Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Uteslutningsmetoden efter RROD?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    Uteslutningsmetoden efter RROD?

    Hej, jag har fått RROD till och från det senaste året, men till en början har det funkat bara genom att starta om, och som på senare tid med "towel trick". Tills även det vägrade funka. Då skruvade jag isär, använde mig av x-clamp-fixen. Rengjorde chipen och cpun och gpun (?), satte på ny kylpasta, och skruvade ihop med nya skruvar. Då funkade det, tills i lördags.

    Jag har försökt få den att funka genom att rengöra och lägga på ny kylpasta, men det vägrar fungera. Har även testat skruva åt olika hårt. Viktigt att noterna är att jag inte använt mig att några muttrar under cpun/gpun. Men det funkade ju som sagt innan. Har även testat överhetta genom att plugga ur fläkten.

    Idag kollade på jag moderkortet, och noterade små, (små!) repor på vissa metallplattor som sitter på undersidan av moderkortet. Så nu funderar jag på om det kan vara orsaken - att jag skadat kortet. Därför undrar jag - hur känsligt är egentligen kortet? Spelar lutningen på de batteriliknande sakerna på ovansidan någon roll, och sådana små repor?

    Jag försöker ta reda på om det är kört helt enkelt. Eller om det finns någonting annat jag kan göra. Mitt andra alternativ är att köpa en Arcade-version, sätta in min nuvarande hårddisk, och byta till den dvd-läsare jag har nu (flashad på psxcare december 2007)
    Skulle detta funka? Någon som har något annat tips?

    Tack på förhand

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    har du hdmi på boxen? om inte köp ny arcade istället
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Den jag har nu är en gammal premium, tror den tillhör en av de första leveranserna, så nix. Men ingen som vet hur känsligt moderkortet är, eller om jag kan testa något annat?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    dom som inte har hdmi har en väldigt hög benägenhet att rasa... så mitt tips till dig skulle vara att köpa en ny box...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Ok, men funkar i så fall att plugga in min hårddisk som jag har nu i en arcade?

    och funkar det att sätta in en flashad dvdläsare från dec. 2007, i en ny arcade, eller?

  6. #6
    Registrerade
    Feb 2009
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    dom som inte har hdmi har en väldigt hög benägenhet att rasa... så mitt tips till dig skulle vara att köpa en ny box...

    Hur kan det komma sig att dem utan Hdmi är mer benägna att rasa än dem utan Hdmi???
    Bara nyfiken... Och vill lära mig mer=)

    Mvh

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Talken84 Visa Inlägg
    Hur kan det komma sig att dem utan Hdmi är mer benägna att rasa än dem utan Hdmi???
    Bara nyfiken... Och vill lära mig mer=)

    Mvh
    för att de utan hdmi är äldre boxar och äldre boxar har mer problem med värmen.. dvs rrod.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Ok, men funkar i så fall att plugga in min hårddisk som jag har nu i en arcade?

    och funkar det att sätta in en flashad dvdläsare från dec. 2007, i en ny arcade, eller?
    Hårddisken kan du sätta i ja

    om du läser ut nyckeln från läsaren som sitter i redan nu och spoofar den gamla läsaren (och lägger in nyckeln) kan du sätta i den gammla läsaren ja... annars kan du inte det...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Talken84 Visa Inlägg
    Hur kan det komma sig att dem utan Hdmi är mer benägna att rasa än dem utan Hdmi???
    Bara nyfiken... Och vill lära mig mer=)

    Mvh
    Som int21 säger, dom har större problem med värmen mot vad dom med HDMI har, beror på ett stort antal saker, bland annat drar HDMI boxarna inte lika mycket ström som dom tidigare (falcon och jasper drar mindre än dom andra vet jag iaf) osså är kylningen bättre på HDMI boxarna... för att nämna några saker
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Vad innebär att "läsa ut nyckeln"?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Vad innebär att "läsa ut nyckeln"?
    Det är svårt att förklara sådär på rak arm, men det betyder mer eller mindre att du hämtar ut den data informationen från firmwaren som ligger på dvd-spelaren (Firmwaren är den mjukvaran som styr dvd-spelaren)

    förstår du då? för att lära dig hur du gör det får du läsa en av guiderna här på forumet för just din dvd-spelare...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Vad innebär att "läsa ut nyckeln"?
    varje xbox har en nyckel i sig. denna nyckeln finns även i mjukvaran i din dvdläsare. för att du ska kunna spela spel så måste dessa nycklar matcha. byter du tex läsare i din xbox så har du då två olika nycklar och du kommer inte kunna spela på den. det man då gör är att man läser ur mjukvaran ur den första dvdläsaren, sedan lägger man in nyckeln i mjukvaran för den andra läsaren. eftersom den andra läsaren då har rätt nyckel i mjukvaran så kommer den fungera lika bra som den första läsaren som satt i boxen. (det finns även något som heter spoofing men det får du läsa dig till i någon av flash trådarna för en av läsarna. )

    såhär när man vill uppgradera sin befintliga läsare, så måste man lägga in nyckeln från original firmware i den firmware du vill lägga in, annars startar inte spelen som sagt.

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Okej, antar utan att ha kollat upp det närmre att man måste ha en dator att koppla in dvd-läsaren i. Jag har har macbook pro, så jag får väl flasha om dvd-läsaren separat antar jag?

    Har för övrigt rengjort den ytterligare en gång. Och de blir bara dödare och dödare. Nu vägrade den starta första gångerna eftersom strömadaptern blev röd så fort jag startade den. Sen började den iaf. snurra men blinkade 3 ringar som vanligt. Antar att det är kört den här gången.

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Hej, jag har fått RROD till och från det senaste året, men till en början har det funkat bara genom att starta om, och som på senare tid med "towel trick". Tills även det vägrade funka. Då skruvade jag isär, använde mig av x-clamp-fixen. Rengjorde chipen och cpun och gpun (?), satte på ny kylpasta, och skruvade ihop med nya skruvar. Då funkade det, tills i lördags.
    Inte undra på varför den dog för dig!
    OM JAG FICK EN TIA FÖR VARJE KULA JAG SKULLE SKJUTA FOLK MED SOM LÄGGER UPP HANDDUKSTRICKSVIDEOS PÅ YOUTUBE skulle jag inte tjäna lika mycket som på att sätta en kula i alla som är dumma nog o går på det och överhettar alla komponenterna i sin 360 så att inte bara en sak dör utan fler saker.

    BANNLYS HANDDUKSTRICKET F.F.S!
    *For Fucks Sake!


    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Jag har försökt få den att funka genom att rengöra och lägga på ny kylpasta, men det vägrar fungera. Har även testat skruva åt olika hårt. Viktigt att noterna är att jag inte använt mig att några muttrar under cpun/gpun. Men det funkade ju som sagt innan. Har även testat överhetta genom att plugga ur fläkten.
    Trist att du körde Handduken innan, hade du skippat det hade maskinen eventuellt kunna räddas men du tog den lätta vägen som jag jämför med att dra en plastpåse över huvudet på en liten bråkig ADHD/Dampad lillebror o gaffatejpa runt halsen så inget syre kommer ut eller in så ungen kvävs o dör.
    Visst det löser problemet med ADHT skitungen men päronen är nog inte lika sugna på att skaffa nya barn om du skall hålla på sådär varje gång de får Damp.

    Handdukar löser inte problem så glöm allt ni läst om o sett i Liftarens Guide till Galaxen!


    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Idag kollade på jag moderkortet, och noterade små, (små!) repor på vissa metallplattor som sitter på undersidan av moderkortet. Så nu funderar jag på om det kan vara orsaken - att jag skadat kortet. Därför undrar jag - hur känsligt är egentligen kortet? Spelar lutningen på de batteriliknande sakerna på ovansidan någon roll, och sådana små repor?
    Repor kan bryta banor men din box liksom många andra utan HDMI lider av värmeproblem, medfött genetiskt fel om man jämför med lillebror tricket ovan Inget o göra åt än att kassera boxen om du inte orkar återställa o skicka på garanti om du har någon o inte blivit bannad d.vs.

    Kondesatorer ( Batteriliknande saker ) kan vara "Lutade" hur som helst, annars vore det dumt o göra en konsoll som både kan stå rakt upp eller ligga ned


    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Jag försöker ta reda på om det är kört helt enkelt. Eller om det finns någonting annat jag kan göra. Mitt andra alternativ är att köpa en Arcade-version, sätta in min nuvarande hårddisk, och byta till den dvd-läsare jag har nu (flashad på psxcare december 2007)
    Skulle detta funka? Någon som har något annat tips?

    Tack på förhand
    Tycker du skall sluta ödsla tid på det liket o satsa på en ny Arcade med HDMI istället. ( från 2.495:- ) Hårddisken kan du lätt flytta över men DVD enheten är nog KÖRD för att du ÖVERHETTAT den med en HANDDUK

    PS. hoppas du knackade loss din HDD innan du virade in den i en frottefilt!
    Annars kan du få spela om alla dina spel en gång till.
    Ds.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  15. #15
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    25
    Oj vad du tar i Pendragon, verkar inte som handukstricket är nån favorit för dig ... Men jag håller med att den är ren idioti att försöka lag nån box som fått rrod på det sättet
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Oj vad du tar i Pendragon, verkar inte som handukstricket är nån favorit för dig ... Men jag håller med att den är ren idioti att försöka lag nån box som fått rrod på det sättet
    Nej jag hatar den så mycket att jag nästan är villig att betala 2,50 kr för vad varje kula kostar som jag skulle avfyra

    Kan väl tänka mig att jag kommer lägga ut ungefär 600 spänn för alla nötter på Youtube! Och säkert 6.000 kr för alla andra forum.
    Måste se om man kan söka Eu Bidrag för det
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Hårddisken vet jag funkar, för jag lyckades spela med både den och läsaren efter handduksmetoden. När den dog den här gången, frös den när jag spelade Lost of the damned (gta) med en smårepig skiva. När jag startade om så funkade det som sagt inte. Därför har jag funderat till och från på om det är dvd-läsaren som är sönder, om det nu skulle kunna ge rrod.

    Lutar starkt åt att köpa en xbox 360 60 gb, på www.play.com för cirka 1600 kr.

  18. #18
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    143
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av anton__nygi Visa Inlägg
    Hårddisken vet jag funkar, för jag lyckades spela med både den och läsaren efter handduksmetoden. När den dog den här gången, frös den när jag spelade Lost of the damned (gta) med en smårepig skiva. När jag startade om så funkade det som sagt inte. Därför har jag funderat till och från på om det är dvd-läsaren som är sönder, om det nu skulle kunna ge rrod.

    Lutar starkt åt att köpa en xbox 360 60 gb, på www.play.com för cirka 1600 kr.
    Å då kan jag meddela att i dagens växlingskurs så får du nog lägga till lite pengar. Engelska pundet står väl i drygt 12 kr. Å enligt mina beräkningar så hamnar man mellan 1900-2000 kr för en Xbox 360 60GB från Play.

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Din DVD enhet har nog gått för varm den med o tagit skada av HAndduken !
    Gissa varför jag hatar idioerna osm lägger upp sådana guider, de förstör mer än de gör nytta!

    Köp ny maskin, skit i Play.com det är billigare o lättare att köpa en box i Sverige gällande Garanti o så
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  20. #20
    Registrerade
    Apr 2003
    Inlägg
    71
    Respekt
    22
    Som gamal reperatör så vet jag att allt går att reperara. Håller med Pendragon handukstricket är ingen höjdare som håller på sikt och det är idioti att överhetta boxen. För mig funkade det att ta bort korsen på undersidan av moderkortet, de som håller flänsarna och dra dit flänsarna på känn med skruvar och utan mellanbrickor med speciella mått. Har inte haft en enda rrod efter det och det är flera månader sedan... Jag säger inte att det kan funka för alla utan det funkade för mig.
    Serius Sam, Doom, Quake, Halo och Command & Conquer är mina favorit-spel.

    MvH // Pluttiplutt

Liknande diskussioner

  1. Fläkt på maxvarv efter X-clamp fix
    By ooze in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 16:41
  2. RROD efter 2 veckor
    By Estima in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 10:22
  3. RROD Key problem
    By Mikael71 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 08:08
  4. RROD efter dashboardupdate?
    By jwradhe in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 11:51
  5. Trubbel med XBOX360 (RROD & Support)
    By PAZMAN in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 32
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 17:01

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •