Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 33

Diskussion: Klistrad tråd om uppdatering av flashning?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0

    Klistrad tråd om uppdatering av flashning?

    Finns det ingen redig guide om hur man uppdaterar eller är det jag som är blind?

    Jag skall iallafall uppdatera till 1.6 och har inte den blekaste aning om hur jag skall gå till väga.

    Jag lyckades flasha boxen själv, dock var det ett tag sedan.

    Någon som har några vettiga länkar?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Beror helt på vilken drive du har

    *edit:*

    Identifiera driven: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=35327

    Benq: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=32662

    Samsung: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=30237

    Lite-On: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=36720 (går även att göra nästan likadant med BenQ och Samsung skillnaden är att du kör R (för read) istället för Liteon K och du kör E (för erase) istället för Liteon E om du väljer dos delen, annars får du kolla upp en guide för JF angående din drive)

    Har du Hitachi tycker jag du ska lämna in den till en firma, eller så kan du kontakta mig via MSN så kan jag guida dig...
    Last edited by Swizzy; 2009-07-21 at 17:30.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Beror helt på vilken drive du har

    *edit:*

    Identifiera driven: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=35327

    Benq: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=32662

    Samsung: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=30237

    Lite-On: http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=36720 (går även att göra nästan likadant med BenQ och Samsung skillnaden är att du kör R (för read) istället för Liteon K och du kör E (för erase) istället för Liteon E om du väljer dos delen, annars får du kolla upp en guide för JF angående din drive)

    Har du Hitachi tycker jag du ska lämna in den till en firma, eller så kan du kontakta mig via MSN så kan jag guida dig...
    Glömde helt skriva vilken drive jag hade, Samsung är det. Följer din länk nu


    Jo, hitachi är inte o leka med, En polare hade hitachi, det blev direkt in till psxcare med den.

    Vore bättre att ha en helt egen sektion för guider
    Tack iaf!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kanske det, men det finns inte så jätte många guider för just 360, och att samla alla guiderna från alla delarna av forumet är ingen höjdare, det finns för många guider för att kunna göra det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Men är alla guider som finns klistrade? Det vore väll endå en bra grejj om det nu inte finns så många.

    Ang uppdateringen här nu, varför använder jag inte bara "jungelflasher" ?


    Edit: Och hur funkar detta med "one shot boot"? Att man skall hålla på och andvända en specc disk innan man bootar?
    Last edited by Seldin; 2009-07-21 at 19:35.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Om du vill använda Jungleflasher får du kolla upp guide själv... DOS är dessutom bättre då väldigt lite kan gå fel i Jungleflasher kan Windows hänga sig under flashingen t.ex då går det åt h-vete, DOS däremot crashar inte...

    vad gäller "One Shot Boot" så kör du in Activate.iso på en DVD+R DL skiva (dom du använder till 360 spelen normalt) och använder samma layerbreak... när du sedan har skivan kör du bara in den i 360'n, bootar upp den sedan byter du skiva, skivan du stoppar i efter Activate.iso skivan kommer då inte ha någon stealth check alls, du kan med andra ord köra spel som inte är livesäkra på det viset... dock måste du köra activate.iso varje gång du vill byta spel mot ett som annars inte bootar i iXtreme 1.6
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Om du vill använda Jungleflasher får du kolla upp guide själv... DOS är dessutom bättre då väldigt lite kan gå fel i Jungleflasher kan Windows hänga sig under flashingen t.ex då går det åt h-vete, DOS däremot crashar inte...

    vad gäller "One Shot Boot" så kör du in Activate.iso på en DVD+R DL skiva (dom du använder till 360 spelen normalt) och använder samma layerbreak... när du sedan har skivan kör du bara in den i 360'n, bootar upp den sedan byter du skiva, skivan du stoppar i efter Activate.iso skivan kommer då inte ha någon stealth check alls, du kan med andra ord köra spel som inte är livesäkra på det viset... dock måste du köra activate.iso varje gång du vill byta spel mot ett som annars inte bootar i iXtreme 1.6

    Ah, då håller jag mig till DOS.

    Hmm, Varför skulle man vilja köra skivor som inte är livesäkra?

    Dvs, jag behöver inte bry mig om den där activate.iso cdn om jag alltid kör livesäkra + orginal skivor?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    typ ja, vid framtida "waves" det vill säga nya spel som inte kommer boota med 1.6 kan du vilja använda activate.iso tills du uppgraderar till ny firmware
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    typ ja, vid framtida "waves" det vill säga nya spel som inte kommer boota med 1.6 kan du vilja använda activate.iso tills du uppgraderar till ny firmware
    Ah låter logiskt

    Återkommer om jag får några problem vid flashningen

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    du får svar av mig imorrn i så fall, eller om någon annan vänlig själ hjälper dig =) jag ska gå o sova nu, mycket att göra på jobbet imorrn >_<
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du får svar av mig imorrn i så fall, eller om någon annan vänlig själ hjälper dig =) jag ska gå o sova nu, mycket att göra på jobbet imorrn >_<
    Sov så gott

    Dock har jag stött på problem nu, Guiden är så jäffla ouppdaterad, den e ju till 1.4 !!

    Förstår inte hur jag ska få in min firmware in i den flashade... FInns ju ingen .batfil att köra.


    Ska väll hälst skriva i guid tråden, så ja tar det där istället.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Seldin Visa Inlägg
    Sov så gott

    Dock har jag stött på problem nu, Guiden är så jäffla ouppdaterad, den e ju till 1.4 !!

    Förstår inte hur jag ska få in min firmware in i den flashade... FInns ju ingen .batfil att köra.

    Ska väll hälst skriva i guid tråden, så ja tar det där istället.
    det är bara att använda sig av 1.6 istället för 1.4. finns även nya ixdef filer för iprep med 1.6 inlagt om du inte vill lägga in den själv. här under förljer en uppdaterad version av min guide som fungerar bra med ixtreme 1.6.




    när jag flashade min samsung ms28 gjorde jag såhär. valde den äldre iprep 101 v0.0.2 då den är väldigt enkel. guiden förutsätter att man vet lite saker innan. tex vad via chip är, allmänt om en dator (ej windowsmiljö).

    förberedelse: (samsung ms28)

    1. packa upp iprep 101 v0.0.2. http://dwl.xbox-scene.com/xbox360pc/...ep_101-002.rar
    2. leta upp ixdef.xml filen och öppna den i anteckningar.
    3. ersätt allt i den filen med detta: (att man gör detta beror på att de nya ixdef filerna har en annorlunda struktur.)

    Kod:
    <?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
    <main	Def="5" Prg="1">
      <firmware	md5="a5c6dc2269e6f03b95ad183bdc430ada">
        <name>iXtreme v1.2c - Quiet</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="c91c95b51d77823f2cfbc60fe538a841">
        <name>iXtreme v1.2c - Fast</name>
      </firmware>
        <firmware	md5="3B5E9BBD57DD11CCF90D6BF6EAF7E26B">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 2x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="B20665B24F5B56496B2E067C6CBA67FC">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 5x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="E31D9DC0981607D6A208962DC54D942B">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 8x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="1FCF7616BAACEB21CA35703FE0971C18">
        <name>Samsung iXtreme v1.4 - 12x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="4BC77F39C4CC65D61B7CDC2574119912">
        <name>Samsung iXtreme v1.5 - 12x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="BE2239005CE598587D607C557088D6E2">
        <name>Samsung iXtreme v1.51 - 12x</name>
      </firmware>
      <firmware	md5="23F5A368839DFC10DABB8231BA64567A">
        <name>Samsung iXtreme v1.6 - 12x</name>
      </firmware>
    </main>
    spara filen.

    4. starta iprep, välj firmware.
    5. kryssa i "force device list" och "custom serial ata".
    6. tryck "list scsi based controllers", välj "VIA VT6421".
    7. välj target drive. jag rekommenderar usb-sticka och inte diskett. (stor chans att få läsfel med diskett.)
    8. kryssa i "format/make device bootable".
    9. tryck "do it". klart.

    tips / dumping / flashing.

    tips:

    förbered att koppla in boxen med connectivity-kit eller inte.
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=463&xSec=89

    obs! se till att sata-kabeln är kopplad till den lägsta porten (channel) på via kortet. dvs. står det 1,2,3 så ska du använda port 1. det behöver inte vara porten "bak på pc'n". på det kort jag använde var det istället den kontakt som pekade rakt in i lådan. det fanns 3 kontakter på det kortet.

    tar du ström från din xbox och kopplat in dvd till din pc, se till att fixa jordning genom att ställa din xbox's chassi mot din pc's så de har kontakt, slipper på så vis krokodil-klämmor mm som endel använder sig av. se till att det är "ren plåt" kontakt och inte mot målat chassi. det säger sig självt iofs.

    många kopplar ur andra sata-kablar till hdd etc innan flashing, det behövs igentligen inte, men får du problem är det en bra början, men somsagt, de ska inte behövas.

    dessa steg nedanför går fort att utföra. när du startar din box, gör då stegen, gå inte och gör annat under tiden då xboxen kan stänga av sig efter 4-5minuter då man inte har en video-kabel isatt. är du borta 4 minuter sen får för dig att tex flasha den och den stänger av sig.. då har du problem.
    dumping:

    1. starta din pc med (tex usbstickan) isatt. den bootar upp och kommer visa en dosprompt.
    2. starta din xbox.
    3. skriv idump 1234567 12345
    4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
    5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
    6. den kommer att läsa ur din firmware och kopiera din nyckel till ixtreme firmwaren.

    obs!
    vissa startar om sin pc här gör backuper på nyckeln.. har du din nyckel lagrad sen innan behövs det inte. se bara till att du skriver av dvd-nyckeln.
    flashing:

    1. stäng av xbox. (efter urläsning och nyckelkopiering.)
    2. starta din xbox.
    3. skriv iflash 1234567 12345
    4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
    5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
    6. flashing påbörjas.
    7. klart. stäng av xbox.

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    Text
    Tackar, men, Som jag sa i Guide tråden så var det jag som tog fel på läsare, har benq inte samsung, Och din guide refererade till samsung

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Seldin Visa Inlägg
    Tackar, men, Som jag sa i Guide tråden så var det jag som tog fel på läsare, har benq inte samsung, Och din guide refererade till samsung
    aha, okej. det är som sagt bara att använda ixtreme 1.6 istället för den som anges i guiden.

  15. #15
    Registrerade
    Jul 2009
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    aha, okej. det är som sagt bara att använda ixtreme 1.6 istället för den som anges i guiden.
    Problemet är ju att iPrep inte vill öppna 1.6 och jag antar att man måste göra det för att kunna få in min orginalnyckel i iXtreme?


    Edit: Nu fick ja skiten o funka, iprep alltså, bootar bra o så, dock står de i booten: This iprep disk allows you to flash a samsung ts h943a dvd drive. whit ixtreme firmware, the disk cannot be used for any other drive.

    Kan jag köra den på min benq endå?

    Sen lyckas jag inte att reada från läsarn alls. inte me nått program...
    eller, har lyckats en gång så jag har en orig.bin, fast vet inte om den stämmer.
    I jungelflasher kan jag dock läsa ut info om jag öppnar släden halvt o startar, dock hänger sig datorn då så ja får inte ut nått mer info än de ja se rpå skärmen...
    Last edited by Seldin; 2009-07-23 at 19:31.

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2009
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    dumping:

    1. starta din pc med (tex usbstickan) isatt. den bootar upp och kommer visa en dosprompt.
    2. starta din xbox.
    3. skriv idump 1234567 12345
    4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
    5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
    6. den kommer att läsa ur din firmware och kopiera din nyckel till ixtreme firmwaren.

    obs!


    flashing:

    1. stäng av xbox. (efter urläsning och nyckelkopiering.)
    2. starta din xbox.
    3. skriv iflash 1234567 12345
    4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
    5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
    6. flashing påbörjas.
    7. klart. stäng av xbox.
    En fråga bara hur vet man vilken port som är "xtreme porten" som du nämner i dumpning och flashingen? Står det "xtreme" i dos?

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    varför får man olika läsare till xbox360 ? vissa samsung liteon osv osv? förstår ej?

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av almo03 Visa Inlägg
    En fråga bara hur vet man vilken port som är "xtreme porten" som du nämner i dumpning och flashingen? Står det "xtreme" i dos?
    det står att det finns en VAD6038 på den porten
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av DuCky Visa Inlägg
    varför får man olika läsare till xbox360 ? vissa samsung liteon osv osv? förstår ej?
    tillverkade olika tillfällen... på olika ställen... duh...

    *edit:*
    Det beror på att vi (dom som gör firmwaren) knäckt alla läsarna, och MS har fått tag på bättre läsare... plus tillgänglighet...
    Last edited by Swizzy; 2009-10-04 at 19:07.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Okej tack

  21. #21
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    aha, okej. det är som sagt bara att använda ixtreme 1.6 istället för den som anges i guiden.
    Flashar man Lite-On (DG-16DS2) på samma sätt?

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Flashar man Lite-On (DG-16DS2) på samma sätt?
    Lite-On DG-16DS2 FW: 74850C flashas på samma sätt som det står i min guide som du hittar länk till i min signatur... alternativt på min hemsida, som du också hittar i min signatur!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Tjusigt! Verkar dock otrevligt bökigt att läsa ur nyckeln ur LiteOn :/ Trodde jag kunde fixa det gratis till polaren eftersom min samsung var så enkel att flasha men för LiteOn måste man tydligen köpa CK3 för en femhundring, jaja..

  24. #24
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Hur är det med Hitachi GDR-3120L, är den bökig att flasha? Vill helst undvika jungleflasher och gärna motsvarade guide den ovan.

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    138
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Hur är det med Hitachi GDR-3120L, är den bökig att flasha? Vill helst undvika jungleflasher och gärna motsvarade guide den ovan.
    alla hitachis heter GDR-3120L så ja dom är bökiga att flasha. dock har jag lyckats flasha två 47or och en 78 och 79a..

    Mvh

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av superboss Visa Inlägg
    Hur är det med Hitachi GDR-3120L, är den bökig att flasha? Vill helst undvika jungleflasher och gärna motsvarade guide den ovan.
    dom är inte så svåra om man vet vad man håller på med och har rätt utrustning, men för en nybörjare så är hitachi inte att rekomendera! (och JF är bland det sämsta du kan använda med hitachi, visst det är skit enkelt där, och det fungerar och är hyffsat "säkert" för er nybörjare... men inte bra ändå...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    På vilket sätt är de bökiga? De tutorials jag kikat på verkar inte antyda att man behöver nåt mer än för en samsung m28?

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    gör du fel när du ska skriva till en hitachi är den hitachi driven rökt =)
    gör du fel med en samsung kan du göra om det bara du fått ut nyckeln utan att driven är förstörd =)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    143
    Respekt
    21
    Ah ok Du har inget tips på en vettig guide som använder iprep för flashning av hitachi?

  30. #30
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Tyvär så vet jag inte om man kan köra Hitachi i DOS (Iprep gör en bootnings bar USB-Sticka med DOS på)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 86
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 11:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •