Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: hur gör dem

Registrerade
    Feb 2009
    Respekt
    0

hur gör dem

visste inte vart jag skulle öppna denna ämne tänkte att det passar sig här

laddade ner LiteOn_iXtreme-THX_v1.6.REPACK.rar filen är 1812kb men när man packar upp den så blir den över 200mb hur gör dem nån som vet det
    använder dem speciel program för de

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av jungleflash Visa Inlägg
    visste inte vart jag skulle öppna denna ämne tänkte att det passar sig här

laddade ner LiteOn_iXtreme-THX_v1.6.REPACK.rar filen är 1812kb men när man packar upp den så blir den över 200mb hur gör dem nån som vet det
    använder dem speciel program för de
    det är activate.iso som är 265mb. den blir så bra packad (rar) för att den innehåller många likadana tecken och kan därför komprimeras mycket. antar att imagefilen innehåller mycket null bytes (nollor) eller andra identiska sektioner och pga av det, som redan nämnts, blir väldigt liten för att alla identiska tecken, tex på rad kan ersättas med få andra tecken i komprimeringen.

edit: kollade ison och omkring 98-99% av den är null bytes (nollor), problem löst.

den startar vid offset 8000 med (notera att mellanslagen är null bytes.):

Kod:
    CD001                                 XBOX360                                 ¿

¿                                      *      *            "           i
    .à     UNDEFINED
    Last edited by int21; 2009-05-22 at 08:11.

Registrerade
    Feb 2009
    Respekt
    0
    går det att packa ner vilken stor fil som helst till liten eller måste den oxå ha en massa nollor
    exempel så har jag varit me om andra saker som jag har laddat där filen va 1mb efter att man packar upp så vart den 800mb typ man vill ju lära sig att packa ner stora filer till små nån måste ju kunna detta så hoppas på att kunna få lite hjälp om det som skulle hjälpa en massa andra me

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    går det att packa ner vilken stor fil som helst till liten eller måste den oxå ha en massa nollor
    exempel så har jag varit me om andra saker som jag har laddat där filen va 1mb efter att man packar upp så vart den 800mb typ man vill ju lära sig att packa ner stora filer till små nån måste ju kunna detta så hoppas på att kunna få lite hjälp om det som skulle hjälpa en massa andra me
    Du kan förminska vilka filer som helst ja, sålänge dom har många liknande tecken, detta gör du genom att packa filen i ett så kallat ZIP eller RAR arkiv, du kan även förminska filerna med hjälp av Windows om du lägger dom på en NTFS partition (detta gör den inte fysiskt mindre dock, så om du skickar den till någon så kommer den vara lika stor, men den tar inte lika mycket plats på hårddisken)

du kan ladda hem winrar här: www.rarlabs.com

och winzip här: www.winzip.com
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    hur mycket du kan packa en fil beror som sagt på innehållet. innehåller filen många olika tecken i rad så packas den sämre. textdokument som tex innehåller massa mellanslag och dubblettecken brukar gå att krympas väldigt mycket, tex wordlists på flera gb kan sluta med 200mb som packad. däremot är det väldigt sällsynt du kan packa filer så mycket, det vanliga är att du kan packa filer 30-40% av originalstorleken. filer som redan är komprimerade mycket såsom mp3 och jpg tex är ingen ide att packa alls, resultatet brukar sluta i att rar arkivet tom blir lite större eftersom mp3 redan är fullt komprimerad + packning-headers på den.

så en enkel förenkling, ju mer likadana tecken (gärna i rad) som en fil innehåller, ju mer kan du komprimera den.

vanliga packningsmetoder är rar (winrar), zip (winzip) och .gz (gnu zip)

Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Respekt
    19
    Textfiler går ofta att packa mycket då de som tidigare sagt innehåller samma tecken mång gånger.

Saker som redan är komprimerade (filmer, musik etc) går sällan att komprimera speciellt mycket.

Jämförelser över vanliga format:
    http://ubuntuguru.files.wordpress.co...3/compress.png
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Xager Visa Inlägg
    Textfiler går ofta att packa mycket då de som tidigare sagt innehåller samma tecken mång gånger.

Saker som redan är komprimerade (filmer, musik etc) går sällan att komprimera speciellt mycket.

Jämförelser över vanliga format:
    http://ubuntuguru.files.wordpress.co...3/compress.png
    den där grafen visade inte värst mycket. med vilka options packas saker och packades saker ner till ex 625 mb? tar det alltså 600 sekunder extra att packa samma sak med rar som med zip under samma kompression (best) men med rar så packar den 100mb bättre? frågorna är många. jag kanske är för trött för att tyda den.

Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Respekt
    19
    Vilka options anges ej, kan bara anta att dom labbat för bästa resultat.

Och ZIP tog ~160 sek att packa och storleken efter packning blev 612MB medans RAR tog nästan 850 sek och blev 525MB stor

Kan alltså säga att det bara är om storleken är EXTREMT viktigt som rar och 7-zip lönar sig.

Kul att bzip står sig så dåligt mot konkurenten gnuzip

Hela artikeln:
    http://ubuntuguru.wordpress.com/2007...ession-method/
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

CFW - ix 1.51

Liknande diskussioner

1. hur flashar man hitachi 0046dh?
    By Jazon83 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 05:41
  2. bränna nerladdade spel - hur gör man?
    By zillio in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 19:32
  3. hur gör man
    By catlak in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 14:13
  4. Hur gör jag för att lyckas bricka mitt Wii?
    By PrinsBertil in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 14:00
  5. hur gör man?
    By intercepter in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 18:47

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner