Amen sluta trolla!
Du vet mycket väl som jag att det finns programmvara för att återskapa förlorad data och att olika sådana program arbeter på olika sätt. Jag har själv råkat formatera en disk o installera os på den för att sedan upptäcka att jag plockade "FEL" hårddisk jag lagt på hyllan som inehöll viktig information. Jag fick inte tillbaka allt men jag fick ut det viktigaste för mig, detta trotts Formatering ( inte snabb ) och överläggning av os. ( d.vs En formatering *nollning* + en överskrivning. ) så det är ju jävligt konstigt.
+ att jag även återskapat viss sådan data åt kunder på min förra firma.
Man kanske inte får tillbaka 100% med programvara det är ju solklart, i mott fall fick jag tillbaka det jag behövde *läs ovan*
Men sänker du rotationshastigheten på disken så är det större chans.
Dela med som ladda upp absolut inte, med tanke på att dessa programmvaror är Licencierade för andra företag nej.
Däremot kan jag tillgodose med exakta namn så du kan Googla
Man kan prova:
OnTracks ( EasyRecovery? Professional 6.1 ) som är den senaste versionen jag har nog en tidigare men den låg förut på ungefär 8.000 - 10.000 kr, Den klarar även av att sänka rotationshastigheten på disken i den versionen jag har.
SpinRite ligger nu på version 6 o kostar ungeför 1.000 kr Förut var den betydligt dyrare men den klarar av en hel del som att sänka rotationshastigheten på disken bl,a.
Andra *nix baserade program:
The Sleuth Kit ( TSK ), The Coroner's Toolkit ( TCT ), Forensic Toolkit ( FTK ), DDRescue
Bootbara skivor:
Ubuntu Rescue Remix, SystemRescueCD & SpinRite
Bookmarks