Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: NXE Dashboard -Clean Disc

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden/Uppsala
    Respekt
    21

NXE Dashboard -Clean Disc

Tjena, jo det är så att jag har uppdaterat till nya NXE Dashboard för några veckor sedan och har haft ett hälsike problem med "Clean Disc" errors på alla nya spel jag bränt "Street Fighter 4, Destroy All Humans 2" osv.

Ibland lyckas jag komma in i spelen och kan spela en stund men sedan dyker "Clean Disc" upp igen.

Alla mina spel är brända på Aone skivor. mina gammla spel funkar perfekt men icke dom nya spelen som jag bränner men dom funkar på min kompis 360.

Så det måste ju vara NXE Dashboarden som är problemet, kan jag åtgärda detta på nåt sätt?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Femox Visa Inlägg
    Tjena, jo det är så att jag har uppdaterat till nya NXE Dashboard för några veckor sedan och har haft ett hälsike problem med "Clean Disc" errors på alla nya spel jag bränt "Street Fighter 4, Destroy All Humans 2" osv.

Ibland lyckas jag komma in i spelen och kan spela en stund men sedan dyker "Clean Disc" upp igen.

Alla mina spel är brända på Aone skivor. mina gammla spel funkar perfekt men icke dom nya spelen som jag bränner men dom funkar på min kompis 360.

Så det måste ju vara NXE Dashboarden som är problemet, kan jag åtgärda detta på nåt sätt?
    det lättaste är att byta märke på skivor eller byta brännare och se om det hjälper, du kan inte avinstallera nxe.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    gör som int21 sa Aone har det varit problem med tidigare, verbatim är ett märke som rekomenderas av dom flesta här på forumet
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden/Uppsala
    Respekt
    21
    Brännaren är det ju inget fel på och inte skivorna heller alla mina gammla spel funkar men inte dom nya som jag bränner och dom nya som jag bränner funkar ju perfekt på min kompis 360.

Men jag får väll ta och låna ett nytt spel som min kompis bränt på verbatim då, men jag förstår inte varför det skulle funka när mina funkar hos honom som alltid funkat hos mig

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Brännaren är det ju inget fel på och inte skivorna heller alla mina gammla spel funkar men inte dom nya som jag bränner och dom nya som jag bränner funkar ju perfekt på min kompis 360.

Men jag får väll ta och låna ett nytt spel som min kompis bränt på verbatim då, men jag förstår inte varför det skulle funka när mina funkar hos honom som alltid funkat hos mig
    hur vet du att det inte är fel på brännaren eftersom det plötsligt började att inte fungera? du säger att dina gamla spel fungerar med nxe men inte de nya. det är sak samma, alltså återstår då brännaren, om nu inte de skivorna kommer från en batch som är kass och din läsare i xboxen är känslig mot dem.

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden/Uppsala
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    hur vet du att det inte är fel på brännaren eftersom det plötsligt började att inte fungera? du säger att dina gamla spel fungerar med nxe men inte de nya. det är sak samma, alltså återstår då brännaren, om nu inte de skivorna kommer från en batch som är kass och din läsare i xboxen är känslig mot dem.
    Jojo men brännaren kan väll inte vara kass när spelen funkar hos min polare? eller? tycker att dom borde få clean disc errors å sånt hos honom oxå i så fall, men det kanske är som du säger att min xbox helt plötsligt inte gillar skivorna? men somsakt ska göra som du föreslår å testa min kompis verbatim skivor i alla fall och dom är brända med annan brännare.

Återkommer med svar om det funkar eller inte funkar.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det kan mycket väl fungera hos din polare men inte hos dig bara för att ni har olika spelare i maskinen, jag har samma problem, skivor som fungerar hos mig med min liteon fungerar inte hos min syrra på hennes benq... (hittils bara ett spel som krånglat men ändå)
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden/Uppsala
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det kan mycket väl fungera hos din polare men inte hos dig bara för att ni har olika spelare i maskinen, jag har samma problem, skivor som fungerar hos mig med min liteon fungerar inte hos min syrra på hennes benq... (hittils bara ett spel som krånglat men ändå)
    Hmm jag tankade Top Spin 3 och brände med Aone skivorna som alltid och det funkar perfekt. så jag testade bränna street fighter 4 igen men det var fortfarande samma, ibland lyckas jag starta det men när jag väljer gubbar och ska spela så blir det "Clean Disc" igen.

Så jag är lite kluven, det värkar som om min xbox har problem med dom nya spelen på nåt sätt ska testa Street Fighter 4 på en Verbatim skiva när jag får tag på en.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Hmm jag tankade Top Spin 3 och brände med Aone skivorna som alltid och det funkar perfekt. så jag testade bränna street fighter 4 igen men det var fortfarande samma, ibland lyckas jag starta det men när jag väljer gubbar och ska spela så blir det "Clean Disc" igen.

Så jag är lite kluven, det värkar som om min xbox har problem med dom nya spelen på nåt sätt ska testa Street Fighter 4 på en Verbatim skiva när jag får tag på en.
    spelen skiljer sig inte åt mer idag än vad de gjorde för ett år sen, data som data. mer sannolikt det är dålig batch av skivor eller din brännare har problemet. bränn lite gamla spel då och se om det gör någon skillnad...

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Olika lasrar läser olika media olika bra :d
    Jag drar mitt klassiska exempel som borde skrivas in i FAQ

1. Du o jag är födda av samma mamma o har samma pappa *Samma genfel då mao *
    2. Vi går på krogen men du råkar tycka om en annan typ av tjejer än mig och jag kanske har synfel eller ändrar smak.

Det som sägs här i Teknikspråk = Fastän två likadana lasrar från samma tillverkning med samma förutsättningar stoppas i två konsoller varav båda råkar hamna i ens ägo kan ena lasern vara kalibrerad att läsa vissa skivor bättre än den andra.
    Och andra boxar har kanske andra lasrar som är mindre känsliga.

Bränner man på Bra skivor med Bra brännare kan man jämföra det med "Playboybrudar som är villiga på ett party kontra Trailor Trash som är billiga men man inte blir lika sugen på

En laser kan läsa ett meduim bra en tid, sen försämras lasern ( tappar fokus, läs det som att man som människa skaffar glasögon för att korrigera läsfel så fungerar lasrar likadant med att fokusera en laser med en lins/prisma och avstånd..

Bättre skivor sliter mindre om man nu kan säga så då lasrar inte behöver kompensera lika mycket (anstränga sig)...

Vad tittar du hellre på ?
    Trailor Trash ( Basf, Maxell, TDK, Traxdata, A-one eller Noname?
    Eller Shyssa Playboybrudar i form av Verbatim, dyrare i drift men lite stabilare.

Bolag som varit verksama på 80talet med att tillverka kasettband är i regel inge vidare på att göra CD/DVD media...

Lägg hellre en femma extra så slipper du förmodligen magsår.

Och det är skillnad även på Verbatim, vissa lasrar gillar Silver Surface *Silvriga på ovansidan* bättre än Full Face Printable *Vita skrivbara med bläckstråleskrivare*
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    1. Du o jag är födda av samma mamma o har samma pappa *Samma genfel då mao *
    2. Vi går på krogen men du råkar tycka om en annan typ av tjejer än mig och jag kanske har synfel eller ändrar smak.

Vad tittar du hellre på ?
    Trailor Trash ( Basf, Maxell, TDK, Traxdata, A-one eller Noname?
    Eller Shyssa Playboybrudar i form av Verbatim, dyrare i drift men lite stabilare.
    du och dina förklaringar!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    du och dina förklaringar!
    Vaad ?

När inte folk förstår måste man förklara i termer som de kan förstå bättre ju

En kloss + En kloss = Två klossar.
    Bilar o Brudar fungerar på de flesta, även tjejer
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Mar 2009
    Respekt
    0
    Tjoo!
    Det är din 360 som är kaputt....
    Hände samma sak för mig men jag förstod det ganska fort för jag kunde spela nyare spel (fallout 3,ghwt,rb2 nya vid tillfället) hur länge som helst men en dag så började spelen hänga sig och jag fick unreadable disc error osv. så jag skickade iväg konsollen och fick tillbaka den med en lapp där det stod vad som var trasigt i en checklista men vet faktiskt inte vad det var fel på för bockarna är placerade mittemellan rutorna så en bock bockar i två fält så jag är inte helt hundra men gissar att allt på checklistan var trasigt :P

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Jo snarare så att Lasern inte klarar av att läsa skivorna.
    / Pendragon

Registrerade
    Nov 2007
    Respekt
    18
    Hade en box som betedde sig som om det vore lasern men det var något problem med GPU:n... när man kylde lite bättre så istället för clean disc och hängningar så blev bilden korrupt (massa rutor) och sen hängde den (på samma ställe)... så det kan vara boxen i sig, inte nödvändigtvis lasern.

(Bytte även lasrar/dvd:er utan gott resultat)
    Last edited by POi2; 2009-03-04 at 13:46.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Jag har servat nya 360 enheter där Styrkortettill en Lite-On gav fel signaler när den blev uppvärmd av GPU.
    Så efter ett Liteo-On byte "hela DVD enheten" mådde boxen bättre.
    Och den kunden var helt inne på att #En ny box är det inget fel på, den har köpts för två veckor sedan och fungerade fint innan flashning..." Men ibland kan det smyga sig in fabrikationsfel eller komponenter som inte gillar värme.

Hans box mådde betydligt mycket bättre efter jag bytte till en annan Lite-On läsare iaf.
    / Pendragon

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sweden/Uppsala
    Respekt
    21
    Hallå har tyvär inte testat verbatim än men jag fick Resident Evil 4 att funka genom att kopiera Video samt PFI från ett äldre spel (Gears of War) och implenterade det i Resident Evil 4 iso'n och spelet funkade, innan så kunde jag bara titta på första intro videon, men nu kommer jag in i spelet och kan spela, det har inte hängt sig nångång fast jag har inte direkt lirat mkt heller.

Vette fan vart jag läste det men det var nån som sa att man kunde prova kopiera VIDEO och PFI från ett äldre spel och använda dom i dom nya, ska se om det funkar med dom andra nya spelen jag har problem med.

Tack för visat intresse och era svar

Edit:
    Har testat att starta gammla Resident Evil 5 skivan flera gånger nu (har ej mixtrat med iso filen på den) och den vägrar komma in i gameplay endast menyerna och första intro filmerna som funkar efter man valt new game.

Skivan där jag mixtrat med iso filen funkar perfekt kommer in i gameplay hela tiden.

Gjorde även samma sak med Street Fighter 4 och spelet funkar nu helt felfritt.

Det där med ban bryr jag mig inte så mkt om har aldrig varit online förutom när den blev uppgraderad till NXE.

Kan det inte vara så att det kanske räcker med att lämna in disken och få den flashad till det senaste ixtreme? (min box är köpt November 2007)
    Last edited by Femox; 2009-03-15 at 22:50.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Hallå har tyvär inte testat verbatim än men jag fick Resident Evil 4 att funka genom att kopiera Video samt PFI från ett äldre spel (Gears of War) och implenterade det i Resident Evil 4 iso'n och spelet funkade, innan så kunde jag bara titta på första intro videon, men nu kommer jag in i spelet och kan spela, det har inte hängt sig nångång fast jag har inte direkt lirat mkt heller.

Vette fan vart jag läste det men det var nån som sa att man kunde prova kopiera VIDEO och PFI från ett äldre spel och använda dom i dom nya, ska se om det funkar med dom andra nya spelen jag har problem med.

Tack för visat intresse och era svar
    det där har inget med clean disc att göra. för det andra så är det exakt samma video partition (wave 2) i ett äldre spel, wave 1 passar inte. dumt att fippla med custom pfi:s, ökar risken för ban. fixa backupen med abgx360 istället, det är troligtvis din media som är problemet, inte data:n i backupen.

1. uppgradera firmware i brännare.
    2. byt media till verbatim.
    3. byt brännare (samsung eller pioneer)
    4. byt läsare i din box.

Liknande diskussioner

1. Unreadable disc och andra frågor kring ntsc 360
    By Mindbomb in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 18:41
  2. Får, clean your disc och frysningar?
    By Mitchi in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 21:10
  3. Cobra BIOS version 1.1