratat med flera och de flesta har inga problem med seghet (lagg) online i det spelet. Hur kopplar man Xboxen direkt till modemet, och med routern aktiverad? Jag vill inte stänga av den.

    Mvh,
    Joel

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Rev Visa Inlägg
    Hejsan,

    Jag har problem med att koppla Xboxen direkt till modemet och skippar routern, live funkar dock med routern men jag misstänker att den segar ner min uppkoppling till live, tex. Street Fighter IV som går segt, har pratat med flera och de flesta har inga problem med seghet (lagg) online i det spelet. Hur kopplar man Xboxen direkt till modemet, och med routern aktiverad? Jag vill inte stänga av den.

    Mvh,
    Joel
    stäng av modem 20-30min, koppla bara in xboxen till modemet, starta modemet, det borde lösa ditt problem, men då kommer bara xboxen ha internet anslutning, inte datorer eller routern eftersom de inte är ikopplade. annars tycker ja du ser över portarna, inställningar i din router eller köper en bättre. tankar du mycket torrent etc så rekommenderar jag en DIR-655 eller liknande, den har bra prestanda och är en gigabit router så det lär räcka till övriga saker som är ikopplade.

    vad har du för modell?

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Tack för svaret,

    Jag använder Netgear (RP614), jag har öppnat portarna 3074 och 88 som Xbox live använder sig av, det borde väl vara tillräckligt? Finns det fler saker som kan orsaka att jag får högre latency pga routern även fast jag öppnat portarna?

    mvh,
    joel

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    16
    Jag skulle rekommendera dig att skaffa en bättre router som int21 sa. D-link gaming router DGL-4300 är en riktig bra sådan. Jag använder den själv och den fungerar klockrent med xbox live, flera uppkoppölade laptops och en massa bittorent trafik.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Köp inte en DGL-4300, köp en DIR-655 istället. Högre troughput, Draft-N, bra interface.

    Har aldrig gillat "gaming" prylar, oftast vanliga saker fast med en häftig färg... ta t.ex. Sandisk MS pro duo gaming, samma som ett vanligt minne fast det är rött!
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Har helt slut på pengar och det är väl inte 100% säkert att det blir bättre med ny router heller, eller det kanske är routern som är skräp? Det är allstå omöjligt att koppla Xboxen direkt till modemet samtidigt som jag har routern aktiverad? Måste den vara avstängd? En annan sak, när jag öppnar portar får jag välja ip nummer också, då ska jag väl använda Xboxens IP nummer till portarna?

    Om jag ska köpa ny router måste jag vara säker på att det är min router som orsakar problemet.
    Last edited by Rev; 2009-02-23 at 15:31.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Du kan koppla direkt till modemet, som antagligen är en router också. Om det sistnämnda stämmer så rekomenderar jag att du inte kör med en router.

    Och ja, du ska öppna portar till xboxens ip-nummer
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Vet du hur jag ska göra för att koppla direkt till modemet med routern aktiverad? Utan att stänga av den? Har testat allt jag kan komma på men den får ingen respons om jag kopplar direkt till modemet.

    tack för hjälpen

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    13
    Respekt
    0

    Router/portar!

    För mig och min D-link DI-524 behövs inga portar öppnas bara att tanka ner senaste firmwiren så funkar de med både 360 och ps3.
    Jag hade en Netgear tidigare samma sak med den bara och upptatera till senaste mjukvara.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Rev Visa Inlägg
    Vet du hur jag ska göra för att koppla direkt till modemet med routern aktiverad? Utan att stänga av den? Har testat allt jag kan komma på men den får ingen respons om jag kopplar direkt till modemet.

    tack för hjälpen
    vad menar du? hur ska du koppla in din router till modemet om modemet bara har en utgång för datatrafik? många modem har bara en utgång om de inte har inbyggd router, om så är fallet så får du endera koppla in din router i den och vidare till xboxen eller koppla in xboxen i modemet och skita i routern, dvs bara ha internet till xboxen. ibland får du även stänga av modemet 20-30min så din leverantör släpper macadressen ifall någon sådant stör när du pillar mellan kablarna. du får skriva modem modell (inte endast märke) om man ska kunna ge dig bättre svar.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    vad menar du? hur ska du koppla in din router till modemet om modemet bara har en utgång för datatrafik? många modem har bara en utgång om de inte har inbyggd router, om så är fallet så får du endera koppla in din router i den och vidare till xboxen eller koppla in xboxen i modemet och skita i routern, dvs bara ha internet till xboxen. ibland får du även stänga av modemet 20-30min så din leverantör släpper macadressen ifall någon sådant stör när du pillar mellan kablarna. du får skriva modem modell (inte endast märke) om man ska kunna ge dig bättre svar.
    Ett litet tillägg:

    Du hittar modellnamn på baksidan/undersidan av modemet i dom flesta fallen... på en klisterlapp (oftast vit/silver[grå])
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    vad menar du? hur ska du koppla in din router till modemet om modemet bara har en utgång för datatrafik? många modem har bara en utgång om de inte har inbyggd router, om så är fallet så får du endera koppla in din router i den och vidare till xboxen eller koppla in xboxen i modemet och skita i routern, dvs bara ha internet till xboxen. ibland får du även stänga av modemet 20-30min så din leverantör släpper macadressen ifall någon sådant stör när du pillar mellan kablarna. du får skriva modem modell (inte endast märke) om man ska kunna ge dig bättre svar.
    Jag har ZyXEL Prestige 660H Triple Play - bredbandsmodem, men jag tycker att det borde räcka med att öppna portarna 88, 2074, 3074 till Xboxen i routern, då ska den väl inte blockera den på något sätt? Kan det finnas fler saker som kan blockera Xboxen på något sätt i routern?
    Last edited by Rev; 2009-02-24 at 18:10.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Rev Visa Inlägg
    Jag har ZyXEL Prestige 660H Triple Play - bredbandsmodem, men jag tycker att det borde räcka med att öppna portarna 88, 2074, 3074 till Xboxen i routern, då ska den väl inte blockera den på något sätt? Kan det finnas fler saker som kan blockera Xboxen på något sätt i routern?
    finns massor av grejer den kan göra, routern kanske inte fungerar till 100% genom att öppna portarna så som den ska göra, då kommer det självklart inte fungera... kan vara buggar i routern som gör att det inte fungerar med just xbox live... finns mängder av grejer som kan påverka...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    62
    Respekt
    20
    Det går att logga in på Xbox live osv, men det verkar som den segar ner uppkopplingen på något sätt, läste på Netgears hemsida att den ska funka med Xbox live, skumt..

    Hur fungerar det med DMZ server? Om jag skulle öppna en DMZ server för min Xbox? Vet inte om det är en bra ide med brända spel etc..
    Last edited by Rev; 2009-02-24 at 18:52.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Rev Visa Inlägg
    Det går att logga in på Xbox live osv, men det verkar som den segar ner uppkopplingen på något sätt, läste på Netgears hemsida att den ska funka med Xbox live, skumt..

    Hur fungerar det med DMZ server? Om jag skulle öppna en DMZ server för min Xbox? Vet inte om det är en bra ide med brända spel etc..
    DMZ är i regel inge bra, men du ska inte behöva öppna portar för att spela live. Det är bara rekomenderat
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

Liknande diskussioner

  1. Dantax V4 problem med bild :S
    By Rostad360 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-20, 19:39
  2. Kan inte Connecta Xboxen med FlashFXP
    By Eyup in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 18:59
  3. problem med att föra över spel till xboxen
    By a.m.m in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 15:07
  4. Guide till autouppdaterande TvGuide i XBMC
    By ktd in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 150
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 20:33
  5. koppla ihop xboxen med d-link 604
    By Freewind_Rider in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 15:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •