Visar resultat 1 till 25 av 25

Diskussion: lite-on problem

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22

    lite-on problem

    en kille kom igår med en liteon läsare, från en xbox han fått tillbaka från lagning i fredags förra veckan. tyckte det såg ut som vilken vanlig lite on som helst.

    jag hade en nyformaterad dator, så jag trodde den spökade lite. men ja fick inte datorn att läsa av nyckeln, den hängde sig hela tiden. läsaren försvann från JF och den ploppade bara upp efter man startar om datorn.

    tänkte ja testar en gammal xbox hårddisk och installerar samma saker jag hade utan uppdateringar i windows med enbart dom viktigaste drivrutinerna och spec inga andra raid drivrutiner.

    ändå fick jag exakt samma problem, min BENQ läsare gick att läsa ur och flasha skitenkelt, men just den här lite-on läsare bråkade som FAN med mig.

    jag tänkte skitsamma kör med dosflash då, självklart poppar läsaren upp i dosflash och ja tänkte nu ska det fungera, men nej. exakt samma sak! den hänger sig i dosflash med, när den ska läsa av keyn så fryser den ngn sekund och säger att det inte finns ngn läsare. när man skriver dosflash igen, finns inte läsaren på listan längre. inte heller när man skriver dosflash gången efter fungerar det, utan då fastnar listan.

    det står april 2009 på lite-on läsaren. min fråga nu, är det jag som gör ngt fel, eller är det läsaren? jag har inte hunnit testa ngn annan lite-on läsare, men benq funkade fint.

    dessutom har jag flashat hur många lite-on som helst tidigare med just den datorn och samma uppsättning med saker, utan problem. men nu vill den inte.

    sammanfattning: läsaren visar sig i JF, JF hänger sig när man ska läsa av nyckeln. samma problem i dosflash, läsaren försvinner direkt efter.

    känns som jag testat allt säg bara att läsaren e för ny annars känner ja mgo för mongo

    som sagt, stod april 2009 på den och den kom tillbaka från service i fredags

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Vad står det för modell namn på den? och vad kör du med för sata chipset?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Modellen som går att flasha (om dom inte släppt en ny modell som är svårare att flasha) heter: DG-16D2S

    Det där med att inte ha uppdateringarna till Windows är dumt, det hjälper dig inte att ha helt "ny" windows, du behöver ha vissa uppdateringar för att kunna flasha liteons... så du bör uppdatera, det kanske hjälper... men troligen inte... det chipset som jag använder är VIA VT6421A om du använder en annan chipset kanske det inte fungerar lika bra...

    det är också viktigt att du håller spear/probe på rätt ställe när du ska göra det, vet att du förmodligen redan vet om det... men värt att påpeka ändå tycker jag
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    jag håller proben rätt, jag testade med senast uppdateringarna också. ska testa igen fast med sp3 imorgon kväll. men fan, kör ju samma kort som dig tror ja, psxcares kontrollerkort har väl via vt6421 chipset? fast jag köpte den när den va som nyast hos psxcare.
    iallafall, ja vet inte om det är en ny modell, men det känns som det.

    och det stod april 2009 på den så det kändes troligt att den inte går, har dock inte provat med ngn annan, funkade fint med en benq som sagt /

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Modell namnet på driven står längst upp i vänstra hörnet på etiketten, det står i ganska liten text... det kortet jag kör på köpte jag från en auktions site det har utöver SATA (2 portar) också 4 USB 2.0 portar samt en extra IDE port...

    det som säljs av PSXCare har VT6421A chipset... samma chipset som mitt kort har... och ditt borde ha...

    testa gärna att byta port, det kan ibland hjälpa att byta bort, att din BenQ går att flasha på den porten är inga garantier... datorer är ganska mystiska...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Fins en anledning till varför vi har +3 datorer på firman som utför olika läsare
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    men det är så sjukt! just den här uppsättningen har funkat utan problerm tidigafre, när jag kör på exakt samma mjukvara som tidigare funkar det ändå inte! måste va driven, måste fixa tif att testa en anan

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    har du provat att byta port??
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Ni vet väl om att Lite-On har släppts i en ny revision va ?
    Kan vara så att de Nya Lite-On läsarna är lite säkrare än sina "föregångare"
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Ni vet väl om att Lite-On har släppts i en ny revision va ?
    Kan vara så att de Nya Lite-On läsarna är lite säkrare än sina "föregångare"
    jajjemän och de som missat kan läsa det här från xbox-scene.

    New LiteOn Revision - 83850c
    >> A forum post on a German website has the following information....
    Here is a picture of the drive:



    There appears to possibly be a new firmware/hardware revision for the LiteOn drive that was originally posted on these German forums. It is being discussed on our forums here

    So far, it is just speculation at this point. It appears the user is claiming the key's are coming back all 00's. We are unsure if it is user error, or a new protection. Any users with this revision please email iriez at xbins dot org with any information. If it truely is new protection, we will need to get our hands on it! Donors will be taken care of!

    Discuss this news item on our forums: forums.xbox-scene.com
    *edit*
    glömde tillägga att den går att flasha.
    Last edited by int21; 2009-06-16 at 11:41.

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Ni vet väl om att Lite-On har släppts i en ny revision va ?
    Kan vara så att de Nya Lite-On läsarna är lite säkrare än sina "föregångare"
    inget jag hört något om, och inte tänkt på heller (förrns nu ) jag tänker inte så mycket på vad det är för version etc. av liteon, går det att få ut nyckeln så kör jag på som vanligt, går det inte att få ut nyckeln ja då börjar jag leta efter nya metoder, eller försöker felsöka och se om det är något jag missat att göra
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Lite undrande. Nu har ju en ny iXtreme 1.6 för den här driven dykt upp och den hänvisar till foundmy.com metoden. Men om nu folk har lyckats läsa ur nyckeln och flashat den tidigare stämmer då inte all info som säger att man MÅSTE använda foundmy.com för att få sin nyckel?
    Jag kommer nog stöta på en sådan här drive själv nu på fredag och är mkt undrande.

    Jag saxar allt detta från readme filen för iXtreme 1.6.

    --------------------------------------------------------

    A version of Team HyperX's iXtreme has been released to support the new LiteOn 83850c revision...
    iXtreme fw for LiteOn 83850C drives!

    Happy third anniversary for the Xbox 360 FW and despite all attempts we are still here, flashing fw, after several ban waves and several drives including the mighty LiteOn we have triumphed! It is a testiment to all involved on how far we have come and the massive teamwork it has required. Thanks go to all involved and here's to the next three years!

    At the moment the only way to get your key data is through the foundmy.com method. At this time we have no alternative solution. Props to foundmy for providing a solution. Team HyperX will keep working to find a alternative solution!

    Please note that in order to mod the current liteon you must retrive the key data from the drive. The only solution to that at the moment is here at foundmy.com

    It appears Team HyperX is atleast working on a solution. Lets hope for the best, but for the moment there is only one method. We have many confirmed reports of successful purchases from foundmy and have not seen any issues relating to the processing of key's.

    It is currently recommended by THX to NOT cross spoof between 7x and 8x LiteOn (rev1/rev2) drives!

    A version of JungleFlasher will be released in the next 24 hours to support the new iXtreme.

    ------------------------------------------------------

    Så det verkar som man ska ladda ner programmet som finns hos foundmy.com, köra det och skicka in sin .bin fil till foundmy.com och vänta på att man får tillbaka ett email med sin DVD nyckel och sedan flasha den som vanligt med JungleFlasher (den nya version som släpps senare under dagen alltså). Det ända man behöver är ett Connectivity Kit av något slag och $42 till övers. Verkar alltså som om vi inte kommer behöva skruva sönder våra LiteOn:s längre för att leta efter R707.

    iXtreme 1.6 för 83850C finns nu för övrigt att ladda ner på Xbox-Sky och jag antar på alla torrent sidor i cyber-rymden.

    Nya versionen av JungleFlasher med stöd för 83850C ute.
    http://jungleflasher.net/files/Jungl....1.65.Beta.rar

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    hahahah Hade jag börjat jobba på Ms hade jag lätt satt upp en fejksida o låtit folk skicka in sina .bin filer sen bannat maskin på maskin på maskin

    Inget vi har provat, o nej vi har inte haft några nya Lite-pn läsare ännu, eller så har vi o det är dom vi får köra Outro, Intro på en gång till för de skall detecta Flashrommen o sen tutar vi om dem o de fungerar.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag har inte heller stött på några sådana problem, dock så drog den nya liteon driven jag skulle flasha nyligen mer ström än BenQ (den snodde all strömmen från hårddisken när jag körde internt...) vet inte om det bara är den eller om det är så normalt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Man stöter tydligen bara på dem om man ska flasha en Xbox 360 som nyss är hemkommen från Tyskland där den varit på lagning. Och Xbox:en som jag ska göra på lördag kom därifrån i förra veckan så jag misstänker starkt att det sitter en 83850C i den. Lite skumt det här med att vissa säger att de lyckats flasha den precis som den gamla 73850 med den ända skillnanden att den kräver släden i exakt position när man kör "tray half open". Då borde ju inte THX skriva att foundmy.com är ända metoden. Särkilt som de säger att de INTE står bakom THX och funderar på att släppa en gratis alternativ väg så fort som 83850C blivit MS nya standardläsare i även nya Xbox 360.

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    haha, jadu, det finns många som säger sådana saker, kanske inte äns är THX som skrivit det... dom är inte ensamma om att kunna hacka/flasha...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Men om det inte är THX som ligger bakom den nya iXtreme 1.6 till 83850C så tror jag nog att vi hört från dem redan.
    Det är förvirrande att några säger att det inte går och andra säger att det går. Eller också är det så att det går men att THX startkt rekommenderar folk att inte bara läsa ur DVD keyn på vanligt sätt då kan man missar någon mer info som helst ska vara med, ur Xbox Live synpunkt. De vill ju inte att man spoofar den till 73850 för det har de ju skrivet i readme filen och det ju det folk har gjort om de nu lyckats flasha den tidigare som int21 här ovanför t.ex.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    ja, det är nog så att dom starkt rekomenderar att man håller lite koll på det där... men dom kan inte säga att det är ur live synpunkt direkt på det viset, om det inte är så att dom hittat något som ligger på fel ställen i den "nya" firmwaren i jämförelse med gamla...

    tror nämligen inte dom har någon spion som jobbar åt Microsoft för att stoppa oss [i fall dom hade det tror jag vi hade fått orig firmwaren för liteons vid det här laget...]
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    dags att lösa problemet nu egentligen.

    kör samma inställningar som förut, kortet och allt e på samma plats som det alltid varit.

    men nu till windows installationen. ska jag i9nstallera windows xp och uppdatera till sp3 direkt? sen installera JF och prova igen? för det funkade inte i dosflash heller sist ;<

    så hur borde jag installera? allt har fungerat tills ja installerade om burken.

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    prova att köra Windows XP med ALLA dom senaste uppdateringarna... fungerar inte det så får du prova att se till att driven är ejectad ordentligt till mitten ungefär
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    dags att lösa problemet nu egentligen.
    Är du hundra på att FW inte är 83850c till skillnad från bilden ovan? Dom tidigaste är tillverkade i april så vitt jag vet så det är inte helt omöjligt.

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    ja ska testa med någon äldre lite-on. men finns en som är nya lite-on som krånglade sjukt mkt. men dom ska ju också gå att flasha på samma sätt. eller?

  23. #23
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av PiGGELiN Visa Inlägg
    ja ska testa med någon äldre lite-on. men finns en som är nya lite-on som krånglade sjukt mkt. men dom ska ju också gå att flasha på samma sätt. eller?
    De allra senaste liteon har det inte funnits någon ixtreme firmware till eller ens gått att dumpa/få ut dvdnyckeln fram tills för bara några dagar sen. Det som skiljer sig är att du inte ska använda probe/spear och att den måste dumpas med ett program som har stöd för 83850c (JungleFlasher 0.1.65 beta eller lo83).

    Nyckeln dekrypterar man separat med ett annat program (FreeKey) sedan lägger man till den manuellt tillsammans med inquiry osv på den nya ixtreme firmwaren för 83850c. Det är något experimentellt just nu så att flasha över orginal firmware på 83850c innan man har testat att nyckeln är korrekt genom spoofing är nog inte att rekommendera.

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    programmet har jag fixat, men min fråga är hur man då läser av nyckeln om man inte använder en probe eller byglar?

  25. #25
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    förmodligen kör du bara programmet och läser ur, det som följer med firmwaren... lo83

    Jungleflasher 1.65 fungerade inte alls för mig, den vill inte äns starta...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. problem med wiikey 2
    By Mark_III in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 13:06
  2. PS2 problem: Laser o mekanism på ""stora" och slim
    By Mammas_kille in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-11, 12:02
  3. Aladdin Problem
    By Wolfmother in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 15:07
  4. "Litet" xbox problem
    By oBoi in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-27, 10:15
  5. Lite problem med bränning, väldigt tacksam för hjälp.
    By JayC in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 20:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •