Ok, first things first, jag har en gammal 360 som är chippat (med ett för mig okänt chip). Har aldrig orkat bry mig om att kopiera spel till den då spelen skulle modifieras på något sätt innan bränning för att de skulle funka, så har aldrig orkat lägga ner energi på det..
Hade sen innan kunskap om flashning av drives, har flashat bl.a. Benq-läsare och LiteOn (med CK3 Lite).
Så i vevan häromdagen kom jag fram till idén att flasha driven på den chippade xboxen.. Öppnar upp den, och det sitter kablar fastlödda på moderkortet och in i läsaren som är en Hitachi-LG v59.
Vilket för mig till fråga 1 - Måste kablarna sitta kvar om jag inte ska använda chippet, eller kan jag klippa bort dem?
Senare stötte jag på problem. Läste ut keyn med senaste JF, so far, so good. Sen säkerhetskopierade jag över keyn till USB-minne, och fortsatte med projektet.. Påbörjar flashning till iXtreme (driven var tidigare oflashad så återställer den inte), datorn hänger sig mitt i flashningen - HÅRDDISKKRASH!
HDD:n är stendöd, och driven verkar vara det också. Xboxen hittar den inte, får en E-kod som talar om att det är fel på firmwaren, och kan inte längre hitta läsaren i JF.
Och därmed fråga 2: Finns det något jag kan göra för att rädda dvd-läsaren?
Hårdvaran jag använder mig av är CK3 Lite samt VIA kontroller (köpt här på psxcare).
EDIT;
Fråga 3 då ;-) Om läsaren är död och inte längre går att rädda.. Förutsatt att kablarna i fråga 1 inte behövs - Hur simpelt är det att köpa en Samsung-drive utan er, och spoofa den till Hitachi 59? (själva spoofningen då, att köpa läsaren är nog inte så svårt )
Har som sagt backup på nyckeln från 59:an, det är väl allt man behöver?
Bookmarks