Visar resultat 1 till 22 av 22

Diskussion: Frågor agående restore/flashning av Hitachi 0047DJ

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17

    Frågor agående restore/flashning av Hitachi 0047DJ

    Hej!
    Jag hade tänkt uppdatera min Hitachi 0047DJ's firmware från 1.4(tror att det är 1.4, inte hundra på det) till 1.51. Det jag vet är att jag måste restora till orginal firmwaret först och sedan flasha.

    1. Mode b slax 2
    2. går till hitachi fliken i jungle flasher och markerar driver revision(46/47) samt restore firmware.

    Är det så lätt? Har självklart lagt in den "hackade" och orginala firmwaret i jungle flasher mappen.

    Och när det gäller flashadet så följer jag bara den här video-guiden. Men det jag inte fattar är; vad är det man ska ta på "port properties?

    Rätta mig om jag har fel. Jag vill vara helt säker innan jag flashar. Måste ha bekräftelse

    Tack i förväg!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    först och främst behöver du INTE slaxa driven, detta görs endast på 78/79

    det du behöver göra är att få in den i Mode B via kitet (CK3: se till att det lyser rött på kitet i någon sekund eller så genom att trycka på knappen "mode", Maximus: Detta sker automatiskt)

    efter det läser du ur firmwaren, just hitachi ska du köra genom WinAPI i jungleflasher [de vill säga "Dump drive"] (jag har inte så bra koll på jungleflasher så jag är dock lite osäker, men har för mig det är så man ska göra)

    nu ska du köra restore drive så att den blir "stock", efter det ska du se till att du har den nya firmwaren färdig att köra med (spoofa den etc.) sedan är det bara att slänga in den på driven igen...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    det du behöver göra är att få in den i Mode B via kitet (CK3: se till att det lyser rött på kitet i någon sekund eller så genom att trycka på knappen "mode", Maximus: Detta sker automatiskt)
    Vad menar du med att jag ska få den till Mode B via kitet? Hur går det till? Vilket kit? :P
    Är xecuter connectivity kit du menar? Jag vill helst göra det utan kitet. Är det inte billigare att köra det via slax?
    Last edited by hejpådig; 2009-08-11 at 19:11.

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    138
    Respekt
    21
    självklart går det att använda utan "kit" då bara slaxar du och restorar sen flashar

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av anderzxb Visa Inlägg
    självklart går det att använda utan "kit" då bara slaxar du och restorar sen flashar
    va bra!

    Undrade bara, varför måste jag "dumpa" firmwaren om jag ändå ska restora?

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    va bra!

    Undrade bara, varför måste jag "dumpa" firmwaren om jag ändå ska restora?
    du dumpar för att få ut nyckeln?? eller du kanske redan har den på datorn?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    du dumpar för att få ut nyckeln?? eller du kanske redan har den på datorn?
    Jaså.
    I och med att jag flashade xboxen i psxcare så har jag ingenting...
    Så det krävs alltså även en nyckel för att flasha efter restoren. Är det bara nyckeln som krävs, eller behöver jag något annat?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du behöver ha nyckeln, och en firmware
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    79
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Jaså.
    I och med att jag flashade xboxen i psxcare så har jag ingenting...
    Så det krävs alltså även en nyckel för att flasha efter restoren. Är det bara nyckeln som krävs, eller behöver jag något annat?
    Vet inte exakt vad du tänker på när du undrar om du behöver något annat men det du behöver göra för att uppdatera firmwaren i din läsare är att läsa ut din originalnyckel från den firmware du har i läsaren nu, spoofa denna nyckel till den nya iXtreme-firmwaren som du vill flasha in, köra en restore för att få läsaren tillbaka till "stock" och sedan flasha in den nya iX-firmwaren (som du alltså då har spoofat din originalnyckel till).

    Edit: Swizzy var något före men låter min post stå kvar ändå.

  10. #10
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av RickeXBM Visa Inlägg
    Vet inte exakt vad du tänker på när du undrar om du behöver något annat men det du behöver göra för att uppdatera firmwaren i din läsare är att läsa ut din originalnyckel från den firmware du har i läsaren nu, spoofa denna nyckel till den nya iXtreme-firmwaren som du vill flasha in, köra en restore för att få läsaren tillbaka till "stock" och sedan flasha in den nya iX-firmwaren (som du alltså då har spoofat din originalnyckel till).

    Edit: Swizzy var något före men låter min post stå kvar ändå.
    Spoofa? Ska jag bara inte dumpa, restora sen flasha? Eller är jag helt ute och cyklar?

    Måste jag flash spoofa data?

    Edit: Jag har inte nyckel eller något sånt.
    I port propeties, vad tar jag på där?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    port, du ska välja WINAPI, men först måste din drive dyka upp in Windows (när du fått in den i mode b) därefter väljer du "dump firmware" vad jag förstår, har inte provat fixa hitachi's i JF ännu så jag har ingen direkt koll på det... tyvär
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    port, du ska välja WINAPI, men först måste din drive dyka upp in Windows (när du fått in den i mode b) därefter väljer du "dump firmware" vad jag förstår, har inte provat fixa hitachi's i JF ännu så jag har ingen direkt koll på det... tyvär
    Var inte svaret jag var ute efter, men tack ändå!

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du måste dumpa firmwaren, spoofa över nyckeln, restorea driven och sedan flasha driven ja... om du känner dig osäker på vad du gör med en hitachi bör du lämna in den hellre än att försöka själv, går det inte som det ska så är du helrökt sen med hitachi's nämligen =(
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Vad tar jag på port properties?

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    där ska du leta upp driven (bläddra bland portarna tills den dyker upp... då står det något med "GDR3120" i den rutan...) men detta gör du bara om du väljer att använda PORT IO...

    allt du behöver veta om Jungleflasher för att flasha en Hitachi i den står här: http://www.jungleflasher.net/files/JungleFlasher.pdf
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    1 sak förstår jag fortfarande inte. FÅr jag inte ut nyckeln genom att spoofa? Varför ska jag då dumpa för? FÖr att den är ju inte i orginal firmware just nu, den är ju redan flashad. Fattar inte varför jag måste dumpa :\

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    du dumpar för att få ut firmwaren som ligger på driven nu, därefter läser du nyckeln därifrån och lägger in på den nya (detta kallas att spoofa över nyckeln till nya firmwaren, att spoofa kan även vara att du ser till att den nya firmwaren säger att det är den drive som satt i 360'n från början, men faktiskt är en annan firmware...)

    förstår du bättre då?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Har lyckats flasha till 1.51 nu!

    Tack till anderzxb och RickeXBM! Ett riktigt stort tack till Swizzy!

    Tack ännu en gång!

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    inga problem jag kommer inom kort försöka mig på att skriva lite hitachi guider för dom drivar som RickeXBM inte tagit upp ännu, om inte han hinner före mig
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    138
    Respekt
    21
    Gott att det löste sig! det var rätt enkelt eller hur?

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2009
    Inlägg
    79
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av hejpådig Visa Inlägg
    Har lyckats flasha till 1.51 nu!

    Tack till anderzxb och RickeXBM! Ett riktigt stort tack till Swizzy!

    Tack ännu en gång!
    Som sagt, härligt att det löste sig. Kul att man kunde hjälpa dig lite på traven.

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    inga problem jag kommer inom kort försöka mig på att skriva lite hitachi guider för dom drivar som RickeXBM inte tagit upp ännu, om inte han hinner före mig
    Ska börja jobba på dom guiderna inom kort. Vi kanske kan dela upp det så vi inte sitter och skriver guider för samma version på läsaren, så går det kanske fortare att få upp guider för alla Hitachi-läsare här?

    Ajja, det löser vi på MSN. Sorry för Off-Topic.

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2008
    Inlägg
    60
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av anderzxb Visa Inlägg
    Gott att det löste sig! det var rätt enkelt eller hur?
    Det var faktiskt mycket lättare än vad jag trodde det skulle vara.

Liknande diskussioner

  1. Stora flashnings problem av Hitachi 47
    By Svantesson666 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 34
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 17:57
  2. Hitachi 79:an problem! Hjälp sökes :)
    By halwar in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 17:26
  3. Hitachi rom ver 59 + iextreme 1.51
    By Arasul in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 12:43
  4. Hitachi 79 som hänger sig!
    By Longson008 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 11:44
  5. Funkar de med hitachi 0079 drives nu?
    By matte.90 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 22:20

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •