Visar resultat 1 till 30 av 30

Diskussion: Uppgradering av 1.40 Ixtreme Hitachi

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17

    Uppgradering av 1.40 Ixtreme Hitachi

    Tja!

    Jag har nu inte använt min Xbox 360 på ett bra tag. Hade tänkt spela igår då det precis slog mig att kontrollera om det finns någon ny version av flashet. Såg då att 1.51 version finns ute för Hitachi. Mitt Ixtreme 1.40 fixade jag genom Psxcare(tror det kostade 500kr). Jag skulle vilja flasha själv den här gången istället för att betala 1000kr sammanlagt för att flasha.

    Nu undrar jag vad för redskap jag behöver för att flasha. Räcker det med att bara ha en sata-kabel som man kopplar, eller måste man ha något någon annan pryl?

    Tack i förväg!

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Kan upplysa dig om att det kostar 350kr att uppdatera en box som vi flashat tidigare.
    Kommer du in med bara driven så kostar det dessutom bara 250.

    Vill du ändå göra det själv så behöver du ett connectivity kit (eller använda xboxen själv) samt en SATA-sladd.
    Hitachi är krångliga och du kommer antagligen att få lite strul med den.
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    connectivity kit? Går det inte koppla en sata-kabel mellan datorns hårddisk och hitachi v78? Jag hittar ingen guide där det står hur man uppdaterar från 1.4 ixtreme till 1.51...

    Du nämnde att jag kanske kommer få strul med flashningen. Vad menar du då? Vad kan gå fel?

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    1. Du kopplar inte sata mellan hårddisken och driven, du kopplar mellan moderkortet och driven.

    2. Du behöver förutom SATA någon som ger ström åt driven vilket SATA inte ger, därav connectivity kittet (eller xboxen som sagt)

    3. Det finns inga direkta guider från version till version. Det är samma procedur att flasha ALLA version till 1.51, vilken guide som helst för hitachi och 1.51 funkar

    4. Hitachis är allmänt struliga bara, ibland så vill som inte och dom är betydligt mycket mer krångliga att flasha än övriga drivar. Jag har inte ens orkat lära mig flash hitachis med 1.5+ då jag inte orkat sätta mig in i det.

    5. No offence men det låter som att du inte är så superhaj på sånt här, du kanske borde överväga att låta t.ex. psxcare flasha den (för 350:- då den är flashad här tidigare)?
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Skrev lite fel tidigare, menade moderkortet. Jag vet inte alls mycket om flashing och har heller i testat på att flasha någon xbox förr. Fast någon måste bli den första. Jag sa samma sak om min första dator jag byggde ihop inte för längesen.

    Jag har hittat en rätt så bra guide från jungleflasher.net
    Ska läsa på lite och ska nog flasha xboxen antingen nu på helgen eller på sommarlovet som kommer snart. Tror nog det blir under sommarlovet, men vet inte om jag orkar vänta...

    Men tack för all snabb och bra respons. Finns extremt hjälpfulla person i forumet.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Hitqtchis är Superbögiga. " Läs: Bökiga"
    Gissa varför det dröjjer med en 1.6 mjukvara.... Jo för att de är bökika o har flera olika modeller läsare o nyckelsektorer på olika ställen..

    Inte mindre än 20+ olika modeller vad jag hört förutom de olika läsarnas modeller 46, 47, 59, 78 79 och varje modell har +4 olika versioner på mjukvara med olika nyckelsektorer...

    Nyckeln till framgång med Hitatchi är att läsa ur mjukvaran, kika vilken den "RÄTTA" nyckelsektorn är ( 4 hexadecimala tecken 0-F t.ex: 00FF ) och sedan spara den filen som en oldhacked.bin fil i värsta fall, trolla om den till orginal ( Restore ) och skjuta in i läsaren... Efter den är orginal läsa ur den igen, åter kontrollea nyckelsektor, patcha o Flasha.

    Det är lätt att kvadda hela läsaren om man gör fel.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Funkar det inte om man använder Toolbox?


    (0. dumpa firmwaren som är på läsarn för att få nyckeln om man inte har kvar orignalet.. + recover original firmware)

    1. återställa till original via restore-alternativet

    2. öppna 1.5.1 firmwaren och klistra in nyckeln

    3. flasha driven (tb frågar väl om man vill behålla key sectors eller ej, svara ja)


    ?


    EDIT: boota med slax för att få driven synlig i win tyckte jag var överflödigt att nämna <:
    Last edited by S2Andreas; 2009-05-29 at 13:25.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av S2Andreas Visa Inlägg
    Funkar det inte om man använder Toolbox?


    (0. dumpa firmwaren som är på läsarn för att få nyckeln om man inte har kvar orignalet.. + recover original firmware)

    1. återställa till original via restore-alternativet

    2. öppna 1.5.1 firmwaren och klistra in nyckeln

    3. flasha driven (tb frågar väl om man vill behålla key sectors eller ej, svara ja)


    ?


    EDIT: boota med slax för att få driven synlig i win tyckte jag var överflödigt att nämna <:
    att boota med slax är nödvändigt enbart för hitachi 78/79 men för övrigt så ja, det är så man gör, men det fungerar inte för allas datorer... det är det som pendragon menar med bökigt tror jag, dessutom är det jobbigt om det blir fel, eller om datorn hänger sig
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    att boota med slax är nödvändigt enbart för hitachi 78/79 men för övrigt så ja, det är så man gör, men det fungerar inte för allas datorer... det är det som pendragon menar med bökigt tror jag, dessutom är det jobbigt om det blir fel, eller om datorn hänger sig

    jao, men jag tänkte att om man ens tänkt försöka flasha en hitachi 78 så har man läst om slaxbooten <:

    mjo.. klart det blir jobbigt isf, men det är ändå worst-case <:

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Swizzy, han har en 78

    Du har den näst jobbigaste driven (bara toppad av 79'or) men vill du flasha så go for it
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Men allt sånt fixar JungleFlasher.
    Den kollar vart nyckeln ligger och använder rätt fil automatiskt.
    Hur enkelt som helst att köra med JF.
    Jag bootade en Slax-cd. Körde reset när den var i mode-b.
    Körde jungleflasher.
    Först dumpade jag några gånger och så kollade jag nyckeln.
    Valde att återställa till original (Restore Firmware) och direkt efter valde jag att flasha iextreme (Flash iXtreme) sen var det klart.
    JF väljer som sagt rätt fw-fil själv och stoppar in nyckeln på rätt plats. Funkade bra med en v47 och en v78.

    Elen tog jag från en RROD-box som är död för alltid. ;-)
    Last edited by N!klas; 2009-05-30 at 02:54.

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Xager nämnde tidigare att man kunde ta elen från xboxen, hur gör man det?

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2007
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    1 361
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Xager nämnde tidigare att man kunde ta elen från xboxen, hur gör man det?
    Du låter strömen till driven sitta kvar i xboxen och så startar du som vanligt.

    int21 nämnde något om att ha i eller ta ur videosladden för att hindra reboot var 5'e minut, googla för jag är för trött
    iPhone 3G:
    Svart 16GB
    Telia Max 25
    PSP:

    Custom firmware - 5.00 M33-6
    SanDisc MS Pro Duo Ultra II
    4GB
    Xbox 360:

    CFW - ix 1.51

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Boxen stänger av sig efter en tid om videosladden inte sitter i boxen. Det är ju tråkigt om man är mitt uppe i en flash då.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Boxen stänger av sig efter en tid om videosladden inte sitter i boxen. Det är ju tråkigt om man är mitt uppe i en flash då.
    Tråkigare om man inte jordar 360 chassit mot PC chassit o får krypström som dödar läsaren
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Tråkigare om man inte jordar 360 chassit mot PC chassit o får krypström som dödar läsaren
    Äh. Krypström är bra. Man kan jorda med sig själv. Kan kittla lite.

    Skämtåsido.. jag ställde RROD-boxen på datorn. Varken dator eller xbox hade chassi.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Äh. Krypström är bra. Man kan jorda med sig själv. Kan kittla lite.

    Skämtåsido.. jag ställde RROD-boxen på datorn. Varken dator eller xbox hade chassi.
    Varken dator eller xbox hade chassi?!?!?!?! hur i h-vete fungerar dom då?? Xboxen har ju metallchassi, och samma med datorn, datorn kanske inte hade plast detaljer? men jag har då aldrig sett en dator utan chassi som faktiskt fungerat som den ska med alla kort och sådant, som man kunnat ställa en xbox PÅ...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Varken dator eller xbox hade chassi?!?!?!?! hur i h-vete fungerar dom då?? Xboxen har ju metallchassi, och samma med datorn, datorn kanske inte hade plast detaljer? men jag har då aldrig sett en dator utan chassi som faktiskt fungerat som den ska med alla kort och sådant, som man kunnat ställa en xbox PÅ...
    Plåtar då. Plåtarna var borta och plastchassit eller vad man ska kalla det.
    Jag har många gånger kört datorer helt utan chassi. Har fungerat fint.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    hur har du då haft grejerna? jag menar att lägga moderkortet på golvet utan skydd är inte bra, och sedan koppla in kort och annat... måste bli rätt jätte stor risk för att grejerna pajar då =)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    hur har du då haft grejerna? jag menar att lägga moderkortet på golvet utan skydd är inte bra, och sedan koppla in kort och annat... måste bli rätt jätte stor risk för att grejerna pajar då =)
    Ja, det är inte att rekommendera alls faktiskt. Vid felsökning och ihop-plock till en fungerande dator från-flera-andra-halvfungerande-datorer så har jag kört utan för att slippa skruva in moderkortet i en låda innan jag vet om det funkar. Ingen jord osv så det är verkligen inte bra. Man får lägga något under kanten på moderkortet så att grafikkortet och övriga kort går ner.. så att plåten inte tar i golvet. ;-)
    Last edited by N!klas; 2009-06-01 at 19:28.

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26
    allt går och bör inte vara fel, bara man vet vad man pysslar med.

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Jag har anti-statiskt armband med krokodil klämma. Ska jag sätta fast klämman i pc eller i xboxen?

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Jag har anti-statiskt armband med krokodil klämma. Ska jag sätta fast klämman i pc eller i xboxen?
    Du ska alltså koppla ihop xboxens chassi och pc-chassit.

    Krokodilklämman kopplar du till jord.

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Du ska alltså koppla ihop xboxens chassi och pc-chassit.

    Krokodilklämman kopplar du till jord.
    "jord" = Element eller liknande
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Jo, eller så ansluter han datorn till ett jordat uttag och klämman till chassit.

  26. #26
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Jag har anti-statiskt armband med krokodil klämma. Ska jag sätta fast klämman i pc eller i xboxen?
    Jordad punkt, element som Swizzy sade eller jordanslutningen i eluttagen, dock varnar hansi för detta då han tror de flesta kommer dö av en saftig elkyss då de kopplar fel o ansluter till Fas eller nolla istället för jord av misstag o okunnighet

    Friskt kopplat, hälften brunnet brukar jag säga
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Jaha, när jag byggde min dator så gällde det att ha samma nivå som datorn. Så jag klämde fast klämman i chassit och satte på mig armbandet.

    Så ni menar alltså att jag ska göra så här:

    Sata-kabel mellan xbox driven och datorns moderkort.
    El till datorn tar jag från ett vanligt eluttag som är jordat.
    Klämman klämmer jag fast i xbox chassit eller dator chassit så att jag blir jordad.

    Eller ska jag göra såhär

    Sata-kabel mellan driven och datorns moderkort.
    Klämmer fast krokodil klämman i ett uttag.
    Men då får väl inte datorn, jag och xboxen samma nivå. Är inte poängen att allt ska få samma nivå?

  28. #28
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Ha datorn ansluten till ett jordat eluttag och jorda dig via chassit. XBOXENs chassi ska ha kontakt med pcn's på något sätt. Då är ni alla på samma "nivå"

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Men hur ska datorn få kontakt med xboxen? Får den redan det inte via sata kabeln?

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Men hur ska datorn få kontakt med xboxen? Får den redan det inte via sata kabeln?
    Koppla chassi > chassi med något trevligt ledande bara.

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 95
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 11:00
  2. Kör ni ixtreme 1.5 på ALLA spelarna?
    By milky81 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 14:23
  3. iXTREME 1.2 Hitachi
    By `rzr in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 40
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 23:26
  4. Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 12:26

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •