Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Hitachi = problem

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16

    Hitachi = problem

    Ok, first things first, jag har en gammal 360 som är chippat (med ett för mig okänt chip). Har aldrig orkat bry mig om att kopiera spel till den då spelen skulle modifieras på något sätt innan bränning för att de skulle funka, så har aldrig orkat lägga ner energi på det..
    Hade sen innan kunskap om flashning av drives, har flashat bl.a. Benq-läsare och LiteOn (med CK3 Lite).

    Så i vevan häromdagen kom jag fram till idén att flasha driven på den chippade xboxen.. Öppnar upp den, och det sitter kablar fastlödda på moderkortet och in i läsaren som är en Hitachi-LG v59.

    Vilket för mig till fråga 1 - Måste kablarna sitta kvar om jag inte ska använda chippet, eller kan jag klippa bort dem?

    Senare stötte jag på problem. Läste ut keyn med senaste JF, so far, so good. Sen säkerhetskopierade jag över keyn till USB-minne, och fortsatte med projektet.. Påbörjar flashning till iXtreme (driven var tidigare oflashad så återställer den inte), datorn hänger sig mitt i flashningen - HÅRDDISKKRASH!

    HDD:n är stendöd, och driven verkar vara det också. Xboxen hittar den inte, får en E-kod som talar om att det är fel på firmwaren, och kan inte längre hitta läsaren i JF.

    Och därmed fråga 2: Finns det något jag kan göra för att rädda dvd-läsaren?

    Hårdvaran jag använder mig av är CK3 Lite samt VIA kontroller (köpt här på psxcare).


    EDIT;

    Fråga 3 då ;-) Om läsaren är död och inte längre går att rädda.. Förutsatt att kablarna i fråga 1 inte behövs - Hur simpelt är det att köpa en Samsung-drive utan er, och spoofa den till Hitachi 59? (själva spoofningen då, att köpa läsaren är nog inte så svårt )
    Har som sagt backup på nyckeln från 59:an, det är väl allt man behöver?
    Last edited by efex; 2009-05-19 at 16:46.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bäst är att köpa en hitachidrive, tekniskt sett mindre risk för upptäckt och ban. Så länge du har din key är det inga problem att sätta i en fungerande drive.

    Alternativet är att montera ett chilifix-chip (funktionen skall även finnas i 79key chippen) som gör att driven inte kollar checksumman i firmware och därmed har större chans att boota efter en avbruten flashning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Hansi, då jag är helt bakom flötet med chip och sånt, finns det någon möjlighet att skicka driven till er, så ni kan fixa iordning den (med chilifix?) och flasha in iX1.51? eller skulle det vara billigare/bättre att köpa en ny läsare av er? Angående live så vet jag faktiskt inte om det ens är en idé att försöka undvika ban då den är chippad (dock aldrig använd på live öht.)

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Hansi, då jag är helt bakom flötet med chip och sånt, finns det någon möjlighet att skicka driven till er, så ni kan fixa iordning den (med chilifix?) och flasha in iX1.51? eller skulle det vara billigare/bättre att köpa en ny läsare av er? Angående live så vet jag faktiskt inte om det ens är en idé att försöka undvika ban då den är chippad (dock aldrig använd på live öht.)
    jag skulle rekommendera att du skickade in hela boxen till psxcare så de kan löda bort ditt chip (det behövs inte när du kör ixtreme) för att sedan sätta in en ny dvd med ixtreme 1.6, sen är det bara tuta och köra. du slipper på detta vis oron att bli bannad pga chippet utan kan lira på live med dina verifierade (säkra) backuper istället.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    jag skulle rekommendera att du skickade in hela boxen till psxcare så de kan löda bort ditt chip (det behövs inte när du kör ixtreme) för att sedan sätta in en ny dvd med ixtreme 1.6, sen är det bara tuta och köra. du slipper på detta vis oron att bli bannad pga chippet utan kan lira på live med dina verifierade (säkra) backuper istället.
    Denna 360 var förvisso bara tänkt för offlinespelande, då jag redan har en falcon-box med LiteOn iX 1.6.. Men låter inte allt för illa. Men däremot så låter det som att det skulle bli dyrt.. Nästan mer värt att köpa en ny box och flasha själv då? Chippet skiter jag egentligen i, det har suttit i ett par år, men har aldrig använts.. Därför jag tänker lite ekonomiskt, att enbart få driven fixad. Ingen dum idé annars

Liknande diskussioner

  1. Sort problem med HItachi 47.
    By xbox360 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 22:44
  2. Problem med Hitachi 47!
    By tigercamel in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 03:58
  3. Hitachi v.078 problem.
    By DjElmaco in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 18:11
  4. Hitachi eject problem efter flash!
    By perfekt73 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 21:52
  5. Hitachi problem (Hitachi ROM v. 46DH)
    By C++arl in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 12:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •