Original inlägg av
radical2005
Men till det andra probbet, varför fyser windows när jag startar boxen ansluten till min SATA port? vet att jag har rätt SATA kort i burken.
svårt att veta, kolla logfiler, etc från admin verktygen i kontrollpanelen och se om de ger nåt, annars är google ett bra verktyg. att gissa fram saker som är relaterade till hårdvara brukar vara svårt.
hade jag varit dig så hade jag editerat min boot.ini att visa status över vad som laddas istället för windows loggan när du startar burken, finns inget bättre än att se vad som händer. boot.ini är dold och ligger oftast i roten av den enhet systemet är installerat på, ofta c:
min ser ur såhär:
Kod:
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional LOG/NOGUI" /noexecute=optin /fastdetect /bootlog /noguiboot /sos
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows Recovery Console" /cmdcons
antar att din ser ut såhär:
Kod:
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
/cmdcons
släng in denna rad under [operating systems]
Kod:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP LOG/NOGUI" /noexecute=optin /fastdetect /bootlog /noguiboot /sos
notera att
Kod:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)
koden som du har i din boot.ini ska vara likadan på den raden du lägger in.. så skulle den vara
Kod:
multi(0)disk(2)rdisk(0)partition(3)
hos dig, så ska den se ut så på den raden du lägger till också.
Kod:
/bootlog /noguiboot /sos
är de parametrar som gör att det blir lättare att felsöka. lycka till.
Bookmarks