Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Dessa grafikkort går sönder mest

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34

    Dessa grafikkort går sönder mest

    Hårdvarusajten Hardware France har lyckats ta del av returuppgifter samt försäljningssiffror för grafikkort från en stor icke namngiven elektronikåterförsäljare i Frankrike. Uppgifterna har även sorterats vad gäller modell och tillverkare.

    Bland annat kan vi se att Point of View toppar ligan vad gäller returnerade grafikkort med nära sex procent. Vill man minska risken för dåliga kort ska man i stället välja Asus, Sapphire eller MSI som alla hänger runt tvåprocentstrecket. Normvärdet är tre procent.

    Sett till specifika grafikkortsmodeller har Geforce GTX 280 en felfekvens på hela 9,9 procent. Nära ett av tio kort skickas alltså tillbaka vilket är riktigt många. Även Geforce GTX 260 ser ut att haverera något oftare än övriga Nvidia-modeller. Samtliga Radeon-grafikkort håller sig runt eller under normvärdet på tre procent. Bäst är Radeon HD 4850 på 1,9 procent.

    När det gäller de dubbla grafikkortsmodellerna är det dock nära elva procent av alla sålda Radeon 3870x2 som uppvisat fel av något slag. Men eftersom den nyare Radeon 4870x2 ligger på 4,3 procent vilket även är bättre än Geforce 9800GX2 på sex procent ser man ut att ha lyckats åtgärda dessa fel.

    Uppgifterna baserar sig på data insamlade mellan augusti 2008 fram till mars 2009 och gäller grafikkort som sålts i 100 exemplar eller mer.

    Källa: Hardware.fr


    - ASUSTeK : 2.0%
    - Sapphire : 2.0%
    - MSI : 2.1%
    - Leadtek : 2.4%
    - PNY : 2.8%
    - Gainward : 3.2%
    - Gigabyte : 3.6%
    - Point Of View : 5.6%


    GeForce GTX 280 : 9.9%
    - GeForce GTX 260 : 4.3%
    - GeForce 9800 : 3.2%
    - GeForce 8800 : 3.3%
    - Radeon HD 4870 : 3.2%
    - Radeon HD 4850 : 1.9%
    - Radeon HD 3870 : 2.6%
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Kul att få såna siffror, det var klart intressant ... Såna undersökningar borde man få se mer av, men jag undrar verkligen hur dom kan fått fram underlag så dom kan publicerar rättvisa siffror som inte blivit manipulerade av nån liten muta eller så ..
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Sådana uppgifter skulle man kunna ta fram även här i Sverige.
    Enligt en av dom största pcleverantören i Sverige som jag inte vill namge, har jag av egen erfarenhet när jag fått ett och samma Grafikkort utbytt 4 ggr pga det slutat fungera.
    Engligt supporten var det ett valigt fel på just den modellen, kan säga att det var ett Geforce kort som det gällde, så det stämmer nog.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Största felet är grafikkort med fläkt tycker jag, fläktarna är så himmla sköra! oftast är det fläkten som fastnar eller lossnar från motorn... på grafikkort har jag märkt att fläktarna hela tiden hänger upp och ner dessutom, asså motorn sitter i "locket" och sedan sitter fläkten ner i en hållare, inte bra tycker jag! men men, kanske bara är jag som tycker så... har numera ett grafikkort med en kylfläns på istället för fläkt, den fungerar skit bra (hittils i alla fall)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Flytt av DVD läsare - går det ?
    By adangerred in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 12:04
  2. jag fick error kod 0102 samt ROD går den att fixa?
    By Robotach in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 23:31
  3. vad e det som går fel vid flashning ?
    By telgetok in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 15:47
  4. cd2,cd3,cd4 osv. Dessa går INTE att ladda. Bråttom.
    By Mantis in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-06-04, 22:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •