Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: frågor om bla flashning

  1. #1
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16

    frågor om bla flashning

    först o främst vill jag be om ursäkt ifall dessa frågor varit uppe tidigare. gjorde en sökning men kunde inte hitta nåt.

    men iaf..

    1. jag har tänkt göra ett försök me att flasha mitt 360. dvdn är en lite-on. den är sen tidigare flashad genom företag så nu är de bara en uppdatering till 1.6 som gäller. jag har laddat ner 360 Modification Disc v1.6.
    nån som testat köra me en sån skiva? funkar de bra? kanske är en bra grej för en noob som mig? =)

    2. förhoppningsvis kommer jag få tag på ett sånt där sata pci kort snart. ett sånt var man väl tvungen att ha?

    3. har sett i lite olika delar på nätet att folk gör en modd på dvdn, nåt om punkt 707. är de nåt man måste göra?

    4. har ett trasigt xbox stående, ett som hade nåt problem me nätverksdelen enligt företaget som kikade på den. har inte haft igång de sen dess utan köpte mig ett nytt. tänkte idag testa koppla in dvdn från de xboxet till de nya. stoppar i ett spel o då kommer" please put this disc in a xbox 360 console ". hade tänkt testa göra en uppgradering av fw på den enheten först för att se om man kan lyckas. de är också flashat av proffs sen tidigare. nu undrar jag va de kan va för fel på enheten, varför den säger så? kan de gå att uppdatera fw o få den funka då?

    5. funkar de likadant när man flashar en org dvd som en redan modifierad dvd? brorsan har ett orginal som jag hade tänkt fixa till om jag lyckades me mina. nåt speciellt man ska tänka på då?

    hoppas ni förstår mina lite klurigt beskrivna frågor =)

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    1. jag tycker du hellre ska läsa guiden jag skrivit http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=36720 (OBS: denna handlar bara om Liteon) det är ett bättre alternativ tycker jag, och många andra här på forumet tror jag håller med mig på den fronten...

    2. du är tvungen att ha SATA portar, VIASATA är det vi rekomenderar då vi vet att dettta fungerar

    3. om du följer min guide behöver du INTE göra detta då det inte är första flashningen, du kan istället använda jungelflasher till att läsa ur direkt från iXtreme utan att öppna spelaren i huvudtaget

    4. felet är nyckeln, den stämmer inte överens med nyckeln som finns i moderkortet, du måste ALLTID flasha om en drive om du flyttar den mellan olika 360's

    5. beror på vad det är för drive, är det en liteon måste du använda spear/probe ELLER löda den (orginal driven) en tidigare moddad liteon kan du läsa ut utan att öppna upp själva spelaren i huvudtaget

    hoppas du fick svar på dina frågor om du har fler frågor, eller om du har några följd frågor är det bara att fråga på
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16
    1. har kikat igenom guiden o de jag kom att fundera på, måste man ha ett sånt där connectivity kit alltid elr bara när man tex flashar en drive för första gången?

    2. så de måste inte va just de kortet ni har på er sida? men av märket VIASATA då iaf?

    3. ok de va skönt att höra

    4. de va också skönt att höra den är en ms25 o vad jag förstått så ska de inte va så komplicerat att flasha en sån?

    5. vet inte va de är för drive han har. men skulle inte förvåna mig om de är en lite-on bara för att jävlas lite!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    1. jag har inte testat att köra strömföring från boxen när jag flashar om den, men connectivity kitet är att rekomendera då man ska göra liteons eftersom du måste slå av strömmen när trayen är halvvägs ut, detta går inte med 360'n (om du inte drar ur ström sladden helt, då tar det några sekunder innan den stannar också, detta är också en risk att något går sönder)

    2. det måste inte vara VIA-SATA heller, det går bra med andra chipsets också, men vi rekomenderar just det chipsetet, då vi vet att det fungerar

    4. det är inte så komplicerat som man tror, det finns en guide här på forumet för hur du gör i DOS, du kan annars använda dig av Jungleflasher och flasha den med (detta har jag inte provat själv så kan inte hjälpa dig med det tyvär )

    5. ok, du kan kolla upp vad han har för drive genom att helt enkelt ta bort faceplaten och kolla i hålet, beroende på vad det är för färg på kablarna (eller om det sitter en plast bit ivägen) så vet du vilken drive det är

    Gula kablar = LiteOn
    Vita kablar = BenQ
    Svart/Röda kablar = Samsung
    Plast bit = Hitachi
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16
    1. då är de säkrast att skaffa ett sånt kit. hade hoppats att man hade sluppit köpa till en massa grejer då man är arbetslös men också för att man är smålänning

    2. då får de bli ett sånt då de känns säkrast när ni vet att dem funkar.

    4. går gärna inte in i dos då jag inte känner mig hemma där. ska försöka leta reda på någon. men måste man ge sig ut i dos så måste man

    5. jo de där me att kika på kablarna hade jag koll på. men inte vilka färger de är.

    tack för all hjälp. blir bara mer o mer sugen att göra de här nu. vore kul att testa. men samtidigt blir man mer o mer feg,vill inte sabba nåt. kanske är de bästa att skicka iväg den för uppdatering istället. men men.. de märks. tack för hjälpen iaf

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Vi finns här för att svara på frågor och hjälpa till, så inga problem hoppas det går bra för dig
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16
    nu känner man sig verkligen som en noob!!

    har köpt grejer för att flasha. ett kontrollerkort, Xecuter Connectivity Kit 3 Pro o ett Xecuter CK3 PROBE. använder inte ck3 probe då jag förstått de som att man bara behöver de när man ska läsa fw för första gången på en liteon.

    jag tänkte göra ett försök på min samsung ms25. har hittat en guide me hur man kör i jungleflasher. tror jag har kopplat allt rätt ( läs tror ) o jungleflasher hittar driven som den ska. men när jag klickar på intro/device id, stänger av driven o sen på igen inom en sekund som man ska så funkar de ändå inte. de står Device Intro failed! har försökt flera gånger men lyckas inte.

    de är ju 2 lampor på ck3 pro, en som lyser rött o en blått. vilken ska lysa? jag har inte kopplat in nån kabel på serial uttaget. måste jag de? vart ska den isf?

    kopplat så här: 2 kablar in i driven. en sata från moderkort o ström från ck3 pro.
    o från via kortet går en sata till den andra delen av kittet. o från den går en usb till usb på datorn. hoppas ni förstod min beskrivning kopplat fel?
    vet att driven är lite sliten, släden vill inte riktigt komma ut sj utan man får hjälpa den genom att trycka till lite på den för att öppna. kan de va felet?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    det ska lysa blått, du ska inte ha den i Mode B (det kanske fungerar med Mode B påslaget också, men prova utan) just samsung är lättare/bättre att flasha i DOS

    du ska koppla det såhär:

    Driven <- Sata kabel -> Controller kortet
    Driven <- Ström kabeln från kitet -> Ström kabel från nätagget i datorn

    Den där "andra delen" av kitet du pratar om är till för hårddisken och behövs inte alls

    *edit:*

    vad gäller Seriell kabel vet jag inte om det behövs för dom andra spelarna, men det behövs för liteon, då kopplar du in den kabeln till baksidan av datorn
    Last edited by Swizzy; 2009-05-27 at 10:56.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2008
    Inlägg
    143
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    *edit:*

    vad gäller Seriell kabel vet jag inte om det behövs för dom andra spelarna, men det behövs för liteon, då kopplar du in den kabeln till baksidan av datorn
    Inte behöver man väl seriellkabel om ska flasha liteon i JF? Den fixar väl det om man har installerat drivarna för USB--->Seriell

    USB-drivare för CK3 i XP, 2K, 98 & ME.
    http://team-xecuter.com/files/click.php?id=2

    USB-drivare för CK3 i Vista
    http://team-xecuter.com/files/click.php?id=18

    //Arasul

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    visst kan man köra med USB kabeln istället, men jag föredrar Seriell då man är 100% säker på att det blir rätt då
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16
    jag lyckades flasha samsungen i jf ( tror jag iaf). de stod att den lyckades. men ändå kan jag inte spela nåt spel. men kom att tänka på de där me att man inte kan flytta drives mellan olika konsoller pgr av nyckel som inte stämmer. men de funkar väl efter att man flashat den? kan de ha varit fel version på fw? stod att de är till samsung men kanske är till den andra driven, ms28?

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Nu hänger jag inte med alls vad du försöker säga?

    Nyckeln är unik till boxen, det har inget med spelaren att göra annat än att nyckeln måste finnas i spelaren

    vad gäller firmware så blir det RROD om det är fel firmware version... om den inte startar spel (orginal/brända) har du brickat maskinen mer eller mindre, visst, man kan få ur nyckeln från moderkortet också, men det är inte speciellt enkelt vad jag vet, har inte provat själv så kan inte säga om det verkligen är det eller inte
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16
    sry för dålig beskrivning, förklaring
    men de verkar som att du förstod va jag mena iaf =)

    ok så jag kan ha brickat den alltså? borde de inte stå nåt i jungleflasher isf? de stod att allt hade gått bra me skrivning o verifiering av fw.

    jag kan ju tyvärr inte testa den på den maskin den satt i från början då den är paj. tror de va nåt me nätverksdelen? dem sa de iaf när jag lämna in den. så jag tänkte jag skulle testa samsung driven i min nya konsoll. efter att ha flashat den. men den ville inte spela nåt.

    de lyser precis som vanligt på konsollen, inga röda lampor.

    ska testa igen o se va de står i jf

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Ok, så du läste bara ur nyckeln från driven som satt i din gammla 360 och flashade om den? du läste alltså inte ut från den driven som från början satt i konsollen?

    om du läste ur från din gammla 360 behöver du bara läsa ur från den "nya" och lägga in på den gammla spelaren... det är inte så att JF kan säga att du gjort rätt eller fel om du håller på med 2 olika maskiner, den kan inte se sådant har den gått igenom JF betyder det bara att den firmwaren du läste ur och använde till att flasha om driven fungerade korrekt, och att skrivningen stämmer överens med det du har på datorn...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    May 2009
    Från
    vimmerby, småland
    Inlägg
    249
    Respekt
    16
    jaha ok men då fattar jag.
    nej jag mena de att om den har blivit brickad så borde den väl kunna säga de? om de har blivit nåt fel me själva flashningen alltså

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    ja, den säger om något blir fel under själva flashningen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Diverse frågor om Xbox och flashning.
    By Hazean in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 22:52
  2. Lite allmänt om flashning
    By Luke in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 10:52
  3. Återställa flashning + perforering?
    By amberwaves in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 02:06
  4. bla bla bla bla bla bla
    By pa4 in forum Test
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 19:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •