Hej!
Efter att ha lyckats uppgradera min BenQ från 1.41 till ixtreme 1.51 med jungleflasher trodde jag att ALLA BenQ fixar jag lätt.
Utrustning:
CK3 pro
VIA 6421A intern SATA port som pekar bakåt.
Windows XP (utan via drivrutiner)
jungleflasher 1.55b
BenQ nummer 2:
Jag har ändrat till vedor mode via släden och via knappen i gui:t men samma resultat.
Getting Status from port 0xEC00
SPi flash found with Status 0x73
Sending Chip Erase to Port 0xEC00
Writing target buffer to flash
Writing Bank 0: .
Flash Verification Test !
Reading Bank 0: ................
Reading Bank 1: ................
Reading Bank 2: ................
Reading Bank 3: ................
Write Verify Failed !
Getting Status from port 0xEC00
Serial flash found with Status 0x73
Jag kan läsa ut den gamla FW igen utan problem. Den klarar alltså inte att skriva ner 1.51.
Reading Bank 0: ................
Reading Bank 1: ................
Reading Bank 2: ................
Reading Bank 3: ................
Loading MTK_Flash source file
Inquiry string found
Identify string found
DVD key found @ 0xE030 key is XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX (editerad)
Firmware is Benq OSIG: PBDS VAD6038-64930C
Firmware type is: iXtreme v1.41-8x
Några förslag?
/Svankan
Svara
Kör den i dos istället
Svara
Ursprungligen postat av :
Några förslag?
/Svankan
hmm, prova att: power cycle Benq driven, reboot och kör i förra versionen utav JF

JungleFlasher.0.1.51.Beta
Svara
TRAppERz 09:47 2009-04-01
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=36658
i denna tråd pratar de om att köra med den gamla jungle flasher gissar 1.5.0 då eller dylikt.
3:e inlägget från toppen. Swizzy skriver "Vi har testat på PSXCare, vi fick inte den nya jungleflashern att fungera ordentligt (den ville inte skriva) så vi kör på den gammla, det fungerar lika bra det!"
Svara
Det handlar om v.0.1.51 Beta... och Liteons... och gammla versionen = v.0.26 Beta (första liteon flash programmet från TeamJungle)
Svara
TRAppERz 18:47 2009-04-01
Jag skrev det i mitt första inlägg, vet inte om han som skapade tråden i huvudtaget har läst det ännu, men jag tror att DOS är lättaste lösningen...
läs här hur du ska gå till väga för att flasha i dos:
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=32662
du kan förmodligen även följa stegen i min Liteon guide (inte till punkt och pricka, men delar den)
Svara
Nu är jag hemma igen. Tyvärr är det inte precis samma fel, eftersom i den tråden skriver den färdigt men jag lyckas bara få en punkt i bank 0. Testade DOS (dosflash 1.7) sent igår och fick problem när jag skulle skriva firmware men då struntade jag i att göra erase innan. Ska testa lite till nu.....
/Svankan
Svara
Nu har jag testat dosflash 1.7 med både Magic28 command och att slå av och på med släden halvvägs inne. I båda fallen klara jag att läsa nyckeln men inte göra erase.
Så här blir det:
Erasing...Wrong flash status!
Är mitt CK3 kit trasigt eller? Jag börjar bli trött på det här....
Tack för alla tips!
/Svankan
Svara
det verkar som att din drive inte tycker om dig... eller så är det din SATA port, har du flera? testa någon av dom andra...
Svara
Jag törs knappt skriva vad jag hade gjort för fel. Skäms!
MODEB-lampan lyste rött! Jag var säker på att jag hade ställt allt i ursprungsläge men det hade jag inte.......
/Svankan
Svara
hehe, ok... fungerar det nu då? finns folk här på forumet som flashat i mode b utan problem (vet inte om det var benq just dom gångerna)
Svara
Ursprungligen postat av Swizzy:
hehe, ok... fungerar det nu då? finns folk här på forumet som flashat i mode b utan problem (vet inte om det var benq just dom gångerna)
Lämnade tillbaka den igår och killen beställde ett eget kit för att pröva lyckan.
/Svankan
Svara
lol ok den var alltså inte din?
Svara
Ursprungligen postat av
Swizzy:
lol ok den var alltså inte din? 
tydligen inte, alltså, haha.. varför ens kommentera en sådan sak, nyfiken?
Svara
Ursprungligen postat av
int21:
tydligen inte, alltså, haha.. varför ens kommentera en sådan sak, nyfiken? 
Se första inlägget i tråden:
Ursprungligen postat av :
Efter att ha lyckats uppgradera min BenQ från 1.41 till ixtreme 1.51 med jungleflasher trodde jag att ALLA BenQ fixar jag lätt.
Varför skulle jag flasha MIN igen? ;-)
/Svankan
Svara
Ursprungligen postat av svankan:
Varför skulle jag flasha MIN igen? ;-)
/Svankan
man kan ha flera
Svara
Ursprungligen postat av svankan:
hittar inget om swizzy är nyfiken eller inte i första inlägget.
Svara
Ursprungligen postat av
int21:
hittar inget om swizzy är nyfiken eller inte i första inlägget. 
haha, jo jag va lite nyfiken
Svara
TRAppERz 12:25 2009-04-04
Jag äger Krysslådan. Men ingen framgång med Blå lampa heller.. så den teorin är borta.. har även testat med mitt Nforce 3a moderkort men icke precis samma fel som svankan. Så din Utrustning är hel.
Kan det ha något att göra med speeden? har 1.4.1-8x och försöker flasha 1.5.1-12x-final?
Eller måste man stega upp från 1.4.1 och använda 1.5.0 innan man kan köra 1.5.1?
Svara
du kan köra 1.51 direkt, och hastigheten är det inget fel på... hastigheten är låst till 12x vad jag vet på alla 1.5 >
du kanske behöver återställa boxen innan du kan flasha om den... prova med det

(lägg in orig firmware och sedan power cycla, och lägga in den nya)
Svara
TRAppERz 15:22 2009-04-04
Tyvärr e det en ******* flashad disk så har inte orginalet tyvärr :-\
Detta har jag testat sen sist.. testat med Xbox360 som ström. Samt dosflash
Svara
du behöver inte ha just din orginal firmware, om du laddade hem 1.51 firmware packet får du med en BenQ orig, då behöver du bara nyckeln (kopiera över i FW Toolbox)
Svara
Do it the iprep way i dos. Formatera en bootable usd-sticka med iprep och följ instruktionerna
Funkar inte det så skulle jag gissa på att det är kört.
Svara
TRAppERz 11:20 2009-04-05
hehe gjorde mitt sista försök i dag på morgonen med IPREP. fortfarande får jag erasing.... Wrong drive status.
Svara