Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Byte av HDD

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Byte av HDD

    Har nyligen köpt en 120GB HDD till boxen då min 20GB-are börjar få ont om plats. Fick dessvärre inte med någon transfer cable. Går det t.e.x. att föra över alla save-filer + DLC genom att lägga det på ett usb-minne, byta disken och sedan föra tillbaks det eller är jag körd (tills jag får tag på en transfer cable dvs.)? Vill ju att allt ska vara som det är nu med skillnaden att jag har mer hårddiskutrymme.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Tror inte det går,Men är inte helt säker.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Tyvär har jag inte hört talas om att något sådant skulle fungera, men du kan beställa en sådan kabel gratis från MS... antingen kör du på din gammla Hdd tills du får den kabeln eller så för du över det viktigaste med t.ex minneskort (finns upp till 512mb) till den nya hdd'n men se till att föra över det tillbaka sen igen innan du kör kabeln...

    ett annat alternativ är att använda datorn... men det är INTE att rekomendera...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    ok, såg en guide på nätet nyss: http://beta.ivancover.com/wiki/index..._Drive_Upgrade

    Om jag gör "Xplorer 360 image and backup method (recommended)" för en original HDD, borde inte det fungera?

    Hur menar du att det inte är att rekommendera?
    Menar du att det kan bli strul med t.e.x. live eller att det inte bör göras av nån som är oerfaren?

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Båda, gör du sådär blir det en exakt kopia av den förra hårddisken, inklusive special filen som MÅSTE finnas med på 120gb, den kommer med andra ord registreras som 20gb istället för 120gb... jag rekomenderar att du beställer kostnadsfri kabel från MS istället...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Kanske inte framgick av min första post men 120GB-aren är en originaldisk med case.

    Om man då bara gör en backup på partitionerna från 20GB-aren och extractar innehållet i dessa partitioner till resp. partitioner på den nya disken ist för att återställa backupen rakt av så borde det väl fungera?

    Eller står du fast vid ditt råd att beställa en kabel från MS? =P

    Om man nu skulle göra det med kabel, får man med allting då?
    Läste att vissa savefiler inte skulle följa med samt att videoklipp skulle ignoreras (iofs inte hela världen).

    Btw. hur gör man för att beställa sagd kabel? :S

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    I teori skulle det kunna fungera att göra så ja, men jag vågar inte lita på sådana metoder... mitt råd till dig är att använda kabeln från MS... läs mer om den här:

    http://www.xbox.com/sv-SE/support/sy...amigration.htm

    Jag har varit i kontakt med MS supporten angående den här kabeln förut, du måste INTE ha en elite konsoll för att få gratis kabel... det du gör är att fylla i 120gbn's serie nummer istället för Eliten's (som det står i papprena)

    jag har inte testat kabeln själv, men allt bör hänga med... då den formaterar hårddisken också...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av bidr Visa Inlägg
    Har nyligen köpt en 120GB HDD till boxen då min 20GB-are börjar få ont om plats. Fick dessvärre inte med någon transfer cable. Går det t.e.x. att föra över alla save-filer + DLC genom att lägga det på ett usb-minne, byta disken och sedan föra tillbaks det eller är jag körd (tills jag får tag på en transfer cable dvs.)? Vill ju att allt ska vara som det är nu med skillnaden att jag har mer hårddiskutrymme.
    Orginaltransferkits fungerar såhär:

    20Gb - 60Gb eller 120Gb

    Allt innehåll på måldisken ( 60 /120 ) formateras o sedan kopieras filerna över sen när det är klart formateras källdisken ( 20Gb disken ).

    Du kan föra över från 20 - 60 eller 120
    eller 60 - 120

    Du kan inte föra över data från 20-20 eller 60-60 eller 120-120.

    Man kan även tappa data medans man håller på o bryts strömmen är man lite rökt. Vissa DLC måste bindas om, men sånt sköter Ms per telefon.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Om man installerar ett spel på disken. Måste man trycka gul och välja att spela det från hdd:n eller räcker det att spelet autostartar när man startar boxen eller att man bara trycker grön i menyn? Eller kör den från skivan i sådana fall istället för hårddisken?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    688
    Respekt
    18
    Du måste ha skivan i fast du har den på hårddisken.

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av allewii Visa Inlägg
    Du måste ha skivan i fast du har den på hårddisken.
    Jo det vet jag. Jag kanske var otydlig. Det jag vill veta är om jag MÅSTE klicka på gul och välja att spela från hårddisken eller om det räcker att trycka på grön i menyn? Förstår den att den ska spela från hårddisken som standard även om jag bara trycker grön eller kör den från skivan då istället?
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av pemani Visa Inlägg
    Jo det vet jag. Jag kanske var otydlig. Det jag vill veta är om jag MÅSTE klicka på gul och välja att spela från hårddisken eller om det räcker att trycka på grön i menyn? Förstår den att den ska spela från hårddisken som standard även om jag bara trycker grön eller kör den från skivan då istället?
    du kan trycka grön, är det installerat så läser den automatisk från hdd.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    1 016
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    du kan trycka grön, är det installerat så läser den automatisk från hdd.
    Gött! Tack.
    PS3 Slim 320 GB @ 3.55 Kmeaw CFW
    PS3 Slim 250 GB @ 3.20 (Backup Console)
    PS3 Slim 120 GB @ 3.41 with Minimus AVR USB

    360 JTAG With 500 GB USB External Drive
    360 JTAG Backup Console
    360 JTAGable Console

    Wii @ 4.1E With WiiKey + Softmodded (500 GB HDD)

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Orginaltransferkits fungerar såhär:

    20Gb - 60Gb eller 120Gb

    Allt innehåll på måldisken ( 60 /120 ) formateras o sedan kopieras filerna över sen när det är klart formateras källdisken ( 20Gb disken ).

    Du kan föra över från 20 - 60 eller 120
    eller 60 - 120

    Du kan inte föra över data från 20-20 eller 60-60 eller 120-120.

    Man kan även tappa data medans man håller på o bryts strömmen är man lite rökt. Vissa DLC måste bindas om, men sånt sköter Ms per telefon.
    Ett tillägg: du kan INTE heller köra 120 -> 60 -> 20, du kan alltså ENDAST uppgradera, inte nergradera...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Fick låna en kabel från game här i stan och förde över allt, gick som en dans.

    Dock fungerar inte xbox originals hur många ggr jag än tankar ner dem.
    Kruxet är (enligt en forumtråd någonstans ifrån som jag googlade fram)
    att disken jag köpte tydligen inte var original utan en s.k. "refurbished HDD"
    alltså en WD scorpio-nånting med pirat-doningar i ett originalcase.

    Enligt posten så känner MS/XBOXen av att det inte är en originaldisk
    och hindrar därmed mig från att starta spelen.
    Demo-spel, spel installerade på HDDn via skiva och nedladdade trailers fungerar u.a.

    Nån som kan bekräfta att detta stämmer eller har jag helt enkelt råkat ut för en korrupt emulationsmotor på partitionen?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av bidr Visa Inlägg
    Fick låna en kabel från game här i stan och förde över allt, gick som en dans.

    Dock fungerar inte xbox originals hur många ggr jag än tankar ner dem.
    Kruxet är (enligt en forumtråd någonstans ifrån som jag googlade fram)
    att disken jag köpte tydligen inte var original utan en s.k. "refurbished HDD"
    alltså en WD scorpio-nånting med pirat-doningar i ett originalcase.

    Enligt posten så känner MS/XBOXen av att det inte är en originaldisk
    och hindrar därmed mig från att starta spelen.
    Demo-spel, spel installerade på HDDn via skiva och nedladdade trailers fungerar u.a.

    Nån som kan bekräfta att detta stämmer eller har jag helt enkelt råkat ut för en korrupt emulationsmotor på partitionen?
    refurbished brukar man kalla det när man återställer saker till original. microsoft säljer ju refurbished diskar för en billig peng så att de med bara minneskort kan få tillgång till billiga diskar, dessa diskar är original.

    nu verkar det ju som du köpte en modifierad disk och de KAN upptäckas, det finns dock inte mycket info om det. det man brukar göra är att man köper en viss sorts disk och lägger in en viss signatur, denna signatur ska gå att läsa från ms sida, frågan är om de gör det. det krävs också att det är en speciell signatur, det kanske är så att du har en felaktig? men om din box hittar den och du kan formatera disken så borde inte signaturen vara fel.

    det finns lite trådar här på forumet som behandlar ämnet att sätta in egna diskar, du kanske finner mer i dem.

    *edit* kollade dina första inlägg och jag har fattat det som du köpt en originaldisk, varifrån har du köpt den. hong kong?
    Last edited by int21; 2009-05-04 at 11:05.

  17. #17
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av bidr Visa Inlägg
    Fick låna en kabel från game här i stan och förde över allt, gick som en dans.

    Dock fungerar inte xbox originals hur många ggr jag än tankar ner dem.
    Kruxet är (enligt en forumtråd någonstans ifrån som jag googlade fram)
    att disken jag köpte tydligen inte var original utan en s.k. "refurbished HDD"
    alltså en WD scorpio-nånting med pirat-doningar i ett originalcase.

    Enligt posten så känner MS/XBOXen av att det inte är en originaldisk
    och hindrar därmed mig från att starta spelen.
    Demo-spel, spel installerade på HDDn via skiva och nedladdade trailers fungerar u.a.

    Nån som kan bekräfta att detta stämmer eller har jag helt enkelt råkat ut för en korrupt emulationsmotor på partitionen?

    Om du kör med en Orginaldisk så skall det inta vara några problem att BINDA om dina nedladdade saker till din nya HDD.
    Har du en hempulad 120Gb disk eller annat kan det bli problem.

    Har du köpt disken orginal med boxen böär det bara en orginal om du inte köpt den på en köp o säljsida.

    Ring Ms support
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  18. #18
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    refurbished brukar man kalla det när man återställer saker till original. microsoft säljer ju refurbished diskar för en billig peng så att de med bara minneskort kan få tillgång till billiga diskar, dessa diskar är original.

    nu verkar det ju som du köpte en modifierad disk och de KAN upptäckas, det finns dock inte mycket info om det. det man brukar göra är att man köper en viss sorts disk och lägger in en viss signatur, denna signatur ska gå att läsa från ms sida, frågan är om de gör det. det krävs också att det är en speciell signatur, det kanske är så att du har en felaktig? men om din box hittar den och du kan formatera disken så borde inte signaturen vara fel.

    det finns lite trådar här på forumet som behandlar ämnet att sätta in egna diskar, du kanske finner mer i dem.

    *edit* kollade dina första inlägg och jag har fattat det som du köpt en originaldisk, varifrån har du köpt den. hong kong?
    Köpte den från konsolfaktor.se men den kom i en förpackning som överhuvudtaget inte såg ut som den hårddiskarna kommer i när man köper i butik. Stod "Microsoft Corporation" på det men det skrek verkligen fulimport om den. Nu står jag ju inför dilemmat hur jag ska göra utifall det stämmer att ful-diskar kanske kommer bli bannade och att man inte kan överföra 120 -> 120 om jag nu skulle köpa en ny HDD som garanterat är original =/

  19. #19
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Tja låter onekerligen skumt.
    Jag skulle tipsa dig om att köpa en ny 120Gb disk o spela om allt.

    Bara bita i det sura äpplet för att du sparat in 100-200 kr.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av bidr Visa Inlägg
    Köpte den från konsolfaktor.se men den kom i en förpackning som överhuvudtaget inte såg ut som den hårddiskarna kommer i när man köper i butik. Stod "Microsoft Corporation" på det men det skrek verkligen fulimport om den. Nu står jag ju inför dilemmat hur jag ska göra utifall det stämmer att ful-diskar kanske kommer bli bannade och att man inte kan överföra 120 -> 120 om jag nu skulle köpa en ny HDD som garanterat är original =/
    jag tycker du ska lämna tillbaka den om den inte fungerar som den ska, är den dessutom inte original som den såg ut på sidan så ska du självklart häva köpet och skicka tillbaka den.

    nu hittar jag inga 120gb diskar på deras sida, endera är jag blind eller så har de tagit bort den av slutförsäljning eller att folk klagat på den.

    hittade däremot en ******* annons från företaget med en sådan hdd, står inget om ursprung på den. eftersom den inte fungerar med det de skriver i beskrivningen så tycker jag inte det vore något problem att lämna tillbaka den.

    spara dina spelresultat och favoritspel (Xbox Live Arcade-spel), hämta eller köp hem kartor, vapen, karaktärer, musik och annat extramaterial från Xbox Live Marketplace. Dessutom kan du fortsätta spela dina gamla Xbox-favoriter eftersom hårddisken gör Xbox 360 bakåtkompatibel för toppsäljande Xbox-spel. Ingen installation krävs, bara plugga in och köra.
    detta kan du alltså inte göra med den.

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Pendragon: Ja det ser inte bättre ut =/

    int21: Precis, den finns inte på hemsidan, bara på annons.
    Grejen är ju bara den att om jag skickar tillbaks den så har jag ju ingenting kvar.
    Har tankat hem bl.a. 6GB låtar till rock band 2 och att tanka hem alla igen skulle ju ta evigheter,
    speciellt med tanke på att jag måste leta reda på de låtar jag tankat tidigare och tanka hem dem igen, en och en =/

    Ingen som vet om det skulle gå att göra en image av ful-disken och extracta partition 1 och 3 till en ny 120GB HDD? Partition 2 är ju den som verkar strula på fuldisken.

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av bidr Visa Inlägg
    Pendragon: Ja det ser inte bättre ut =/

    int21: Precis, den finns inte på hemsidan, bara på annons.
    Grejen är ju bara den att om jag skickar tillbaks den så har jag ju ingenting kvar.
    Har tankat hem bl.a. 6GB låtar till rock band 2 och att tanka hem alla igen skulle ju ta evigheter,
    speciellt med tanke på att jag måste leta reda på de låtar jag tankat tidigare och tanka hem dem igen, en och en =/

    Ingen som vet om det skulle gå att göra en image av ful-disken och extracta partition 1 och 3 till en ny 120GB HDD? Partition 2 är ju den som verkar strula på fuldisken.
    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=35809

Liknande diskussioner

  1. Oginal HDD sönder, ny HDD utan chip?!?
    By cRYPT0NiT3 in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 14:47
  2. problem med hdd byte
    By aprilia_ftw in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 21:36
  3. ToxicOS för DMS4 PRO (inkl HD LOADER funktioner)
    By jnk in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 15:33
  4. Problem efter byte av hdd
    By TjReal in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-27, 21:42
  5. minskad överföringshastighet efter hdd byte
    By tsaren in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-12-18, 10:38

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •