Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Bann-tankar

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17

Bann-tankar

Kan Microsoft verkligen banna folk från Live! pga dom spelat ett spel som inte släppts i butik ännu. Ta tex nya Batman Arkham Asylum. Det släpptes på nätet den 21/8 men börjar inte säljas först den 25/8 i USA och senare i andra världsdelar. Dock så är ju dom två releaser som verifierats i abgx360 identiska kopior utav ett retail-spel. Kan Microsoft verkligen banna en då? Om dom nu inte kan se att man kör med ett kopierat spel så kan det väll ändå inte lagen stå bakom dom om dom väl bannar folk? Likaså vid andra releaser också självklart.

Det jag vill ha sagt är alltså. Finns det en retail ute även om den inte är köpt i butik så kan dom väll ändå inte banna folk för detta? Dom har ju absolut inga bevis på att folk kör med img-kopior (dvs om folk bränt rätt). Personen dom bannar kan ju lika gärna sitta och lira ett retail-spel som en img-kopia liksom.. Eller har jag missat något?

Satt och tänkte på detta under mitt sjukt tråkiga skift på jobbet idag så (pluggar annars till jurist så grymt nyfiken på detta ämne)

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    det är bara några få som får retail-spel innan det släpps i butik så det är inte svårt för MS att fatta att du kör en kopia av spelat

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av hejhej20 Visa Inlägg
    det är bara några få som får retail-spel innan det släpps i butik så det är inte svårt för MS att fatta att du kör en kopia av spelat
    det där är verkligen inte hållbart! Jag har tidigare jobbat i spelbutik och vid många releaser så fick vi in spelet oftast någon dag innan men det hände även att vi fick in dom flera dagar innan. Att MS ska ha koll på vad alla återförsäljare gör med sina spel är inte hållbart! Det är ju inte så att det bara är några få som säljer spelen liksom
    Likaså när det gäller spelrecensenter. En polare till mig jobbar på en relativt stor speltidning/onlinetidning och får ofta spel innan dom släpps i butik. Det är ju knappast så att tex hans lillebror/farmor/flickvän/götapetter osv blir bannad pga att dom råkar lira ett recensions-ex av "misstag" innan det släpps i butik liksom. Eller!?

Tvivlar iaf på att detta är ett hållbart argument för att bli bannad och tvivlar och hoppas starkt på att MS kör med sådana metoder.

Är det ens någon som har blivit bannad pga för tidigt spelande sedan Halo 3 läckte ut ett bra tag innan det släpptes fysiskt i butik? Eller är detta bara ett rykte som går online? Hade vart kul att få läsa om ett konkret exempel där någon blivit bannad för detta.

Som sagt tidigare, jag är bara nyfiken på detta ämne. Alla vet vi ju att internet är spekulationernas samlingsplats nr 1. Så det vore kul att få lite konkret fakta om detta. Om nu någon sitter på sådan?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av lejonel Visa Inlägg
    det där är verkligen inte hållbart! Jag har tidigare jobbat i spelbutik och vid många releaser så fick vi in spelet oftast någon dag innan men det hände även att vi fick in dom flera dagar innan. Att MS ska ha koll på vad alla återförsäljare gör med sina spel är inte hållbart! Det är ju inte så att det bara är några få som säljer spelen liksom
    Likaså när det gäller spelrecensenter. En polare till mig jobbar på en relativt stor speltidning/onlinetidning och får ofta spel innan dom släpps i butik. Det är ju knappast så att tex hans lillebror/farmor/flickvän/götapetter osv blir bannad pga att dom råkar lira ett recensions-ex av "misstag" innan det släpps i butik liksom. Eller!?

Tvivlar iaf på att detta är ett hållbart argument för att bli bannad och tvivlar och hoppas starkt på att MS kör med sådana metoder.

Är det ens någon som har blivit bannad pga för tidigt spelande sedan Halo 3 läckte ut ett bra tag innan det släpptes fysiskt i butik? Eller är detta bara ett rykte som går online? Hade vart kul att få läsa om ett konkret exempel där någon blivit bannad för detta.

Som sagt tidigare, jag är bara nyfiken på detta ämne. Alla vet vi ju att internet är spekulationernas samlingsplats nr 1. Så det vore kul att få lite konkret fakta om detta. Om nu någon sitter på sådan?
    När Halo3 kom så gick MS ut och sa att man INTE blir bannad för att spela det innan release, då det fanns Retail skivor UTE bland folk INNAN det officiella release datumet... så det bör dom inte kunna göra nej, men vad gäller recensionsskivorna har dom faktiskt möjlighet att banna dig då det inte är Retail, MS får liksom redo på hur många recensionsskivor som skickas ut, om det sedan finnns 500 person som spelar på en skiva som det gjorts 100 ex av, då har dom all rätt i världen att banna dig, det kan omöjligt vara så att 500 personer fått tag på den här skivan om det var 100 skivor som skapades liksom om du förstår vad jag menar?
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    När Halo3 kom så gick MS ut och sa att man INTE blir bannad för att spela det innan release, då det fanns Retail skivor UTE bland folk INNAN det officiella release datumet... så det bör dom inte kunna göra nej, men vad gäller recensionsskivorna har dom faktiskt möjlighet att banna dig då det inte är Retail, MS får liksom redo på hur många recensionsskivor som skickas ut, om det sedan finnns 500 person som spelar på en skiva som det gjorts 100 ex av, då har dom all rätt i världen att banna dig, det kan omöjligt vara så att 500 personer fått tag på den här skivan om det var 100 skivor som skapades liksom om du förstår vad jag menar?
    Det stod ju i tidningen om att några som lirat Halo 3 innan releasen blev bannad till typ år 2099 ju. Eller var detta bara spekulationer och bluff det också? :O

Jodå jag förstår precis vad du säger. Men samtidigt så är ju inte det där hållbart heller!

Ex: MS skickar ut 100 recensions-ex. Plötsligt så märker MS att 500pers spelar detta spel trots att det inte finns i handel ännu. Hur sjuttsingen ska MS kunna urskilja vilka 100 utav dessa 500 som är spelrecensenter? För dom kan ju knappast banna samtliga dessa 500pers bara för att låt säga 1recensent utav dessa 100 har delat med sig utav spelet till 400st "pirater" liksom..

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    det ska vara lugnt, ms bannar inte om du spelar innan retail, det har de gått ut med, iaf via halo som swizzy nämnde. hur det är med andra titlar vet man inte, de vill inte svara på det heller, hm! för att verkligen försäkra sig så kan du lira spelet offline fram tills det är släppt istället. angående om de kan skilja ut recensenter så kan de det via konsol id. stortitlar som ms själv släpper iväg långt före release så har de ant. listor med box id:n som dessa titlar ska köras på. det är många som spelar före release sen ixteme 1.4 kom och några banningar inom det området har inte uppmärksammats så spela på du, personligen väntar jag med live, lirar offline fram till release.
    Last edited by int21; 2009-08-25 at 09:31.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Det stod ju i tidningen om att några som lirat Halo 3 innan releasen blev bannad till typ år 2099 ju. Eller var detta bara spekulationer och bluff det också? :O

Jodå jag förstår precis vad du säger. Men samtidigt så är ju inte det där hållbart heller!

Ex: MS skickar ut 100 recensions-ex. Plötsligt så märker MS att 500pers spelar detta spel trots att det inte finns i handel ännu. Hur sjuttsingen ska MS kunna urskilja vilka 100 utav dessa 500 som är spelrecensenter? För dom kan ju knappast banna samtliga dessa 500pers bara för att låt säga 1recensent utav dessa 100 har delat med sig utav spelet till 400st "pirater" liksom..
    vilken tidning? det var antagligen bluff.

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    ok jag skrev fel innan, jag menade beta inte retail-spel (jag måsta sluta att skriva när jag har varit vaken i 27 timmar)

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av hejhej20 Visa Inlägg
    ok jag skrev fel innan, jag menade beta inte retail-spel (jag måsta sluta att skriva när jag har varit vaken i 27 timmar)
    beta och preview spel bör du inte spela på live innan release. det finns titlar där folk faktiskt blivit bannade pga av dessa. bra exempel på titlar är saints row seed4me (TL) och VORTEX och fallout från seed4me (TL).

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    Så vad ni menar det är lungt lira spel innan dom släppts stort sätt men helst inte via live?

Och idag är den 25:e batman släpps väl i butik idag eller har jag fel?

Registrerade
    May 2008
    Respekt
    17
    Som jag ser det så är det bara spekulationer kring detta. MS har dock gått ut och sagt att dom inte bannade folk om dom lirade Halo 3 tidigare. Vad som gäller vid andra spel är det nog ingen som säkert kan veta tyvärr. MS är ju inte direkt tvungna att lova att dom inte kommer banna folk som spelar en release för tidigt.

Jag själv tror dock inte MS vågar göra så mycket. Det hela handlar ju om en juridisk avvägning. Hade dom börjat banna folk till höger och vänster för att dom spelat en release några dagar tidigare är knappast hållbart i rätten.

Och jepp nya Batman släpps idag i USA och den 28e i Europa.

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Som jag ser det så är det bara spekulationer kring detta. MS har dock gått ut och sagt att dom inte bannade folk om dom lirade Halo 3 tidigare. Vad som gäller vid andra spel är det nog ingen som säkert kan veta tyvärr. MS är ju inte direkt tvungna att lova att dom inte kommer banna folk som spelar en release för tidigt.

Jag själv tror dock inte MS vågar göra så mycket. Det hela handlar ju om en juridisk avvägning. Hade dom börjat banna folk till höger och vänster för att dom spelat en release några dagar tidigare är knappast hållbart i rätten.

Och jepp nya Batman släpps idag i USA och den 28e i Europa.
    det blir inte ens rättegång av sådana skitsaker.. ms äger live och kan i stort sett göra vad de vill med det. det luddiga är att de inte går ut med info vad du får göra, men eftersom de inte gör det.. borde de vara okej att lira innan, annars borde de göra ett uttalande om det. hur som helst verkar inte folk bli bannade att spela innan release.. men man ska akta sig för att lira beta / preview releaser på live.. och detta vet man oftast inte att man har.. innan man verifierat.. när man kan kolla dem brukar spelen vara släppta.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Håller med, Live är något Ms äger rätten till, bryter man mot EULA så har man lika mycket där att göra som en vuxen person som jagar småvilt.

Jag tror personligen att ingen har en suck att kämpa mot MS i en rättegång med den sakfrågan drivandes. Blir man konsollbannad är det ju bara köpa ny konsoll o köra åp som vanligt. Ett pris man får vara beredd o betala för att man tjyvåker :d
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Håller med, Live är något Ms äger rätten till, bryter man mot EULA så har man lika mycket där att göra som en vuxen person som jagar småvilt.

Jag tror personligen att ingen har en suck att kämpa mot MS i en rättegång med den sakfrågan drivandes. Blir man konsollbannad är det ju bara köpa ny konsoll o köra åp som vanligt. Ett pris man får vara beredd o betala för att man tjyvåker :d
    precis, men det står inget i eula om att spela innan release, och ms vill inte svara på det heller. deras support säger olika saker vem man än pratar med, så det vet väl inte bättre dem. så blir du avstängd så får du heller inte veta på vilka grunder och hänvisar de till eula så är det ju inte att du spelat innan release.. ja lite rörigt.. men du hänger väl med.

Registrerade
    Oct 2008
    Respekt
    17
    Vad tror ni om att ha Batman skivan intallerat på hårdisken och sedan koppla upp sig på live? Är det lika "farligt" som att ha skivan i läsaren?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    detta har vi gått igenom tidigare i ngn tråd, det är exakt samma risk, såvida du inte lägger in orginalet... eftersom du måste ha skivan i ändå när du ska spela
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Oct 2008
    Respekt
    17
    Jag menade så här t.ex:

Jag installerar batman för att slippa oväsendet från DVD-läsaren men tar bort skivan från xboxen när jag har spelat klart och vill spela Halo 3 online. Jag behöver väl inte radera installationen också?

Vad är det som installeras på hårdisken egentligen? Det är väl bara "game data" och inte några säkerhets-sektorer?

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    Citat Original inlägg av Ratchet Visa Inlägg
    Jag menade så här t.ex:

Jag installerar batman för att slippa oväsendet från DVD-läsaren men tar bort skivan från xboxen när jag har spelat klart och vill spela Halo 3 online. Jag behöver väl inte radera installationen också?

Vad är det som installeras på hårdisken egentligen? Det är väl bara "game data" och inte några säkerhets-sektorer?
    nobody knows, men antagligen är det lugnt. har spelat mängder med overifierade spel i offlineläge, med och utan install men alltid kört med verifierade skivor när man varit inloggad. många här som kör som mig har inte blivit bannade. man ska dock tänka på att detta var innan ms gjorde den senaste uppdateringen, vem vet vad de bakat in i den. sedan jag uppdaterade har jag inte kört overiferade spel i offlineläge.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Rykten säger att det skickas info till "Storebror" i statistiksyften, dessa data lagras på enheten o skjutsas iväg med nätverket när man kopplar in en kabel eller w-lan adapter.

Sen vet jag själv hur fyrkantiga Ms kan vara när man frågar "Varför" en konsoll blivit bannad.
    - Nej det står så i våra system o de har ju inte fel... Jag kan inte se varför, bara att den är det...

*Baah*
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

1. Tankar om uppdateringar mm på wii
    By Drotz-2000 in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 14:21
  2. Frågor och lite tankar
    By whityoustone in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 18:17
  3. Frågor och lite tankar
    By whityoustone in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 21:04
  4. IPRED: Tankar och funderingar
    By kekke2000 in forum Fritt Forum