Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: 5.1 från HDMI ?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22

    5.1 från HDMI ?

    Hej på er, vill bara kolla med er "som kan" .. jag ska idag köpa ett hemmabiosystem och förstärkaren har HDMI-växlare (http://www.brl.se/default.aspx?mc=357&c=357&p=5613) med hdmi-version 1.3a.

    Kommer jag kunna koppla in 360n med hdmi till förstärkaren och då få 5.1-ljud ?
    //yabbah

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av [YAbbA] Visa Inlägg
    Hej på er, vill bara kolla med er "som kan" .. jag ska idag köpa ett hemmabiosystem och förstärkaren har HDMI-växlare (http://www.brl.se/default.aspx?mc=357&c=357&p=5613) med hdmi-version 1.3a.

    Kommer jag kunna koppla in 360n med hdmi till förstärkaren och då få 5.1-ljud ?
    från 360n sänds 5.1 via hdmi, sen är det upp till förstärkaren, men en hk borde inte ha några problem. själv kör jag allt surround via optisk, det gäller alla prylar.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    från 360n sänds 5.1 via hdmi, sen är det upp till förstärkaren, men en hk borde inte ha några problem. själv kör jag allt surround via optisk, det gäller alla prylar.
    Okej, jag får väl testa i alla fall. Så slipper jag köpa en dyr extrakabel från MS för 500:- bara för att få optisk.
    Blir det sämre ljud via HDMI eller vad är anledningen att du kör allt optiskt ?
    //yabbah

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av [YAbbA] Visa Inlägg
    Okej, jag får väl testa i alla fall. Så slipper jag köpa en dyr extrakabel från MS för 500:- bara för att få optisk.
    Blir det sämre ljud via HDMI eller vad är anledningen att du kör allt optiskt ?
    nej då, bara en gammal vana. från pc kör jag tex optiskt för det är smidigt, sen finns de väl risk för att man kan paja saker pga olika spänningar om du kör enheter från olika rum som går på olika proppar. brus eller annan skit kan uppstå. dvd:n körs optisk direkt till förstärkaren för att vem har 5.1 i tv:n?

    ang. köpa dyr kabel är det bara att slita bort plats skalet på den kabeln som följer med boxen så passar den när du har i hdmi kabeln.. finns trådar om det här,

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    ang. köpa dyr kabel är det bara att slita bort plats skalet på den kabeln som följer med boxen så passar den när du har i hdmi kabeln.. finns trådar om det här,
    GIMME länk )
    Hittar inget när jag söker.
    //yabbah

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    Hittade, http://forum.psxcare.com/support/sho...highlight=koax för er som söker

    Men kräver ju en lödkolv .. å den kostar säkert nästan 500pix också .. så jag köper nog en kabel om inte HDMI funkar.
    //yabbah

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    Snyggt, men vad är den där söta genomskinliga som hänger och dinglar från den optiska kabeln ? :P
    //yabbah

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av [YAbbA] Visa Inlägg
    Snyggt, men vad är den där söta genomskinliga som hänger och dinglar från den optiska kabeln ? :P
    ett skydd man använder när kabeln inte är ikopplad någonstans.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    ah ok .. hehe

    Känns som om jag spårade ur tråden lite .. men men.
    //yabbah

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Inlägg
    172
    Respekt
    17
    Jag köpte ljud-kabel-adaptern från ebay för ca. 140kr (inkl. frakt). Du behöver inte köpa en officiel kabel från microsoft, de tar en rejäl överpris på alla tillbehör.

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Härnösand
    Inlägg
    205
    Respekt
    22
    Jag har kopplat in nya förstärkaren osv nu .. och jag får 5.1 genom HDMI på förstärkaren .. så njewt.

    Tack för all hjälp allihop.
    Last edited by yabbah; 2009-08-12 at 08:19.
    //yabbah

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Jag köpte ljud-kabel-adaptern från ebay för ca. 140kr (inkl. frakt). Du behöver inte köpa en officiel kabel från microsoft, de tar en rejäl överpris på alla tillbehör.
    har du lust att länka till vilken du köpte?
    Många "kopior" verkar ha problemet att dom är felkopplade inne i kontakten och därför "identifieras" som diverse andra kablar än just enbart en optisk ut av xboxen, vilket leder till diverse skumma problem som reebooot och felaktiga upplösningar...
    Finns spaltmeter på bl a avsforum att läsa om hur man ska löda om dessa felaktiga kontakter, etc etc

    Skit-microsoft som inte bara satte en optisk ut per default på boxen

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av nilz75 Visa Inlägg
    har du lust att länka till vilken du köpte?
    Många "kopior" verkar ha problemet att dom är felkopplade inne i kontakten och därför "identifieras" som diverse andra kablar än just enbart en optisk ut av xboxen, vilket leder till diverse skumma problem som reebooot och felaktiga upplösningar...
    Finns spaltmeter på bl a avsforum att läsa om hur man ska löda om dessa felaktiga kontakter, etc etc

    Skit-microsoft som inte bara satte en optisk ut per default på boxen
    Den enda rätta
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=828&xSec=94
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  15. #15
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Hehe jo sorry, förstår ju att ni vill sälja..
    Men faaaan, 500 j*vla spänn för att få en optisk utgång? Katastrof, har aldrig sett maken till girighet från ett företag (mircrosoft) tidigare...

    Skulle fan hellre köpa en utav er omlödd kopia...

    Tror det löste sig nu iaf, för jag märkte ju att jag har optisk ut på tvn.. Så kan ta ljudet via xbox->hdmi->tvn->optisk->stärkare...
    Tycker jag iaf.. :P Måste inhandla en kabel och testa

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Citat Original inlägg av nilz75 Visa Inlägg
    Hehe jo sorry, förstår ju att ni vill sälja..
    Men faaaan, 500 j*vla spänn för att få en optisk utgång? Katastrof, har aldrig sett maken till girighet från ett företag (mircrosoft) tidigare...

    Skulle fan hellre köpa en utav er omlödd kopia...

    Tror det löste sig nu iaf, för jag märkte ju att jag har optisk ut på tvn.. Så kan ta ljudet via xbox->hdmi->tvn->optisk->stärkare...
    Tycker jag iaf.. :P Måste inhandla en kabel och testa
    Ms kablaget är ju inget nödvändigt men smutt o snyggt.
    Lösningen du hade med Optiskt från 360 till Tv sen till Stärkare lär fungera fint det med
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Bannad box = Bannad från live?
    By Arasul in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 21:54
  2. Xbox 360 Arcade IXTREME 1.51 HDMI
    By Demyx in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-19, 16:11
  3. HJÄLP!spela spel från extern hårdisk
    By Tofferi in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 16:10
  4. köpt premium med hdmi, problem med ljudet.
    By Raymond in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 19:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •