Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: x-clamp fix?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22

    x-clamp fix?

    ingen som vet var man kan hitta rätt skruvar till x-clamp fix? tänkte köra med varmluft och x-clamp fix, men vet inte ritkigt vilka skriuvar jag ska ha xD

    brukar ju finnas kit, men fanns inte i webshopen här clas ohlson? ^^

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Inlägg
    244
    Respekt
    20
    Om du googlar på x-clam fix så kommer det en sida med rätt så tydligt namn
    där köpte jag mitt kitt ifrån , har kört den på 3st och alla fungerar prima sedan dess.

    Om mitt inlägg av någon anledning är olämpligt så ta bort det.
    Xbox 360 samsung extreme firmware
    Xbox v1.6 smartxx 2.0 300gb
    PsTWO V14 Matrix infinity
    Gamecube Qoob

    Ps.

    Även den starke får ta i när han skiter.

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Hej!

    Jag använde följande delar när jag lagade min (text saxad från annan sida);

    Ladda ner manualen som finns på http://xbox360fixit.com/
    Och köp följande dela på clas ohlsson :
    * 4 eller 8 st M5 sexkantskruv artnr: 11-1315-510 16: - för 25 pack
    * 8 eller 16 st M5 flata brickor 1mm artnr: 11-1203-5 9: - för 25 pack
    * 4 eller 8 st M5 fjäderbrickor artnr: 11-1131-519 8: - för 10 pack

    Jag satte sedan fjäderbricka |moderkort | 2x flata brickor |kylfläns och drog åt ganska så ordentligt (följ manualen på ovanstående sida).

    Missa inte delen med kylpasta - det gjorde en enorm skillnad i ljud på min xbox (från full ljudvolym på fläkten till i princip inget ljud alls, vilket kanske är att överdriva men du förstår =) ).

    Lycka till!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    perfekt! precis vad jag behövde. tack så mkt!

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    36
    Respekt
    16
    (Ursäkta bump)

    Ville bara meddela att detta funkade utmärkt på min kompis RROD 360.
    Köpte exakt det ooze rekommenderade, utnyttjade artic silver för kylning och sen massor av tålamod.

    Kan säga att vi fick E71 fel när vi skulle baka den (E71 kan vara antingen Dashboard uppgraderingsfel eller hårdvarufel), funkade klockrent efter 20mins bakning (samt 10-15min kylning).

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    52
    Respekt
    21
    Vill meddela att det funkar,köpte det som ooze skrev, men min startade direkt när jag skulle starta upp den för överhettning. vara bara att börja spela igen =)
    Xbox v.1.3 med Xecuter 2.2lite, 120Gig Ibm Disk och Jäkla massa spel och Säkert 10000 Roms

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av lillalex Visa Inlägg
    Vill meddela att det funkar,köpte det som ooze skrev, men min startade direkt när jag skulle starta upp den för överhettning. vara bara att börja spela igen =)
    man bör "baka" den ändå... även om den fungerar direkt när du ska göra det...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hej!

    * Kollade på FAQ på deras sida och i deras "kit" var det brickor som var av plast eller nåt för att inte vara ledande, medan de som föreslås från ClasOhlson är av metall. Spelar detta någon roll, eller???

    * Var får man tag i kylpasta smidigast???

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pyllen Visa Inlägg
    Hej!

    * Kollade på FAQ på deras sida och i deras "kit" var det brickor som var av plast eller nåt för att inte vara ledande, medan de som föreslås från ClasOhlson är av metall. Spelar detta någon roll, eller???

    * Var får man tag i kylpasta smidigast???
    Kylpasta får du tag på hos t.ex. Kjell & Company eller dom flesta välsorterade datorbutikerna bör ha sådant också

    *edit:*

    vad gäller metall/plast brickor har jag ingen aning faktiskt, men bör inte ha någon större betydelse då X-clampsen är av metall?
    Last edited by Swizzy; 2009-08-16 at 23:26.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Min hänger sig fortfarande efter 5-10 minuters spelande. Men innan X-clamp-fixen så startade den inte alls. RROD direkt. Nu fryser bilden utan felkod.
    Jag hittar inget ställe att köpa nylonbrickor från så jag använder en O-ring och sen en vanlig M5-bricka på varje skruv (metallbrickan mot kylflänsen). Så skruvar jag först åt varje skruv för hand tills den börjar "dra". Därifrån räknar jag antal varv så inte flänsen hamnar snett.
    Jag har även testat "värmepistolstricket" men inget verkar hjälpa på den här 360:n.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    prova att skita i O-Ringen och istället köra på 2st brickor på kylfläns sidan och sedan en fjäderbricka på baksidan av moderkortet, se även till att du byter ut kylpastan, samt "bakar" maskinen, det vill säga överhettar den i cirka 20 minuter (lägg fläkten ovanpå åt fel håll) och låt den sedan stå i 15 minuter (och montera ihop den) fungerar inte detta är din 360 rätt körd, såvida du inte lämnar in den för omlödning, detta kan fungera men finns inga garantier för det...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2009
    Inlägg
    36
    Respekt
    16
    kör med fjäderbricka, nylon... suck...

    Det är ändå "metal" runt hålen där, de är förstärka just för skruvar så de kommer inte hända något mer än repor i metalen. Funkade kanon som sagt. Artic Silver funkar prima =)

  14. #14
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Shit alltså!!! Gjorde som ni tipsade om och allt fungerar perfekt igen... Har kört i en halvtimme nu utan några problem! Tackar alla för goda tips...

    Har någon en susning hur länge detta "håller" innan boxen lämnar in för gott???

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag har hört att lagningar brukar hålla cirka ett år... men det är bara ett rykte som jag hört... har inte provat själv...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Hur länge lever en 360 efter dessa fixar ??
    Ja allt från 1 sekund till lång tid frammöver

    Det är ingen 100% lösning men fungerar det för vissa så gör det det.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Givetvis så hade jag på ny kylpasta och bakade den i 20 min.. Men det funkade fortfarande bara i 15-30 min.. Men nu kopplade jag fläktarna på konstant 12V oxå och nu låter den som en hårfön, men fungerar perfa. Har haft igång den hela dagen och spelat i timmar.
    Här hittar du en fin 12V om du har samma problem: http://www.360-hq.com/xbox-tutorials-71.html

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Har en box som börjat hänga sig med lite streck på bilden några dagar efter rrod fix. Tips på åtgärd?

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Har en box som börjat hänga sig med lite streck på bilden några dagar efter rrod fix. Tips på åtgärd?
    Kasta den i soptunnan GPU håller på blir överhettad om den inte redan är det (rejällt överhettad)

    kolla t.ex. att fläktarna snurrar, att du dragit åt så pass att kylningen har kontakt och att du inte satt dit för mycket brickor eller liknande mellan kylning och moderkort

    du kanske hade på för mycket eller för lite kylpasta också... för mycket = mindre värmeöverföring... för lite = sämre kontakt som leder till: mindre värmeöverföring
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Fläkt på maxvarv efter X-clamp fix
    By ooze in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 16:41
  2. Problem vid RROD fix...
    By fowley86 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 13:14
  3. RROD Fix
    By fowley86 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 00:36
  4. 3.3Ev2 "oktoper 23 update" fix
    By dpstudio in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 10:43
  5. RROD fix kit. Behöver akut hjälp
    By hgfa in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 18:27

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •