Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Problem vid Benq flash

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20

    Problem vid Benq flash

    Halloj,
    Försökte igår flasha min Benq men utan framgång.
    Provade först med att hämta ner en ixtremebootskiva som skulle fixa allt per automatik och det verkade fungera bra, men efter det att man läste ner bank0 bank1 osc så hängde sig burken vid ett meddelande om checksum. Provade ett gäng gånger men jag fick aldrig till det. Provade då med jungleflasher151 och där kom jag steget längre och lyckades läsa ut min orginalfirmware samt att ladda ixtremefilen. När jag sedan gick på 'Write' såg såg allt bra ut enda tills att den skulle verifiera, då fick jag Write Verification Failed!

    Testade då istället den långa vägen med iprep osv, boot från USB-sticka. Körde en erase för att sedan köra en Write. Problemet nu är att jag inte lyckas läsa till dvdn, och luckan går inte att öppna, några ideér?

    Jag inser att min beskrivning inte är i närheten av komplett och att den är väldigt luddig och det ber jag om ursäkt för.

    Det jag skulle vilja åstakomma först och främst är att läsa tillbaka originalfirmwaren så jag kan dra igång boxen för att sedan flasha den på nytt (på rätt sätt).

    Har läst en hel massa trådar men hittar ingen lösning på problemet med att jag inte kan öppna luckan eller få kontakt med driven.

    /Danoij

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av danoij Visa Inlägg
    Halloj,
    Försökte igår flasha min Benq men utan framgång.
    Provade först med att hämta ner en ixtremebootskiva som skulle fixa allt per automatik och det verkade fungera bra, men efter det att man läste ner bank0 bank1 osc så hängde sig burken vid ett meddelande om checksum. Provade ett gäng gånger men jag fick aldrig till det. Provade då med jungleflasher151 och där kom jag steget längre och lyckades läsa ut min orginalfirmware samt att ladda ixtremefilen. När jag sedan gick på 'Write' såg såg allt bra ut enda tills att den skulle verifiera, då fick jag Write Verification Failed!

    Testade då istället den långa vägen med iprep osv, boot från USB-sticka. Körde en erase för att sedan köra en Write. Problemet nu är att jag inte lyckas läsa till dvdn, och luckan går inte att öppna, några ideér?

    Jag inser att min beskrivning inte är i närheten av komplett och att den är väldigt luddig och det ber jag om ursäkt för.

    Det jag skulle vilja åstakomma först och främst är att läsa tillbaka originalfirmwaren så jag kan dra igång boxen för att sedan flasha den på nytt (på rätt sätt).

    Har läst en hel massa trådar men hittar ingen lösning på problemet med att jag inte kan öppna luckan eller få kontakt med driven.

    /Danoij
    Driven går inte att öppna eftersom den inte har FW i sig nu, efter att du erase. Det är helt normalt. Om jag vore du skulle jag köpa ett VIA 6421 pci kort och flasha med den. Du verkar veta vad du gör iaf. Tror nog det kan vara sata chipsettet som du använder som orsakar problem.

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Tack för svaret, grejjen är att det är ett sånt kort jag har. Jag har läst att man ska använda sig av en teknik där man trycker ut brickan och sedan rycker strömmen och sedan trycker tillbaka brickan till hälften, kopplar på strömmen igen och på detta sätt får kontakt med driven. Dock är ju detta lite svårt när man inte får upp luckan :/

    Vad rekommenderar du att man gör, kör med jungleflasher eller använder dosflash osv?
    De flesta trådar jag läst säger att man inte borde behöva använda sig av öppna luckan, rycka strömmen tekniken..

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    271
    Respekt
    21
    Du har en BenQ, du ska inte ens behöva öppna luckan etc.

    Flasha den i dos med doshflash. Preppa fw i windows, släng in i USB och flasha i dos.

    TIPS: sätt på datorn med dvd läsaren avstängd. När du kommer till dos prompten sätter du på den och sen kör du dosflash.

  5. #5
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Okej, nu har jag kommit en liten bit till på vägen..
    Jag har flashat tillbaka originalfw som jag lyckades lyfta ut med hjälp av Jungleflash igår. Fick 'success' i dosflash. Nöjd och glad över detta så testar jag att dra igång boxen för att se att det fungerar.. men icke...
    Den bootar upp men stannar på loggan.. får inget felmeddelande och ingen rrod eller annat rödblink. Luckan går fortfarande inte att öppna..

    Borde inte boxen boota som vanligt nu när jag läst tillbaka originalfw?
    Tacksam för alll hjälp jag kan få!

    /Daniel
    Last edited by danoij; 2009-03-11 at 21:44.

  6. #6
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    Fick det att fungera!!!
    Lyckades efter mycket om och men få det att fungera. Efter massor med försök så lyckades jag flasha driven med ixtreme fw. Tog åtskilliga försök att få den till 'Vendor mode' men till slut så gick det!
    Tack för hjälpen tOPO!

    En sista fråga dock... Jag har hört att man kan få boxen bannad då boxen skickar upp errorkoderna till MS, stämmer detta... kan allt slit vara förgäves?

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av danoij Visa Inlägg
    En sista fråga dock... Jag har hört att man kan få boxen bannad då boxen skickar upp errorkoderna till MS, stämmer detta... kan allt slit vara förgäves?
    Ingen som vet, ingen som vet

    Det är märker du isf.
    Worst case får du spela Offline.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2005
    Inlägg
    40
    Respekt
    20
    He he, sant det! Jag lär ju märka om så är fallet...
    Just nu är jag bara glad över att ha fått igång den

Liknande diskussioner

  1. Problem vid NXE-uppdatering Z:8015-1002, vad kan vara felet?
    By Nemeciz in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 16:32
  2. E65 Problem!
    By dbergstrand in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 08:00
  3. "Litet" xbox problem
    By oBoi in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 10:15
  4. Benq E65 problem
    By kev0n in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:38
  5. Problem vid uppstart
    By svined in forum SmartXX Support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 11:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •