Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 35

Diskussion: Stora flashnings problem av Hitachi 47

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17

    Stora flashnings problem av Hitachi 47

    Jag har idag lyckats med att inte bara sabba en kunds Hitachi 47 utan även min gamla 47:a. Vet inte jag ska skratta, gråta eller bara gå och skjuta mig själv...

    OK, jag tar det från början. Skulle flasha en gammal orörd 47:a med iXtreme 1.51 genom JungleFlasher och Windows 7. Följde JungleFlasher User Guide. Och kunde först inte dumpa original firmwaren. Det var inga problem att få DVD:n i Mode B men det gick inte att dumpa firmwaren. Läste i guiden att VIA kort kunde vara boven så jag koppla upp den mot mitt Intel chip men utan att få datorn att hitta Hitachin. Men när jag sedan tod ut min SATA DVD-brännare och koppla in den på dess port hitta Windows den direkt. Så in i JungleFlasher och dumpa firmwaren genom "Use Win API" utan problem. La in nyckeln i ix151-47.bin och valde "Flash iXtreme". Den lägger in de första sektorerna korrekt men fastnar på femte eller något liknande och hela DVD:n är stendöd och oikännbar för Windows och JungleFlasher. Jag får lite panik och tänker att det nog är mitt Connectivity Kit v1 som är problemet och bestämmer mig för att prova mitt Xecuter 360 Pro kort istället. Plockar ur min Hitachi 47 DVD ur min egen XBox 360 och försöker återställa firmwaren i den till original. Åter igen så går dumpningen utmärkt men när det sedan är dags att bränna in original firmwaren så skiter det sig. Jag postar loggen här nedan så kan ni själv läsa hur det gick.

    --------------------------------------------------

    Hitachi Dump file saved to C:\Users\Daniel\Desktop\JungleFlasher v0.1.64 Beta\Original firmware\Daniel Svantesson - Hitachi 47\Hit-OFW_orig.bin
    Loading Hitachi Dump to Source Buffer
    Inquiry string found
    Identify string found
    Firmware is rev 0047
    DVD key found @ 0x4F00 key is DB0DF7814B4CD71DB0C55CCE7A5171E9
    Firmware is Hitachi OSIG: HL-DT-STDVD-ROM GDR3120L0047
    Firmware type is: Stock
    Key database updated
    Flash Aborted
    Restoring Stock f/w to Hitachi 0046/0047 by Ram Upload Method via WIN32 API
    UnLocked!
    Dumping Flash:................................
    Drive is rev 0047

    Drive is rev 0047
    Restoring Stock f/w to Hitachi 0046/0047 by Ram Upload Method via WIN32 API
    UnLocked!
    Dumping Flash:................................
    Drive is rev 0047

    Drive is rev 0047
    Auto-Loading target file C:\Users\Daniel\Desktop\JungleFlasher v0.1.64 Beta\firmware\orig47.bin
    Target File MD5 hash is: a784664c1e38cb928014c60aa0ddbf9e
    Inquiry string found
    Identify string found
    Firmware is rev 0047
    DVD key found @ 0x4F00 key is 00000000000000000000000000000000
    Firmware is Hitachi OSIG: HL-DT-STDVD-ROM GDR3120L0047
    Firmware type is: Stock
    4 Sector Differences Found
    Flash Stability Test
    Flashing Sector 9003F000
    Dumping Sector 9003F000:....
    Read back & compare completed, Flashing Stable!
    Repairing Test Sector.
    Flashing Sector 9003F000
    Done !
    Flashing Sector 9001C000
    Flash Code Execute Failed!
    Flashing Sector 90027000

    Sector Upload Failed
    Flashing Sector 90035000

    Sector Upload Failed
    Flashing Sector 90003000

    Sector Upload Failed
    Done !
    Write verify test..
    Dumping Flash:Ram Upload Dump Failed

    --------------------------------------------------

    Så nu har jag 2 brickade Hitachi läsare men har nycklarna korrekt utlästa till både, så min fråga är vad gör jag nu?
    Jag borde ha flashat på den dator som jag alltid använt tidigare för flashning, en custom dator med VIA och Windows XP. Jag har yttligare en Hitachi 46, går det att lägga in min kunds nyckel i den och sedan flasha? Och med vilket program ska man flasha Hitachi med? Är inte så sugen på ett nytt försök med JungleFlasher... När jag flasha dem för fick man ju skriva lite i kommandon i en kommandotolk och det gick alltid fint, men det är så länge sedan att jag inte minns hur man gjorde.

    ps. ja jag skäms......och finns det någon nära Gbg som kan hjälpa mig så betalar jag dig för att fixa skiten som jag ställt till.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    ja, du kan använda dig av hitachi 46:an, MEN den måste spoofas som Hitachi 47...

    men lättast i ditt läge är att leta upp en billig (eller vilken som helst faktiskt) Samsung MS25/MS28, dessa är lättast att arbeta med vid spoofning och dom fungerar ganska bra...

    bästa programmet jag vet för att flasha hitachi's i är 360FWToolbox 4.8... den har stöd för alla firmwares UTOM Liteon's Dummy.bin (detta är inte en äkta firmware ändå...)

    du bör tycker jag prova med att använda dig av den USB Dongel: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=476&xSec=89

    det är den som används av PSXCare... eller så kör du på ICH9 Sata (den fungerar med Hitachi 47 och 78, det vet jag, för har en vän som provade det och det gick smärtfritt...

    kolla vad du har för chipset i din intel dator...

    *Edit:*

    Ser att jungleflasher har försökt återställa driven 2 gånger, och när du väl ska flasha den finns ingen nyckel längre... men som jag skrev ovan, använd 360FWToolbox 4.8...
    Last edited by Swizzy; 2009-08-02 at 10:36.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Hur gör man för att spoofa, inte bara att lägga in nyckeln alltså? En Samsung drive hade passat mig perfekt............de vet jag hur man flashar iaf... haha

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    har lagt upp guid för det tidigare någonstans, men du kan använda dig av jungleflasher till det också... bara ladda 47:ans orig firmware och sedan ladda samsungens firmware, sedan köra spoof source to target, detta blir dock inte rätt enligt FW Toolbox (den visar massa knasiga tecken bara)

    *edit:*
    Jag skriver ihop en guide åt dig på min hemsida, kommer ta typ en kvart eller så... om du vill ha hjälp snabbare kan du höra av dig till mig på msn... (min e-mail finns på min profil...)
    Last edited by Swizzy; 2009-08-02 at 15:38.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Tack men det behövs inte då, jag använder alltid "Spoof to target". Det gjorde jag igår med när jag sabba min DVD's. Men det är allt man gör alltså? Jag använder "Spoof to target" för att lägga in nyckleln i den nya firmwaren. Men om man byter mellan olika fabrikat gör "Spoof to target" mer än så alltså?

    Får ta och beställa en Samsung DVD nu ikväll så jag får den snabbt nu i veckan. :-)
    Får ta och kolla in FW Toolbox med. Vill minnas att jag använde en gammal version av det för några åt sedan när det vara fanns Hitachi och Samsung att flasha.

    Tack Swizzy.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Nu ligger guiden uppe: FW Spoof med FW Toolbox 4.8

    dock är layouten på sidan inte färdig ännu... så du får ha tålamod på den fronten

    du kan även ladda hem programmet från min sida
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag tackar. Ska ta och roa mig med att läsa den när jag sitter på jobbet inatt. Tack tack.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Hoppas du förstår dig på den
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Tack guiden är ju mkt lätt att förstå så det ska nog inte bli några problem.
    Går det att laga de 2 DVD:erna som jag sabbat eller är de bara att kasta? Tänkte att det kanske fanns något sätt att forcera in ett ny firmware via DOS eller nåt. (hoppas kan man ju iaf...)

    Ska ta och spoofa min fars gamla Hitachi 46 som sitter i hans förra RROD:ade Xbox 360 imorgon då.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag tror inte att det går att "forcera" in en ny mjukvara... inget jag vet hur man göra iaf... man kan byta ut styrkortet i drivarna... då kan man lägga in ny firmware på dom...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Men att byta styrkort i dem antar jag är ungefär lika dyrt som att skaffa nya läsare eller? Jag menar jag kan ju lika gärna skaffa killen en Samsung läsare istället så får han en bättre läsare som plåster på såren för mitt strul.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om du skulle välja mellan att byta styrkort och skaffa en samsung att spoofa tycker jag du ska skaffa en samsung... det är ungefär samma prisklass, och samsungen är mindre strul
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Billigare köpa nytt styrkort till en Samsung man brickat än att köpa en helt ny läsare
    Ny läsare 500 kr och Styrkort 300 kr + det blir billigare frakt på styrkortet o mindre för posten att skaka sönder
    http://www.psxcare.com/section.php?xSec=93
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    nu snackade vi inte om en brickad samsung, utan 2st brickade hitachi 47

    men visst är styrkort billigare, dock är det säkrare att köra på en samsung då det garanterat fungerar med hans datorer
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Samsungen är beställd. Får hoppas att jag lyckas flasha den korrekt iaf. Samsung har jag dock flashat på Windows 7 på den här datorn förrut så det borde ordna sig. Annars åker jag fan och köper en ny Xbox 360 åt honom! haha

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    om du inte kan flasha samsungen i Win7 prova göra det i DOS
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Den ska funka i Windows 7, alla andra Samsung, BenQ och Lite-On:s har gjort det iaf. För övrigt hatar jag DOS. haha
    Jag har mitt eget AB som jobbar med nätverksadministration och det finns bara en stenålders grej kvar som är typ som DOS och det är TCP/IP. Jag hatar att skriva kommandon som gör om jag skriver minsta lilla fel så funkar ingenting. Så nä den ska fan funka i JungleFlasher det har jag bestämt! haha

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    DOS kraschar inte som windows därför jag gillar att flasha i DOS...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jo så är det ju men jag håller mig helst från att skriva nördiga kommandon i DOS. haha
    Jag gillar att läsa JungleFlashers Guide när jag flashar. "Tryck på den stora knappen som det står Write på". Det passar mig perfekt. Enkelt som ABC böckerna......och ändå lyckades jag skapa 2 fina Hitachi-bokstöd i veckan... haha

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    haha ja, men hitachi är inte direkt flash vänliga spelare...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Fick hem en Samsung M28 på posten idag. Tog väl 10 minuter ungefär så hade jag en fungerande Xbox 360 igen åt min kund. Egentligen borde MS aldrig slutat med Samsung läsare om ni frågar mig... ;-)

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    BenQ och liteon är bättre dock, men dom är inte lika vänliga att flasha som samsungen är, men visst fungerar dom bra att flasha om man vet vad man håller på med
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Jag har inget emot att flasha BenQ eller LiteOn heller då de funkar klockrent med JungleFlasher, VIA och Windows 7. Men vad är det som gör dem bättre än Samsung? Läser de skivor lite bättre eller vad? För Samsung tycker jag läser bra. Hitachi var ju rätt kräsna med att brännaren och skivorna var rätt. Eller är LiteOn och BenQ tystare?

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    LiteOn är betydligt mycket tystare än samsungen, BenQen OCH LiteOnen läser skivor bättre (dom slukar mer eller mindre allt...)

    dessutom har samsungar ett litet problem med ejecten (inte bara just 360 drivar, utan min brännare har samma problem...) det är att den inte alltid spottar ut trayen ordentligt, och det kan ibland hända att den inte ejectar alls [dock har jag inte haft det problemet med brännaren ännu, att den inte spottar ut alls] då får man slå lite på fronten så ska den hoppa ur... dessa problemen finns inte med LiteOn/BenQ
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Inlägg
    230
    Respekt
    20
    Lite OT men..
    På samsung läsare som har problem me ejecten så räcker de me att spänna drivbandet som skjuter ut släden.
    Lägg bandet i en kopp me kokat vatten i kansek 10 sekunder sen häller du långsamt i kallt vatten i koppen tills allt vatten är kallt. sen e de bara att torka bandet å sätta i den i läsarn igen. gjorde detta på en polares xbox å de funka jättebra=) vet dock inte hur länge de tar tills problemet dyker upp igen.

    Sen har ja fått en annan upplevelse av samsung och hitachi, min hitachi (v78) läser skivor jättebra men har två polare me samsung å dom e mkt mer kräsna=/

    OnT: skönt att de löste sig för dej å kunden, Svantesson666=)

    Mvh Mathias
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

    Har satt i allt själv

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Samsungarna har inte samma tendens att dö som hitachi har iaf och dom är 100 gånger lättare att flasha också då dom går att fixa om det skiter sig, hitachi's måste du byta styrkort på om det skiter sig typ...

    därför är samsung bättre än Hitachi, BenQ är ännu bättre än så... dom sväljer flera skivor, men jag vet inte ur pass bra dom är att spoofa då jag inte provat det själv... kanske är bättre med BenQ, men den mest populära driven att spoofa är samsung =)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Var det 1.40 du hade tidigare? Varför restorade du inte bara till orginal fw bara?

  28. #28
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Var det 1.40 du hade tidigare? Varför restorade du inte bara till orginal fw bara?
    Om det är mig du menar så försäkte jag just att "restora" min Hitachi. Men flashing sket ju sig på sektor 3 och sedan var hela driven död. Samma sak hände sedan när jag skulle restora min egen Hitachi.

  29. #29
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av Svantesson666 Visa Inlägg
    Om det är mig du menar så försäkte jag just att "restora" min Hitachi. Men flashing sket ju sig på sektor 3 och sedan var hela driven död. Samma sak hände sedan när jag skulle restora min egen Hitachi.

    Kan inte läsaren ejecta släden så har man "Brickat" moderkortet, billigast då om lasern är okej är att köpa nytt moderkort ( vi har dem under reservdelar i vår Webahop under 360 sektionen )

    Ibland kommer våra kunder in med lösa läsare då det blir någon femtilapp/hundralapp billigare att uppgradera hos oss o nån gång läser vi ut nycklar o något skiter sig i Restore eller flashbiten om man har otur ( som när någon sitter o drar automatsäkringarna på samma slinga flashdatorn ligger på *skratt* ) då får vi plocka lite moderkort o byta vi med

    Det händer iofs inte alls ofta men risken finns alltid.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  30. #30
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Behövs inte i mitt fall. Det gick nämligen utmärkt att dumpa min firmware så jag har nyckel och allt. Ska se till att jag får tag i en TS, Benq el. LiteOn istället så kan jag sätta i den. Helst en TS då jag vill lägga in xtreme. Då jag har ett otal spel som inte har stealth och dessutom är den gamla boxen redan bannad. Jag känner inte till om xtreme finns till LiteOn el. BenQ.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Hitachi 79:an problem! Hjälp sökes :)
    By halwar in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 17:26
  2. Problem med min flashade PSP
    By mojje13 in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 11:29
  3. Sort problem med HItachi 47.
    By xbox360 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 22:44
  4. Problem med Hitachi 47!
    By tigercamel in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 03:58
  5. Hitachi eject problem efter flash!
    By perfekt73 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 21:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •