Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Jungleflasher hänger sig...

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Arvika
    Inlägg
    44
    Respekt
    20

    Jungleflasher hänger sig...

    ...När det skall läsa ur nycklar ur min Lite-On spelare helt plötsligt.

    Den andra liteonen jag flashade (har 2 boxar) funkade klockrent, likaså min polares Samsung.

    Sen testade jag en Ben-Q, den hängde sig när den raderat driven, denna fick ja dock ordning på.

    Har prövat i två olika burkar, har VIA-kortet från PSXCare och Win XP Pro 32-bitars, inga drivrutiner installerade till kortet. Har även prövat att installerat om windows, samma resultat.

    Kan det vara SATA-kortet som gått sönder eller är det Xecuter kitet som har blivit lattjo?

    Nån med erfarenhet?

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Detta beror på att du måste ha drivrutinerna inlagda först, men sedan borttagna... om du har möjlighet tycker jag du ska prova att köra i DOS, det fungerar 100 gånger bättre än windows (enligt min uppfattning) men som sagt, du måste först lägga in drivrutinerna för kortet i windows, sedan ta bort dom (detta gör du genom att avaktivera kortet och sedan ta bort dom drivrutins filerna, efter det aktiverar du kortet igen...)

    *Edit:*

    Personligen har jag bara lyckats flasha 1 liteon i windows miljö själv hemma, utan hjälp från PSXCare teamet, däremot har jag flashat en hel del Liteon's när jag jobbade extra där över julen, jobbar dock inte kvar där nu då jag inte behövs för tillfället och inte heller har möjlighet till det... jag kommer in ibland och gör någon box eller 2, men det var ett tag sedan sist... ofast när jag kommer in så är alla boxarna redan färdiga, eller så finns det någon i teamet som är ledig (inte håller på arbetar med något speciellt om det kommer in en 360 medans jag är där...)
    Last edited by Swizzy; 2009-07-27 at 23:24.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Det låter som om du behöver installera PortIO32.sys (SATA drivrutiner) istället för att använda Windows XP:s viaraid.sys som är standard.

    Jag har själv flashat massa LiteOn's och andra läsare hemma och alla i Windows (utom en Samsung då det endast gick i DOS) utan att någonsin datorn har hängt sig. Men det är ju ett vanligt fel att JungleFlasher hänger sig om man använder Windows standard drivrutiner för VIA kort.
    Last edited by Svantesson666; 2009-07-28 at 17:17.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    PortIO32 är väl inte SATA drivrutin som man kan använda till Via-SATA? det är väl bara för att jungleflasher ska hitta portarna ordentligt... det är inte "standard" drivrutiner som används med VIA Kortet... (iaf inte för mig)

    jungleflasher fungerar dessutom inte utan PortIO32 vad jag vet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    OK. Då kanske jag har fel. Men viaraid.sys (Windows XP) vsmraid.sys (Windows Vista/7) får hur som helst inte användas av Windows. Kolla i Enhetshanteraren att de inte används för ditt VIA kort. Om de används så hänger sig JungleFlasher.

    Och om PortIO32.sys inte skulle vara drivrutiner så förstår jag inte exakt vad de skulle vara. Med dem och utan Windows egna drivrutiner så funkar ju dina SATA portar som är styrda av ett VIA chip. Och om inga drivrutiner används hur funkar portarna då?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    PortIO32 är en drivrutin ja, men inte en Drivrutin som är specifik till just VIA Chipset... (vad jag vet, jag kan ha fel jag med, men det är iaf något som Jungleflasher kräver för att fungera korrekt)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Nu kan jag iofs inte se någonstans att jag skrivet att PortIO32 skulle vara en SATA drivrutin som är specifik för VIA chipset...

    Vad jag skrivet är att det inte bara räcker med att installera PortIO32 utan att man också ser till att viaraid.sys alt. vsmraid.sys absolut inte används då detta är ett vanligt problem till att JungleFlasher hänger sig.

    Jag har själv flashat otaliga DVD-läsare i både Windows XP och Windows 7 med hjälp av JungleFlasher, och endast med VIA portar, utan att det någonsin hängt sig. Men jag kan iofs också haft tur........även om jag inte tror det just i det här fallet.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Det låter som om du behöver installera PortIO32.sys (SATA drivrutiner) istället för att använda Windows XP:s viaraid.sys som är standard.
    kan misstolkas det räcker inte bara med VIA kort, det finns andra delar i datorn som kan påverka det hela, min dator t.ex klarar enbart av 1 liteon läsare av alla dom jag gjort hemma... trots att jag gjort exakt som det står i jungleflasher guiden (därför kör jag Liteons i DOS istället)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    VÄXJÖ...SMÅLAND
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Kör oxå alla läsare utom Hitachi i Dos.Det är ju två stycken Microsoft-produkter
    det är en för mycket.
    ...Windows är som Aircondition.....fungerar tills man öppnar ett fönster...

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag tog en skärmdump från enhetshanteraren på min dator. Om din inte ser lika dan ut under de expanderade flikarna kan det vara värt att gör om. Ser det exakt likadant ut och din dator ändå hänger sig kan jag tyvärr inte hjälpa dig.



    För som det står i JungleFlasher User Guide.
    "Sending the erase command to the LiteOn using VIA chipsets with drivers installed poses the potential risk of the system locking up due to the VIA chipset polling the erased LiteOn and not liking the response!!!!!!!"
    Last edited by Svantesson666; 2009-07-29 at 12:18.

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2005
    Från
    Arvika
    Inlägg
    44
    Respekt
    20
    Ifall någon mer har samma problem.

    Mitt S-ATA kort hade gått åt fanders, flasha ja direkt på moderkortets chipset gick det bra.
    Bara och beställa ett nytt VIA-kort från Hansi & Co!

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    79
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av varri Visa Inlägg
    Ifall någon mer har samma problem.

    Mitt S-ATA kort hade gått åt fanders, flasha ja direkt på moderkortets chipset gick det bra.
    Bara och beställa ett nytt VIA-kort från Hansi & Co!
    Synd att kortet var sönder men skönt att det löste sig i alla fall.

  13. #13
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Mariestad
    Inlägg
    146
    Respekt
    18
    Hej!

    Via kortet vill ju hela tiden lägga in windows drivrutin hur av inst jag bort dom?

    Mvh

    Fixade det nu skall man bara försöka flasha om benq.

    GOD JUL ALLA
    Last edited by SWEwillow; 2010-11-26 at 14:16.

Liknande diskussioner

  1. Fallout 3 hänger sig
    By essevad in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 16:22
  2. Spelen hänger sig alltid efter två säsonger!!!
    By golonko in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 13:13
  3. Hänger sig HELA tiden
    By per617 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 11:01
  4. Spel hänger sig vid introt
    By PatrikL in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 13:52
  5. Hitachi 79 som hänger sig!
    By Longson008 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 11:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •