Visar resultat 1 till 26 av 26

Diskussion: Bränd Lite-On men den funkar fortfarande?

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17

Bränd Lite-On men den funkar fortfarande?

För ett par veckor sedan gjorde jag samma misstag som jag småskrattad åt att andra har gjort tidigare. Jag vände strömkabeln till DVD:n upp-o-ner. Det kom en strimma rök från kontakten och jag tog genast och vände kabeln rätt.

Men tyvärr lyckades jag inte läsa ut någon nyckel så jag tog för givet att jag sabbat DVD:n. Koppla ihop Xbox:en igen och koppla upp den mot TV:n och såg att den funka precis lika bra som innan. Så då tog jag för givet att mitt Connectiviti Kit v1 var bränt. Köpte ett nytt och koppla upp det mot DVD:n men även nu utan någon succé.

Tog fram min multimeter och mätte på ett antal mätpunkter på kortet och alla visar bra värden.

Vet inte vilka värden R707 - R710 ska ha men postar dem separat här bredvid (de är de ända som är lite tveksamma).

R707 = 0 V (kan väl bara inte vara rätt antar jag, någon spänning ska det väl vara eller? får varken spänning på lödpunkterna eller i hålet vilket jag får på de andra)
    R708 = 2,8 V
    R709 = 0,1 V
    R710 = 3,2 V

Antar att de alla egentligen ska ligga nära 3,3 V eller?

Om jag bara lyckas läsa ur nyckel så kan jag sedan ersätta DVD:n med en gammal Hitachi drive som min far har från en gammal RRoD Xbox 360.

Jag är rätt säker på att min hembygda RS232 konverterare fungerar för jag har flashat en del Lite-On's förrut, alla med bra resultat. Så om inte den fick sig en smäll vid felkopplingen så ska den ännu funka.
    Hittar DVD:n i JungleFlasher men får "WARNING Serial bad data" när jag kör "Get DVD key".

Någon som har någon aning om det finns någon chans att läsa ur den eller inte? Som ursäkt för min klumpighet, om än en svag sådan, är att jag hade druckit 2,5l öl innan jag bestämde mig för att flasha den...

Tacksam för all hjälp jag kan få.
    Daniel
    Last edited by Svantesson666; 2009-03-24 at 15:31.

Registrerade
    Jul 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    För ett par veckor sedan gjorde jag samma misstag som jag småskrattad åt att andra har gjort tidigare. Jag vände strömkabeln till DVD:n upp-o-ner. Det kom en strimma rök från kontakten och jag tog genast och vände kabeln rätt.

Men tyvärr lyckades jag inte läsa ut någon nyckel så jag tog för givet att jag sabbat DVD:n. Koppla ihop Xbox:en igen och koppla upp den mot TV:n och såg att den funka precis lika bra som innan. Så då tog jag för givet att mitt Connectiviti Kit v1 var bränt. Köpte ett nytt och koppla upp det mot DVD:n men även nu utan någon succé.

Tog fram min multimeter och mätte på ett antal mätpunkter på kortet och alla visar bra värden.

Vet inte vilka värden R707 - R710 ska ha men postar dem separat här bredvid (de är de ända som är lite tveksamma).

R707 = 0 V (kan väl bara inte vara rätt antar jag, någon spänning ska det väl vara eller? får varken spänning på lödpunkterna eller i hålet vilket jag får på de andra)
    R708 = 2,8 V
    R709 = 0,1 V
    R710 = 3,2 V

Antar att de alla egentligen ska ligga nära 3,3 V eller?

Om jag bara lyckas läsa ur nyckel så kan jag sedan ersätta DVD:n med en gammal Hitachi drive som min far har från en gammal RRoD Xbox 360.

Jag är rätt säker på att min hembygda RS3232 konverterare fungerar för jag har flashat en del Lite-On's förrut, alla med bra resultat. Så om inte den fick sig en smäll vid felkopplingen så ska den ännu funka.
    Hittar DVD:n i JungleFlasher men får "WARNING Serial bad data" när jag kör "Get DVD key".

Någon som har någon aning om det finns någon chans att läsa ur den eller inte? Som ursäkt för min klumpighet, om än en svag sådan, är att jag hade druckit 2,5l öl innan jag bestämde mig för att flasha den...

Tacksam för all hjälp jag kan få.
    Daniel
    Nu e jag jue Hyffsat säker på att du har provat detta. men: har du Kollat Com porten i JF och CK pro eller Lite? med trolighet är det den som inte är "Ready" ?

Flashar du med MODE-B on? alltså Lyser CKet rött eller Blått när du slår på den?

iom att den funkar "än" så lär duu jue inte ha brännt Dvdn... kolla din Sata controller (Via Chipset eller?) Även kabeln kan vara knas. prova byt . starta om datorn och kör med gammla JF 0.26 funkar inte någe av detta

så prova Läs ur Nyckeln i Dos.

dem brukar jue säg: "if all else fail in windows, it WiLL work in Linux or Dos "

Ett gammalt Jungelordspråk

aja. prova och se om någe av detta hjälper dig

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du kan ha bränt din rs232 konverterare, eller så har du bränt något i dvdläsaren som gör att dess rs232 gränssnitt inte fungerar längre.

Vilket av det märker du när du har en annan drive att testa med eller lämnar in din drive till någon som har en testad och fungerande setup (som t.ex. psxcare).
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Jo grejen är att min kusin tog tillbaka Xbox:en (det var hans kompis som jag skulle flasha) och han lämna in den till en kille i Gbg som annonserar på ******* om att flasha 360:s. Han hade hållt på med detta i några år så det är ju inte otroligt att han har gjort iaf ett hundratal boxar. Men inte heller han kunde läsa ut någon nyckel (vilket gör att jag inte tror att rs232 konverteraren eller kabeln som är trasig). Jag inser att jag har råkat ut för ett jävligt skumt problem här och är i ärlighetens namn inte ens helt säker på att det hände när jag vände kabeln även om det verkar vara det troliga.

comp00 - jo allt det har jag redan provat.

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Så frågan är bara vad sjutton jag har bränt i DVD:n och om jag kan koppla förbi det på något sätt. Imorgon kan jag nog ta en bild på den och posta den här så får vi se om någon har någon idé om vilken komponent som kan vara bränd. För jag hittar då ingen som verkar sönder. Och med tanke på bilderna man sätt på nätet på folk som mer eller mindre smält sina controller kort i sin DVD och fått det att funka så borde jag ju kunna rädda min med kan man tycka.

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Jo förresten. Killen i Gbg tyckte jag skulle ta en skalpel eller något och skrapa på kortet vid R707 för att skrapa bort det översta lagret och komma åt trådarna i kortet för bättre kontakt och sedan löda där. Någon som har provat detta om det verkligen fungerar?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Ääh sälj den som orginal o köp en ny
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Feb 2009
    Respekt
    0
    Jo förresten. Killen i Gbg tyckte jag skulle ta en skalpel eller något och skrapa på kortet vid R707 för att skrapa bort det översta lagret och komma åt trådarna i kortet för bättre kontakt och sedan löda där. Någon som har provat detta om det verkligen fungerar?
    du kan skrapa bort lite med sandpapper det fungerar

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av jungleflash Visa Inlägg
    du kan skrapa bort lite med sandpapper det fungerar
    Var exakt ska jag skrapa? Löda har jag inget emot men skrapa känns lite osäkert.

Registrerade
    Feb 2009
    Respekt
    0
    Var exakt ska jag skrapa? Löda har jag inget emot men skrapa känns lite osäkert.
    om du inte har prob och ska läsa ut nyckeln genom att inte behöva löda dem 2 punkterna på R707. så kan man löda ett nål på varje sida utav en vanlig kabel och läsa ut nyckeln på det sätt. ibland kan det va så att kabeln som man har lött nålar på inte får kontakt med dem 2 punkterna så kan man
    skrapa lite med sandpapper på dem 2 punkterna för att få bra kontakt med
    nålarna
    detta är då för dem som inte har prob och inte vill löda eller inte kan löda

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Har suttit och kört lite "pip-test" med multimetern (ni vet för att testa att det är kontakt).
    Något är skumt med hålet strax ovanför R707. Jag testa att stoppa ner en liten nål där och mätte sedan mellan nålen och Tx, och det var ingen kontakt. Mellan Tx och lödpunkten närmast Tx på R707 har jag iaf kontakt men lyckas alltså inte kortsluta R707. Jag hade R707 lödd från början men killen i Gbg måste ha dragit bort den lilla tråden som satt där. Tyvärr när han gjorde det så följde själva orginal lödtennet med så nu lyckas jag inte löda fast en ny tråd. Det spelar iofs egentligen ingen roll då det ska räcka med att stoppa ner något i hålet för att kortsluta och det funkar inte.

Jag misstänker att något i det hålet gör att det inte blir kontakt så man inte kan kortsluta. Frågan är om LiteOn börjat göra detta med flit? Xbox:en är en Jasper så den är ju rätt ny, men samtidigt om detta vore vanligt så borde man ha läst om det.

Jag försökte skrapa lite med stålull (en jobbarkompis som tidigare jobbade på Ericson, berätta att de fick lära sig det där) men det är för litet så man kommer inte åt att skrapa. Min far tyckte jag skulle använda hans Dremel för att slipa lite, men det känns inte helt säkert precis... Och då boxen inte är min så vågar jag banne mig inte testa det. Hade nog inte vågat oavsett.
    Lättaste sättet tror jag egentligen är att hitta punkten innan hålet, ovanför R707, och sedan kortsluta därifrån direkt till Tx-punkten. Dock kräver detta att man vänder på kortet och lossar de 3 små kablarna som är ansluta till det (iallafall i praktiken om man ska löda). Men de såg rätt ömtåliga ut så jag våga inte försöka lossa dem.

Jag känner mer och mer att min vändning av powerkabeln inte hade något alls med saken att göra, vilket jag givetvis tog för givet från början. Killen som köpte den här 360:n hade kort sagt otur i turen när han fick tag i denna Jasper.

Så det ända som har hänt är att jag köpt på mig ett till Connectivity Kit som jag inte behöver...

Fan finns det inte någon i närheten av eller i Gbg som håller på med sånt här och gjort detta innan? Denna Xbox 360 kan väl ändå inte vara den allra första med detta problem?

Känns ändå som om det nästan inte kan vara en slump, jag menar ALLA punkter överallt funkar precis som de ska utom just R707. Det verkar nästan FÖR otroligt för att vara sant.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Har du testat att använda dig av en spear/probe (till ditt connectivity kit)? detta kanske fungerar bättre än att sticka ner något i hålet...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Sandpapper har inget på kretskort att göra alls! Inte Svinto heller *ler*
    Ta en skalpell o skrapa med istället
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Har du testat att använda dig av en spear/probe (till ditt connectivity kit)? detta kanske fungerar bättre än att sticka ner något i hålet...
    Inte jag men killen i Gbg försökte tydligen med en Spear/Probe utan att lyckas.

Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Sandpapper har inget på kretskort att göra alls! Inte Svinto heller *ler*
    Ta en skalpell o skrapa med istället
    Har ingen skalpell tyvärr och Leif min arbetskamrat, som trots allt faktiskt jobbat med sånt här, sa att svinto funkar fint. Han sa att en skalpell kan vara för vass och man lätt kan förstöra även kopparn.

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    OK det här är faktiskt lite humor. Igår hitta jag en kille på en svensk auktionsite som skulle sälja sin Jasper, Arcade maskin. Längst ner i annonsen hade han skrivet att budgivningen kunde sluta nu för maskinen hade helt enkelt gått sönder, inget RROD eller någonting alls. Utan den var kort och gott stendöd.

Nu alldeles nyss skulle jag köra igång maskinen här och döm till min förvåning när jag försöker starta den och först får RROD och sedan på andra omstarten var den stendöd. Alltså exakt samma sak som för killen på auktionsiten! Att flasha en Xbox 360 kan under inga omständigheter, som jag känner till iaf, skapa en RROD. Så något måste ha varit fel med den boxen från början. Jag som trodde Jasper modellerna var felfria, detta fram till igår iaf. Och nu då så såg jag det med egna ögon.

Tack för all hjälp grabbar. Tyvärr lyckades jag inte läsa ur nyckeln men samtidigt hade det ju inte spelat någon som helst roll. :-)

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    är den stendöd även om du trycker på eject knappen istället för på power knappen? hur ser det ut på den stora klossen (på ström kabeln) lyser den orange/grönt/rött?

*edit:*

ibland kan synkpanelen dö också och därmed tror man att hela boxen är död, medans det bara är synkpanelen... detta går att fixa genom att byta ut synkpanelen eller helt enkelt bara släppa på den och låta den vara ute ett par minuter eller så och sätta tebax igen...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    är den stendöd även om du trycker på eject knappen istället för på power knappen? hur ser det ut på den stora klossen (på ström kabeln) lyser den orange/grönt/rött?

*edit:*

ibland kan synkpanelen dö också och därmed tror man att hela boxen är död, medan det bara är synkpanelen... detta går att fixa genom att byta ut synkpanelen eller helt enkelt bara släppa på den och låta den vara ute ett par minuter eller så och sätta tebax igen...
    Jag hade inte testat att trycka på eject-knappen så jag packa upp den ur lådan igen, koppla in den och tryckte på power-knappen och nu funka den perfekt igen! Asså vad är det här för 360 jag har här egentligen? Inget RROD och inget annat fel heller. Men något med den här 360:n måste ha varit något fel på när den kom från fabrik eller?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    mycket möjligt...

angående rrod och flash dock... (glömde nämna det tidigare) om du gjort fel vid flashningen av en spelare, t.ex eraseat den men inte lagt in ny firmware eller lagt in fel firmware i den eller också om du bara glömt bort att spoofa en drive så får du rrod också... men har du gjort helt rätt och allt gått bra ska det inte orsaka rrod...
    Google is your friend!

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Jag har ju inte erasat driven, så långt har jag ju aldrig kommit. Har ju aldrig fått ur själv nyckeln.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    jo det vet jag, men det är några sätt man kan rroda en maskin genom flash, annat än att man spelar mer med flashad maskin och den blir överhettad snabbare

funderar på om det finns något alls du kan göra nu dock... skulle förmodligen vara lättare att gå tebax till butiken ni köpte konsollen och säga att den inte fungerar (att den får rrod) då måste dom om det inte syns att ni varit in i boxen byta ut den... eller så får ni skicka in den till MS och få den lagad av dom...
    Google is your friend!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Vi har sett Jasprar rödringa
    De är inte 100% iga *ler*

Dock har jag bara sett en Jasper rödringa o fler äldre o några få Falcon.
    / Pendragon

Registrerade
    Aug 2008
    Respekt
    0
    Hej är det någon som har hittat någon lösning på hur man läser ur nyckel ur en "jasper" har nämligen precis fått samma problem som Svantesson666, Ja har fan testat allt. Det går inte att läsa ur nyckeln från R707. Jag har flashat massa Lite-On innan och aldrig stött på detta problem, Finns det någon annan stans man kan sätta sin "Probe" och läsa ur nyckeln? Eller är de bättre att bara skicka in den igen, den blinkade med tre röda en gång när jag startade den och sedan när jag stängde av den och startade den igen funka den.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av b0tr Visa Inlägg
    Hej är det någon som har hittat någon lösning på hur man läser ur nyckel ur en "jasper" har nämligen precis fått samma problem som Svantesson666, Ja har fan testat allt. Det går inte att läsa ur nyckeln från R707. Jag har flashat massa Lite-On innan och aldrig stött på detta problem, Finns det någon annan stans man kan sätta sin "Probe" och läsa ur nyckeln? Eller är de bättre att bara skicka in den igen, den blinkade med tre röda en gång när jag startade den och sedan när jag stängde av den och startade den igen funka den.
    Att det är jasper moderkortet spelar ingen roll, jag har personligen gjort massa jasper maskiner, min egna maskin är också jasper... inte stött på detta problemet tidigare... du behöver antagligen skicka in den så att MS kan laga den ja...
    Google is your friend!

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Att det är jasper moderkortet spelar ingen roll, jag har personligen gjort massa jasper maskiner, min egna maskin är också jasper... inte stött på detta problemet tidigare... du behöver antagligen skicka in den så att MS kan laga den ja...
    Word, Maskinen dog nog bara av ren slump.
    / Pendragon

Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av b0tr Visa Inlägg
    Vore intressant om du körde ett "diod-test" med en multimeter mellan R707 hålet och Tx punkten för att se om du får någon kontakt. Det hade ju inte jag. Om du inte heller har det vägrar jag nästan tro på att detta skulle vara en slump. Mellan R708 och Rx hade jag kontakt, har du?
    Och du vände förresten inte powerkabeln fel i någon hundradels sek eller så först som jag gjorde?

Registrerade
    Aug 2008
    Respekt
    0
    Har testa lite allt möjligt nu bl.a en lite-on som jag flashat tidigare, jag får samma fel de är datorn de e fel på eller ck:t, jag har inte vänt kabel åt fel håll. Jag ska testa en format c: å se om de hjälper med nytt windows. De knepiga är att ja flasha två lite-ons dagen innan sen nästa dag funka de inte längre.

Liknande diskussioner

1. Den startar, men hänger sig
    By RasMuX in forum DUO-X2 support
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 20:55
  2. xbox fungerar utan chip men inte med
    By trasman in forum X-ecuter 2 LITE support
    Senaste inlägg: 2008-04-26, 02:00
  3. Dubbla kanaler? är den "brickad"??
    By Mr_Walker in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 09:56
  4. Error 16 OBS har googlat, hjälpte inte mycket.
    By frizzby in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 20:46

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner